Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziconilsson:

Menade nog publik adress Bahnhof verkade inte ha det när jag hade dom, men Telia har haft det. Det enda som påverkats är dock portforwarding till torrentprogrammet som fungerade sådär med Bahnhof, men enkelt och lätt med Telia, Finns ju dock möjligheten att det var skit bakom spakarna, men så fort jag bytte till Telia blev jag conectable. I allmänhet hade Bahnhof sämre routing och högre ping till saker.

Jag undrar precis samma sak! Hade Bahnhof i en månad när jag flyttade hit förra året och hade bara strul med åtkomst till mina tjänster utifrån. Kunde inte utfärda nya cert till min Synology NAS via Let's Encrypt trots att jag släckte hela brandväggen och kopplade NAS förbi routern. Kunde inte vidarebefordra port från min VPN-tjänst till min NAS. Hade problem med uppkopplingsproblem i vissa spel med en specifik kompis. Tror inte att Plex gick att komma åt alls utifrån. Sen bytte jag till Telias 500/500 vid BF och då började allt bara fungera direkt!

Så om Telenor har samma typ av nätverk som Telia är det väl givet att välja dem istället för att sänka hastigheten hos Telia för att bibehålla månadskostnaden. Tidigare i tråden har det varit tal om CGNAT och Bahnhof, vilket tydligen kan orsaka den här typen av strul. Finns även andra trådar i ämnet CGNAt och Bahnhos här på forumet, men jag har inte lyckats hitta något om Telenor.

Permalänk
Medlem

Jag sade upp mitt Telia 500/500 (299kr) för ett par veckor sedan. Slutdatum 8/12.
Tycks dock som att jag kan gå vidare med att köpa 250/250 (299kr) på hemsidan. Har inte gått igenom sista steget och klickat på beställ ännu, men loggat in med bankid och inget om att jag inte är "ny kund".
Nån som provat och vet om det fungerar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooth:

Jag sade upp mitt Telia 500/500 (299kr) för ett par veckor sedan. Slutdatum 8/12.
Tycks dock som att jag kan gå vidare med att köpa 250/250 (299kr) på hemsidan. Har inte gått igenom sista steget och klickat på beställ ännu, men loggat in med bankid och inget om att jag inte är "ny kund".
Nån som provat och vet om det fungerar?

Det fungerar. Sa upp mitt idag och beställde sedan 250/250 för 299:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Det fungerar. Sa upp mitt idag och beställde sedan 250/250 för 299:-

Testade nu men fick detta meddelande:

"Beställningen misslyckades
Du har redan den valda produkten på den angivna adressen. Logga in på Mitt Telia för att enkelt ändra din produkt och dra nytta av aktuella erbjudanden för dig som redan är kund."

Märkligt att det fungerade för dig.. Gjorde du det på nätet eller telefon?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Corsair Vengeance LPX 16GB - 3200MHz | FD Define C |

Permalänk
Skrivet av Tooth:

Jag sade upp mitt Telia 500/500 (299kr) för ett par veckor sedan. Slutdatum 8/12.
Tycks dock som att jag kan gå vidare med att köpa 250/250 (299kr) på hemsidan. Har inte gått igenom sista steget och klickat på beställ ännu, men loggat in med bankid och inget om att jag inte är "ny kund".
Nån som provat och vet om det fungerar?

När jag loggar in på mitt Telia så står det
"Du har en pågående beställning med planerad leverans 2023-12-22. Det är inte möjligt att göra en ny beställning."

Jag kunde inte slutföra beställningen pga detta

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooth:

Testade nu men fick detta meddelande:

"Beställningen misslyckades
Du har redan den valda produkten på den angivna adressen. Logga in på Mitt Telia för att enkelt ändra din produkt och dra nytta av aktuella erbjudanden för dig som redan är kund."

Märkligt att det fungerade för dig.. Gjorde du det på nätet eller telefon?

Jag ringde in och beställde via kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Comviq.se har goa rabatter. V e t att det inte är BB men 4G och 5G är ju inte kattp8ss det heller.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Yes 😎😁 ty det är ju bara ett märke/namn i slutändan...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Telia.
Det absolut bästa de kunde erbjuda var 399 för 250/250. Så blir kanske av att testa Telenor då.

Permalänk
Medlem

Blev inget nytt avtal på Telia. De kunde ge mig 250/100 för 499:-. Så jag avslutade. Tyvärr blir det att vänta till den 22 december att få kopplat det nya, vilket jag ska fundera på nu. Har de blivit hårda eller fick jag en som totalvägrade.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Pratade precis med Telia.
Det absolut bästa de kunde erbjuda var 399 för 250/250. Så blir kanske av att testa Telenor då.

Ring och säg upp Telia. Efter det ringer du igen och beställer 250/250 för 299:- Funkade för mig iaf.

