Permalänk
Medlem

Flyttade ifrån Stockholm till Åre för två månader sedan. Köpte min första MTB i samband med detta. En Specialized Levo Alloy(instegsmodellen). Har lyxen att ha oändligt med stigar att cykla direkt utanför huset.

Tack vare stödet av elmotorn har jag även möjlighet att ta med barnen i cykelvagn även där det är ordentligt backigt, vilket är överallt bilden ovan är ifrån en utflykt till en fjällsjö med två barn i vagn

Permalänk
Medlem

Damen ska ha en elcykel som kommer användas en handfull gånger per år.
Vilket är det bästa valet för henna med en budget på max 10kkr…?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Damen ska ha en elcykel som kommer användas en handfull gånger per år.
Vilket är det bästa valet för henna med en budget på max 10kkr…?

En vanlig cykel om den skall användas så få gånger.

Med en budget på 10k får ni leta på Blocket.
Finns en del Crescent Elina för 8-10k.

Permalänk
Medlem

Blir nog svårt att hitta en ny elcykel för 10' och definitivt inte med mittmotor, men många anser bakmotor är bättre.
Skulle vara försiktig med att köpa en begagnad med tanke på batteriet om man inte räknar in kostnaden på 3-5' för en ev renovering.
Kanske på Decathlon kan få en för dryga 10'.
Annars är väl aug-sept-okt rätt tid att köpa en elcykel till säsongs-utförsäljningspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Blir nog svårt att hitta en ny elcykel för 10' och definitivt inte med mittmotor, men många anser bakmotor är bättre.
Skulle vara försiktig med att köpa en begagnad med tanke på batteriet om man inte räknar in kostnaden på 3-5' för en ev renovering.
Kanske på Decathlon kan få en för dryga 10'.
Annars är väl aug-sept-okt rätt tid att köpa en elcykel till säsongs-utförsäljningspris.

Begagnat känns inte som ett alternativ och elcykel måste det vara då damen har en gammal knäskada som gör att en vanlig cykel innebär för stor belastning.
Svårt att rättfärdiga mer pengar på en sak som kommer användas i sådan liten utsträckning…

Är detta ett vettigt alternativ?
https://outl1.se/elcykel-dam?92=45&gclid=Cj0KCQjwiIOmBhDjARIs...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elp:

Begagnat känns inte som ett alternativ och elcykel måste det vara då damen har en gammal knäskada som gör att en vanlig cykel innebär för stor belastning.
Svårt att rättfärdiga mer pengar på en sak som kommer användas i sådan liten utsträckning…

Är detta ett vettigt alternativ?
https://outl1.se/elcykel-dam?92=45&gclid=Cj0KCQjwiIOmBhDjARIs...

Kolla upp om det är möjligt att renovera eller byta batteriet på den, tillverkaren av drivningen verkar heta Ananda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Var kan man hitta cyklar av den här typen som går att köpa i Sverige (Norge)?
En form av transportcykel.

Syftet är att kunna transportera två barn.

Har ni några tips?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Någon som testat Rawbikes elcykel?

Har alltid gillat idén med deras moped att kunna fälla ihop och bära upp på kontoret. Cykeln bygger på samma ram osv, men är ju som sagt en cykel så man slipper försäkring och allt krångel med moped.

Hittar inga user reviews på nätet.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Någon som testat Rawbikes elcykel?

Har alltid gillat idén med deras moped att kunna fälla ihop och bära upp på kontoret. Cykeln bygger på samma ram osv, men är ju som sagt en cykel så man slipper försäkring och allt krångel med moped.

Hittar inga user reviews på nätet.

Dom tar enorma påslag (minst 10 000 kr extra), bättre att importera själv från Aliexpress och liknande sidor.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Är på god väg att köpa elcykel för att pendla med till jobbet under vintern istället för min vanliga. Har kollat på Trek och just nu står mellan trek allant +5 och trek verve +2 Skillnaderna som har betydelse för mig mellan dessa två är att verve är 28tum, medans allant är 27.5 tum, allant har ett rakare styre så man får lite mer framåtlutad/aggressivare hållning, medan allant är med uppåtriktad, så man får lite mer av en rakare/uppåtriktad hållning mer mer översikt.

Vill gärna ha 28 tum som verve 2+ helst 29, men samtidigt mer av en framat hållning som allant, lite sportigare, och att det ska vara under 30.000kr...

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonka/lonka:

Är på god väg att köpa elcykel för att pendla med till jobbet under vintern istället för min vanliga. Har kollat på Trek och just nu står mellan trek allant +5 och trek verve +2 Skillnaderna som har betydelse för mig mellan dessa två är att verve är 28tum, medans allant är 27.5 tum, allant har ett rakare styre så man får lite mer framåtlutad/aggressivare hållning, medan allant är med uppåtriktad, så man får lite mer av en rakare/uppåtriktad hållning mer mer översikt.

