Nio av tio svenska hushåll har nu 5G-täckning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror vi behöver räkna ihop täckningen från Telia, Net4Mobility (Tele2 och Telenor) och Tre för att nå detta

Men det är bra, 4G/LTE kan vara riktigt dåligt inne i större tätorter/stadsdelar tack vare att det är för många som använder samma resurser.

Tre behöver du inte räkna med alls, deras 5G-täckning ser ut som små smutsfläckar på Sverigekartan. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har stängt av 5g på min mobil då prestandan är horribel. Är väll som med 4g att man får vänta tills det mognat litegrann. fick göra samma med det i början.

Har precis fått 5g på jobbtelefonens abonnemang med Telenor. Gjorde ett test från iphone 13, fick lika dålig fart med 5g som 4g. runt 4mbit ner och 1mbit upp. Så hos mig spelar det kvitta vad den kör. Men vet en kollega som får 1Gbit via sin privata Samsung där han bor

Jag får 30Mbit ner från min Google pixel via 4g och Fello. Den kopplade inte upp 5g även om deras karta visar att det är 5g här.

Permalänk

Bor 6mil från Skellefteå in en by som heter Innansjön, vår täckning på gården är noll med undantag för sporadiska tillfällen.
enda alternativet hemma är WIFI samtal.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag får 30Mbit ner från min Google pixel via 4g och Fello. Den kopplade inte upp 5g även om deras karta visar att det är 5g här.

Än så länge har Fello kunder inte tillgång till 5G

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Inte med skräp operatören Tre i centrala Halmstad.
Får ut 1-2 Mbit ner med 4G och 0,6-0,8 Mbit upp...
5G kan man bara glömma.

Antar att Tre:s mast sitter på Venus.
Det hade förklarat en hel del.

Bott i Halmstad sen 1994 och haft 3 som operatör sen 2004, aldrig upplevt dålig täckning.

Har dock 4G+ och 30 ner 22 upp just nu.

Undra om man får någon present som trogen kund i 20 år? 💪

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordOfError:

Bor 6mil från Skellefteå in en by som heter Innansjön, vår täckning på gården är noll med undantag för sporadiska tillfällen.
enda alternativet hemma är WIFI samtal.

Ja, jag är glad för dig!

Permalänk
Medlem

Kollar man denna karta är det långt ifrån 50% i Stockholm som har 5G. Där jag bor räknar de med att det kommer dröja flera år innan det kommer. Så vette tusan vart deras siffror kommer ifrån. Sedan är det väl i princip bara 5G+ som är intressant. För övrigt är 4G mer än väl.

https://www.nperf.com/sv/map/SE/-/198948.Telia-Mobile/signal/...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tre behöver du inte räkna med alls, deras 5G-täckning ser ut som små smutsfläckar på Sverigekartan. 😂
<Uppladdad bildlänk>

Jo det behöver vi för de har lyckats bygga i många områden Net4Mobility och Telia inte byggt på.

De lär inte finnas allt för lång tid till däremot då ägaren varit intresserad att bli av med verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Kollar man denna karta är det långt ifrån 50% i Stockholm som har 5G. Där jag bor räknar de med att det kommer dröja flera år innan det kommer. Så vette tusan vart deras siffror kommer ifrån. Sedan är det väl i princip bara 5G+ som är intressant. För övrigt är 4G mer än väl.

https://www.nperf.com/sv/map/SE/-/198948.Telia-Mobile/signal/...

Man kan ju tänka sig att det är baserat på "minst en operatör levererar 5g".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har precis fått 5g på jobbtelefonens abonnemang med Telenor. Gjorde ett test från iphone 13, fick lika dålig fart med 5g som 4g. runt 4mbit ner och 1mbit upp. Så hos mig spelar det kvitta vad den kör. Men vet en kollega som får 1Gbit via sin privata Samsung där han bor

Jag får 30Mbit ner från min Google pixel via 4g och Fello. Den kopplade inte upp 5g även om deras karta visar att det är 5g här.

