Gforce FX 5900 eller Ati 9800 Pro?

Permalänk
Medlem

Gforce FX 5900 eller Ati 9800 Pro?

Vilket av korten är bäst egentligen. Jag har läst ett antal tester men de tycks vara ganska lika i prestanda. Vissa tester vinner det ena, andra tester vinns av det andra. De ligger i samma prisklass så priset spelar ingen större roll.
Finns det någon som vet mer om saken som är sugen på att dela med sig av sin kunskap? Låter det ena mer än det andra eller liknande saker...

Permalänk

Om jag skulle ha pengarna just nu skulle jag utan tvekan köpa ett Radeon 9800PRO.

Permalänk
Medlem

Varför?

Permalänk

Ingen speciell orsak. Jag tycker helt enkelt att att 9800PRO är bättre och mera prisvärt än 5900 Ultra. Men det är ju min åsikt. Finns säkert andra som tycker något annat.

Permalänk

9800pro eftersom antialiasingen är väldigt mycket bättre än den på 5900 ultra.

för mig är antialiasing väldigt viktigt eftersom min skärm inte klarar mer än 1024 i 85hz, och att sitta med 1280 i 60hz är smärtsamt för ögonen.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

9800 pro
bättre prestanda
bättre bildkvalite
bättre pris
låter mindre

någon nackdel ingen stor direkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla med någon som har båda korten, eller har testat båda korten i det du ska ha kortet till. Gå inte på hörsägen från andra personer än dessa. Gör ditt val därefter.

Mitt tips.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har tänkt att köpa en av dem men har inte vetat vilken ajg ska välja .. Nvidia har mera tillbehör .. Jag har iaf shit bra bild med min Gf 3 ti 200 men vad har FX 5900 Ultra och ATI RADEOn 9800 PRo för skillnader .. typ inget

Permalänk

FX5900ULTRA e bätre på prestanda.men vad det gäller bildkvalite så vet jag inte..men fx e bätre i nästan alla tester

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE

Permalänk
Medlem

Skillanden mellan FX5900 och FX5900 ULTRA är att ULTRA har 25 mhz mer på coren?
att köpa ett FX5900 och klocka coren 25 mhz "borde" inte vara nåt problem och då har man sparat in ca 1500 kr....

anledningen att ja satt borde inom situation är att ja inte vet hur klockvänligt kortet e ... nån som vet kanske kan komplettera..

Visa signatur

Antec 480W, AMD 2400+ XP-M@2600mhz (200x13) 1,95V, Abit NF7-S Rev 2.0, 2*256 Twinmos Winbond PC3200, Seagate SATA 160GB, POV GF4 TI4200 XP 128MB(315|650).
Chassi Mod, FanControllern

Permalänk
Medlem

Jag tror nog jag hade köpt 9800, fast fx5900 är mer sällsynt, jag vet inte, mycket svårt val iaf

Permalänk

dom e bra bägga kortet man har inte köpt nått dåligt kort vikken man än väljer men radeon e billigare

Permalänk
Medlem

Om man kollar datorbutiken.se så kan man hitta ett Gforce FX 5900 för nästan exakt fyra lakan, lite under tror jag tom. Ett asus vill jag minnas att det är...

Permalänk

FX5900 ULTRA e snabbare fast man vet inte med Nvidias "optimeringar"

r9800PRO e nästan lika snabbt fast till ett mkt bättre pris.

Permalänk
Medlem

På Pappys rekommendation får jag ställa upp eftersom jag har båda korten.

Tycker inte det är direkt märkbara skillnader i bildkvalitet annat än med FSAA där ATi har en relativt stor fördel.

Prestandan är i stort sett likvärdig också. Kan inte påstå att något spel gått segt på något av korten direkt.

Har också både Radeon 9800 Pro med 128 resp. 256 MB minne och skillnaden är i princip obefintlig. Helt onödiga pengar att lägga på det extra minnet dvs. (Talar vi GeForce FX 5900 så är det dock en annan femma, där verkar minnet göra relativt stor nytta. Förmodligen beror det på att de har sämre komprimeringsalgoritmer än ATi.)

Ska man ta kostnad, prestanda och bildkvalitet i åtanke så säger jag: Radeon 9800 Pro 128 MB = smartaste high end-köpet just nu.

Vill man ha det smaskigaste kortet som finns: All In Wonder Radeon 9800 Pro 128 MB, ett sådant har jag också, eller ett Radeon 9800 Pro 256 MB. (All In Wonder för den som inte vet är kort med inbyggd TV-tuner, Video In mm.)

