Permalänk
Medlem

Moderkort haveri?

Hallå där, har stött på lite patrull med datorn...
Hade igång den igår, inga konstigheter.
Uppdaterade en firmwire till tangentbordet (steelseries apex). Stängde av datorn, nu nästa dag så när jag ska starta den så har jag blackscreen. Bios bootar ej.
Började med att plocka ur och i Cmos batteriet, ingen framgång.
Dragit ut tangentbordet.
Plockat ut gpu och kört direkt ifrån moderkort, ingen framgång.
Testat och plocka ur ram, en och en samt prova helt utan men får då ingen signal till skärmen (såklart).
Och jag får ingen fel-signal på moderkortet...

Känner att jag kört fast lite... någon som har någon idé?

Setup:
ASUS PRIME B660M-K D4
i5 12600k
Rtx 3070
Corsair RM850e 850W
Hyperx fury 3200 2x8gig

Permalänk

Koppla ur tangentbordet och testa?

Visa signatur

i7 4790k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Koppla ur tangentbordet och testa?

Jepp, mitt förslag också. Det senaste som ändrades är rimligen det man först testar plocka bort.

För övrigt: När du tog loss batteriet, tog du bara loss och satte dit det direkt eller var det urkopplat en stund?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraggle1988:

Koppla ur tangentbordet och testa?

Glömde skriva att det var de första jag testade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jepp, mitt förslag också. Det senaste som ändrades är rimligen det man först testar plocka bort.

För övrigt: När du tog loss batteriet, tog du bara loss och satte dit det direkt eller var det urkopplat en stund?

Glömde skriva att det var de första jag testade.
Lät det vara ur i 2-3 minuter innan jag satt i det igen.

Permalänk
Medlem

På ditt moderkort har du antingen små leds eller en display som visar en kod. Den talar om vad som stoppar grejerna under boot. Men ta ut en minnesticka i taget och prova. De två positionerna du bör använda är 2 och 4 om man räknar från cpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Hypotes: Tråden är flyttad till rätt underforum.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

På ditt moderkort har du antingen små leds eller en display som visar en kod. Den talar om vad som stoppar grejerna under boot. Men ta ut en minnesticka i taget och prova. De två positionerna du bör använda är 2 och 4 om man räknar från cpu.

Har lyckats få ordning på det efter många uteslutningar...

Lyckades läsa mig fram till att prova att bygla CLRTC-pinsen och sen körde jag hdmi kabel från moderkort till en utav skärmarna samt bara ett av två ramminnen, succé! Fungerar!
Får bild och bios hoppar igång. Tänker fan vad bra, stänger av och börjar koppla tillbaka gpu, ramminnen och sätter i skärmar o allt. Då jag tänker att reset av CLRTC var problemlösningen.

Startar datorn på nytt med allt i som det var från första början.
Men icke, samma fel igen. Tillbaka på ruta ett.
Plockar ut ett ramminne, provar igen. Nope, samma fel fortfarande MEN märker att varken tangentbord mus eller några som helst usb grejer lirar.

Sätter tillbaka ramminnet igen, flyttar tangentbordet till en annan usb-ingång, startar datorn och det fungerar...

Har tangentbordet inte fått tillräckligt med ström efter firmwire updaten?
Mycket problem för lite uppdatering 🫠😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypotes:

Har lyckats få ordning på det efter många uteslutningar...

Lyckades läsa mig fram till att prova att bygla CLRTC-pinsen och sen körde jag hdmi kabel från moderkort till en utav skärmarna samt bara ett av två ramminnen, succé! Fungerar!
Får bild och bios hoppar igång. Tänker fan vad bra, stänger av och börjar koppla tillbaka gpu, ramminnen och sätter i skärmar o allt. Då jag tänker att reset av CLRTC var problemlösningen.

Startar datorn på nytt med allt i som det var från första början.
Men icke, samma fel igen. Tillbaka på ruta ett.
Plockar ut ett ramminne, provar igen. Nope, samma fel fortfarande MEN märker att varken tangentbord mus eller några som helst usb grejer lirar.

Sätter tillbaka ramminnet igen, flyttar tangentbordet till en annan usb-ingång, startar datorn och det fungerar...

Har tangentbordet inte fått tillräckligt med ström efter firmwire updaten?
Mycket problem för lite uppdatering 🫠😂

Sådana konstiga problem kan man få om kylaren sitter för hårt. Jag har precis köpt nya grejer, och var på vippen att sända in moderkortet när jag provade sätta dig kylaren igen, men denna gång med lite gummi mellan bakplåt och baksidan av sockeln. Vipps så fungerade det. Felet visade sig genom att en minnekanalen inte fungerade alls så fort det satt en sticka i den.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Sådana konstiga problem kan man få om kylaren sitter för hårt. Jag har precis köpt nya grejer, och var på vippen att sända in moderkortet när jag provade sätta dig kylaren igen, men denna gång med lite gummi mellan bakplåt och baksidan av sockeln. Vipps så fungerade det. Felet visade sig genom att en minnekanalen inte fungerade alls så fort det satt en sticka i den.

Nu när du säger det, hade jag strul med kylaren att den satt väldigt tight och mer eller mindre fick ta i för att få den på plats ordentligt, kanske allt pillande löste situationen?!
Dock lite långsökt att det skulle ske 6 månader efter montering, men vem vet 🤷‍♂️