Permalänk
Medlem

flera AP

jag för söker bygga ett wifi nät av unifi AP. Jag har en UAP-AC-Pro och en unifi 6 LR. Sen har jag cat 6 kablar och 1gbit swichar. Jag får massa skumma fel. fundera om unifi 6 skapar för mycken trafik i nätverket som gör att nätverket slutar funka. Skulle det fungera bättre med UAP-AC-Pro ?

Permalänk
Medlem

"Skumma fel" är inte speciellt hjälpsamt att veta. Vad exakt är det som strular?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jost1:

jag för söker bygga ett wifi nät av unifi AP. Jag har en UAP-AC-Pro och en unifi 6 LR. Sen har jag cat 6 kablar och 1gbit swichar. Jag får massa skumma fel. fundera om unifi 6 skapar för mycken trafik i nätverket som gör att nätverket slutar funka. Skulle det fungera bättre med UAP-AC-Pro ?

Är det köpta färdiga kablar eller crimpar du egna kontakter?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Har jag 3 st SSID i gång på båda då fryser hela nätverket. Och fiber leverantören påstår att jag loppar trafiken. Har den på 3 olika vlan.
Ska jag i huvudlaget får det att funka så får jag strypa trafiken till unifi 6 LR fiul100 men då dyker inte SSID upp på den. Oset om de är bara på den.
Jag är rädd för att jag lyckas på något sätt skapa en brygga mellan AP fast de är kopplade till samma nätverk. Därför är jag osäker på om jag vill lägga ut pengar på en ny AP som det nu bara strular med dessa. Därför frågan är om det blir bättre om jag byter ner mig eller om det är bryggan mellan AP som jag inte vill ha som strular.

Permalänk
Medlem

Hur mycket utrymme behöver en AP på nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

Hur mycket utrymme behöver en AP på nätverket

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Är det köpta färdiga kablar eller crimpar du egna kontakter?

Jag har gjort vissa själva och vissa är köpta

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad menar du?

glöm det. Det var en dum fråga

Permalänk
Medlem

Att APs skulle vara ”för bra” så att nätverket blir överbelastat är verkligen inte troligt.

Om det nu är så vi bör tolka din beskrivning.

Om du gjort kablar själv så bör du verifiera att de är korrekt kontrakterade. Kortslutna kablar kan ibland skapa loopar i nätet. Annars se över hur du har kopplat in allt och rita gärna en skiss, så blir det lättare att hjälpa till. Ha gärna med en skiss på din konfiguration också.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att din ISP säger att du loopar trafiken? Hur är allt kopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Att APs skulle vara ”för bra” så att nätverket blir överbelastat är verkligen inte troligt.

Om du gjort kablar själv så bör du verifiera att de är korrekt kontrakterade. Kortslutna kablar kan ibland skapa loopar i nätet. Annars se över hur du har kopplat in allt och rita gärna en skiss, så blir det lättare att hjälpa till. Ha gärna med en skiss på din konfiguration också.

Jag har haft 900gb/s i uppkoppling och det funkar bra i dag har jag 250 mb/s och jag får ca 260 mb/s över allt i huset så kablarna borde var ok. Det är ingen risk att det är fel kopplad för jag testa dem när jag gjorde dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Vad menar du med att din ISP säger att du loopar trafiken? Hur är allt kopplat?

jag fick inte någon uppkoppling av ISP och när det tittade så fick jag svaret att den hade varit en loop i nätverket och jag skulle gå igenom kablarna och det hände när jag satte in min 6LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

jag fick inte någon uppkoppling av ISP och när det tittade så fick jag svaret att den hade varit en loop i nätverket och jag skulle gå igenom kablarna och det hände när jag satte in min 6LR

Okej, då har du ju uppenbarligen kopplat något galet.

Hur är allt kopplat från inkommande fiber? Kan du rita en skiss? Vad har du för router?

Permalänk
Medlem

hur ser det ut i unifi kontrollern? Om du har trådlös brygga och kabel mellan dem så kan det mycket väl vara en loop.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom ispn säger att du har en loop är det kanske spanning tree som stängt av hos dem. beskriv hur du kopplat för du nämner bara att du har 2 ap och "switchar" (vad innebär det, hur många och hur är de kopplade) men inget om vilken router som används eller hur topologin ser ut och det är nog där felet är om ispn detekterar loopar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

R1
EdggeRouter X
R2
synology Router RT2600ac har den mest för att kunna ha föräldrakontroll
S1
d- link DGS-1100-08
hårdvara B1
s2
d- link DGS-1100-08
hårdvara B1
s3
unifi US-8-60w
s4 ochs5
switch 8 porta går ej att styra
nas/unifi controller
det är NAS med unifi controller
AP1
UAP-AC-pro
AP2
UAP-6 LR har jag inte inskolande i dag grad av mitt problem.

Det har tagit ett tag att göra ritningen men här är den det som händer är att svarstiden ökar när jag kopplar in AP2 så mycket att nätet står stilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

<Uppladdad bildlänk>

R1
EdggeRouter X
R2
S1
d- link DGS-1100-08
hårdvara B1
s2
d- link DGS-1100-08
hårdvara B1
s3
unifi US-8-60w
s4 ochs5
nas/unifi controller
AP1
UAP-AC-pro
AP2

Det har tagit ett tag att göra ritningen men här är den det som händer är att svarstiden ökar när jag kopplar in AP2 så mycket att nätet står stilla

tv är vlan 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

hur ser det ut i unifi kontrollern? Om du har trådlös brygga och kabel mellan dem så kan det mycket väl vara en loop.

jag har kommit på att man måste vara noga med att kolla in nätverkskabel för man sätter ström kabel annars blir det en brygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av jost1:

<Uppladdad bildlänk>

R1
EdggeRouter X
R2
S1
d- link DGS-1100-08
hårdvara B1
s2
d- link DGS-1100-08
hårdvara B1
s3
unifi US-8-60w
s4 ochs5
nas/unifi controller
AP1
UAP-AC-pro
AP2

Så du har två Routrar i ditt nätverk?
Brukar vara en typisk felkälla som ger skumma fel i nätverket, ifall båda har sin routing del på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bort med en router och koppla rätt. R2 gör inte ett skit egentligen för ingen trafik behöver gå genom den

Permalänk

Hade varit intressant om det ändå blir en loop någonstans eftersom Unifi-AP kan sätta sig i mesh läge. Kommer accesspunkten online om du ansluter den med enbart ström (antar du kör med injector mellan den och S1)?

