Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sluta klaga på att någon pushar gränserna. Skulle folk enbart utveckla spel för dagens hårdvara i 60fps så skulle vi inte haft mycket bättre än 980 idag.

Ibland får man inse att vissa år är mellanmjölk för gpuer

Sluta klaga på att någon klagar, det är otroligt arrogant och spydigt beteende, skärpning.
Att inte optimera är inte att pusha gränserna, den övre gränsen bör vara befintlig topphårdvara vid release, inte någon potentiell framtida hårdvara. Hade det varit så att spelet kunde kräma ut 120 fps med höga inställningar i 4k på ett 4090, då hade jag påstått motsatsen att de gott kunnat öka prestandan. Men 55 fps i snitt, när bara 75% av pixlarna används, på ett grafikkort som fortfarande kostar runt $1800 är ett dåligt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

De nämner inte frame generation heller. Jag kör spelet i 4k med allt på max, DLSS Balanced och frame gen på med ett RTX 4070 Ti. Det flyter på riktigt fint! Och ser sjukt bra ut. Helt galet snyggt.

Men utan DLSS Balanced och frame gen skulle det förstås bli tufft… 😅 Men nu finns ju dessa fina tekniker, och det funkar hur bra som helst. Frame gen ger som bekant latens motsvarande FPS:en innan frame gen gör sitt. Men jag märker inte av någon nämnvärd latens alls faktiskt. Däremot är Hellblade 2 inte direkt det känsligaste spelet för mindre latensskillnader, dock.

Låter toppen då jag också sitter med ett 4070 Ti.
Fast hur kul är spelet i sig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Första Hellblade är ett av de absolut bästa spelen jag har spelat. Betydligt mer fokus på att ge en upplevelse än någon revolutionerande spelmekanik. Bara så man är medveten om vilken typ av spel det är.

Ljudeffekterna är det bästa jag upplevt. Tillsammans med grafiken, musiken, story telling och metaforer så skapar det en fantastisk helhet. Kan varmt rekomendera!

Jag är galet pepp på tvåan! Men är rädd för att jag får invänta ett grafikkort från 5000-serien för att få den önskade upplevelsen. Mitt 3060 kommer uppenbarligen ha svårt att driva det på min 4k-TV.. :/

Du kan ju alltid köra i 1080p på en 4k-tv med perfekt skalning (halvering av X o Y-led) och med kanske Quality DLSS o framegen så blir det nog fullt spelbart då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Du kan ju alltid köra i 1080p på en 4k-tv med perfekt skalning (halvering av X o Y-led) och med kanske Quality DLSS o framegen så blir det nog fullt spelbart då.

Framegen är inte tillgängligt på 3000-serien.

Det är klart det går att få det spelbart. Men, som jag försökte antyda, så kommer jag nog avvakta tills jag uppgraderat grafikkortet för att få ut mer utav spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är klart det går att få det spelbart. Men, som jag försökte antyda, så kommer jag nog avvakta tills jag uppgraderat grafikkortet för att få ut mer utav spelet.

Har du missat mina poster? Har ett 3070TI, spelar i hög upplösning med hög fps och framegen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Sluta klaga på att någon klagar, det är otroligt arrogant och spydigt beteende, skärpning.
Att inte optimera är inte att pusha gränserna, den övre gränsen bör vara befintlig topphårdvara vid release, inte någon potentiell framtida hårdvara. Hade det varit så att spelet kunde kräma ut 120 fps med höga inställningar i 4k på ett 4090, då hade jag påstått motsatsen att de gott kunnat öka prestandan. Men 55 fps i snitt, när bara 75% av pixlarna används, på ett grafikkort som fortfarande kostar runt $1800 är ett dåligt jobb.

Jag tycker nog det mest arroganta här är att anta att alla spelutvecklare är lata och inte bryr sig om att optimera sina spel. Ser det gång på gång att folk bara tycker att "jag borde minsan få mer fps med mitt grafikkort, utvecklarna är giriga latmaskar!"

Faktum är att det finns en övre gräns för vad du kan få ut ur ett givet grafikkort, och du har typiskt ingen aning om hur nära den gränsen ett spel ligger. Flera i tråden har redan kommenterat att det är ett av de absolut snyggaste och mest detaljerade spelen någonsin. Samt att det får rejält ökad fps om inställningarna sänks. Allt detta tyder på att det den låga fpsen i stor utsträckning är en konsekvens av detaljnivån snarare än dålig optimering.