Hastigheten är inte mitt problem snarare att det är så ostabilt att många sidor inte ens går att ladda in. Trots att det står att jag har bra täckning. Tog ett tag innan jag förstod att det var det som strulade då jag skaffade en ny telefon kort innan 5g masterna kom upp. Flera kollegor har samma problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Byttre precis till Telia.
Haft tre i typ 20 år. Horribel täckning. O blir aldrig bättre. Så nu får vi hoppas Telia har bättre.
Tre funka bra inne i större städer. Kommer man utanför o bara ser en åker så åker täckningen ner i botten.

Telia må vara dyrast. Men jag hoppas det är värt det så jag får täckning när jag är 5m utanför en stad. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo det behöver vi för de har lyckats bygga i många områden Net4Mobility och Telia inte byggt på.

De lär inte finnas allt för lång tid till däremot då ägaren varit intresserad att bli av med verksamheten.

Vilka områden skulle det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Byttre precis till Telia.
Haft tre i typ 20 år. Horribel täckning. O blir aldrig bättre. Så nu får vi hoppas Telia har bättre.
Tre funka bra inne i större städer. Kommer man utanför o bara ser en åker så åker täckningen ner i botten.

Telia må vara dyrast. Men jag hoppas det är värt det så jag får täckning när jag är 5m utanför en stad. XD

Du kommer märka en enorm skillnad, jag har Tre på företaget och Telia privat, det är ljusår mellan dem.
Du kommer också märka att Telia skickar sms med timestamp när någon ringt dig då du inte haft täckning, stängt av, tryckt bort eller pratat i telefon.
Tre skickar ju också sms men utan timestamp så du vet inte om missade samtalet var samma dag ens.

Jag reser mycket och Tre är katastrof, till och med mitt inne i Stockholm kan Tre klippa om du in mellan två byggnader på vissa ställen, det beror förmodligen på att de har de i särklass sämsta frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Tele2 är rena skämtet faktiskt. På firman hade vi tills för ett par månader sedan Tele2, vi bytte till Telia. Svårt att med ord ens beskriva vilken skillnad det är på näten. Sitter mycket i bilen och ringer, med Tele2 bröts samtalen nästan varje gång man pratade, alltså nio av tio samtal bröts innan man var klar. Nu med Telia så är det sällan samtalen bryts, kanske ett samtal per månad, max. Och nu har man nästan alltid 5G, med Tele2 hade man det ibland i stadskärnorna men nu med Telia har man det nästan var man än är. Otroligt vilken skillnad,vilket skrär Tele2 är... Telia måste ha satsat mycket för det är en ENORM skillnad.

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Du kommer märka en enorm skillnad, jag har Tre på företaget och Telia privat, det är ljusår mellan dem.
Du kommer också märka att Telia skickar sms med timestamp när någon ringt dig då du inte haft täckning, stängt av, tryckt bort eller pratat i telefon.
Tre skickar ju också sms men utan timestamp så du vet inte om missade samtalet var samma dag ens.

Jag reser mycket och Tre är katastrof, till och med mitt inne i Stockholm kan Tre klippa om du in mellan två byggnader på vissa ställen, det beror förmodligen på att de har de i särklass sämsta frekvenserna.

Gött. Ska bli spännande o komma in i världen med täckning. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Inte med skräp operatören Tre i centrala Halmstad.
Får ut 1-2 Mbit ner med 4G och 0,6-0,8 Mbit upp...
5G kan man bara glömma.

Antar att Tre:s mast sitter på Venus.
Det hade förklarat en hel del.

Tror det finns betydligt trivialare svar på varför du har så dålig fart på uppkopplingen. Högst osannolikt att kunderna på riktigt får mindre än 1 Mbit/s i en svensk stad på både 4g och 5g 2024. Det är inte ens en enda chans, även om din upplevelse är sådan.

Skrivet av walkir:

9/10 svenskar bor i Stockholm, Göteborg och Malmö?

Fick ut hela 10Mbps mitt i natten via 4G nu i påskas uppe i inre Lappland. På dagtid toppade det i bästa fall på 1-2Mbps. Närmsta 5G mast ligger ungefär 10 mil bort.

Tack för det, Televerket!

