Krånglande win 7 efter hårddisk byte

Permalänk
Medlem

Krånglande win 7 efter hårddisk byte

Hej
Det började med att det inte gick att starta datorn pg a bootmanager, det saknades en fil tror jag. Så för att starta och komma in i win 7 fick jag trycka på resetknappen ett antal gg, då kanske det ibland gick. Provade reparera win7 men det gick inte. Provade då med en ny installation av win 7, det gick inte heller då det frös mitt i processen. Köpte då en ny hårddisk (Kingston A400 ssd 240Gb) och installerade på nytt. Då gick det bra, förmodligen vart det fel på den andra sdd'n. Inga problem längre att starta datorn men när jag installerade Vivaldi och försökte att komma ut på nätet och ladda ned en uppdatering av Vivaldi så gick inte det.

Stod att datorn gick en timme före. "Klockan går före" Det gick inte att upprätta en privat anslutning till downloads.vivaldi.com eftersom datorns datum och tid (lördag 20 januari 2024 16,14) inte stämmer. Det är underligt för datorns datum och tid är ju korrekt inställt. Datorn är en Abit kn9-sli. Har bytt batterit i bios, trodde kanske det skulle hjälpa men icke. Vet inte vad jag ska hitta på mer. Nån här som vet vart felet ligger lr är det kanske hårdvaru relaterat? Om denna tråd ligger i fel forum får nån snäll moderator flytta på den.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem

Är alla delar utom ssdn gamla ? Det kan ju vara så att moderkort, nätdel eller grafikkort har kondingar som torkat och behöver bytas eller så kan ju nått annat ha åldrats för prylarna är ju 17 år gamla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Hej
Det började med att det inte gick att starta datorn pg a bootmanager, det saknades en fil tror jag. Så för att starta och komma in i win 7 fick jag trycka på resetknappen ett antal gg, då kanske det ibland gick. Provade reparera win7 men det gick inte. Provade då med en ny installation av win 7, det gick inte heller då det frös mitt i processen. Köpte då en ny hårddisk (Kingston A400 ssd 240Gb) och installerade på nytt. Då gick det bra, förmodligen vart det fel på den andra sdd'n. Inga problem längre att starta datorn men när jag installerade Vivaldi och försökte att komma ut på nätet och ladda ned en uppdatering av Vivaldi så gick inte det.

Stod att datorn gick en timme före. "Klockan går före" Det gick inte att upprätta en privat anslutning till downloads.vivaldi.com eftersom datorns datum och tid (lördag 20 januari 2024 16,14) inte stämmer. Det är underligt för datorns datum och tid är ju korrekt inställt. Datorn är en Abit kn9-sli. Har bytt batterit i bios, trodde kanske det skulle hjälpa men icke. Vet inte vad jag ska hitta på mer. Nån här som vet vart felet ligger lr är det kanske hårdvaru relaterat? Om denna tråd ligger i fel forum får nån snäll moderator flytta på den.

Är det rätt tidszon? Obehagligt med Win 7 btw.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Är det rätt tidszon? Obehagligt med Win 7 btw.

Ja det är rätt tidszon. Obehagligt??

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ja det är rätt tidszon. Obehagligt??

Inga säkerhetsuppdateringar syftar jag på.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är alla delar utom ssdn gamla ? Det kan ju vara så att moderkort, nätdel eller grafikkort har kondingar som torkat och behöver bytas eller så kan ju nått annat ha åldrats för prylarna är ju 17 år gamla.

Ja det är rätt gamla utom ssd men det har ju fungerat förut. Jag kommer ut på nätet och datorn bootar sen bytet till ny ssd. Så fort jag ska surfa in på nån sida så kommer det massa felmeddelande och när jag ladda hem nåt så går det inte.
Börjar faktiskt tro att det kan vara så att datorn är för gammal som du säger.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Inga säkerhetsuppdateringar syftar jag på.