Vill gärna ha 28 tum som verve 2+ helst 29, men samtidigt mer av en framat hållning som allant, lite sportigare, och att det ska vara under 30.000kr...

28/29" använder samma fälgdiameter (622mm) och vad amerikaner kallar storleken beror på hur "breda" däcken är och är det inte trångt i ramen så går det enkelt att byta bredd och hoppa mellan 28 och 29" namngränsen brukar vara vid 50mm så sätter du på 622/51mm däck i stället för de 622/50 som sitter på så har du en 29"are.

Styrstammen går att byta så kan du få olika höjd och position på styret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om trek allant+8 med Bosch performance line cx 85 nm och ett batteri på 625w som gått 300 mil /6 månaders garanti, kostar 19000kr i en cykel butik

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av polar590:

Vad tror ni om trek allant+8 med Bosch performance line cx 85 nm och ett batteri på 625w som gått 300 mil /6 månaders garanti, kostar 19000kr i en cykel butik

Om den inte har misshandlats lär den vara ett säkrare köp än en ny för ev fel borde ha upptäckts och slitaget är försumbart när den är så lite använd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

28/29" använder samma fälgdiameter (622mm) och vad amerikaner kallar storleken beror på hur "breda" däcken är och är det inte trångt i ramen så går det enkelt att byta bredd och hoppa mellan 28 och 29" namngränsen brukar vara vid 50mm så sätter du på 622/51mm däck i stället för de 622/50 som sitter på så har du en 29"are.

Styrstammen går att byta så kan du få olika höjd och position på styret.

Ah okej, har klurat lite mer och det blir nog allant som har 27.5 tum, främst för att den har låsbar framgaffel. Men läste att just trek och deras framgaffel på vissa el cykel modeller inte är toppen.. Så nu är man lite osäker på man ska skippa det helt eller inte

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonka/lonka:

Ah okej, har klurat lite mer och det blir nog allant som har 27.5 tum, främst för att den har låsbar framgaffel. Men läste att just trek och deras framgaffel på vissa el cykel modeller inte är toppen.. Så nu är man lite osäker på man ska skippa det helt eller inte

Du ska nog inte se framgafflarna som fjädring utan vibrationsdämpning men cyklarna har ändå så pass stora däck att de sväljer det mesta även om de haft stumma gafflar.
fjädrande framgaffel är nog mest en modepryl/finess för att sälja cykeln än nått som gör nytta på den typen av cykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe

Hittade denna tråd och då jag just nu håller på att se mig omkring efter en elcykel till The wife tänkte jag se om du eller någon har mer förslag än de jag hittat själv.

Cyklar själv en Cannondale Gravel Bike flitigt (Ej El)
Nu är det så att min fru som har en hjärtsjukdom som gör att hon inte kan anstränga sig för mycket, men vill gärna med ut på cykelturer med mig, och då har jag tänkt att det kanske finns en bra elcykel vi skulle kunna köpa till henne som har och uppfyller dessa kriterier listade nedan. Är det något du/ni kan hjälpa med att hitta ett bra ex på cykel till henne?

1 elcykel som även klarar av enkel skogsmiljö tillsammans med min gravelbike
2 bekväm sadel och bra motor då hon ej får få alldeles för hög puls
3 möjlighet att koppla på en hundkorg till en liten chiwawa hund (pakethållare som korg passar på)
4 budget 20-30 K

har hittat dessa 2 bland annat då de har bra erbjudande nu i november månad

Momas Aurora

Momas Wayfarer

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blacksheep:

@mrqaffe

Hittade denna tråd och då jag just nu håller på att se mig omkring efter en elcykel till The wife tänkte jag se om du eller någon har mer förslag än de jag hittat själv.

Cyklar själv en Cannondale Gravel Bike flitigt (Ej El)
Nu är det så att min fru som har en hjärtsjukdom som gör att hon inte kan anstränga sig för mycket, men vill gärna med ut på cykelturer med mig, och då har jag tänkt att det kanske finns en bra elcykel vi skulle kunna köpa till henne som har och uppfyller dessa kriterier listade nedan. Är det något du/ni kan hjälpa med att hitta ett bra ex på cykel till henne?

1 elcykel som även klarar av enkel skogsmiljö tillsammans med min gravelbike
2 bekväm sadel och bra motor då hon ej får få alldeles för hög puls
3 möjlighet att koppla på en hundkorg till en liten chiwawa hund (pakethållare som korg passar på)
4 budget 20-30 K

har hittat denna bland annat
denna då den har ett bra erbjudande i november månad
Momas Aurora

Hemsidan du länkar till Ewhhels ser ut som en "skojsida" och inte en cykelhandlare, de kanske är seriösa men sidan ser ju mer ut som nått från nån som försöker lura folk via oseriösa annonser på sociala media och de börjar skriva om trim av cykeln långt innan de ens nämner vilken motor de har och så säljer de elsparkcyklar, allt verkar oseriöst med dem men jag känner inte till märket i sig men cykeln du länkar har damram och de är ofta hemska att cykla på för de flexar mycket i ramen oavsett vem som säljer dem.

