Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Långt innan dess.
1981: https://en.wikipedia.org/wiki/Home_Taping_Is_Killing_Music
1992: https://en.wikipedia.org/wiki/Don%27t_Copy_That_Floppy

DRM hjälper ju föga dock. Nästan alla musik, all TV och all film som släpps finns att tanka illegalt, tillsammans med en stor andel av all mjukvara och alla spel, speciellt de populära.
Denuvo är väl typ det enda som är känt för att fungera ganska bra (men även det knäcks ju för en del spel).

Det skydd som fungerar bäst för film är biovisningar i några månader innan de kommer ut i annat format.

De som kan kan tänka sig att se på något filmat i en biosalong, med kvalitet därefter, är inte en särskilt stor grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Så kan man göra. Men vill man banta kostnaderna så tror jag vissa överlever på bara ett par millioner dollar per år istället för ett par 10 tal millioner dollar per år. Visst dom kan inte köpa sina vanliga 4 lyxyachter per månad men tror det går bra ändå. Det är lite som när fotbollsklubbarna klagar på att de har för lite intäckter samtidigt som dom pröjsar fantasisummor för stora spelare per match.

Jag kommer inte gråta ifall caprio åker på en paycut ner till 5 mil dollar per film istället för ca 20. Det skulle spara in c 10% på budgeten på många stora hollywood filmer.

Fem mille är ganska mycket överkant det med. En filminspelning tar väl en månad eller tre kanske, plus kanske lite förberedning, rehearsals så osv, säg 200k USD för en film o dom har fortfarande en riktigt bra årslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

tar väl en månad eller tre kanske

Jag skulle verkligen vilja se dig göra en film som avatar på 3 månader..

edit:
eller menar du bara själva inspelningen och skippar resten som krävs för att göra en film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag skulle verkligen vilja se dig göra en film som avatar på 3 månader..

edit:
eller menar du bara själva inspelningen och skippar resten som krävs för att göra en film?

Jag menar själva inspelningen som herr Caprio o skådespelarna är med på. Andra parter är med desto längre ja, typ producent, manusförfattare, regissör osv.
Sen har vi alla dom som sitter o jobba med VFX osv, beroende på film så kan dom sitta ganska många månader (vet jag av egen erfarenhet tillomed), men ändå så får dom inte ens i närheten samma lön (o credd) som skådisarna. Ibland kan dom gå minus tillomed, som Rythm and Hues Studio som fick en Oscar för Life of Pi samtidigt som dom konkade pga samma film (vilket det var en del rabalder om när det skedde).

Permalänk
Medlem

Jag tar ett "Steam" för film/TV-serier alla veckans dagar. Alternativen kan då vara:

1. Hyr filmen i 24-48 timmar för $0.99 (äldre film), $2.99-3.99 (nyare film)
2. Köp i 1080p-kvalitet $4.99-9.99 beroende på film, $8.99 och upp för 4K i de fall det finns.
3. "Movie Pass" - Ett urval filmer som roterar med jämna mellanrum för månadsavgift.
4. Hyr man en film och sedan vill köpa den får man rabatt motsvarande hyresavgiften om köpet görs inom X tid.

På DVDs tid var det inga problem, konkurrerande butiker fanns och de hade det mesta. En digital version av detta i stil med ovanstående behövs.

Det måste även påpekas att dagens kundfientliga DRM måste ändras. Antingen genom att ha DRM-nycklar lagrade centralt i enheten enligt en standard så valfri spelare kan användas för uppspelning av materialet utan att man måste sitta med en proprietär klient som enda alternativ.

Igår hade jag ett fint äventyr med Amazon Prime Video på en dator där användaren laddat ner lite filmer för offline-visning före ominstallation av systemet. Efter detta vägrade klienten kännas vid filmerna. De måste således laddas ned igen... Plus att det finns artificiella tidsbegränsningar för hur länge filmen fungerar när den laddats ned.