Om jag själv skulle köpa ett kort idag (var ett tag sen man öppnade plånboken för en datorpryl hehe) skulle jag nog satsa på ett Radeon 9800 non-Pro dock: kostar ganska exakt 3000 SEK. Prestandan ligger något litet snäpp över Radeon 9700 Pro dvs. alldeles strax under ett 5900 icke-Ultra som kostar en hel tusenlapp mer.
Vidare had ejag också väntat med köpet då vi fömodligen inom en väldigt snar framtid kommer få se lite pressreleaser för nya grafikkort från både ATi och nVidia vilket bör påverka priset något på de nuvarande. (Radeon 9800 non-Pro introducerades väldigt nyligen och lär sjunka rätt snart i vilket fall.)

Tillverkaren av kortet, oavsett vilket chip det blir, spelar i min mening föga roll. Det enda jag personligen skulle kolla upp är om fläkten är tyst eller ej.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv och funderar på vilket graffe jag ska köpa
faktum är att priset är mer eller mindre det samma för motsvarande kort..
I mitt fall väljer jag GF FX.. en smaksak helt enkelt..

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Fx kortet....helst gainward nya fx5900ultra\1600 256mb
det är något vassarre än radeon 9800pro..så vitt jag vet.

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Avstängd

Radeon 9800Pro äger allt!

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

Vilket klockar bäst?
Eftersom de är lika bra i standard utförandet så är det ju överklockningen som avgör vilket kort som är det bästa.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Utan tvekan 9800pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
På Pappys rekommendation får jag ställa upp eftersom jag har båda korten.

Tycker inte det är direkt märkbara skillnader i bildkvalitet annat än med FSAA där ATi har en relativt stor fördel.

Prestandan är i stort sett likvärdig också. Kan inte påstå att något spel gått segt på något av korten direkt.

Har också både Radeon 9800 Pro med 128 resp. 256 MB minne och skillnaden är i princip obefintlig. Helt onödiga pengar att lägga på det extra minnet dvs. (Talar vi GeForce FX 5900 så är det dock en annan femma, där verkar minnet göra relativt stor nytta. Förmodligen beror det på att de har sämre komprimeringsalgoritmer än ATi.)

Ska man ta kostnad, prestanda och bildkvalitet i åtanke så säger jag: Radeon 9800 Pro 128 MB = smartaste high end-köpet just nu.

Vill man ha det smaskigaste kortet som finns: All In Wonder Radeon 9800 Pro 128 MB, ett sådant har jag också, eller ett Radeon 9800 Pro 256 MB. (All In Wonder för den som inte vet är kort med inbyggd TV-tuner, Video In mm.)

Om jag själv skulle köpa ett kort idag (var ett tag sen man öppnade plånboken för en datorpryl hehe) skulle jag nog satsa på ett Radeon 9800 non-Pro dock: kostar ganska exakt 3000 SEK. Prestandan ligger något litet snäpp över Radeon 9700 Pro dvs. alldeles strax under ett 5900 icke-Ultra som kostar en hel tusenlapp mer.
Vidare had ejag också väntat med köpet då vi fömodligen inom en väldigt snar framtid kommer få se lite pressreleaser för nya grafikkort från både ATi och nVidia vilket bör påverka priset något på de nuvarande. (Radeon 9800 non-Pro introducerades väldigt nyligen och lär sjunka rätt snart i vilket fall.)

Tillverkaren av kortet, oavsett vilket chip det blir, spelar i min mening föga roll. Det enda jag personligen skulle kolla upp är om fläkten är tyst eller ej.

är du sverigest största grafikkorts tjuv eller är du bara gjord av pengar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

9800 pro är det smarta valet det är billigare snabbare enligt nya tester UTAN nvidias fusk och dessutom har det bättre bildkvalite och klockar bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt nedan går alltid att diskutera
men ett är säkert
Ati 9800Pro låter mer än 5900Ultra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
9800 pro
bättre prestanda
bättre bildkvalite
bättre pris
låter mindre

någon nackdel ingen stor direkt

Permalänk
Medlem
Citat:

dessutom har det bättre bildkvalite

Där har vi det påståendet igen ja
Hoppas du menar bättre FSAA för någon annan skillnad i "bildkvalitet" är det inte

Sen att FX 5900 skulle låta mer än 9800 Pro stämmer knappast heller. De två 5900-kort jag har provat, MSI och Leadtek, är båda tystare än mitt Sapphire 9800 Pro.
Men visst, jag råder också folk att köpa 9800 istället för FX 5900, men vad du än köper så får du ett rackans snabbt grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

är du sverigest största grafikkorts tjuv eller är du bara gjord av pengar?

Kan ju också vara så att han råkar vara grafikkortrecensent för nordichardware... Men jag tycker det där med Sveriges största grafikkortstjuv låter mer troligt

Permalänk

Utan tvekan 5900Ultra

Permalänk
Medlem

Om du inte lirar HL/CS så köp Radeon 9800 Pro tveklöst, annars köp 5900 Ultra.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk

Lirar folk fortfarande CS/HL?????

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Lirar folk fortfarande CS/HL?????

Ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
Ja.

Varför? jag tröttnade på d för läängesedan, men har man kommit in i ett spel så är man kvar i d!!!!!!!!