Tele2 coax 1200/100 får ej ut 1gbit kabel

Permalänk
Medlem

Tele2 coax 1200/100 får ej ut 1gbit kabel

Har idag Tele2 coax med 1200/100mbit
Och använder deras senaste Router c4

Men får inga bra hastigheter med kabel
Max 230mbit..har byt till 2 st olika nätverkskort
Som stödjer 1gbit har byt även kabel till cat6

På Nätverks och delningscenter står det 1.0Gbit/s

Men över wifi får jag ”bra” hastigheter runt 650-730mbit

Har varit i kontakt med tele2 flera gånger inga fel hittar dom

Tips? Inställningar något som jag har missat eller tele2 har missat

Tack ☺️

Permalänk
Medlem

Hur testar du hastigheten?

Visa signatur

CCNP Enterprise + SPCOR
FCSS Network Security

Permalänk
Medlem

Skulle skippa deras router om jag va dig, förut kunde man stänga av så routern bara agerar kodomvandlare så man kan koppla in sin egna router istället.

Skulle prova det om så bara genom att koppla direkt till datorn, är det samma UI som förut så borde det vara Router -> WAN settings -> Operation Mode, där sätter du den som bridging (NAT off)
Får du då bättre hastighet kopplad direkt till datorn så är det routern/inställning i routern som är felet, är problemet kvar så är det din utrustning som något strular med.

iom att du får ut bra hastigheter på wifi så är felet någonstans i antingen routern eller på din sida.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gollee:

Hur testar du hastigheten?

Bredbandkollen..vet att detta är inte exakt men ligger ändå inte ens i närheten av ett okej hastighet trådad..över wifi snittar jag runt 700mbit i nedladdning och 90 i uppladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle skippa deras router om jag va dig, förut kunde man stänga av så routern bara agerar kodomvandlare så man kan koppla in sin egna router istället.

Skulle prova det om så bara genom att koppla direkt till datorn, är det samma UI som förut så borde det vara Router -> WAN settings -> Operation Mode, där sätter du den som bridging (NAT off)
Får du då bättre hastighet kopplad direkt till datorn så är det routern/inställning i routern som är felet, är problemet kvar så är det din utrustning som något strular med.

iom att du får ut bra hastigheter på wifi så är felet någonstans i antingen routern eller på din sida.

Eftersom jag kör deras coax nät och inte fiber som måste jag ha deras router..att brygga deras nya router c4 kommer säker ledda till massa strul och ostabilt nät, där jag har läst från tidigare användare som har bryggat Tele2s Routrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegito:

Bredbandkollen..vet att detta är inte exakt men ligger ändå inte ens i närheten av ett okej hastighet trådad..över wifi snittar jag runt 700mbit i nedladdning och 90 i uppladdning

Kör du testet via deras hemsida och i din webbrowser? Om ja så ingen vidare idé då det sällan visar rätt.

Ladda hem Speedtest-appen i stället, brukar vara mer accurate!

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegito:

Eftersom jag kör deras coax nät och inte fiber som måste jag ha deras router..att brygga deras nya router c4 kommer säker ledda till massa strul och ostabilt nät, där jag har läst från tidigare användare som har bryggat Tele2s Routrar

ja självklart fungerar det inte att köra utan, men att brygga borde inte vara någon fara. Gjort det med comhem i många år och har svårt att se att dom gjort allt för stora ändringar i nätet sen uppköpet.

Men oavsätt så är det ett väldigt enkelt sätt att felsöka på, så du inte sitter och byter ut hårdvara och spenderar timmar med inställningar i windows så visar det sig vara något med routern.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

ja självklart fungerar det inte att köra utan, men att brygga borde inte vara någon fara. Gjort det med comhem i många år och har svårt att se att dom gjort allt för stora ändringar i nätet sen uppköpet.

Men oavsätt så är det ett väldigt enkelt sätt att felsöka på, så du inte sitter och byter ut hårdvara och spenderar timmar med inställningar i windows så visar det sig vara något med routern.

Tänkte om lan portarna är låsta? Men men
Om jag ska brygga min router är det enkel? Aldrig gjort detta därför frågan. Man går in på router och väljer nåt med bridge mode? Sen klart hehe 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kör du testet via deras hemsida och i din webbrowser? Om ja så ingen vidare idé då det sällan visar rätt.

Ladda hem Speedtest-appen i stället, brukar vara mer accurate!

