Datorskärm minst 1440p för PC och PS5 behövs HDMI 2.1?

Permalänk
Inaktiv

Datorskärm minst 1440p för PC och PS5 behövs HDMI 2.1?

Hej kära experter,

kort och enkelt, jag vill köpa dataskärm minst 1440p som kan användas till PC och PS5. Gärna att den inte är mer än 27tum, men kan tänka mig 32tum om inget annat hittas.

PS5 fick för ett par månader sen stöd för 1440p, men det kan endast köras med HDMI 2.1 om jag förstod det korrekt. Allafall om man vill köra 1440p med VRR, vilket är ändå nödvändigt så man inte får screen tearing eller hur?

Jag har svårt att hitta rätt 1440p skärm som uppfyller detta. Jag hittade dock 1 skärm på 32tum 1440p, 240hz, HDMI 2.1 Freesync + Gsync. 32gq85x-b från Proshop för 5500kr.

Det enda negativa med den skärmen är just storleken på 32tum, som ger den PPI på 93.

Jag hittade på google 27qr83q som är samma som ovan fanns 27tum. Men den går inte att hitta alls, verkar vara slutsåld.

En annan alternativ är 27gp850 för ca 3400kr. Men den har 165hz och endast HDMI 2.0. Samt den har Freesync premium och inte Premium pro som ovan.

Väldigt svårt att hita HDMI 2.1 på 1440p skärmarna.

Några frågor:
1. Gör 27 eller 32tum på 1440p stor skillnad?
2. 240hz eller 160hz, märker man av skillnaden? jag är ingen professionell spelare eller tävlar osv....
3. Behöver jag HDMI 2.1 för 1440p för PS5
4. Vilken skärm väljer jag? vill inte spendera över 6k helst.

Vad tycker ni, har ni hittat något?

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt fråga efter funktioner, inte versioner. Då blir det enklare.

1440p/120 klarar sig bra på mindre än 18 Gbps (max är 1440p/144) och 10 år gamla gränser. "HDMI 2.1" brukar i på spelskärmar syfta på att det är högre bandbredd, ofta 24 Gbps med eller utan DSC. Det du eventuellt kan missa är möjligheten att köra 1440p/120 med 10 bitars RGB, vilket kan vara försvinnande liten skillnad för spelen. Du bör klarar dig på 1440p/120 med 10-bitars 4:2:2 om nu 10 bitar är ett måste, vilket det sällan är.

Men ja, skaffar du en spelskärm som på pappret har "HDMI 2.1" slipper du tänka på det här med bandbreddgränser vid 1440p.

Vad du behöver för VRR är att skärmen har Freesync över HDMI. Den listan har du här: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors/

Där beskrivs 27GP850 som följer: "48-165 via DisplayPort 48-144 via HDMI" vilket är det väntade.

Fressync Premium Pro betyder att AMD-GPU:er kan stå för tonemappingen. Det ska inte ha någon praktiskt betydelse. Plus att skärmar som dessa inte erbjuder något särskilt för HDR i vilket fall. Om inte annat är 27GP850 förmodligen en av de mest testade och jämförda skärmarna som säljs just nu. Lär inte vara svårt att finna info om den och PS5.

27 eller 32 tum 1440p är endast en fråga om dina preferenser. Personer som kör 1440p/27-tum kommer alltid att klaga på 1440p/32-tum för det är individens relativa upplevelse. Din upplevelse är relativ den skärm du kör idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Generellt fråga efter funktioner, inte versioner. Då blir det enklare.

1440p/120 klarar sig bra på mindre än 18 Gbps (max är 1440p/144) och 10 år gamla gränser. "HDMI 2.1" brukar i på spelskärmar syfta på att det är högre bandbredd, ofta 24 Gbps med eller utan DSC. Det du eventuellt kan missa är möjligheten att köra 1440p/120 med 10 bitars RGB, vilket kan vara försvinnande liten skillnad för spelen. Du bör klarar dig på 1440p/120 med 10-bitars 4:2:2 om nu 10 bitar är ett måste, vilket det sällan är.

