Avast riskerar böter efter att ha sålt känslig användardata

Permalänk
Melding Plague

Avast riskerar böter efter att ha sålt känslig användardata

FTC anklagar antivirusföretaget Avast för att ha vilselett sina kunder och samlat in känsliga uppgifter om dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem tror att gratis fortfarande är "gratis"?

Alla vet väl numera att alla företag vill göra vinst på ett eller annat sätt?

Om du inte betalar, så är du produkten. Svårare än så är det inte!

Permalänk
Medlem

Facebook (et. al) är också oerhört måna om sina användares privatliv. I alla fall när dom kommunicerar med media.

Permalänk

Alltså folk installerar Avast för att öka säkerheten inte minska den.
Jag ser då mycket allvarligt i detta, mer allvarligt än andra typer av program skulle göra detsamma.

En bra fråga är vilket antivirus som rekommenderas till vanligt folk idag? Jag tror inte vanligt folk bör betala månadsavgift för antivirus, Officepaket (Microsoft), bildredigeringsprogram (Adobe) etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alltså folk installerar Avast för att öka säkerheten inte minska den.
Jag ser då mycket allvarligt i detta, mer allvarligt än andra typer av program skulle göra detsamma.

En bra fråga är vilket antivirus som rekommenderas till vanligt folk idag? Jag tror inte vanligt folk bör betala månadsavgift för antivirus, Officepaket (Microsoft), bildredigeringsprogram (Adobe) etc.

Det bästa antiviruset är sunt förnuft, kostar inte en krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alltså folk installerar Avast för att öka säkerheten inte minska den.
Jag ser då mycket allvarligt i detta, mer allvarligt än andra typer av program skulle göra detsamma.

En bra fråga är vilket antivirus som rekommenderas till vanligt folk idag? Jag tror inte vanligt folk bör betala månadsavgift för antivirus, Officepaket (Microsoft), bildredigeringsprogram (Adobe) etc.

Stod inte Microsoft Defender sig rätt bra mot konkurrenterna för inte så länge sedan? Hur är det idag tro.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Det kunde man inte tro om det företaget. *Sarkasm*

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Stod inte Microsoft Defender sig rätt bra mot konkurrenterna för inte så länge sedan? Hur är det idag tro.

Defender är bra och räcker gott o väl för typ 99% av användarna. Jag använder Defender på 4 av 5 datorer och rekommenderar också vänner o familj att använda Defender.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Avast är nog inte ett namn jag hört på 15 år.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Avast har sakta men säkert gått från helt ok till skitjobbigt. Avskyr skiten och kommer efter att ha läst detta verkligen inte att ens överväga det igen. Iofs suger alla antivirus på ett eller annat sätt. Avast är i alla fall hyfsat lättdrivet för gamla datorer. Men men, det är tur att defender blivit bättre och bättre, för det märks i alla fall inte av, och det trakasserar en inte med en massa alarmistiska meddelanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det bästa antiviruset är sunt förnuft, kostar inte en krona.

Eller använder man Windows Defender som finns inbyggt. Relativt resurstungt, men det gör sitt jobb!

Själv kör jag med sunt förnuft, bra brandvägg i Windows + Router och aktiverar Windows Defender vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vem tror att gratis fortfarande är "gratis"?

Alla vet väl numera att alla företag vill göra vinst på ett eller annat sätt?

Om du inte betalar, så är du produkten. Svårare än så är det inte!

Det där stämde förr. I dag är du produkten oavsett om du betalar eller, men det finns undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Det där stämde förr. I dag är du produkten oavsett om du betalar eller, men det finns undantag.

Ja, och det finns ju undantag i båda riktningarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bra att detta utreds och kommer till utan om inte annat, men dessa gratis ’hjälpmedel’ som gör allt möjligt har ju alltid konstiga affärsmodeller

Listan kan göras long såklart, men tänker på uTorrent och andra om körde cryptomining insenare releaser, eller rena spyware i Kazaa och andra fildelare

Permalänk
Medlem

Använder man skräpet Avast får man skylla sig själv. Fattar man inte att valutan när det gäller gratisgrejer är en själv, så förtjänar man det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det bästa antiviruset är sunt förnuft, kostar inte en krona.

