Permalänk
Medlem

Nybygge =)

Ska köpa ny dator... tänkte införskaffa en p4 2,4c.

tänkte be om lite tips angående moderkortsval

saker som jag värderar är:

stöd för ata 133 diskar, firewire, PAT(vare sig det är officiellt eller inofficiellt), CSA (gigabit!).

detta är jag ute efter och vill gärna försöka hitta i ett moderkort som inte kostar skjortan... vare sig det är i875 eller i865.

helst under 1500

Permalänk
Medlem

Du har IS7-G, det har inte CSA men väl Gbit, annars kan du kolla in Albatrons PX865PE ProII, det har allt och kostar inte mycket (dock över 1500kr).

Visa signatur

Dator 1: Mac Mini M4
Dator 2: 7800X3D, 64GB, 9070XT
Dator 3: Macbook Pro M1
Dator 4: Dell XPS 9500, i7 10750H, 32GB, 1050Ti

Permalänk
Medlem

P4P800 deluxe är fint, fast ich5r istället för ich5 skulle väl vara att föredra... Om du ska köra raid så ska du nog ta ett annat.

Permalänk
Medlem

Eh.. fortf. så spräcker det där min budget lite... är irriterad på att de billigare intel borden inte har UATA133... det borde vara självklart.

iaf. kan skippa CSA ifall de får ner priset... men eftersom ja tänkte skaffa en UATA133 disk vill man ju köra den så snabbt den klarar, och ja har DV kamera så firewire är ett måste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDark
Eh.. fortf. så spräcker det där min budget lite... är irriterad på att de billigare intel borden inte har UATA133... det borde vara självklart.

iaf. kan skippa CSA ifall de får ner priset... men eftersom ja tänkte skaffa en UATA133 disk vill man ju köra den så snabbt den klarar, och ja har DV kamera så firewire är ett måste.

ne då, http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP4P800DX
1499 kr

Det har ATA133 i raidkontrolen, du borde kunna köra genom den utan att igentligen köra raid. Det gick med min gammla scsi raidk iallafall.

Permalänk
Medlem

ATA133 är inget å bry dig om, läs på lite så ser du att det är helt onödigt. ATA100 funkar lika bra.

Permalänk
Medlem

ok så om man skiter i uata 133..

firewire och PAT* är måste iaf.. och bra memory voltage.. för att kunna klocka bra.

annars så billigt som möjligt.

*under olika namn i 865 mobosarna

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ABIT IS7.
Har det själv och tycker det funkar fint.
1gbit 3COM lan, 2*firewire, s-ata och det klockar helt ok

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Jo.. har funderat på den .. men så hör man om så många som har problem med Abit korten och ambulansproblem osv.

så måste man kolla att man har rätt NB fläkt...

Permalänk
Medlem

Får man den gammla så kan man mejla till abit så får man den nya hemskickad gratis!

edit: Tror det är mycket ovanligt med ambulans och korupta bios på dessa plankor, det är mer på abits nforce.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jag har då inte hört om många som har problem med Abit's P4:a kort, snarare tvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3comkretsen på IS7 använder inte CSA eller hur? ..

Permalänk
Medlem

Nej, men tankar du så mycket att det skulle märkas? Förmodligen så kommer du inte kunna använda mycket mer än 100mbit ändå och då spelar det ingen större roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...så blir det samma historia när flickvännen ska köpa dator om ngt halvår... "vi fixade ju inte det ordentligt på min så de kommer ändå inte gå fullt ut även om du skaffar det till din"..

lika bra att ordna grejjerna direkt.. eller hur? . särskillt eftersom det inte går att fixa med ett PCIkort.