Permalänk
Medlem

Polera klinker

Hej svejs!

Behöver tips på hur jag kan polera upp klinkerplattorna i hallen. Där man går har plattorna blivit rätt så matta och glänser inte lika mycket som plattorna längs väggen. Har någon tips eller erfarenhet av hur man råder bot på problemet?

Värt att nämna är att jag provat grön såpa utan några vidare framsteg.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Det är skitsvårt att bedöma ytans beskaffenhet utgående från foton, men skulle sannolikt kört på en grundlig rengöring med basiskt grovrengöringsmedel, och efterbehandling med sten/klinkersealer. Sealern återställer glansen där plattorna mattats av pga nötning/repor.

Klorin (natriumhypoklorit) är bra som komplement om grovrengöringen inte tar missfärgningar i fogarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är skitsvårt att bedöma ytans beskaffenhet utgående från foton, men skulle sannolikt kört på en grundlig rengöring med basiskt grovrengöringsmedel, och efterbehandling med sten/klinkersealer. Sealern återställer glansen där plattorna mattats av pga nötning/repor.

Klorin (natriumhypoklorit) är bra som komplement om grovrengöringen inte tar missfärgningar i fogarna.

Tqck för svaret. Smutsig verkar den inte vara, jag har försökt att rengöra. Klinkersealer kan jag prova, har dock svårt att hitta en lämplig sealer. Finns det på bauhaus/biltema/jula?

Vad tror du om att slipa ner lite och sedan olja in, kan det vara ett alternativ?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Tqck för svaret. Smutsig verkar den inte vara, jag har försökt att rengöra. Klinkersealer kan jag prova, har dock svårt att hitta en lämplig sealer. Finns det på bauhaus/biltema/jula?

Vad tror du om att slipa ner lite och sedan olja in, kan det vara ett alternativ?

Nä menar inte att ytan är smutsig så det syns, men att man bör rengöra som förberedelse innan man lägger på sealer.

Köpte sealer till ölandskalksten på Alviks Måleri för några år sen, de kanske fortfarande har sådant. Tror de har onlinebutik också. Hittar du inget special till klinker bör sealer för sten funka lika bra.

Hört talas om att man kan behandla klinker med olja, men inte testat själv. Vad det gäller slipning vågar jag inte spekulera, men rent sådär undrar jag vad du skulle vinna på det? Skulle väl möjligen vara om man körde lite lätt med något väldigt finkornigt våtslippapper eller nåt då.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!