Permalänk

Jag hade (som många andra) 500/500 för 299 kr/mån i 12 månader fram tills nu.
Jag ringde upp Telia för att säga upp abonnemanget och lade fram det nya priset som den största faktorn. Jag nämnde Telenors erbjudande om 500/500 för 349 kr/mån. Efter lite snack var deras bästa erbjudande 250/250 för 349 kr/mån i 12 månader. Så det får bli Telenor i stället.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Ring och säg upp Telia. Efter det ringer du igen och beställer 250/250 för 299:- Funkade för mig iaf.

Detta gör mig ganska irriterad..
Ska försöka ringa till Telia med försök att berätta detta samt uppsägning om dem inte löser något liknande.
Fick ju 100/100 för 299.

Men kan tex välja bredband för 319:- med 250/250 haft bb2 tidigare inget konstigt.
Förutom dem glömde av att ta bort 15% rabatt så hade 100/100 för 279:- i flera år.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Blev Telenor för mig också. Telia erbjöd 250/250 för 299 kr/mån eller 500/500 för 449 kr/mån. Han i kundtjänst förklarade att "Telenor erbjuder inte samma produkt, deras router är den vi hade för 4 generationer sedan". Förklarade att jag har egen router och han bekräftade då min uppsägning.

Permalänk
Medlem

Jag har 299kr för 500/100 från Telia just nu, går ut i mars nästa år.

Om jag senarelägger abonnemanget som man kan göra, till mars nästa år, gäller det då till mars året därpå rimligtvis?

Permalänk

Mitt nuvarande avtal har jag sagt upp med sista datum nu på fredag den 24e. Kan jag teckna nytt med Telia då och få det påkopplat redan dagen efter?

Tror ni att det dyker upp någon annan bättre deal med t.ex. Bahnhof just på fredag? Jag har Telia öppen fiber och kan inte välja Telenor.

Permalänk
Medlem

Erbjuder Telenor publik IP på sitt fiberbredband?

Skrivet av betan:

Pratade precis med Telia.
Det absolut bästa de kunde erbjuda var 399 för 250/250. Så blir kanske av att testa Telenor då.

Skrivet av Ploppsan:

Blev inget nytt avtal på Telia. De kunde ge mig 250/100 för 499:-. Så jag avslutade. Tyvärr blir det att vänta till den 22 december att få kopplat det nya, vilket jag ska fundera på nu. Har de blivit hårda eller fick jag en som totalvägrade.

Skrivet av Wingdings:

Jag hade (som många andra) 500/500 för 299 kr/mån i 12 månader fram tills nu.
Jag ringde upp Telia för att säga upp abonnemanget och lade fram det nya priset som den största faktorn. Jag nämnde Telenors erbjudande om 500/500 för 349 kr/mån. Efter lite snack var deras bästa erbjudande 250/250 för 349 kr/mån i 12 månader. Så det får bli Telenor i stället.

Det är ju sjukt vilken spridning på priserna på uppsägning/winback det är i år. Visst att det kan skilja mellan olika stadsnät, men det känns inte som att dom har någon gemensam linje på hur kunderna ska bemötas?

Jag har inte hunnit ringa, ska göra det under dagen, men det lär väl bli telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

Mitt nuvarande avtal har jag sagt upp med sista datum nu på fredag den 24e. Kan jag teckna nytt med Telia då och få det påkopplat redan dagen efter?

Tror ni att det dyker upp någon annan bättre deal med t.ex. Bahnhof just på fredag? Jag har Telia öppen fiber och kan inte välja Telenor.

Eftersom 25 och 26.e faller in på helgdag så blir du inte inkopplad förrän måndag den 27:e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Detta gör mig ganska irriterad..
Ska försöka ringa till Telia med försök att berätta detta samt uppsägning om dem inte löser något liknande.
Fick ju 100/100 för 299.

Men kan tex välja bredband för 319:- med 250/250 haft bb2 tidigare inget konstigt.
Förutom dem glömde av att ta bort 15% rabatt så hade 100/100 för 279:- i flera år.

Jag tror att Telias IT-system hindrar dem från att erbjuda dig det bättre priset eftersom du inte är en ny kund. Därför måste du säga upp ditt nuvarande abonnemang och få en bekräftelse via e-post. På mina sidor står det att du har avslutat ditt abonnemang. Sen när du ringer och beställer kan de lägga in ny kunds erbjudandet så får du det 250/250 för 299 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Blev inget nytt avtal på Telia. De kunde ge mig 250/100 för 499:-. Så jag avslutade. Tyvärr blir det att vänta till den 22 december att få kopplat det nya, vilket jag ska fundera på nu. Har de blivit hårda eller fick jag en som totalvägrade.

Jag fick samma behandling :/, så uppsagt + beställt igen i min frus namn... Så trögt av dom :/

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli Telenor för mig med. Tänkte så här att Telia "förlorar" många av sina kunder eftersom de typ vägrar ge bra pris. De flyr till andra, som Telenor. Samma sak händer på deras sida, de flyr till Telia. Hmmmm, undrar om det är satt i spel?

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

Ring och säg upp Telia. Efter det ringer du igen och beställer 250/250 för 299:- Funkade för mig iaf.