Är 10 Mbit/s mitt ute på vischan särskilt illa ens? Snarare imponerande att man får vettig uppkoppling där överhuvudtaget med tanke på att det blir rätt dyrt att slå upp en mast per hus men abonnemangspriset är detsamma som där det är mer tätbefolkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Byttre precis till Telia.
Haft tre i typ 20 år. Horribel täckning. O blir aldrig bättre. Så nu får vi hoppas Telia har bättre.
Tre funka bra inne i större städer. Kommer man utanför o bara ser en åker så åker täckningen ner i botten.

Telia må vara dyrast. Men jag hoppas det är värt det så jag får täckning när jag är 5m utanför en stad. XD

Ja fy sjuttan... förstår inte varför jag stannade kvar hos Telia så länge som jag gjorde. Räcker att man har en av de billigare avknoppningarna ifrån dem som använder sig av samma nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buzz:

Tele2 är rena skämtet faktiskt. På firman hade vi tills för ett par månader sedan Tele2, vi bytte till Telia. Svårt att med ord ens beskriva vilken skillnad det är på näten. Sitter mycket i bilen och ringer, med Tele2 bröts samtalen nästan varje gång man pratade, alltså nio av tio samtal bröts innan man var klar. Nu med Telia så är det sällan samtalen bryts, kanske ett samtal per månad, max. Och nu har man nästan alltid 5G, med Tele2 hade man det ibland i stadskärnorna men nu med Telia har man det nästan var man än är. Otroligt vilken skillnad,vilket skrär Tele2 är... Telia måste ha satsat mycket för det är en ENORM skillnad.

Känner inte igen det där alls. En kusin till mig hade Telia och så fort hon åkte in i en tunneln i Stockholms tunnelbana så bröts samtalet. Nu använder hon Tele2s nät och det fungerar mycket bättre vad jag hört. Jag har inte haft några såna problem som du skriver om. Jag betalar inte det dubbla för ett abonnemang, vilket det skulle kosta om jag skulle byta till Telia.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Massy:

Tror det finns betydligt trivialare svar på varför du har så dålig fart på uppkopplingen. Högst osannolikt att kunderna på riktigt får mindre än 1 Mbit/s i en svensk stad på både 4g och 5g 2024. Det är inte ens en enda chans, även om din upplevelse är sådan.

Är 10 Mbit/s mitt ute på vischan särskilt illa ens? Snarare imponerande att man får vettig uppkoppling där överhuvudtaget med tanke på att det blir rätt dyrt att slå upp en mast per hus men abonnemangspriset är detsamma som där det är mer tätbefolkat.

S23 med ”5G” i Halmstad till höger.
Pixel 6A med Comviq till vänster.
Nånting skumt är det. Detta är inte en engångsföreteelse

Permalänk
Medlem

5G med Telia från fritidshuset i Söderhamn. Jag är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Än så länge har Fello kunder inte tillgång till 5G

Jag misstänkte det eftersom jag inte såg någon marknadsföring av det. Men lite fel att ha det aktivt i täckningskartan när det inte är aktuellt dock.

Permalänk
Medlem

Tog och tittade lite på tre/hallon. Där ser man att Borås har inget 5g alls men den mindre staden Ulricehamn har iallafall ett par sändare och sedan måste man hela vägen till Jönköping om man ska hitta någon 5g om man följer r40 ut från Göteborg.

Finns helt klart mycket kvar att göra för enskilda operatörer. Tog även och tittade på Telia och där såg det mycket bättre ut. Dock måste jag säga att jag i dagsläget är ändå rätt nöjd sålänge det finns 4G åtminstone.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska läsas som att minst 90% av landets yta saknar täckning och då är det snällt tolkat, dvs när man lägger ihop täckningen hos alla operatörer.
Det vore viktigare att ha mål om att varje enskild operatör måste täcka 100% av ytan utanför storstadsregionerna så att det alltid ger minst 100 Mbit i hastighet. Det borde väl vara enklare för det lär inte handla om mer än 60 % av befolkningen som ska erbjudas täckning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag misstänkte det eftersom jag inte såg någon marknadsföring av det. Men lite fel att ha det aktivt i täckningskartan när det inte är aktuellt dock.