Men ja, skaffar du en spelskärm som på pappret har "HDMI 2.1" slipper du tänka på det här med bandbreddgränser vid 1440p.

Vad du behöver för VRR är att skärmen har Freesync över HDMI. Den listan har du här: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors/

Där beskrivs 27GP850 som följer: "48-165 via DisplayPort 48-144 via HDMI" vilket är det väntade.

Fressync Premium Pro betyder att AMD-GPU:er kan stå för tonemappingen. Det ska inte ha någon praktiskt betydelse. Plus att skärmar som dessa inte erbjuder något särskilt för HDR i vilket fall. Om inte annat är 27GP850 förmodligen en av de mest testade och jämförda skärmarna som säljs just nu. Lär inte vara svårt att finna info om den och PS5.

27 eller 32 tum 1440p är endast en fråga om dina preferenser. Personer som kör 1440p/27-tum kommer alltid att klaga på 1440p/32-tum för det är individens relativa upplevelse. Din upplevelse är relativ den skärm du kör idag.

Jag förstår tyvärr inte mycket :S

Vilken skärm rekomenderar du för främst PC men också PS5. Har en 7900xt 7800x3d.
helst 1440p

Permalänk
Inaktiv

32gq85x-b (32gq850-b) eller

240hz, hdmi 2.1, 32tum. AMD och gsync

27gp850:

164hz, 27tum, hdmi 2.0, AMD och gsyns.

vilken ska man välja? för PC och PS5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon352238:

32gq85x-b (32gq850-b) eller

240hz, hdmi 2.1, 32tum. AMD och gsync

27gp850:

164hz, 27tum, hdmi 2.0, AMD och gsyns.

vilken ska man välja? för PC och PS5

LG UltraGear 32GQ85X är den betydligt nyare (och betydligt dyrare) modellen som tekniskt är mer kompetent än den äldre och billigare 27GP850. Så ifall du har plånboken för det är det tydligt vilken som erbjuder mest och du slipper fundera minst på kapaciteten för både PC:n och PS5:n.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

LG UltraGear 32GQ85X är den betydligt nyare (och betydligt dyrare) modellen som tekniskt är mer kompetent än den äldre och billigare 27GP850. Så ifall du har plånboken för det är det tydligt vilken som erbjuder mest och du slipper fundera minst på kapaciteten för både PC:n och PS5:n.

Tack för svar. Jag har råd med 32GQ85X. Det enda som oroar mig är just ppi som är 93 på 32tum och 109 på 27tum

32GQ85X kommer alltså se som en 1080p på 27tum. Enligt det jag läst på nätet. Kan inte mycket själv om sånt.

Vad tycker du kring det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon352238:

Tack för svar. Jag har råd med 32GQ85X. Det enda som oroar mig är just ppi som är 93 på 32tum och 109 på 27tum

32GQ85X kommer alltså se som en 1080p på 27tum. Enligt det jag läst på nätet. Kan inte mycket själv om sånt.

Vad tycker du kring det?

Det är relativt vad man har för egna referenser. Varje person som hävdar att en viss PPI är bättre eller sämre uttrycker sig relativt vad de själva föredrar. Men det diskuteras flitigt på nätet som att det vore en universell sanning.

Här har du en annan aktuell tråd om ungefär samma fråga: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1703287-soker-tips-pa-...

Permalänk

Har en AOC 32" 1440p skärm idag men beställde precis en LG UltraGear 27GP850P 27", var nöjd med storleken men inte med den låga PPIn. LGn ska klara av 120hz @1440p via hdmi, dessutom har den fått mycket beröm och är en av de mest rekommenderade 27" skärmar i den prisklassen så där har du ett mycket bra alternativ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det är relativt vad man har för egna referenser. Varje person som hävdar att en viss PPI är bättre eller sämre uttrycker sig relativt vad de själva föredrar. Men det diskuteras flitigt på nätet som att det vore en universell sanning.