Ska testa detta också..annars kör jag direkt från webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegito:

Tänkte om lan portarna är låsta? Men men
Om jag ska brygga min router är det enkel? Aldrig gjort detta därför frågan. Man går in på router och väljer nåt med bridge mode? Sen klart hehe 😜

enklaste är nog att bara sätta den i bridge mode och sen skippa router och koppla direkt till datorn. får du då ut full hastighet så är det bara att göra en reset på routern och då vet du att det är någon inställning i routern som begränsar hastigheten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan det vara QOS som spökar eller något annat ?

Om du kan få så hög fart över WiFi så borde du få ännu bättre med kabel. Det är något som är knas från din dator och till själva routern. Men när du får hög fart över Wifi är det med datorn eller testar du med en smartphone ?

Vet du någon som har en laptop (kompis, bekant osv) som kan komma förbi och testa med LAN kabeln du har för att se om det är själva routern, kabeln eller din dator som ställer till problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Kan det vara QOS som spökar eller något annat ?

Om du kan få så hög fart över WiFi så borde du få ännu bättre med kabel. Det är något som är knas från din dator och till själva routern. Men när du får hög fart över Wifi är det med datorn eller testar du med en smartphone ?

Vet du någon som har en laptop (kompis, bekant osv) som kan komma förbi och testa med LAN kabeln du har för att se om det är själva routern, kabeln eller din dator som ställer till problem ?

Stämmer trädlös har jag testad med mina mobiler och tråd med en stationär.. har testad med en laptop (gammal) med kabel dock så stödjer den bara 100mbit fick exat runt 97 ned och 98 upp med kabel

Den stationära dator stödjer 1gbit med kabel
Tänkte faktiskt gå köpa mig en wifi 6 kort till min stationära dator idag för att utesluta om det är datorn som spökar

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilken "duplex" parameter du kör i nätverksinställningarna på på din dator och sätt den till "full duplex". Sedan kollar du om du hittar motsvarande inställningar på din router. Men i regel är en omstart efter detta tillräckligt inför nya tester.
Läs lite på https://en.wikipedia.org/wiki/Autonegotiation - kapitlet "Duplex mismatch" - och överkursen i kapitlet ovan "Message and unformatted next page"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Kolla upp vilken "duplex" parameter du kör i nätverksinställningarna på på din dator och sätt den till "full duplex". Sedan kollar du om du hittar motsvarande inställningar på din router. Men i regel är en omstart efter detta tillräckligt inför nya tester.
Läs lite på https://en.wikipedia.org/wiki/Autonegotiation - kapitlet "Duplex mismatch" - och överkursen i kapitlet ovan "Message and unformatted next page"

Ok tack ska kolla detta också ☺️

Permalänk
Rekordmedlem

Om du loggar in i routern och kollar info om porten du anslutit datorn till, vad säger den (posta gärna en skärmdump.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du loggar in i routern och kollar info om porten du anslutit datorn till, vad säger den (posta gärna en skärmdump.)

Vad säger detta fattar nada 😜

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av diegito:

<Uppladdad bildlänk>

Vad säger detta fattar nada 😜

Det visar att länken är "normal" och att problemen uppstår på annan plats typ i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering!
Har testad min stationära med kabel där jag har byt kabel även byt nätverkskort (1gbit)
Utan resultat

Gick och köpte idag en trådlös nätverkskort tp-link Tx3000
Som stödjer det senaste som klarar höga hastigheter även där utan resultat

Ligger under 250mbit på nedladdning både med kabel och med wifi! Har idag 1200/100 Tele2 coax

Med mina mobiler snittar jag runt 700mbit på nedladdning.

Har även ändrat speed duplex- till 1Gbps full duplex den låg på Auto Negotiation ingen skillnad där heller.. har varit inne på routern utan att hitta några konstigheter..

Tror inte att routern spökar..tror att min dator klarar inte av höga hastigheter såg nyss att CPU:n belastar till Max när jag kör Speedtest!

Får kanske bli en ny dator/bärbar så småningom

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegito:

Lite uppdatering!
Har testad min stationära med kabel där jag har byt kabel även byt nätverkskort (1gbit)
Utan resultat

Gick och köpte idag en trådlös nätverkskort tp-link Tx3000
Som stödjer det senaste som klarar höga hastigheter även där utan resultat

Ligger under 250mbit på nedladdning både med kabel och med wifi! Har idag 1200/100 Tele2 coax

Med mina mobiler snittar jag runt 700mbit på nedladdning.

Har även ändrat speed duplex- till 1Gbps full duplex den låg på Auto Negotiation ingen skillnad där heller.. har varit inne på routern utan att hitta några konstigheter..

Tror inte att routern spökar..tror att min dator klarar inte av höga hastigheter såg nyss att CPU:n belastar till Max när jag kör Speedtest!