Ok update fungerar inte heller. Så märkligt alltså. Jag kommer ut på nätet och installationen gick bra av win 7 på nya hårddisken men så fort jag öppnar webläsarn (Vivaldi) och ska ladda hem en uppdatering så går det inte, det händer inget förutom då att den påstår att datorns datum och tid inte stämmer vilket den gör. Skitmysko.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ok update fungerar inte heller. Så märkligt alltså. Jag kommer ut på nätet och installationen gick bra av win 7 på nya hårddisken men så fort jag öppnar webläsarn (Vivaldi) och ska ladda hem en uppdatering så går det inte, det händer inget förutom då att den påstår att datorns datum och tid inte stämmer vilket den gör. Skitmysko.

Allt tyder på att det är klockan som är fel. Dubbelkolla allt, även så att du inte valt 2023 som år.

Permalänk
Rekordmedlem

Kom att tänka på en sak, en ssd ska köras med sataporten på moderkortet ställd i ahci läge och det kan behövas manuell installation av ahci-drivers och om man inte haft ahci aktivt vid installationen sv win behövde man även göra nån inställning i win för att aktivera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kom att tänka på en sak, en ssd ska köras med sataporten på moderkortet ställd i ahci läge och det kan behövas manuell installation av ahci-drivers och om man inte haft ahci aktivt vid installationen sv win behövde man även göra nån inställning i win för att aktivera det.

Vart i win 7 gör man detta?? Är det regedit du tänker på?

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Allt tyder på att det är klockan som är fel. Dubbelkolla allt, även så att du inte valt 2023 som år.

Klockan och datum är rätt inställda men datorn säger ändå att klockan går en timme före.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Vart i win 7 gör man detta?? Är det regedit du tänker på?

Typ, kommer inte ihåg riktigt men det var inte alltid automatiskt i win 7 för det var där ssder började användas och även trim kom till win 7.
Drivrutiner får du kolla på moderkortets hemsida eller liknade för Abit är väl borta, det är betydligt mer pillande att köra retrosystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Typ, kommer inte ihåg riktigt men det var inte alltid automatiskt i win 7 för det var där ssder började användas och även trim kom till win 7.
Drivrutiner får du kolla på moderkortets hemsida eller liknade för Abit är väl borta, det är betydligt mer pillande att köra retrosystem.

Ja det stämmer. Abit finns inte, det är rätt så många år sen de kursade.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Klockan och datum är rätt inställda men datorn säger ändå att klockan går en timme före.

Går klockan före eller efter i Windows så beror det förmodligen på att den är fast på fel tid. Gå in och kolla att den är inställd på vintertid.

Men egentligen skulle jag undvika att vara ute på nätet med en W7-maskin.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Hej
Det började med att det inte gick att starta datorn pg a bootmanager, det saknades en fil tror jag. Så för att starta och komma in i win 7 fick jag trycka på resetknappen ett antal gg, då kanske det ibland gick. Provade reparera win7 men det gick inte. Provade då med en ny installation av win 7, det gick inte heller då det frös mitt i processen. Köpte då en ny hårddisk (Kingston A400 ssd 240Gb) och installerade på nytt. Då gick det bra, förmodligen vart det fel på den andra sdd'n. Inga problem längre att starta datorn men när jag installerade Vivaldi och försökte att komma ut på nätet och ladda ned en uppdatering av Vivaldi så gick inte det.

Stod att datorn gick en timme före. "Klockan går före" Det gick inte att upprätta en privat anslutning till downloads.vivaldi.com eftersom datorns datum och tid (lördag 20 januari 2024 16,14) inte stämmer. Det är underligt för datorns datum och tid är ju korrekt inställt. Datorn är en Abit kn9-sli. Har bytt batterit i bios, trodde kanske det skulle hjälpa men icke. Vet inte vad jag ska hitta på mer. Nån här som vet vart felet ligger lr är det kanske hårdvaru relaterat? Om denna tråd ligger i fel forum får nån snäll moderator flytta på den.

Jag har ingen Windows 7-maskin igång just nu, men om man i en administratörsprompt kör typ

net stop w32time
w32tm.exe /unregister
w32tm.exe /register
net start w32time
w32tm /resync

vad händer då?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Går klockan före eller efter i Windows så beror det förmodligen på att den är fast på fel tid. Gå in och kolla att den är inställd på vintertid.

Men egentligen skulle jag undvika att vara ute på nätet med en W7-maskin.

Ja men den går ju rätt på sekunden!!!