Varför måste maximala detaljnivån anpassas för den bästa hårdvaran vid release? Dessutom för en ganska godtyckligt vald upplösning. Om någon sitter på ett 4090 och en 2560x1440 skärm, så är det ju bara possitivt att denna personen kan få ut ännu mer av spelet. Eller för den delen de som spelar det om två år med hårdvaran som finns då.

Det har i alla tider släppts spel där den bästa hårdvaran vid release inte klarar av att driva spelet i högsta inställningarna med bra frame rate. Ofta i samband med att en ny grafikmotor släppts och utvecklarna vill pusha gränsen för vad som går att göra. Ibland har de även varit dåligt optimerade, där utvecklarna förtjänar en känga. Men verkligen inte alltid.

Edit: typos..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du missat mina poster? Har ett 3070TI, spelar i hög upplösning med hög fps och framegen.

Det har jag onekligen. Läste första sidan, sedan svarade jag bara på folk som coterade mig.

Vad är det för framegen-teknik om det stöds av 3000-serien? Nvidia var väl tydliga med att deras DLSS-framegen inte skulle få stöd på äldre än 4000-serien? Jag bara antog att der var denna teknik det handlade om, men det behöver ju inte vara fallet.

Nu presterar ju 3070ti en hel del bättre än 3060, men det låter ändå positivt! Kanske testar ändå när jag är klar med nuvarande spelprojekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Du han svara innan jag skrev detta. Läs hela tråden. Har några poster som kan vara intressanta för dig.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@DevilsDad om du börjar använda frame gen mod så läs på så du slipper ghosting. Det finns alltid ett trick för att få bort det.
Du får ut MYCKET mer av ditt grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Sicket skitspel det verkar vara på PC, troligen optimeringen som fått folk att inte köpa det.

Spelet har peakat 3,982 spelare på Steam.
https://steamdb.info/app/2461850/charts/

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Den klarar ju 60fps med uppskalning, problemet är maniskt folk som tycker att ena pixln är falsk (uppskalad) medan den falska pixeln(native) inte är det.

Folk måste inse att uppskalning är framtiden då gpuer utvecklas för långsamt för att möta kraven för spel.

Detta spel är inte dåligt optimerat. Folk förstår inte ens ordet känna det som, utan det används för att spel inte har 144 fps

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Sicket skitspel det verkar vara på PC, troligen optimeringen som fått folk att inte köpa det.

Optimeringen?

Permalänk
Medlem

För AMD ägare så går det lätt att modda in FSR 3 Frame Generation, och det gör även så upscaling är av bättre kvalitet än den som finns implementerad av utvecklarna.

Offtopic: En sak som är konstigt för mig med både första spelet och andra spelet. Är att jag aldrig sett nån form av gameplay från det första spelet på ngt sätt. Aldrig en 10+ sekunder snutt av nån action sekvens, aldrig nån animerad gif eller screenshot eller recension. Och ingen som pratar om det som ett bra spel.

Det är som första spelet varit under nån konstig NDA eller blockering som gjort att det aldrig nått fram på min min näthinna. Och nu när 2:an är här så måste jag säga samma sak. Spelet är släppt men det har inte dykt upp en endaste gameplay trailer i mitt flöde, nån som recenserar det eller har pratat om hur mkt de ser fram emot det...

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Offtopic: En sak som är konstigt för mig med både första spelet och andra spelet. Är att jag aldrig sett nån form av gameplay från det första spelet på ngt sätt. Aldrig en 10+ sekunder snutt av nån action sekvens, aldrig nån animerad gif eller screenshot eller recension. Och ingen som pratar om det som ett bra spel.

Verkar nästan vara denna genren av super-regisserade filmiska spel som råkar ut för detta. Plauge Tale serien, som jag skulle ranka som jättebra spel är det likadant med.

Nu vet jag inget om denna serie, och huruvida det faktiskt är bra spel då jag inte spelat ettan, och inte köpt detta heller. Det är ju viktigt att storyn är topp i spel som dessa och jag kanske inte får någon jättekänsla för det när jag tittar på trailers.