Också därför det är sämst. På grund av folk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Överensstämmer inte det som står skrivet i deras egna användarvillkor nu, i och med försäljningen,...
Ska skurkarna hängas högt.
En fet faktura från EU kommer, väl ? Annars blir även jag väldigt besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hades:

Det där stämde förr. I dag är du produkten oavsett om du betalar eller, men det finns undantag.

Tyvärr tror jag att du har rätt i de flesta fallen. Finns nog bara att fåtal Linux-distributioner som jag känner tillit till idag. Ubuntu är inte bland dessa Fler borde säkra sina brandväggar kring utgående trafik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Stod inte Microsoft Defender sig rätt bra mot konkurrenterna för inte så länge sedan? Hur är det idag tro.

Defender tog ca 85-90/100 av de top 100 siterna. Sämst av alla olika AV men bäst över alla gratisversionerna.
Betal låg på samma eller högre varav enbart top 3 top alla hundra.

Med det sagt så kör jag fortfarande Malwarebytes med browser guard + defender.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Facebook (et. al) är också oerhört måna om sina användares privatliv. I alla fall när dom kommunicerar med media.

De är oerhört måna om att de har till absolut störst möjliga tillgång till datan från deras användares privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det bästa antiviruset är sunt förnuft, kostar inte en krona.

Det sämsta skyddet är att tro att man har bättre sunt förnuft än andra och därigenom vara säker.
Det näst sämsta skyddet är att tänka "men jag har minsann klarat mig senaste 15 åren!".

Hoppas ni har offline backups

(Det lustiga med sunda förnuftet är att ALLA människor anser att de har det, men samtidigt vet vi att en stor andel är idioter)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vet inte vad Swec har för källor men i fall någon undrar så är det är ingen "risk" att Avast måste betala böter - det är ett faktum.

IX.
IT IS FURTHER ORDERED
that:
Monetary Relief
A. Respondents must pay to the Commission $16,500,000, which Respondents stipulate
their undersigned counsel holds in escrow for no purpose other than payment to the
Commission.

https://www.ftc.gov/system/files/ftc_gov/pdf/D%26O-Avast.pdf

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte vad Swec har för källor men i fall någon undrar så är det är ingen "risk" att Avast måste betala böter - det är ett faktum.

IX.
IT IS FURTHER ORDERED
that:
Monetary Relief
A. Respondents must pay to the Commission $16,500,000, which Respondents stipulate
their undersigned counsel holds in escrow for no purpose other than payment to the
Commission.

https://www.ftc.gov/system/files/ftc_gov/pdf/D%26O-Avast.pdf

Ungefär vad jag tänkte säga också. Dom riskerar inte böter, dom HAR fått böter. Det står t.o.m. i länken i artikeln.

Permalänk
Medlem

Fyfan, jag har haft deras antivirus men inte surftillägget.
Avinstallerade och kör med windows defender.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Bästa gratisskyddet är nog att använda datorn som restriktiv användare, samt förbjuda körning av exekverbara filer i webbläsarens cache och andra vitala mappar. Samt att ha alsr, dep osv aktiverade, ublock origin i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Defender är en flaskhals i alla system för Gamers.
Testa benchmarks får ni se..

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att inte installera "virusprogram" när det finns fullgott antivirus inbyggt i Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte vad Swec har för källor men i fall någon undrar så är det är ingen "risk" att Avast måste betala böter - det är ett faktum.

IX.
IT IS FURTHER ORDERED
that:
Monetary Relief
A. Respondents must pay to the Commission $16,500,000, which Respondents stipulate
their undersigned counsel holds in escrow for no purpose other than payment to the
Commission.

https://www.ftc.gov/system/files/ftc_gov/pdf/D%26O-Avast.pdf

Talespersonen för Avast får kanske byta namn till Less Money nu.

Permalänk
Medlem

Är produkten/tjänsten gratis är det du som är produkten, hur svårt ska det vara att förstå.