För att klara skog behöver man framförallt bra hjul och däck så funkar det med i princip vilken cykel som helst så länge man inte ska tävla, se till att det går att ha minst 40 mm däck och helst över 50 mm. Och undvika damram, de känns oftast väldigt vingliga och ostabila.

Undvik breda mjuka sadlar för de brukar vara hemska att sitta på om man ska röra benen men exakt vad som är bäst är personligt och svårt att säga nått om utan behöver provas fram men oftast är det nån smal relativt fast sadel som är bekvämast.

Med en så liten hund är det kanske bättre med en hundryggsäck om man ska cykla på ojämnt underlag så att det inte vibrerar lika mycket för hunden, annrs lär det gå att montera en så liten hundbur som krävs för den hunden på en sån pakethållare som sitter på en arm från sadelstolpen om det inte finns fästen för en vanlig på cykeln så i princip alal cyklar som har en rund sadelstolpe i metall borde gå att montera en liten hundkorg på även om cykeln skulle säljas utan pakethållare och sakna fästpunkter för en normal pakethållare.
Hunden kanske också gillar en främre placering bättre så en styrmonterad eller främre pakethållare för korgen kanske är bra, nått av den här stilen.

Jag hade nog ocks¨kollat hur det är med reservdelstillgång till motorn eller hållit mig till nått av de större märkena eller en generisk kines typ Bafang hellre än en märkesspecifik motor från nån mindre tillverkare för det kanske är engångsprylar, dvs omöjligt att få tag på delar och dokumentation om några år när de är utslitna eller om nått går sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hemsidan du länkar till Ewhhels ser ut som en "skojsida" och inte en cykelhandlare, de kanske är seriösa men sidan ser ju mer ut som nått från nån som försöker lura folk via oseriösa annonser på sociala media och de börjar skriva om trim av cykeln långt innan de ens nämner vilken motor de har och så säljer de elsparkcyklar, allt verkar oseriöst med dem men jag känner inte till märket i sig men cykeln du länkar har damram och de är ofta hemska att cykla på för de flexar mycket i ramen oavsett vem som säljer dem.

För att klara skog behöver man framförallt bra hjul och däck så funkar det med i princip vilken cykel som helst så länge man inte ska tävla, se till att det går att ha minst 40 mm däck och helst över 50 mm. Och undvika damram, de känns oftast väldigt vingliga och ostabila.

Undvik breda mjuka sadlar för de brukar vara hemska att sitta på om man ska röra benen men exakt vad som är bäst är personligt och svårt att säga nått om utan behöver provas fram men oftast är det nån smal relativt fast sadel som är bekvämast.

Med en så liten hund är det kanske bättre med en hundryggsäck om man ska cykla på ojämnt underlag så att det inte vibrerar lika mycket för hunden, annrs lär det gå att montera en så liten hundbur som krävs för den hunden på en sån pakethållare som sitter på en arm från sadelstolpen om det inte finns fästen för en vanlig på cykeln så i princip alal cyklar som har en rund sadelstolpe i metall borde gå att montera en liten hundkorg på även om cykeln skulle säljas utan pakethållare och sakna fästpunkter för en normal pakethållare.
Hunden kanske också gillar en främre placering bättre så en styrmonterad eller främre pakethållare för korgen kanske är bra, nått av den här stilen.
https://m.media-amazon.com/images/I/81XT9XlZUGL._AC_SL1500_.jpg

Jag hade nog ocks¨kollat hur det är med reservdelstillgång till motorn eller hållit mig till nått av de större märkena eller en generisk kines typ Bafang hellre än en märkesspecifik motor från nån mindre tillverkare för det kanske är engångsprylar, dvs omöjligt att få tag på delar och dokumentation om några år när de är utslitna eller om nått går sönder.

tack för snabbt svar, tar till mig det du nämnt, och söker vidare

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Är på god väg att köpa denna Precede:ON 5 Blir ingen cykel med framdämpare som jag var inne på tidigare. Men har letat efter cykel som är remdriven istället för kedja utan dämpare för under 30.000. Finns inte enligt mig, har kollat igenom flertalet olika tillverkare och deras utbud.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om den inte har misshandlats lär den vara ett säkrare köp än en ny för ev fel borde ha upptäckts och slitaget är försumbart när den är så lite använd.