Samma här. Hade inte BF-kampanj men låg på 250/250 för 299 fram tills för någon månad sedan. Missade givetvis när bindningstiden löpte ut så märkte det på fakturan istället ^^ När jag ringde för att binda om/få bättre pris var det bästa de kunde erbjuda 250/250 för 499, det tackade jag nej till och sade upp (förra veckan) och hänvisade till BF och att jag kollar läget.
Körde via ditt tips att de ringde upp mig, snackade lite om bakgrunden kring uppsägningen och påpekade erbjudandet som de har nu och fick då utan problem 250/250 för 299. Var i kontakt med Telenor med, där inte vårt adress kom upp på deras hemsidan men det vara bara en teknisk grej i systemet de kunde lösa. De ringer tbx imorgon, men tror nog att jag kör på med Telia. Har fungerat smärtfritt sedan vi flyttade in i 2015 och 250/250 räcker gott och väl.
Nu ligger vi dessutom med bindningstid som löper ut strax efter BF så enklare att komma ihåg att ringa in och börja förhandla i tid nästa år

Permalänk
Medlem

Hohoho! Det tar alltså 1 minut 53 sekunder att klicka sig igenom till uppsägning, identifiera med bankid, för att sen få höra att det är 48 minuters väntetid hos Telia.
Kan dom inte bara direkt läsa upp väntetiden?

Dom verkar inte heller ha någon "tryck 1 så ringer vi upp dig" på uppsägan.

Skrivet av Maxizor:

Jag fick samma behandling :/, så uppsagt + beställt igen i min frus namn... Så trögt av dom :/

Nackdelen med det var att det var en anslutningsavgift hos Telia va?
Verkar inte vara någon startavgift. Då kanske det är sådär vi får göra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hohoho! Det tar alltså 1 minut 53 sekunder att klicka sig igenom till uppsägning, identifiera med bankid, för att sen få höra att det är 48 minuters väntetid hos Telia.
Kan dom inte bara direkt läsa upp väntetiden?

Det var 90 minuter igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hohoho! Det tar alltså 1 minut 53 sekunder att klicka sig igenom till uppsägning, identifiera med bankid, för att sen få höra att det är 48 minuters väntetid hos Telia.
Kan dom inte bara direkt läsa upp väntetiden?

Dom verkar inte heller ha någon "tryck 1 så ringer vi upp dig" på uppsägan.

Nackdelen med det var att det var en anslutningsavgift hos Telia va?
Verkar inte vara någon startavgift. Då kanske det är sådär vi får göra också.

Jepp... eller säga upp och sedan teckna om via kundtjänst verkar fungera... Är lite sugen på det så kontona m.m ligger kvar på mig... Ska se om det går!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Efter 20 min i kö som ska vara 28 min så bryts det...
Och nu går det inte ens att ställa sig i kö.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Efter 20 min i kö som ska vara 28 min så bryts det...
Och nu går det inte ens att ställa sig i kö.

Ja det blev samma för mig! WTF!
Jag har ju en tro på att kunna stanna på 500 Mbit för 299:-, men verkar ju inte som att någon har lyckats med det. Kanske bättre att bara hoppa till Telenor på en gång....

Edit: Nu gick det till 59 minuters kötid. Vad i helvete.

Permalänk
Medlem

Hur är det med Telenors nät, är ni några som har dom idag och har erfarenheter?
Har ruttnat på Bahnhofs pristramsande som man måste korrigera flera gånger om året för att inte bli uppskörtad men det tar också emot att byta bort en tjänst som tekniskt fungerar mycket bra för att stöka med bindningstider och tillbakaskickande av routrar man ändå inte vill ha. Å andra sidan blir det 1200kr lägre årskostnad. Men det finns ju å andra sidan inget som inte säger att när man ska byta nästa år åker man på en anslutningsavgift som äter upp hälften av besparingen vid tjänstebyte, det skulle bara vara min vanliga tur när jag tänker att jag gjort ett klipp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Hur är det med Telenors nät, är ni några som har dom idag och har erfarenheter?
Har ruttnat på Bahnhofs pristramsande som man måste korrigera flera gånger om året för att inte bli uppskörtad men det tar också emot att byta bort en tjänst som tekniskt fungerar mycket bra för att stöka med bindningstider och tillbakaskickande av routrar man ändå inte vill ha. Å andra sidan blir det 1200kr lägre årskostnad. Men det finns ju å andra sidan inget som inte säger att när man ska byta nästa år åker man på en anslutningsavgift som äter upp hälften av besparingen vid tjänstebyte, det skulle bara vara min vanliga tur när jag tänker att jag gjort ett klipp...

Telenor har bra svarstider och peer network, skulle säga bättre än Bahnhof, resten beror på fibernätet. De skickar ingen router om man inte vill ha, det är bara att säga upp om ett år och förhandla på nytt.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Men kan tex välja bredband för 319:- med 250/250 haft bb2 tidigare inget konstigt.
Förutom dem glömde av att ta bort 15% rabatt så hade 100/100 för 279:- i flera år.

bb2 is behind CGNAT now.
noticeable drop in connection quality, especially with increased latency.

was Telia's startavgift 399 before or 349?