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

@helgonet
Dubbelkolla så du har rätt tid i BIOS också.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@helgonet
Dubbelkolla så du har rätt tid i BIOS också.

Stämmer där också.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Vart i win 7 gör man detta?? Är det regedit du tänker på?

Nej, du ställer AHCI i BIOS.

Permalänk
Skrivet av helgonet:

Hej
Det började med att det inte gick att starta datorn pg a bootmanager, det saknades en fil tror jag. Så för att starta och komma in i win 7 fick jag trycka på resetknappen ett antal gg, då kanske det ibland gick. Provade reparera win7 men det gick inte. Provade då med en ny installation av win 7, det gick inte heller då det frös mitt i processen. Köpte då en ny hårddisk (Kingston A400 ssd 240Gb) och installerade på nytt. Då gick det bra, förmodligen vart det fel på den andra sdd'n. Inga problem längre att starta datorn men när jag installerade Vivaldi och försökte att komma ut på nätet och ladda ned en uppdatering av Vivaldi så gick inte det.

Stod att datorn gick en timme före. "Klockan går före" Det gick inte att upprätta en privat anslutning till downloads.vivaldi.com eftersom datorns datum och tid (lördag 20 januari 2024 16,14) inte stämmer. Det är underligt för datorns datum och tid är ju korrekt inställt. Datorn är en Abit kn9-sli. Har bytt batterit i bios, trodde kanske det skulle hjälpa men icke. Vet inte vad jag ska hitta på mer. Nån här som vet vart felet ligger lr är det kanske hårdvaru relaterat? Om denna tråd ligger i fel forum får nån snäll moderator flytta på den.

har bra koll på gamla grejer, men oj det va inget modernt moderkort du hade om "Abit kn9-sli" stämmer...

Du har bytt ssd och du har installerat om windows? Du har ställt klockan korrekt men det funkar fortfarande inte? Du har bytt bios batteri och detta löste inget? En snabb google och vi får svaret av vivaldi själva

"Will Vivaldi support Win7 and Win8.1?

Sorry, no. Since Vivaldi is based on Chromium, we will get these updates removing Win7 and Win8.1 support when we next update the Chromium source, to Chromium 110, which will be the foundation for the next Vivaldi version after Vivaldi 5.6.

As a related example, on Linux, while Chromium did end support for 32-bit (386) Linux, Vivaldi continued to release builds as long as they continued to build and run until the builds stopped running. As it turns out, the most recent 386 release of Vivaldi (3.8) does not run, because Chromium updated to a version of a central library that was not supported by 386 versions of Linux (some Linux distros do distribute patched versions that avoid the issue in their 386 versions)."

https://vivaldi.com/blog/pulling-the-plug-on-expired-operatin...

förtydligan
Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har ingen Windows 7-maskin igång just nu, men om man i en administratörsprompt kör typ

net stop w32time
w32tm.exe /unregister
w32tm.exe /register
net start w32time
w32tm /resync

vad händer då?

Komplettera med:
w32tm /query /peers

Det kommandot skall visa vilka NTP-servrar som är konfigurerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nej, du ställer AHCI i BIOS.

Finns inget ahci i bios men jag fick ställa det i regedit under "msahci". Det har fungerat tidigare utan problem. Så om detta beror på att Vivaldi inte är kompatibelt med win 7 längre så måste detta problem uppstått emellan det att datorn började krångla med uppstarten (boot) "vilket jag själv inte tror har något samband med Vivaldi" tills jag bytte ssd'n och gjorde ny installation på den och då fungerar datorn, förutom då att Vivaldi ej går att ladda hem från deras hemsida pg a att den säger att klockan går före, vilket den inte gör.

Iofs så kanske denna version jag har nu fungerar för övrigt. Har ju inte testat det men ska se vad som händer om jag loggar in på gmail, banken osv. Det går inte att komma ut på nätet med explorer som ju är den webbläsaren som kommer med win 7, det är ju också märkligt. Ska kolla imorgon angående Vivaldi.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Stämmer där också.

vad kör du ens för windows 7 version?

Riktigt gamla version av win7 har certifikat som gått ut.

gör en "winver" i kör, skriv ner resultatet här.

