Uppgradera processor från AMD Ryzen 7 5800x

Permalänk

Uppgradera processor från AMD Ryzen 7 5800x

Hejsan,

Jag sitter idag på AMD Ryzen 7 5800x och funderar på att uppgradera för att gå bättre i hand med mitt 4080 16gb. Jag tänkte först överklocka 5800x men har inte lyckats fått den stabil. Och den är ett par år nu så tänkte de var dags att gå till ddr5 på minnena också.

Jag har kollat på AMD Ryzen 7 7800X3D som verkar vara bra för spel som är de jag gör mestadels på pcn. Vad tror ni om det eller har ni några andra förslag?

Tacksam för tip och råd

/Jocke

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte en ny processor kommer ge dig någonting i spel i 1440 el 4k

Permalänk
Viking

Känns bara värt att uppgradera om du spelar CS2

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Otroligt tveksamt om ens då, de få FPS du tjänar spelar INGEN roll för en amatör. Man kan ju inte uppgradera varje generation för att man kör CS. Blir dyraste söelet någonsin.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Vilken upplösning spelar du i?

Jag spelar i 1440p.

Jag har varit väldigt inne i att spela tarkov de senaste månaderna och har problem att få de att flyta på bra med nuvarande setup. Får drops ner under 40 fps regelbundet, vilket förstör spelupplevelsen. Inga justeringar av inställningar har haft nån riktigt effekt på det här.

Och har läst på lite och kommit fram till att tarkov är väldigt dåligt optimerat och en ny cpu och minnen i ddr5 skulle kunna avhjälpa det.

Tack för era svar, jag får fundera om det är värt det.

/Jocke

Permalänk
Medlem

Är du sugen på att uppgradera oavsett så är 7800X3D ett bra val. Kan vara värt att snegla på de hetare syskonen i serien också, 7900X3D och 7950X3D, utifall de råkar finnas nedsatta eller på kampanj, i Sverige eller inom EU. Ibland skiljer sig priset bara så mycket. Men om vi tittar på svenska standardpriser är 7800X3D säkra kort.

Du kanske inte får allt för stor höjd prestanda överlag, sett i högsta prestandasiffrorna, men vad jag själv upplevt med AMDs 3D-processorer är att lägstaprestandan, dipparna om man vill, är betydligt bättre. I mitt fall gick jag från 3800X till 5800X3D. Helt annan upplevelse. I ditt fall är generationsgappet inte lika stort, men jag tror ändå det är väl märkbart.

Skrivet av Ernesto:

Jag tror inte en ny processor kommer ge dig någonting i spel i 1440 el 4k

Det kommer göra skillnad. På 1440p märkte jag jättestor förändring i lägsta bildhastighet när jag gick från 3800X till 5800X3D. Men topparna kommer antagligen bara skilja rätt marginellt.

Skrivet av Ernesto:

Otroligt tveksamt om ens då, de få FPS du tjänar spelar INGEN roll för en amatör. Man kan ju inte uppgradera varje generation för att man kör CS. Blir dyraste söelet någonsin.

Klart det spelar roll oavsett om man är amatör eller inte. Upplevelsen blir bättre med bättre prestanda. Speciellt om man kan höja minimiprestandan och komma över dipparna.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Är du sugen på att uppgradera oavsett så är 7800X3D ett bra val. Kan vara värt att snegla på de hetare syskonen i serien också, 7900X3D och 7950X3D, utifall de råkar finnas nedsatta eller på kampanj, i Sverige eller inom EU. Ibland skiljer sig priset bara så mycket. Men om vi tittar på svenska standardpriser är 7800X3D säkra kort.

Du kanske inte får allt för stor höjd prestanda överlag, sett i högsta prestandasiffrorna, men vad jag själv upplevt med AMDs 3D-processorer är att lägstaprestandan, dipparna om man vill, är betydligt bättre. I mitt fall gick jag från 3800X till 5800X3D. Helt annan upplevelse. I ditt fall är generationsgappet inte lika stort, men jag tror ändå det är väl märkbart.

Det kommer göra skillnad. På 1440p märkte jag jättestor förändring i lägsta bildhastighet när jag gick från 3800X till 5800X3D. Men topparna kommer antagligen bara skilja rätt marginellt.

Klart det spelar roll oavsett om man är amatör eller inte. Upplevelsen blir bättre med bättre prestanda. Speciellt om man kan höja minimiprestandan och komma över dipparna.

Jag ska absolut kika på de andra och se vad plånboken tillåter 🙂
Det är ju dipparna i fpsen som jag helst vill bli av med jag säger väl inte nej till lite extra på toppen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstrom:

Jag ska absolut kika på de andra och se vad plånboken tillåter 🙂
Det är ju dipparna i fpsen som jag helst vill bli av med jag säger väl inte nej till lite extra på toppen heller.

Då borde du utreda 5800x3D

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tarkov är ju från 2017, på den tiden var det AMD 1000 serien eller Intel 7000-serien som gällde. De är ju 30-50% så starka som en 5800. Jag tror inte dipparna har att göra med processorn. 5000-serien räknas ju fortfarande som en "modern" processor och klarar av även de nyaste titlarna. Jag tror problemet ligger någon annan stans.

Det är kul med ny hårdvara, men jag tycker det blir jättedumt när man rekommenderar att alltid köpa senaste generationen, när man redan har mycket kompetenta grejer. Det kommer ju bara resultera i besvikelse och bortslösade pengar.

Det är lätt att rekommendera att andra ska spendera sina pengar - Om man själv inte uppgraderat från näst senaste till senaste och bränt 4-5000 i onödan, då tycker jag man ska vara mycket restriktiv i sina rekommendationer.