Tack,har reserverat den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tonka/lonka:

Är på god väg att köpa denna Precede:ON 5 Blir ingen cykel med framdämpare som jag var inne på tidigare. Men har letat efter cykel som är remdriven istället för kedja utan dämpare för under 30.000. Finns inte enligt mig, har kollat igenom flertalet olika tillverkare och deras utbud.

Remdrift innebär interna växlar vilket blir betydligt dyrare än vanliga kedjeväxlar, även om man bara väljer Shimano så är de påtagligt dyrare och ska man ha riktigt bra interna växlar så kostar de minst 10 000 kr mer än kedjeväxlar.
Pinion har visat upp ett nytt koncept där man har växlar och motor som en enhet och det kan kanske göra remdrift vanligare på sikt men just nu är det helt nytt och dyrt och oprövat.
12 växlar i motorn är i vart fall en intressant teknikutveckling.
https://pinion.eu/en/e-drive#mgu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Remdrift innebär interna växlar vilket blir betydligt dyrare än vanliga kedjeväxlar, även om man bara väljer Shimano så är de påtagligt dyrare och ska man ha riktigt bra interna växlar så kostar de minst 10 000 kr mer än kedjeväxlar.
Pinion har visat upp ett nytt koncept där man har växlar och motor som en enhet och det kan kanske göra remdrift vanligare på sikt men just nu är det helt nytt och dyrt och oprövat.
12 växlar i motorn är i vart fall en intressant teknikutveckling.
https://pinion.eu/en/e-drive#mgu

Okej, ja, de kostar ju en del att köpa med remdrift som ja märkt och eftersom min gräns är runt 30.000 så får det bli Precede:ON 5 som första elcykel. Hoppas jag blir nöjd. Tog ändå tid att hitta en elcykel som stämde in på alla dom önskemål och krav som jag kom fram till under tiden jag letade.

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk

Har beställt mig en Bianchi T-Tronik T-Type! Det blir min första elcykel och den ska användas till jobbpendling 10km enkel resa 1-3 ggr i veckan mars - oktober. Letade efter en cykel med möjlighet till lite mer avslappnad och upprätt körställning utan att bli för "gubbig". Skapliga komponenter och pris under 25k var också målsättning. Hittade den för strax under 23k från en svensk butik. Går att köpa för under 19k hos bikeinn.com, men med tanke på alla negativa omdömen om deras kundtjänst så valde jag att handla från svensk butik, trots högre pris.
https://www.bianchi.com/t-tronik-t-type/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Begagnat känns inte som ett alternativ och elcykel måste det vara då damen har en gammal knäskada som gör att en vanlig cykel innebär för stor belastning.
Svårt att rättfärdiga mer pengar på en sak som kommer användas i sådan liten utsträckning…

Är detta ett vettigt alternativ?
https://outl1.se/elcykel-dam?92=45&gclid=Cj0KCQjwiIOmBhDjARIs...

Kan återkoppla och berätta att nämnd elcykel ovan införskaffades till sambon och hon är toknöjd med den!
Har själv provat den x antal gånger och upplever den som helt OK, väldigt lättcyklad med stor hjälp av elmotorn. Känns lättare o smidigare än motsvarande elcyklar jag testat tidigare.
Rekommenderas varmt för den som inte har superstora krav och behöver en elcykel för +25 kkr!

Permalänk

Nu är den hemma! Bara några hundra meters test, men den känns väldigt bekväm. Kommer förmodligen användas ganska sparsamt fram till mars nästa år då jag bestämt mig för att cykelpendla 1-3 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Känner mig som en idiot. Men vad har man egentligen den där främre hållaren till? Kan man fästa en korg?

https://www.evobike.se/elcyklar/elcykel-evobike-classic-7-dam

Tips på nån annan bra elcykel såhär i rea tider? Kommer främst användas med cykelvagn med två barn. Hade väl tänkt lägga runt 15000kr.

Åh är det nån egentlig skillnad på dam eller herr cyklar? Lite annorlunda ram och sadel? Vi båda kommer nog att använda den lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känner mig som en idiot. Men vad har man egentligen den där främre hållaren till? Kan man fästa en korg?

Du kan väl fästa vad du vill där, det är mer upp till om du kan hitta en "snygg" korg som passar in

Det är en gammal design och normalt hade man back med dricka där eller en trälåda med matvaror.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Du kan väl fästa vad du vill där, det är mer upp till om du kan hitta en "snygg" korg som passar in

Det är en gammal design och normalt hade man back med dricka där eller en trälåda med matvaror.

https://happyride.se/forum/attachments/imag0559-jpg.185787/

Aha jag fattar 🤓

Permalänk
Medlem

Nån som sett en bra rabatt på någon elcykling för lite pendling med cykelvagn?

Permalänk
Medlem