Visa signatur

- 5090

Permalänk

Angående tungdrivet så känns det ju nästan som att spelutvecklarna idag tänker lite "Finns ju DLSS, FSR osv så vi behöver inte optimera det så mycket" Tycker man har sett det med tanke på att så många PC-släpp på senaste har varit i bra dåligt skick vid release.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Angående tungdrivet så känns det ju nästan som att spelutvecklarna idag tänker lite "Finns ju DLSS, FSR osv så vi behöver inte optimera det så mycket" Tycker man har sett det med tanke på att så många PC-släpp på senaste har varit i bra dåligt skick vid release.

Dom kunde ju gjort som Avatar där man gömt de bästa settingsen i en command-line flagga. Då skulle de som bara kan spela på ultra fortfarande vara nöjda och så kan de som vill ha bättre visuell upplevelse med sämre framerate köra commandline-flaggan.

Löjligt, ja. Men det fungerar.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Der finns de lir som är dåligt optimerade vid release ja. Vi vet ju inte än om så är fallet med detta lir.

Permalänk
Medlem

Testade lite igår. Var tvungen att köra med fsr 3 på quality för att få lite bättre flyt på min ultrawide 1440p-skärm. Får en hel del artefakter runt kanter på objekt så som ansikten och hår. I övrigt kan jag köra allt på high och få cirka 50-60 fps med 6950xt. Verkar som att fsr fortfarande har en del barnsjukdomar jämfört med dlss.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Mitt tonläge är ju precis som ditt tonläge i dina krönikor som är mer som bloggar där du bara är anti och lite hater? Poängen är: Ta lite mer tid, så blir allt mycket bättre. Ni är inte bundna till scheman om nu ni inte är sponsrade av Bonnier eller nåt.

Nej.
Du har en onödigt otrevlig och anklagande ton från start. Och det var du som startade med det. Inte någon annan.
CrispVanDahl svarar lugnt på din otrevliga ton. Men ja - du får svar på tonläget såklart. Det får du nog ta och räkna med.

Jag håller i sak med dig om att det hade varit intressant att se DLSSprestanda också. Så den grundfrågan är helt rimlig.

Det är rimligt att man vill ha fler och mer tester. Det är också bra feedback för redaktionen. Men.
Det kan framföras mycket trevligare. Det här ligger dig och ingen annan i fatet.

Anyhow. Det är rätt vanligt att mer och fler tester efterfrågas. I typ alla tester redaktionen gör. Var man än drar gränsen kan det alltid göras mer. Det är en gränsdragningsfråga som aldrig kan passa alla perfekt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vi börjar ju röra oss allt mer mot detta. För gemene man är det ju givetvis kul att se att sin investering i sin dator ger resultat, men DLSS gör ju hela principen med råkraft lite förlegad.

Det är ju fortfarande intressant med naitive utifrån ett ”vetenskapligt” perspektiv - så man jämför mer äpplen med äpplen. Men ur perspektivet ”hur spelbart” det är i verkligen vore det kul att ha med DLSS och FSR resultat i speltesten

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av merdique:

Jag tror man kan se det på lite olika sätt.
Själv har jag inga problem med att man gör spel som funkar bra på dagens hårdvara - och ytterligare inställningar för morgondagens. Här får man tycka olika såklart. I get it. Men jag tycker väl inte riktigt det behöver vara likställt med dålig optimering att man sätter maxgränsen lite över dagens hårdvara.

Själv minns jag farcry 3 som släpptes 2012. Det klarar inte 60 fps 4K på ett RTX 2080 som kom 6(!) år senare ;).
Det har ändå varit rätt vanligt genom åren att spel inte alltid går maxa i 4k.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Finns ju många prestandaproblem som inte går att lösa med FSR/DLSS också. Tex asset streaming och shader compilation som många spel haft problem med sista tiden tex Dead space remastered.

Sen tror jag att många utvecklare ser dlss som en möjlighet att trycka ut mer ögongodis än vad grafikkortet klarar av i naitive - dvs ”gratis prestanda” så då passar de på att göra mer avancerade grafiska effekter. Vilket är en anledning till att jag tycker man bör se dlss och fsr som mer eller mindre standard nu då utvecklare utgår från att det ska va påslaget i de flesta fall

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tror man kan se det på lite olika sätt.
Själv har jag inga problem med att man gör spel som funkar bra på dagens hårdvara - och ytterligare inställningar för morgondagens. Här får man tycka olika såklart. I get it. Men jag tycker väl inte riktigt det behöver vara likställt med dålig optimering att man sätter maxgränsen lite över dagens hårdvara.