Summa summarum: Det är inget fel på din CPU, den borde klara av alla spel som finns utan problem i minst en generation till. Vill du kasta pengar i sjön är det ju upp till dig - Villhöver är på riktigt och kul, så då är det bara att köra. Men om du vill ha faktiska råd huruvida du ska uppgradera eller ej, ur ett monetärt perspektiv, så är svaret utan tvekan att en ny processor kommer ge dig inget annat än hål i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Tarkov är ju från 2017, på den tiden var det AMD 1000 serien eller Intel 7000-serien som gällde. De är ju 30-50% så starka som en 5800. Jag tror inte dipparna har att göra med processorn. 5000-serien räknas ju fortfarande som en "modern" processor och klarar av även de nyaste titlarna. Jag tror problemet ligger någon annan stans.

Det är kul med ny hårdvara, men jag tycker det blir jättedumt när man rekommenderar att alltid köpa senaste generationen, när man redan har mycket kompetenta grejer. Det kommer ju bara resultera i besvikelse och bortslösade pengar.

Det är lätt att rekommendera att andra ska spendera sina pengar - Om man själv inte uppgraderat från näst senaste till senaste och bränt 4-5000 i onödan, då tycker jag man ska vara mycket restriktiv i sina rekommendationer.

Summa summarum: Det är inget fel på din CPU, den borde klara av alla spel som finns utan problem i minst en generation till. Vill du kasta pengar i sjön är det ju upp till dig - Villhöver är på riktigt och kul, så då är det bara att köra. Men om du vill ha faktiska råd huruvida du ska uppgradera eller ej, ur ett monetärt perspektiv, så är svaret utan tvekan att en ny processor kommer ge dig inget annat än hål i plånboken.

Fast 5800x3D är ju bevisligen ett bra steg för att förbättra 1% lows även om man sitter på en redan kompetent processor, så det är nått att utreda vidare tycker jag. Om det sen gäller i just de spel som är relevant för den här tråden låter jag vara osagt

Visa signatur

Permalänk

Tack för allas input! blir att kolla på nån av x3d varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundstrom:

Tack för allas input! blir att kolla på nån av x3d varianterna.

Om du håller dig till 5000 serien slipper du byta moderkort och RAM. Men kan förstå om man vill gå upp till 7000 serien, även om jag själv håller lite för hårt i pengarna för att göra så små hopp - bara 1 generation imellan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna jämförelsen mellan 5800x och 5800x3d ger ett hum om vad man kan förvänta sig https://www.youtube.com/watch?v=sw97hj18OUE

Och här emellan 5800x3d och 7800x3d https://www.youtube.com/watch?v=Evj1tX8yFUU

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej!

Lirar också Escape from Tarkov, sitter med en 5800x och ett rtx 3070 och upplever inte samma fps drops som dig.
Har du 32gb ram? Är dina temps okej?

Finns en del att kolla innan du behöver uppgradera tror jag

Mvh.

Permalänk

Om du får frame drops så kan det vara Ram också, 5800x är lite känsligare än tex X3D.

Optimalt för ryzen är väl 4000 MHz med gear 1 har jag för mig...

Sen kan det vara värt med en clean install och uppdatera bios

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Zonny:

Hej!

Lirar också Escape from Tarkov, sitter med en 5800x och ett rtx 3070 och upplever inte samma fps drops som dig.
Har du 32gb ram? Är dina temps okej?

Finns en del att kolla innan du behöver uppgradera tror jag

Mvh.

Jag har 32gb ram och temps är inga problem, inte i närheten av att bli för varm.

Det finns helt klart en del att kolla och jag har spenderat flertalet dagar och testat de mesta jag hittat kring just tarkov och fps. Bios har uppraderats, windows har installerats om. Testat lite med OC och meckat med inställningar i nvidia control panel och i spelet.

Inget har gjort en märkvärd skillnad på spelet.
Jag hade planer att uppgradera nu under 2024 ändå, de fick bli lite tidigare på året än tänkt bara.

/Jocke

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera 7900X3D eller 7950X3D om du nu inte har specifik produktion användning du vill använda datorn till. Du ökar bara risken med skumma problem när du börjar köra med dubbla CCD's, mjukvaran är inte alltid smart nog att lägga sakerna på rätt kärna/ccd.

Med 7800X3D så kommer du undan billigare OCH du vet att du inte kommer springa på mjukvaru buggar som kan orsaka saker som microstuttering eller sämre prestanda än förväntat. Det är bara värt den risken om du som sagt vill använda den till annat än gaming som är väldigt multithread krävande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Vad har du för minnen idag (modell, hastighet och CL) och vilka inställningar används (hastighet och CL samt XMP) ?

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Vad har du för minnen idag (modell, hastighet och CL) och vilka inställningar används (hastighet och CL samt XMP) ?

Idag har jag https://www.komplett.se/product/1191392/datorutrustning/dator...

I Bios har jag ställt in XMP 3600 18-22-22-39-85-1.35v

Permalänk
Skrivet av Sundstrom:

Idag har jag https://www.komplett.se/product/1191392/datorutrustning/dator...

I Bios har jag ställt in XMP 3600 18-22-22-39-85-1.35v

Prova att sätt en cap på din fps i spelet. Att köra ett RTX 4080 i 1440p är på gränsen till overkill. Jag tror bara att Tarkov är lite b kodat. Så om du sätter en fps cap strax under din average så kommer din GPU få vila lite och då hinner din CPU med och då slipper du antagligen stutters. Jag skulle nog inte uppgraderat CPUn på några år då den fortfarande är rätt vass.