Datorn gillar inte ethernet - inget internet och jag förstår inte varför

Permalänk
Medlem

Datorn gillar inte ethernet - inget internet och jag förstår inte varför

Hej, min sons internet här hemma dog plötsligt och jag får inte igång det och jag förstår inte varför. Det ser ut som att datorn inte tycker att det finns ett nätverkskort. Jag antog att det inbyggda i moderkortet, Killer E2200 Gigabit Ehternet controller, hade pajjat och jag köpte en ny, en TP-link TX201 PCI-Express Nätverkskort 2,5 Gb/s. Installerade den men nähä, samma sak.
Går man in i enhetshanteraren så verkar det som att det finns någon form av problem.

Detta har jag gjort:
- startat om routrar, dator etc och kontrollerat att det är nät i kabeln så att säga. Samma kabel ger internet till PS4:an bredvid så inget problem där.
- övriga familjen har fungerande internet utifrån samma router
- jag har kört alla felsökningar, ominstallationer jag kan men fortfarande inget.

Där stannar min kunskap i frågan.
Hjälp en 53-årig gubbe att lista ut vad problemet är och vad jag ska göra...

Rop på hjälp borttaget /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeOrme:

Hej, min sons internet här hemma dog plötsligt och jag får inte igång det och jag förstår inte varför. Det ser ut som att datorn inte tycker att det finns ett nätverkskort. Jag antog att det inbyggda i moderkortet, Killer E2200 Gigabit Ehternet controller, hade pajjat och jag köpte en ny, en TP-link TX201 PCI-Express Nätverkskort 2,5 Gb/s. Installerade den men nähä, samma sak.
Går man in i enhetshanteraren så verkar det som att det finns någon form av problem.

Detta har jag gjort:
- startat om routrar, dator etc och kontrollerat att det är nät i kabeln så att säga. Samma kabel ger internet till PS4:an bredvid så inget problem där.
- övriga familjen har fungerande internet utifrån samma router
- jag har kört alla felsökningar, ominstallationer jag kan men fortfarande inget.

Där stannar min kunskap i frågan.
Hjälp en 53-årig gubbe att lista ut vad problemet är och vad jag ska göra...

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Med "plötsligt", är du säker på att ingen gjort något? Det brukar alltid ligga någon grund till det hela när man gräver lite

Killer E2200 Gigabit Ehternet controller är rena skiten, det fungerar ok om du bara installerar drivers och inte någon extra mjukvara kring det.
Har du installerat drivers till det nya nätverkskortet också? Var det då du fick ! på enheten?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Varningen i bilden säger något. Dubbelklicka på nätverkskort och berätta för oss vilket fel som står.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hej, ingen har pillat på det då vi inte var hemma då det pajjade, datorn stod på och helt plötsligt inget nät. Jag har precis installerat det nya nätverkskortet enligt konstens alla regler men jag får samma fel som tidigare. Jag försöker klicka för att få reda på vad datorn säger det är för problem men jag får inte fram mer än vad bilderna säger nedan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeOrme:

<Uppladdad bildlänk>

https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z97X-Gaming-3-rev-11/...

Testa installera lan driver och chipset

Ladda ner via annan dator och lägg in på usb

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

En sån här grej brukar bero på drivers som e kassa.
Till Realtekkkortet hämtar du på realteks sida.

Kolla event log samt fliken händelser för att se vad som händer när den initierar korten och försök åtgärda.
Är det fortf kass därefter så blås en ren installation av Windows och se om det lirar efter det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har för mig att KillerNIC vill att du stänger av det integrerade nicet i bioset. Minns att jag hade liknande problem med mitt e2100

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Har för mig att KillerNIC vill att du stänger av det integrerade nicet i bioset. Minns att jag hade liknande problem med mitt e2100

KillerNIC är det integrerade nätverkskortet på det moderkortet trådskaparen har.
Eller menar du något annat?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

KillerNIC är det integrerade nätverkskortet på det moderkortet trådskaparen har.
Eller menar du något annat?

Jasså, uppfattade det som 2.5gbit-kortet var det integrerade. Hur som helst brukar Killer inte tycka om andra nätverkskort.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Hundra försök senare av alla metoder så blåste jag ut datorn med ett rent windows och då fungerade nätverkskortet igen. Nu ska jag bara återställa alla program, spel etc...