Får kanske bli en ny dator/bärbar så småningom

Ja, CPUn belastas ganska mycket av snabba hastigheter. Du kollar enkelt i typ HWinfo64 eller HWMonitor om din CPU slår i taket och throttlas ner. Då skulle lägre CPU temperatur kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Antivirusprogram, virus samt hårdvaruproblem kan ställa till det, även drivrutiner (använd från tillverkaren, inte moderkortstillverkaren eller Windows Update).

Minns att AVG betalvarianten sänkte hastigheten från 900+ till strax över 600 MBps.

Blir det fel på ett par paket så kommer hastigheten att sänkas rätt fort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av diegito:

Tror inte att routern spökar..tror att min dator klarar inte av höga hastigheter såg nyss att CPU:n belastar till Max när jag kör Speedtest!

Får kanske bli en ny dator/bärbar så småningom

Vad är det för dator du har ? Vilken cpu ?
Jag har själv en ca 10 år gammal laptop med en Intel ulv cpu och den orkar bara strax under 300 Mbit/s i nätverkskommunikation även om man inte mäter via webbläsare utan kör iperf.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu får du nog förtydliga lite, initialt hade vi begränsning endast via kabel:

Skrivet av diegito:

(med kabel) Max 230mbit..har byt till 2 st olika nätverkskort
Men över wifi får jag ”bra” hastigheter runt 650-730mbit

Men nu säger du att det är begränsning både med kabel och med wifi.
Vad har ändrat sig? Tx3000 ?

Skrivet av diegito:

Gick och köpte idag en trådlös nätverkskort tp-link Tx3000
Som stödjer det senaste som klarar höga hastigheter även där utan resultat

Ligger under 250mbit på nedladdning både med kabel och med wifi! Har idag 1200/100 Tele2 coax
...
Tror inte att routern spökar..tror att min dator klarar inte av höga hastigheter såg nyss att CPU:n belastar till Max när jag kör Speedtest!

Du har ändrat till full duplex på datorn, men det finns fortfarande en chans att det är routern som fastnar på half duplex. Vi ser på bilderna bara att den är inställd på AUTO, inte vad den faktiskt har valt (half eller full).

Har du provat en annan port på routern?
Kika även lite mer i router-menyerna om du kan låsa full duplex även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Nu får du nog förtydliga lite, initialt hade vi begränsning endast via kabel:

Men nu säger du att det är begränsning både med kabel och med wifi.
Vad har ändrat sig? Tx3000 ?

Du har ändrat till full duplex på datorn, men det finns fortfarande en chans att det är routern som fastnar på half duplex. Vi ser på bilderna bara att den är inställd på AUTO, inte vad den faktiskt har valt (half eller full).

Har du provat en annan port på routern?
Kika även lite mer i router-menyerna om du kan låsa full duplex även där.

Stämmer där både med kabel och wifi
Trådlösa nätverkortet tx3000 hjälpte inte samma hastigheter..har ändrat på Windows det med duplex men på router går inte ändra står på Auto har testa alla portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegito:

Stämmer där både med kabel och wifi
Trådlösa nätverkortet tx3000 hjälpte inte samma hastigheter..har ändrat på Windows det med duplex men på router går inte ändra står på Auto har testa alla portar

men vad har du för specifikationer på datorn? har svårt att se som det nämnts innan att cpun inte skulle orka med då barnenes datorer klarar vårat 500/500 utan problem med gamla 3570k/3770k.

ett alternativ är om du har någon bekant med laptop som har rj45 port så kan man alltid prova med den om du inte är villig att testa med routern i bryggat läge.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för dator du har ? Vilken cpu ?
Jag har själv en ca 10 år gammal laptop med en Intel ulv cpu och den orkar bara strax under 300 Mbit/s i nätverkskommunikation även om man inte mäter via webbläsare utan kör iperf.

Datorn använder jag som
Mediacenter ingen gaming..den har några år
på nacken

AMD A9-9430 processor
128 GB SSD
16 DDR4 RAM-minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegito:

Datorn använder jag som
Mediacenter ingen gaming..den har några år
på nacken

AMD A9-9430 processor
128 GB SSD
16 DDR4 RAM-minne

Dual-Core(2-kärnor) utan HT stöd. Fungerar perfekt för lättare kontorsarbete, allt annat är rent önsketänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Dual-Core(2-kärnor) utan HT stöd. Fungerar perfekt för lättare kontorsarbete, allt annat är rent önsketänkande.

Misstänkte det.. kanske borde ha skrivit från första början specifikation på datorn 😅☺️
Är inte direkt kunnig och eftersom datorn kommer med gigabit nätverkskort men men

Tack alla! …