Här har du en annan aktuell tråd om ungefär samma fråga: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1703287-soker-tips-pa-...

Vad hade du gjort om du var i min sits?

Skrivet av DjSweetBazz:

Har en AOC 32" 1440p skärm idag men beställde precis en LG UltraGear 27GP850P 27", var nöjd med storleken men inte med den låga PPIn. LGn ska klara av 120hz @1440p via hdmi, dessutom har den fått mycket beröm och är en av de mest rekommenderade 27" skärmar i den prisklassen så där har du ett mycket bra alternativ.

Jag fundera på den också, men just att den saknar HDMI 2.1 är lite :/. Den kan inte köra VRR på hdmi 2.0 på PS5.

Kände du stor skillnad på 32tum 1440p och 27tum 1440p?

Permalänk
Inaktiv

Jättesvårt och bestämma mig, men om vi tar bort ps5 från ekvationen. Vilken ska man ta då 32gq85x eller 27gp850

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon352238:

Jättesvårt och bestämma mig, men om vi tar bort ps5 från ekvationen. Vilken ska man ta då 32gq85x eller 27gp850

Den som matchar din behov. Ifall det vore så enkelt att det fanns en universell sanning i att man alltid skulle "ha" en viss modell, då hade det enbart funnits en enda skärm på marknaden, inte tusentals.

Har du anlag för FOMO, välj den bättre specade och ofta lite dyrare. Då går du hem med känslan att du valde den rätta och att du inte snålade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Den som matchar din behov. Ifall det vore så enkelt att det fanns en universell sanning i att man alltid skulle "ha" en viss modell, då hade det enbart funnits en enda skärm på marknaden, inte tusentals.

Har du anlag för FOMO, välj den bättre specade och ofta lite dyrare. Då går du hem med känslan att du valde den rätta och att du inte snålade.

Bra sagt!

Permalänk

Jag har en LG Ultragear 27gp850, GALET NÖJD!

Innan hade jag en Asus ROG Swift 34" Ultrawide 1440p, ångrar inte en sekund att jag gick ner från 34 till 27 tum med 2k upplösningen, skärpan är fenomenal!

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fraggle1988:

Jag har en LG Ultragear 27gp850, GALET NÖJD!

Innan hade jag en Asus ROG Swift 34" Ultrawide 1440p, ångrar inte en sekund att jag gick ner från 34 till 27 tum med 2k upplösningen, skärpan är fenomenal!

27gp850 är typ 3år gammal tror jag, men säkert fortfarande duglig. Kände du verkligen stor skillnad i skärpan ppi

Permalänk
Skrivet av anon352238:

27gp850 är typ 3år gammal tror jag, men säkert fortfarande duglig. Kände du verkligen stor skillnad i skärpan ppi

Samma upplösning, förutom bredden (pga ultrawide på förra) på mindre yta, ja definitivt.

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Generellt fråga efter funktioner, inte versioner. Då blir det enklare.

1440p/120 klarar sig bra på mindre än 18 Gbps (max är 1440p/144) och 10 år gamla gränser. "HDMI 2.1" brukar i på spelskärmar syfta på att det är högre bandbredd, ofta 24 Gbps med eller utan DSC. Det du eventuellt kan missa är möjligheten att köra 1440p/120 med 10 bitars RGB, vilket kan vara försvinnande liten skillnad för spelen. Du bör klarar dig på 1440p/120 med 10-bitars 4:2:2 om nu 10 bitar är ett måste, vilket det sällan är.

Men ja, skaffar du en spelskärm som på pappret har "HDMI 2.1" slipper du tänka på det här med bandbreddgränser vid 1440p.

Vad du behöver för VRR är att skärmen har Freesync över HDMI. Den listan har du här: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors/

Där beskrivs 27GP850 som följer: "48-165 via DisplayPort 48-144 via HDMI" vilket är det väntade.