Om enda alternativet för film och serier vore streamingtjänster hade jag dumpat denna form av underhållning omedelbart. Inte bara tjänsterna är usla men alla försvarstal å deras vägnar gör att det hela framstår som ett slaveri. Slavarna sitter där och anser det vara fullt rimligt att först välja en film, sedan leta rätt på vilken tjänst som har den och om den inte finns någonstans "får man avstå" vilket gör att "nöjet" försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quling:

Så du menar att det är en mänsklig rättighet att prenemurera på streamingtjänster. Jag arbetar och tjänar pengar en får ändå prioritera då det inte går att köpa/ha allt jag skulle vilja ha. Det märks att du är den nya generationen. Jag kan sätta slantar på att du sitter med en hfsat bra dator, dricker en hel del enegridryck och köper alkohol..men att betala för andras arbete..nej det vill jag inte. Er generation verkar inte ha en aning om hur man förtjänar någonting. Söndercurlade.

Tyvärr förstår jag inte vad du menar men skall försöka svara.

Ja jag antar att det är en mänsklig rättighet till att prenumerera på streamingtjänster? Jag håller med dig om att de flesta (även jag) behöver prioritera vart pengarna går, som du säger - det går inte att köpa allt man vill ha (trodde jag var tydlig med det i mitt resonemang). Nya generationen vadå? Titta när min användare är skapad. Jag levde när piratkopierar var helt lagligt och i skiftet när det blev olagligt. Jag har en okej datormaskin, en macbook pro M1, dricker celsius 1 gång per dag (köper två burkar i stöten på Coop för 35 kr). Angående alkohol är jag nykterist. Jag är husägare och har ofta hantverkare hemma och betalar således för deras tid och arbete. Jag konsumerar kultur för mina hårt intjänade kronor. Jag brukar dricksa på resturang osv osv

Och vad menar du egentligen med att jag inte vet hur man förtjänar något? Jag har varit i krig för bövelen 😆

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Tyvärr förstår jag inte vad du menar men skall försöka svara.

Ja jag antar att det är en mänsklig rättighet till att prenumerera på streamingtjänster? Jag håller med dig om att de flesta (även jag) behöver prioritera vart pengarna går, som du säger - det går inte att köpa allt man vill ha (trodde jag var tydlig med det i mitt resonemang). Nya generationen vadå? Titta när min användare är skapad. Jag levde när piratkopierar var helt lagligt och i skiftet när det blev olagligt. Jag har en okej datormaskin, en macbook pro M1, dricker celsius 1 gång per dag (köper två burkar i stöten på Coop för 35 kr). Angående alkohol är jag nykterist. Jag är husägare och har ofta hantverkare hemma och betalar således för deras tid och arbete. Jag konsumerar kultur för mina hårt intjänade kronor. Jag brukar dricksa på resturang osv osv

Och vad menar du egentligen med att jag inte vet hur man förtjänar något? Jag har varit i krig för bövelen 😆

Vad är det du egentligen försöker förmedla med ditt inlägg?

Om jag tolkar det rätt, menar du att du personligen inte piratkopierar, men att du försvarar dem som gör det?

Jag läser ditt inlägg och det verkar som att du har en hygglig ekonomi med tanke på att du är husägare, anlitar arbetare, och har råd att köpa energidryck för ca 1000 kronor i månaden samt har en relativt högkvalitativ dator. Så ur mitt perspektiv verkar det inte som att du har några större ekonomiska bekymmer.

Med det sagt, kan jag bara dra slutsatsen att du försvarar andra piratkopierare, men att du själv inte känner att du behöver göra det, då du har ok ekonomi.

Det är en ganska nobel inställning, om det är det du försöker förmedla?

Däremot förstår jag inte riktigt vad ditt krigstjänst har med diskussionen att göra.

När du refererar till din tid i krig, kan det vara ett sätt för dig att visa din moraliska auktoritet eller styrka i diskussionen? Det kan vara ett omedvetet sätt för dig att föra fokus från piratkopieringsfrågan till din egen personliga integritet eller moraliska karaktär. Genom att dela med dig av din tid i krig kan du försöka väcka medkänsla eller respekt för din personliga bakgrund och därmed förändra tonen i diskussionen. Det verkar desperat och rätt vågat av någon som formulerade sig såhär:

"Så jäkla korkat skrivet av dig. Och dina argument är också helt efterblivna "mer för pengarna", "lättare och snabbare". Det där tror jag inte stämmer överhuvudtaget. Kanske för 10 år sedan när det enbart var Netflix och Spotify som fanns.". Du fick till och med tillsägelse.