Det är för att de använder Telias täckningskarta, alltså den som finns på telia.se och att de inte har någon egen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det 1 Gigabit som är "snabbt bredband" ?

Så e det nog. Det räcker med råge för majoriteten av de svenska hushållen.

Såklart att det förmodligen kommer krävas mer i framtiden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dalu1976:

5G med Telia från fritidshuset i Söderhamn. Jag är väldigt nöjd.

<Uppladdad bildlänk>

Riktigt ok hastighet uppåt också. Får liknande ned.

Så finns 5G verkar det ge bra snurr. Detta med Telenor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

måste täcka 100% av ytan utanför storstadsregionerna så att det alltid ger minst 100 Mbit i hastighet.

Prova att vara lite realistisk, det är fortfarande en affärsverksamhet som ska gå runt och i slutändan är det du som kommer få betala för att det ska byggas för 100Mbps till varje tjärn.

Och, för den delen, till de byar som kommer skita i att skaffa fiber och förvänta sig 100Mbps över mobilnätet till alla samtidigt (utan att det står en mast utanför min tomt, såklart). Den blir särskilt rolig.

Yttäckningen för mobila datatjänster om minst 100Mbps är idag 1,3%

https://statistik.pts.se/media/r3cf1kdy/pts-mobiltäckning-och...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det ska läsas som att minst 90% av landets yta saknar täckning och då är det snällt tolkat, dvs när man lägger ihop täckningen hos alla operatörer.
Det vore viktigare att ha mål om att varje enskild operatör måste täcka 100% av ytan utanför storstadsregionerna så att det alltid ger minst 100 Mbit i hastighet. Det borde väl vara enklare för det lär inte handla om mer än 60 % av befolkningen som ska erbjudas täckning ?

Det bor ju knappt några människor på många ställen, det är ingen idé all slösa bort pengar där det knappt gör någon nytta.

Permalänk

Jag minns 3G motståndet som igår, likaså hur många som sa att 2G ought to be enough for anybody.

Angående täckning, så bör de försöka få till så att det går ringa nödsamtal från hela landet. Därefter att det gå ringa vanligt, sist väldigt lätt datatrafik.
Idag så uppfyller de inte ens nödsamtalönskemålet från alla ställen där det ändå går snabbtåg förbi.
Tågen har sedan ett stort problem, folk som bor i närheten gillar att de bygger spåret så det blir stora bullervallar av jordhögar på sidorna. Detta försämrar datatrafiken plus att det är väldigt tråkigt att glo på naturen som består av bullerväg.
*edit*
Det jag menar med det sista är att man har kass mottagning för att glo på mobilen på tåget, titta då istället ut på naturen säger någon. Ja, då ser man en bullerväg av jordmassorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns 3G motståndet som igår, likaså hur många som sa att 2G ought to be enough for anybody.

Angående täckning, så bör de försöka få till så att det går ringa nödsamtal från hela landet. Därefter att det gå ringa vanligt, sist väldigt lätt datatrafik.
Idag så uppfyller de inte ens nödsamtalönskemålet från alla ställen där det ändå går snabbtåg förbi.
Tågen har sedan ett stort problem, folk som bor i närheten gillar att de bygger spåret så det blir stora bullervallar av jordhögar på sidorna. Detta försämrar datatrafiken plus att det är väldigt tråkigt att glo på naturen som består av bullerväg.
*edit*
Det jag menar med det sista är att man har kass mottagning för att glo på mobilen på tåget, titta då istället ut på naturen säger någon. Ja, då ser man en bullerväg av jordmassorna.

LTE-M är nog det som är intressant för täckning i total obygd. 1-4Mbps, stöd för röst och mycket bättre energieffektivitet än GSM/2G:

LTE signals require a quarter of that of GSM. Due to inverse square law of radio propagation, a quarter of the power means double the distance. All being equal, an LTE cell can be twice the distance as a GSM cell.

https://www.siretta.com/2019/04/2g-vs-nb-iot-cat-m/

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion