Köpa stationär för Redigera bilder och film men även spela en del

Permalänk
Medlem

Köpa stationär för Redigera bilder och film men även spela en del

Hej !

Jag ska köpa en stationär dator som ska funka både för foto och filmredigering men även spela en del.
Är helt novis på detta så skulle vilja ha hjälp o plocka i hop ett paket med dator(har skärm och allt annat)

Gärna på samma ställe tex inet så man kan ta att dom monterar i hop allt.

Budget max 40 000

Hjälpen uppskattas stort!

Ps: ingen Apple

Mvh P

Skrev fel
Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/wvMkAXtWTv_3KBNOlYm48-KPf9s/daddyboy

Permalänk
Medlem

Vilka program tänker du använda? Det kan vara en poäng att kolla om de funkar bäst med GPU från Nvidia (som har stöd för både CUDA och OpenCL) eller AMD (OpenCL). När jag läste på om detta för ett par år sedan var i alla fall CUDA mer effektivt än OpenCL, och då var det säkrast att satsa på Nvidia av den anledningen eftersom AMD saknar stöd för CUDA. Kanske någon annan vet om det fortfarande gäller.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Kommer köra photoshop,lightroom, premiere och davinchi
Men även spela .

Permalänk

Kolla upp Adobes lista för rekommenderade grafikkort.

Permalänk
Medlem

Några saker som jag reagerar att du inte tagit upp.
Hur viktigt är spel kontra bild och filmredigering? Det bör avgöra vilka komponenter som ska få kosta.

Hur tänker du lösa biten med lagring och backup på den? 2TB räcker inte långt ifall du är seriös med foto och film.

Hur viktigt är det för dig att datorn är tyst som möjligt? Är det en nöjesmaskin eller något du faktiskt ska jobba med? I fall det senare så är något som är helt knäpptyst att föredra.

Permalänk
Medlem

Om du ens tänker tanken att arbeta med HEVC 4:2:2-material, som många bättre kameror använder som codec nu, ska du köpa en Intel CPU med integrerad grafikdel, t ex i7-14700/14700K eller liknande. Den integrerade Intel-GPUn kan accelerera dekodningen, vilket inte Nvidia/AMD kan, och du kommer att få en betydligt rappare tidslinje under redigering.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.