Tror det här mest är något hårdvaru-fantaster bryr sig om, gamers klarar nog i allmänhet av att bara spela på rekommenderade inställningar. För mig får dom gärna göra spelen tok-tunga så länge som dom skalar bra.

Cyberpunk är ju bästa exemplet, går att spela riktigt bra på ett 2060 men högsta settings kan mörda ett 4090. Så skall det vara.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fotorealistiskt spel, och som spel bra, det förtjänar framgång. Har inte sålts i många ex, men hoppas det blir betydligt fler sålda, så spelutvecklare kan göra många fler sådana här bra fotorealistiska spel. Med dlss och fsr kan svaga grafikkort spela och njuta av fotorealistiska grafiken. Aldrig varit så realistiskt fram tills nu i något spel. Rörelserna är även bra gjorda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Med dlss och fsr kan du få bra fps och njuta av den fotorealistiska grafiken och ett bra spel.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Okey:)
Detta är mina inställningar i 3440 x 1440.
Det rullar på så bra att jag kan ha allt på High om jag vill. Men eftersom stridsscenerna är så intensiva har jag inte lust att få potentiell låg fps plötsligt så det är bra som det är så här. Spelet är faktiskt snyggt som fan på alla inställningar.

Custom Upscaler: Nvidia DLSS
Frame Generation: Auto
Super Resolution: Quality
VSync: Off. Är på i Nvidia CP.
Post-Processing Quality: High
Shadow Quality: Medium
Effects Quality: High
Reflection Quality: Medium
Global Illumination Quality: Medium
Volumetrics: Medium
Texture Quality: High
View Distance: High
Foliage Detail: High

Lägger in denna bilden igen för referens. (Klicka på den)
https://i.imgur.com/kHMpeGv.jpg

Wow! Jag kan inte tro mina ögon, det ser så vackert ut!
Är spelet automatisk i 21:9 med inga "black bars"? Vet att 16:9 användare klagar på att det är letterboxed men jag vet inte den exakta aspect ratio:t till spelet.

Jag tänkte köpa en widescreen-skärm innan spelet men nu är jag sugen på en ultrawide (och ett nytt grafikkort naturligtvis!) efter jag har sett spelet! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrustableBanana:

Är spelet automatisk i 21:9 med inga "black bars"? Vet att 16:9 användare klagar på att det är letterboxed men jag vet inte den exakta aspect ratio:t till spelet.

Jag tänkte köpa en widescreen-skärm innan spelet men nu är jag sugen på en ultrawide (och ett nytt grafikkort naturligtvis!) efter jag har sett spelet! Tack!

Finns lösning att få bort black bars:

Citat:

To remove the letterboxing in Hellblade 2, you'll need to tinker with some configuration files rather than using an in-game menu. Here's a step-by-step guide:

Ensure you've opened and closed the game at least once to generate the necessary files.
Locate the Engine.ini file, which should be found in one of the following directories:
For Steam players: C:\Users\YourUserName\AppData\Local\Hellblade2\Saved\Config\Windows
For PC Game Pass players: C:\Users\YourUserName\AppData\Local\Hellblade2\Saved\Config\WinGDK

If you can't see the AppData folder, you may need to enable the display of hidden folders.
Open the Engine.ini file using notepad or any other text editor.
Add the following commands at the very bottom of the file:
[SystemSettings]
r.NT.EnableConstrainAspectRatio=0

Be cautious not to alter or delete anything else in the file. Save the changes to the file. Launch the game once more, and voila! The letterboxing should be gone, allowing the game to utilize your entire monitor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Optimeringen?

Obefintlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrustableBanana:

Japp, i 21:9 är det hela skärmen som gäller. Inga konstigheter alls
Har ingen aning om hur spelet är i bredare är 21:9, men 21:9 är perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du han svara innan jag skrev detta. Läs hela tråden. Har några poster som kan vara intressanta för dig.

Kul att det går att modda så mycket! Mitt tålamod med liknande åtgärder har minskat med tiden, så vi får se om jag ger mig på det.

Angående FSR-framegen, hur tycker du det ser ut? Jag var otroligt besviken på FSR-uppskalning på min steam deck, så därför jag undrar.