Arbetsdator och mobil, hur ofta får ni nya?

Permalänk

Arbetsdator och mobil, hur ofta får ni nya?

Hej,

Ni som har arbetsdator och mobil hur ofta får ni nya, har ni någon regel att efter X antal år så är de förbrukade och ni ska ha nya? Hur är det med anställda som kanske bara jobbar i ett år, räknas denna arbetsdator därefter förbrukad och inte längre kan vara en arbetsdator?

Orsaken till jag undrar är att jag har insett att vissa företag som servrar laptops åt företag antagligen har extrema regler kring vad som är förbrukat, eller så är de giriga och vill ha sålt mycket och vill att företaget som anlitar dem ska köpa mycket nytt. Jag har sett fullutrustade laptops som är typ 2 år gamla som bara blir liggandes och när en ny person anställs så får den en sprillans ny dator istället för den gamla. Det finns självklart argument för detta beteende, då det kostar att rensa datorn, garantin går snart ut etc. Men jag frågar nyfiket hur det brukar vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej,

Ni som har arbetsdator och mobil hur ofta får ni nya, har ni någon regel att efter X antal år så är de förbrukade och ni ska ha nya? Hur är det med anställda som kanske bara jobbar i ett år, räknas denna arbetsdator därefter förbrukad och inte längre kan vara en arbetsdator?

Orsaken till jag undrar är att jag har insett att vissa företag som servrar laptops åt företag antagligen har extrema regler kring vad som är förbrukat, eller så är de giriga och vill ha sålt mycket och vill att företaget som anlitar dem ska köpa mycket nytt. Jag har sett fullutrustade laptops som är typ 2 år gamla kostade som bara blir liggandes och när en ny person anställs så får den en sprillans ny dator istället för den gamla.

Det beror nog väldigt på hur stort bolaget är och "kulturen" där. Min känsla är att framförallt lite mindre bolag är klart mer pragmatiska sett till vad som är fullt dugligt och agerar mindre slösaktigt.

Jag tror det handlar om kombinationen:
* En ny laptop (t.ex.) är inte någon enorm kostnad jämfört vad det kostar att anställa personen öht
* Folk kan vara jäkligt lättkränkta vad gäller att få något "begagnat"

Så det är enklast att bara skrota allt hela tiden...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vissa större organisationer har leasing på tre år så då kan det bli rotation av den anledningen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det beror nog väldigt på hur stort bolaget är och "kulturen" där. Min känsla är att framförallt lite mindre bolag är klart mer pragmatiska sett till vad som är fullt dugligt och agerar mindre slösaktigt.

Jag tror det handlar om kombinationen:
* En ny laptop (t.ex.) är inte någon enorm kostnad jämfört vad det kostar att anställa personen öht
* Folk kan vara jäkligt lättkränkta vad gäller att få något "begagnat"

Så det är enklast att bara skrota allt hela tiden...

Lite intresserat hur stor skillnad det är, för min del så jobbade jag innan på mindre företag (20-25) anställda och fick nyaste Samsung mobilen varje år, dock när vi gick upp mot 35+ så avtog det samt nu när jag är på ett större företag (600-700 anställda) så är det vissa som sitter på laptops/mobiler som har 5-6 år på nacken och byts ut först när man får problem med dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Anställning vid globalt bolag: ny när jag började, byttes inte ut på 6år.

Anställning vid Svenskt bolag (ca 700 anställda):
2 begagnade laptops, en var ok och en var lastgammal där det användes ett inventeringsprogram som ingen visste hur det fungerade, då personen som skapat det slutat sedan 15år sedan.

Edit: Datorer då. Mobil var nåt gammalt vrak i båda fall ovan.