Men om vi ser på dagens medielandskap så har streamingtjänster som Netflix och Spotify gjort musik och film mer tillgängligt och prisvärt än tidigare. Dessutom har digital nedladdning och delning av filer gjort att människor kan ta del av ett brett utbud till lägre kostnader än att köpa fysiska kopior. Så jag skulle säga att det finns gott om bevis för att ditt påstående inte riktigt stämmer överens med dagens verklighet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vad är det du egentligen försöker förmedla med ditt inlägg?

Om jag tolkar det rätt, menar du att du personligen inte piratkopierar, men att du försvarar dem som gör det?

Jag läser ditt inlägg och det verkar som att du har en hygglig ekonomi med tanke på att du är husägare, anlitar arbetare, och har råd att köpa energidryck för ca 1000 kronor i månaden samt har en relativt högkvalitativ dator. Så ur mitt perspektiv verkar det inte som att du har några större ekonomiska bekymmer.

Med det sagt, kan jag bara dra slutsatsen att du försvarar andra piratkopierare, men att du själv inte känner att du behöver göra det, då du har ok ekonomi.

Däremot förstår jag inte riktigt vad ditt krigstjänst har med diskussionen att göra.

När du refererar till din tid i krig, kan det vara ett sätt för dig att visa din moraliska auktoritet eller styrka i diskussionen? Det kan vara ett omedvetet sätt för dig att föra fokus från piratkopieringsfrågan till din egen personliga integritet eller moraliska karaktär. Genom att dela med dig av din tid i krig kan du försöka väcka medkänsla eller respekt för din personliga bakgrund och därmed förändra tonen i diskussionen. Det verkar desperat och rätt vågat av någon som formulerade sig såhär:

"Så jäkla korkat skrivet av dig. Och dina argument är också helt efterblivna "mer för pengarna", "lättare och snabbare". Det där tror jag inte stämmer överhuvudtaget. Kanske för 10 år sedan när det enbart var Netflix och Spotify som fanns.". Du fick till och med tillsägelse.

Men om vi ser på dagens medielandskap så har streamingtjänster som Netflix och Spotify gjort musik och film mer tillgängligt och prisvärt än tidigare. Dessutom har digital nedladdning och delning av filer gjort att människor kan ta del av ett brett utbud till lägre kostnader än att köpa fysiska kopior. Så jag skulle säga att det finns gott om bevis för att ditt påstående inte riktigt stämmer överens med dagens verklighet.

Tack för ditt inlägg och värdefulla reflektioner. Jag vill inleda med att påpeka att jag är skeptiskt till att det faktiskt är "du" som skrivit texten. Det är inte ofta som man ser den här typen av kvalité i en text på Internet, framförallt inte när vi i sak verkar vara oense. Så det här blir mitt sista inlägg till dig serverfel - för jag har ingen lust att diskutera med en AI.

Jag svarar dig i punktform:

Det är korrekt av dig att anta att jag personligen inte piratkopierar. Du har däremot fel i att jag försvarar dom som gör det. Jag tycker det är självklart att följa lagstiftningen i alla lägen. Det jag menar är att; om vi tillsammans i diskussioner kan skapa en gemensam förståelse till varför __andra__ piratkopierar, kanske vi tillsammans kan utveckla tjänster som är tillgängliga för alla. En faktor är ekonomi. Jag misslyckades i att förmedla det budskapet tidigare.

Det är upp till var och en att ha en personlig uppfattning om vad som är en "hygglig" ekonomi. Jag vill inte gå in på några privatekonomiska detaljer, för den här diskussionen handlar inte om mig. Återigen, du gör antaganden och föreställer dig saker som inte nödvändigtvis stämmer. Har du funderat över följande: Jag kanske bor på landsbygden. Jag kanske har fått ta över mitt gamla föräldrahem som är i stora renoveringsbehov. Jag själv inte är hantverkare och således behöver jag köpa den tjänsten. Min dator kanske är de lägsta specsen för det var det jag hade råd med - eller jag kanske rent av har köpt den begagnad igår för jag har sparat i fem år.