Fressync Premium Pro betyder att AMD-GPU:er kan stå för tonemappingen. Det ska inte ha någon praktiskt betydelse. Plus att skärmar som dessa inte erbjuder något särskilt för HDR i vilket fall. Om inte annat är 27GP850 förmodligen en av de mest testade och jämförda skärmarna som säljs just nu. Lär inte vara svårt att finna info om den och PS5.

27 eller 32 tum 1440p är endast en fråga om dina preferenser. Personer som kör 1440p/27-tum kommer alltid att klaga på 1440p/32-tum för det är individens relativa upplevelse. Din upplevelse är relativ den skärm du kör idag.

Hej en liten fråga från en annan som sitter i samma sits och söker efter en skärm som fungerar bra med PS5 så som PC, med denna hemsida du länkade betyder det att om skärmen har AMD FreeSync så får man VRR även om skärmen bara har support för HDMI 2.0? Skärmen jag har tittat på är Dell Alienware 27" AW2723DF.

Permalänk
Bildexpert 📺

27 tum 2560x1440 och 34 tum 3440x1440 är exakt samma PPI och kommer från olika skärning av moderglas. Per definition kan det inte bli "skarpare" eftersom det är exakt samma, bara mer bredd på 34-tummaren.

Nu används dock begrepp som "skärpa" om allt möjliga upplevelser som inte alltid med optisk skärpa att göra. Har man kör exempelvis en VA-panel med segmenterad subpixelstruktur och sedan byter till en annan skärm med typiskt enhetlig RGB-subpixel kan det förstås upplevas som man går mellan sämre eller bättre "skärpa" trots identiskt upplösning i PPI. Men kan också handla om olika ljusstyrka, olika inställningar och olika bildprocessning, likt kantförstärkning med mera som påverkar upplevelsen av mer eller mindre skärpa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gekås_Kundtjänst:

Hej en liten fråga från en annan som sitter i samma sits och söker efter en skärm som fungerar bra med PS5 så som PC, med denna hemsida du länkade betyder det att om skärmen har AMD FreeSync så får man VRR även om skärmen bara har support för HDMI 2.0? Skärmen jag har tittat på är Dell Alienware 27" AW2723DF.

Devisen för HDMI är att fråga efter funktion, inte version. Man kan aldrig peka på en pryl och säga att "den har HDMI version XX och därför har den funktionen YY". Det är ett evig missförstånd runt detta. Måste alltid utgå från funktionen man eftersöker.

Du behöver alltså specifikt fråga efter PS5 VRR eller HDMI VRR för att få PS5:n att fungera med VRR på skärmen.

"HDMI 2.1" brukar i bildskärmssammanhang betyda att skärmen har en högre bandbredd än 18 Gbps, men det är inte automatiskt samma sak som att den har alla funktioner från 2.1-specen. Det omvända råder också, skärmen kan kallas "HDMI 2.0" eftersom bandbredden är max 18 Gbps (vilket räcker för 1440p/144) men den kan ha funktioner som är definierade i senare HDMI-specifikationer.

Här är ett exempel på en skärm som kallas "HDMI 2.0" men fortfarande fungerar med PS5:s VRR eftersom den har HDMI VRR-funktionen, det som krävs. Här hade man lätt kunna lurat sig att tro att den inte fungerar med VRR över HDMI eftersom den "...bara har HDMI 2.0" så som det ofta felaktigt resoneras. https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/g2724d

Kolla annars rtings på deras jämförelseverktyg: https://www.rtings.com/monitor/tools/table

Där kan du addera kolumner som PS5VRR och liknande och se. Det är så man får göra då specarna från tillverkare och i butiker ofta är undermåliga och otydliga. Vill man ha en skärm som man vet fungerar rätt, då behöver man välja bland de skärmar som faktiskt testas och bekräftas att de fungerar på rätt sätt.