Aktivera och kolla spanning tree-loggar på S1 är ett hett tips.

Tips, gör dina kartor i draw.io istället för paint. Finns en anledning att det är döpt till pain-t

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bort med en router och koppla rätt. R2 gör inte ett skit egentligen för ingen trafik behöver gå genom den

hum Jag använder r2 enbart för att ha föräldrar kontroll

Permalänk
Medlem

en fråga. om jag bygger ett nät av en ruter en swich och en unifi Control och 2 st AP utan massa vLan. är det en bra idé för att se om det funkar ochoch lägger till saker för att se vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så du har två Routrar i ditt nätverk?
Brukar vara en typisk felkälla som ger skumma fel i nätverket, ifall båda har sin routing del på.

Om jag använder R2 som AP så funkar det jätte bra naket delen är då att jag bara får ut ett SSID inte alla 3. Och näten fungera bra utan 2 st unfi AP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jost1:

hum Jag använder r2 enbart för att ha föräldrar kontroll

Du vill verkligen inte ha vår hjälp ellerhur?
Hur är R2 konfad då?
Varför har du VLAN 10/20 som inte används?
Varför så många VLAN? Bort med alla och verifiera att allt funkar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur är R2 konfad då?

Du har å andra sidan inte kommit med minsta hypotes om den exakta mekanismen som gör att de upplevda problemen uppstår när man bara lägger till en ny AP.

Det kommer inte jag heller göra, jag har ingen gissning.

Ja, man kan naturligtvis börja om från början och bygga på en sak i taget. Det kanske eller kanske inte är den snabbaste vägen till ett fungerande nät med önskad funktionalitet.

Som alternativ föreslår jag några experiment i befintligt nät.

AP:na har i stort sett samma konfig eftersom de sitter ungefär likvärdigt i nätet?

Flytta fysiskt AP1 till där AP2 satt när det strulade, utan att koppla in AP2. Uppstår problemet?

Sätt AP2 där AP1 nu sitter, utan AP1 inkopplad. Uppstår problemet?

Sätt ett enda helt nytt SSID och nytt lösenord på AP2. Koppla inte upp någon klient. Koppla in AP2 på sin avsedda plats. Uppstår problemet?

Edit: jag kanske inte riktigt förstått konsekvensen av problemet. Om internetleverantören stänger av dig mer än under tiden AP2 har ström, så är det ju lite osmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur är R2 konfad då?

Vlan 10 teknik använd till tv, tvättmaskin, styrning av lampor, styrning av panna
Val 20 gest =gäst nätt alla som besöker. ett trådlöst nätverk för gäster om jag nu får det att funka
Val 30 datanät 1 finnas före R2. för att få en annan ip-adress före R2 än efter
Val 40 där ligger de saker som vi som bor i huset använder typ telefoner, datorer, spel konsoler,
R2 är en spärr för de mindre i huset så att inte ska kunna komma ut på nätet på tider när vi vuxna trycker att de ska sova göra i ordning för skolan samt begränsa tiden dom sitter. om det behövs se till att de äter mat på dagar när det är själva hemma genom att lägga in lunchrast från nätet. Den blockar mac adressen så att inte komma ut helt enkelt. Kallas för föräldrar kontroll inget mer eller mindre.
Och jag har fått lite hjälp. Jag har förstått att det borde funka när jag gör rätt. nu är det bara frågan om vad jag gör för fel. Och det lutar åt att jag får göra ett test nät med så få felkällor som mjöligt för att set att det funkar. Sen bygga ut det till jag får min dröm. Jag är inte utbildat i området utan det jag har lärt mig genom att testa mig fram och via Youtube och här

Nu ska bara tid till att testa mig fram oset så kommer jag att skriva vad jag kommer fram till när jag har fått att funka eller get upp så nästa som trillar dit får ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Du har å andra sidan inte kommit med minsta hypotes om den exakta mekanismen som gör att de upplevda problemen uppstår när man bara lägger till en ny AP.

Det kommer inte jag heller göra, jag har ingen gissning.

Ja, man kan naturligtvis börja om från början och bygga på en sak i taget. Det kanske eller kanske inte är den snabbaste vägen till ett fungerande nät med önskad funktionalitet.

Som alternativ föreslår jag några experiment i befintligt nät.

AP:na har i stort sett samma konfig eftersom de sitter ungefär likvärdigt i nätet?

Flytta fysiskt AP1 till där AP2 satt när det strulade, utan att koppla in AP2. Uppstår problemet?

Sätt AP2 där AP1 nu sitter, utan AP1 inkopplad. Uppstår problemet?

Sätt ett enda helt nytt SSID och nytt lösenord på AP2. Koppla inte upp någon klient. Koppla in AP2 på sin avsedda plats. Uppstår problemet?

Edit: jag kanske inte riktigt förstått konsekvensen av problemet. Om internetleverantören stänger av dig mer än under tiden AP2 har ström, så är det ju lite osmidigt.

jag tackar för idéer ska testa när jag har tid