1000kr för energidricka? Återigen gör du en ett antagande på en supermärkligt sätt. Jag köper två energidrickor för 35 kr (á 17,50 kr). Jag dricker en (1) energidricka om dagen måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag. Det är fem (5) dagar. 5*17,50 = 87.5kr per vecka. Vi antar att det är fyra (4) veckor i en månad. Om vi ställer upp matematiken får vi följande: 87,5kr * 4 = 350kr.

Jag försvarar ingen.

Nej

Däremot förstår jag inte riktigt vad ditt krigstjänst har med diskussionen att göra. När du refererar till din tid i krig, kan det vara ett sätt för dig att visa din moraliska auktoritet eller styrka i diskussionen? Det kan vara ett omedvetet sätt för dig att föra fokus från piratkopieringsfrågan till din egen personliga integritet eller moraliska karaktär. Genom att dela med dig av din tid i krig kan du försöka väcka medkänsla eller respekt för din personliga bakgrund och därmed förändra tonen i diskussionen. Det verkar desperat och rätt vågat av någon som formulerade sig såhär:
Det var någon tidigare som menade på att jag var curlad. Jag vet inte vem du är och jag bryr mig egentligen inte heller. Vi är antagligen så olika så vi skulle inte ha något gemensamt. Kul att du gör sån stor sak av min kommentar om krig! Gillar analysen, men den stämmer inte.

Vem bryr sig om en tillsägelse utifrån påhittade regler? Sweclockers är en fin samlingsplats och jag har haft mycket nytta av forumet framförallt, men det här är inte verkligheten.

Men om vi ser på dagens medielandskap så har streamingtjänster som Netflix och Spotify gjort musik och film mer tillgängligt och prisvärt än tidigare.
Ja det är din uppfattning återigen. För 10 år sedan absolut. Nu är det fler tjänster med flera olika betalningsmodeller. Jag hävdar motsatsen till ditt påstående.

Dessutom har digital nedladdning och delning av filer gjort att människor kan ta del av ett brett utbud till lägre kostnader än att köpa fysiska kopior. Så jag skulle säga att det finns gott om bevis för att ditt påstående inte riktigt stämmer överens med dagens verklighet.
Ja det är väl jättebra att fler människor kan ta del av populärkulturen! Det finns många länder i världen där censur är en central del i statsapparaten.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Titta när min användare är skapad. Jag levde när piratkopierar var helt lagligt och i skiftet när det blev olagligt.

När var piratkopiering lagligt?

Permalänk
Medlem

En undersökning finansierad av folk som gynnar från rapporterad ökade siffror av piratkopiering rapporterar ökade siffror av piratkopering? Underligt. Tror ni att det finns något gemensamt mellan denna och forskningen som rapporterade försämrad hälsa från konsumering av fett i kost vilket finansierades av folk i socker och kolhydrats industrin ett antal år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Tack för ditt inlägg och värdefulla reflektioner. Jag vill inleda med att påpeka att jag är skeptiskt till att det faktiskt är "du" som skrivit texten. Det är inte ofta som man ser den här typen av kvalité i en text på Internet, framförallt inte när vi i sak verkar vara oense. Så det här blir mitt sista inlägg till dig serverfel - för jag har ingen lust att diskutera med en AI.

Jag svarar dig i punktform:

Det är korrekt av dig att anta att jag personligen inte piratkopierar. Du har däremot fel i att jag försvarar dom som gör det. Jag tycker det är självklart att följa lagstiftningen i alla lägen. Det jag menar är att; om vi tillsammans i diskussioner kan skapa en gemensam förståelse till varför __andra__ piratkopierar, kanske vi tillsammans kan utveckla tjänster som är tillgängliga för alla. En faktor är ekonomi. Jag misslyckades i att förmedla det budskapet tidigare.

Det är upp till var och en att ha en personlig uppfattning om vad som är en "hygglig" ekonomi. Jag vill inte gå in på några privatekonomiska detaljer, för den här diskussionen handlar inte om mig. Återigen, du gör antaganden och föreställer dig saker som inte nödvändigtvis stämmer. Har du funderat över följande: Jag kanske bor på landsbygden. Jag kanske har fått ta över mitt gamla föräldrahem som är i stora renoveringsbehov. Jag själv inte är hantverkare och således behöver jag köpa den tjänsten. Min dator kanske är de lägsta specsen för det var det jag hade råd med - eller jag kanske rent av har köpt den begagnad igår för jag har sparat i fem år.

1000kr för energidricka? Återigen gör du en ett antagande på en supermärkligt sätt. Jag köper två energidrickor för 35 kr (á 17,50 kr). Jag dricker en (1) energidricka om dagen måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag. Det är fem (5) dagar. 5*17,50 = 87.5kr per vecka. Vi antar att det är fyra (4) veckor i en månad. Om vi ställer upp matematiken får vi följande: 87,5kr * 4 = 350kr.

Jag försvarar ingen.

Nej

Däremot förstår jag inte riktigt vad ditt krigstjänst har med diskussionen att göra. När du refererar till din tid i krig, kan det vara ett sätt för dig att visa din moraliska auktoritet eller styrka i diskussionen? Det kan vara ett omedvetet sätt för dig att föra fokus från piratkopieringsfrågan till din egen personliga integritet eller moraliska karaktär. Genom att dela med dig av din tid i krig kan du försöka väcka medkänsla eller respekt för din personliga bakgrund och därmed förändra tonen i diskussionen. Det verkar desperat och rätt vågat av någon som formulerade sig såhär:
Det var någon tidigare som menade på att jag var curlad. Jag vet inte vem du är och jag bryr mig egentligen inte heller. Vi är antagligen så olika så vi skulle inte ha något gemensamt. Kul att du gör sån stor sak av min kommentar om krig! Gillar analysen, men den stämmer inte.

Vem bryr sig om en tillsägelse utifrån påhittade regler? Sweclockers är en fin samlingsplats och jag har haft mycket nytta av forumet framförallt, men det här är inte verkligheten.

Men om vi ser på dagens medielandskap så har streamingtjänster som Netflix och Spotify gjort musik och film mer tillgängligt och prisvärt än tidigare.
Ja det är din uppfattning återigen. För 10 år sedan absolut. Nu är det fler tjänster med flera olika betalningsmodeller. Jag hävdar motsatsen till ditt påstående.

Dessutom har digital nedladdning och delning av filer gjort att människor kan ta del av ett brett utbud till lägre kostnader än att köpa fysiska kopior. Så jag skulle säga att det finns gott om bevis för att ditt påstående inte riktigt stämmer överens med dagens verklighet.
Ja det är väl jättebra att fler människor kan ta del av populärkulturen! Det finns många länder i världen där censur är en central del i statsapparaten.

Jag förstår att du drar dig ur argumentationen. Jag känner mig också ganska färdig med diskussionen. Det blev mest invecklat och sidospåren var otaliga, med mycket utrymme för missförstånd från min sida.

Jag inser också att jag gick i affekt, vilket jag inte är så stolt över. Ibland brinner man för vissa frågor och då ser man bara svart.

Ha en trevlig kväll och en fortsatt trevlig helg.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har för mig att det kom en ändring 1:a juli 2005 innan det tror jag det var lagligt att ladda ner och ha en mp3:a en viss tid på sin hdd.

Edit: https://www.aftonbladet.se/teknik/a/a2l2aa/hitta-musiken--pa-...

Permalänk
Medlem

För att få bukt med piratkopiering skall streamingtjänsterna:
1. Erbjuda ett pris som motiverar till ett abonnemang. Varan skalla vara värt priset helt enkelt.
2. Det skall vara enkelt.
3. Det skall vara lättillgängligt.
4. Det skall inte fuskas med 4k, HDR och Dolby atmos (filmstreaming)
5. Det skall inte tvingas in nya tjänster i befintliga abonnemang som motiverar oväntade prisökningar.

Ja den logiska listan kan göras lång. Det bästa exemplet på lyckad strategi är ju Spotify. Lättillgängligt överallt, relativt billigt, innehåller i stort sett det mesta av de bästa.
Varför skulle jag piratkopiera musik? Det är inte värt varken pengar/tid eller hårddiskutrymme.

Samma tanke hade jag om film streaming, men när streamingjättarna låser in egna serier, filmer och vägrar släppa dem på Blue ray (är hembiofantast, vill ha riktig upplösning på både bild och ljud) samt börjar tvinga på abonnenter saker de inte vill ha och samtidigt höjer priserna på grund av detta, då har de gått ifrån den magiska formeln.

Senaste skräckexemplet är HBO Max--> MAX. MYCKET dyrare för en bra mycket sämre tjänst.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fram tills lagstiftningen kring att "privatkopiera" saker som OLOVLIGEN lades upp på nätet så var TBP bara en hemsida du kunde privatkopiera ifrån, tror det var 2012

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fram tills lagstiftningen kring att "privatkopiera" saker som OLOVLIGEN lades upp på nätet så var TBP bara en hemsida du kunde privatkopiera ifrån, tror det var 2012

Det förutsatte att du enbart laddade ned, vilket strider mot grundkonceptet med torrents. Vad man sedan gjorde var att ändra lagen så att den tar hänsyn till hur förlagan som kopieras kommit till/tillhandahålls, dvs sker det olagligen blir "privatkopieringen" otillåten.

Tillägg: Lagen ändrades långt tidigare på den här punkten, år 2005.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

För att få bukt med piratkopiering skall streamingtjänsterna:
1. Erbjuda ett pris som motiverar till ett abonnemang. Varan skalla vara värt priset helt enkelt.
2. Det skall vara enkelt.
3. Det skall vara lättillgängligt.
4. Det skall inte fuskas med 4k, HDR och Dolby atmos (filmstreaming)
5. Det skall inte tvingas in nya tjänster i befintliga abonnemang som motiverar oväntade prisökningar.

Hade varit kanon om valet hade funnits. Problemet med native 4K i streaming med HDR och atmos är att det totalt kan tanka ett nätverk. Du behöver en 100 lina och den kommer att användas flitigt. Att få ut mer än en stream på det nätverket kan bli svårt. Dock så tycker jag att valet ska finnas att cranka upp kvalitén till max men det ställer ju även mycket högre krav på deras servrar med både hårdvara och bandbredd. Optimerar de 4k som de gör nu så får de ut många fler streamd i 4k vilket översätts till högre vinst. Sen om kvaliteten egentligen motsvarar en bra 1080p med uppskalning skiter ju de i för folk köper det eftersom det står 4k på deras TV och de har säkert aldrig sett en riktigt 4k rulle.

Men ja, valet att kunna maxa kvaliteten även om de hade krävts att man förladdade filmen hade varit riktigt Nice för de som har hårdvaran hemma att kunna nyttja det.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket är skälet till att alla köper sina spel från GOG som låter en ladda hem installationsfiler av spelen som saknar DRM. Så att man alltid har rätt till spelen man köpt.

Nej, istället så livstidsprenumererar (inte köper, läs avtalet) alla sina på DRM-nerlusade spel från Steam. Som inte låter en ladda hem installationsfiler och som i användaravtalet ger sig rätten att ta bort spel (läs avsluta livstidsprenumerationen) från en grupps konto (tex alla i USA eller alla i Kalifornien) för vilken orsak som helst utan att behöva ersätta dem.

Newell må säga en sak, verkligheten är något helt annat.

Fast det finns inget som stoppar drm fritt på Steam.
Det är upp till utvecklaren att använda Steams drm, det är inget krav. Finns listor på Steam med drm fria titlar om man vill leta upp dem.

Så rikta den kritiken mot utvecklarna istället. Sen att 99% av spelen på Steam har drm på dem är för det är enkelt och relativt välfungerande är det du inte gillar.
Men deras drm stoppade min krets från att pirata spel back in the day och alldrig gjort den sen. För det är så enkelt och bra upplevelse med Steam.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.