550w tillräckligt för 4070 rtx ti super?

Permalänk
Medlem

550w tillräckligt för 4070 rtx ti super?

Jag har den här Psu:n: https://www.inet.se/produkt/6902226/corsair-tx550m-550w

I övrigt har jag tre m.2 ssd:er och en Intel Core i5-11400F, 16 gb ram och detta moderkortet https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b560... i en 2 år gammal dator. Jag funderar på att byta grafikkort från ett XFX Radeon RX 6600 till ett 4070 rtx ti super. Rekommenderat till det nya grafikkortet är psu på 750w. Kan jag trots allt klara mig på mitt 550w till min ganska anspråkslösa setup?

Permalänk

Det går bra med watt, tdp 285w på gpu & 65w på cpu. Men du skulle behövt två 6+2 pcie kablar från nätagget för att driva det säkert. Jag hade inte vågat chansa.

Imorgon är det fredag typ
Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Det går bra med watt, tdp 285w på gpu & 65w på cpu. Men du skulle behövt två 6+2 pcie kablar från nätagget för att driva det säkert. Jag hade inte vågat chansa.

Jag är ingen datorbyggare (den är byggd av komplett). Kan jag komplettera med de kablar du nämner eller måste jag byta psu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Jag är ingen datorbyggare (den är byggd av komplett). Kan jag komplettera med de kablar du nämner eller måste jag byta psu?

Byta PSU.

Ser ut som det redan har enligt inets beskrivning iallafall
PCI Express 2 st 6+2-pin

Permalänk
Medlem

Det borde finnas 2 kablar 6+2 pcie till den PSU som länkas till. Är båda inte kopplade i PSU redan borde en följt med löst från Komplett (ihop med andra oanvända kablar)? Behövs adapter, har 4070 Ti Super 2 st ingångar eller en modernare?

4070 drar tydligen 100W mer än mitt grafikkort, å andra sidan drar min CPU mer än trådstartarens, jag kör allt på 500W men funderar på att uppgradera då jag kommer upp i ca 400W totalt vid belastning.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det borde finnas 2 kablar 6+2 pcie till den PSU som länkas till. Är båda inte kopplade i PSU redan borde en följt med löst från Komplett (ihop med andra oanvända kablar)? Behövs adapter, har 4070 Ti Super 2 st ingångar eller en modernare?

4070 drar tydligen 100W mer än mitt grafikkort, å andra sidan drar min CPU mer än trådstartarens, jag kör allt på 500W men funderar på att uppgradera då jag kommer upp i ca 400W totalt vid belastning.

4070 / 4070ti super kommer adaptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

4070 / 4070ti super kommer adaptern.

Vad menar du med svaret? Följer du med en adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det borde finnas 2 kablar 6+2 pcie till den PSU som länkas till. Är båda inte kopplade i PSU redan borde en följt med löst från Komplett (ihop med andra oanvända kablar)? Behövs adapter, har 4070 Ti Super 2 st ingångar eller en modernare?

4070 drar tydligen 100W mer än mitt grafikkort, å andra sidan drar min CPU mer än trådstartarens, jag kör allt på 500W men funderar på att uppgradera då jag kommer upp i ca 400W totalt vid belastning.

Jag har fått med flera kablar från Komplett så om inte båda redan är inkopplade antar jag att en av dem ligger i lådan. Ska båda kablarna gå från Psu till grafikkortet? Och vad är det för adapter det talas om - är det en modernare lösning där de två kablarna sätts in i en adapter som sedan kopplas till kortet?

Permalänk
Skrivet av spengo:

Jag har fått med flera kablar från Komplett så om inte båda redan är inkopplade antar jag att en av dem ligger i lådan. Ska båda kablarna gå från Psu till grafikkortet? Och vad är det för adapter det talas om - är det en modernare lösning där de två kablarna sätts in i en adapter som sedan kopplas till kortet?

Tror det är adaptern till den nya kontakten nvidia använder de menar.

Dvs en adapter du kopplar din två 8pin pcie kontakter i.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Vad menar du med svaret? Följer du med en adapter?

Ja grafikkorten som kräver nya kontakten kommer idag åtminstone med en adapter som grenar sig, som du kopplar in dina 2+6pin x 2 in i, som sedan kopplas in i grafikkortet. Du behöer alltså två stycken kablar från ditt nätaggregat, 6+2 pin (8pin) som sedan kopplas in i vardera ände på den dubbla sidan och sedan kopplas den ensamma sidan in i grafikkortet. Se till att den klickar eller är ordentligt intryckt bara.

Adaptern ser ut såhär