Kolla windows update också. Klockan måste gå rätt även datumen. Certifikat, som används av typ allt, kräver ju att klockan går någesådär rätt.

Men jag tror du har nå rootcert som gått ut för du har en gammal version av windows.

Skulle nog rekommendera windows 10, i det minsta, mest för du riskerar få massa skit på din dator - finns ganska allvarliga fel i windows 7 som kommit senaste åren - den mest allvarliga är väl SMB buggen och nån till av dom är remote access buggarna som åter folk installera spionprogram osv på datorn utan att du märker det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av helgonet:

Finns inget ahci i bios men jag fick ställa det i regedit under "msahci". Det har fungerat tidigare utan problem. Så om detta beror på att Vivaldi inte är kompatibelt med win 7 längre så måste detta problem uppstått emellan det att datorn började krångla med uppstarten (boot) "vilket jag själv inte tror har något samband med Vivaldi" tills jag bytte ssd'n och gjorde ny installation på den och då fungerar datorn, förutom då att Vivaldi ej går att ladda hem från deras hemsida pg a att den säger att klockan går före, vilket den inte gör.

Iofs så kanske denna version jag har nu fungerar för övrigt. Har ju inte testat det men ska se vad som händer om jag loggar in på gmail, banken osv. Det går inte att komma ut på nätet med explorer som ju är den webbläsaren som kommer med win 7, det är ju också märkligt. Ska kolla imorgon angående Vivaldi.

Du har nog 2 olika problem, en krånglande webbläsare har inte att göra med startproblemen du började med. Men Explorer är stoppad på många siter idag pga att den är för gammal och varken fungerar med moderna funktioner eller är säker men det går att byta webbläsare till nått som inte är riktigt lika utdaterat men de börjar alla sluta med stöd för win 7, win 7 ska inte ut på internet utan det är ett retro os som man kör lokalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ja det stämmer. Abit finns inte, det är rätt så många år sen de kursade.

Deras hemsida är fortfarande uppe skummt nog

https://www.abit.com.tw/page/en/index.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Iofs så kanske denna version jag har nu fungerar för övrigt. Har ju inte testat det men ska se vad som händer om jag loggar in på gmail, banken osv. Det går inte att komma ut på nätet med explorer som ju är den webbläsaren som kommer med win 7, det är ju också märkligt. Ska kolla imorgon angående Vivaldi.

Köp en ny dator.
Gmail, bank osv med ett retro-os nja 🤔
Eller så gör du dina ärenden på mobilen/"padda" ist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp en ny dator.
Gmail, bank osv med ett retro-os nja 🤔
Eller så gör du dina ärenden på mobilen/"padda" ist.

Eller spara pengarna och installera linux

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

vad kör du ens för windows 7 version?

Riktigt gamla version av win7 har certifikat som gått ut.

gör en "winver" i kör, skriv ner resultatet här.

Kolla windows update också. Klockan måste gå rätt även datumen. Certifikat, som används av typ allt, kräver ju att klockan går någesådär rätt.

Men jag tror du har nå rootcert som gått ut för du har en gammal version av windows.

Skulle nog rekommendera windows 10, i det minsta, mest för du riskerar få massa skit på din dator - finns ganska allvarliga fel i windows 7 som kommit senaste åren - den mest allvarliga är väl SMB buggen och nån till av dom är remote access buggarna som åter folk installera spionprogram osv på datorn utan att du märker det.

Ok har kollat och det är Windows 7 pro, version 6.1 (Build 7601:Service Pack 1)

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp en ny dator.
Gmail, bank osv med ett retro-os nja 🤔
Eller så gör du dina ärenden på mobilen/"padda" ist.

Ja funderar på det faktiskt. Update: Lägger ned detta. Köper en ny dator istället och win 10

Gigabyte a520 mh
Amd Ryzen 5 3600 3.6Ghz
Kingston Fury 32Gb ddr4
Asus Geforce GT 730 2Gb

Obs!! Detta är ingen speldator. Utan bland det enklaste som går att få. Är min fru som ska ha den och hon småsurfar bara, typ ärenden gmail, banken osv. Så den räcker mer än väl för hennes behov.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ja funderar på det faktiskt.

Eller varför inte bara installera Windows 10?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig