WD Black 770 gen 4 NVME går varm, dålig kylning eller defekt disk?

Permalänk
Medlem

WD Black 770 gen 4 NVME går varm, dålig kylning eller defekt disk?

Jag har nyligen köpt ovan nämnda NVME-disk. Först installerade jag den utan heatsink då det inte följde med någon. I WD Blacks egna programvara rapporterar den runt 45 grader och det tänkte jag är helt ok. Men när jag sen kollar tempen i Linux, som jag installerat på denna SSD, så visar sensor 2, som jag gissar är controller-tempen, på 70 grader när den inte belastas i mer än vanlig användning. Varför WD Blacks egna programvara inte visar denna temp också är för övrigt lite märkligt kan jag tycka.

Startar sen Windows och kollar med HWinfo och då ligger sensor 2 på runt 55 grader, men då används den ju inte eftersom Linux ligger på den.
Köpte en thermalright M.2 heatsink med dubbla pads, vet inte om den är dålig bara men fick bara ner tempen till 60 grader.

Den är installerad på den lägsta slotten av 3 M.2-slottar som Gigabyte UD AX har. Vilket innebär att den ligger under grafikkortet. Jag har en fläkt rakt under som blåser på grafikkortets undersida. Till saken hör att jag har Windows installerad på en WD Black 850X (som ju är snabbare än 770) men den har normala temperaturer och är monterad i den första M.2-slotten som ligger bakom grafikkortet närmast CPU.

Min fråga är: Är det möjligt att betrakta att det är nåt fel på den eller är det bara min kylning som är dålig? Eller ska man se det som normalt helt enkelt?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nyligen köpt ovan nämnda NVME-disk. Först installerade jag den utan heatsink då det inte följde med någon. I WD Blacks egna programvara rapporterar den runt 45 grader och det tänkte jag är helt ok. Men när jag sen kollar tempen i Linux, som jag installerat på denna SSD, så visar sensor 2, som jag gissar är controller-tempen, på 70 grader när den inte belastas i mer än vanlig användning. Varför WD Blacks egna programvara inte visar denna temp också är för övrigt lite märkligt kan jag tycka.

Startar sen Windows och kollar med HWinfo och då ligger sensor 2 på runt 55 grader, men då används den ju inte eftersom Linux ligger på den.
Köpte en thermalright M.2 heatsink med dubbla pads, vet inte om den är dålig bara men fick bara ner tempen till 60 grader.

Den är installerad på den lägsta slotten av 3 M.2-slottar som Gigabyte UD AX har. Vilket innebär att den ligger under grafikkortet. Jag har en fläkt rakt under som blåser på grafikkortets undersida. Till saken hör att jag har Windows installerad på en WD Black 850X (som ju är snabbare än 770) men den har normala temperaturer och är monterad i den första M.2-slotten som ligger bakom grafikkortet närmast CPU.

Min fråga är: Är det möjligt att betrakta att det är nåt fel på den eller är det bara min kylning som är dålig? Eller ska man se det som normalt helt enkelt?

Jag skulle gissa att Linux visar fel.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

sensorer i datorer skall man ta en nypa salt - speciellt då i linux är mycket av koden som hanterar det är reverse engineerat och tillverkarna själva hjälper inte till med drivrutiner som maskerar deras egna klantigheter med olika offset och kalibreringspunkter.

Behöver man verkligen veta temperaturen så skaffar man sig liknande https://www.clasohlson.com/se/Temperaturmatare,-2-kanals/p/36... och sticker in sensorn¹ där under flänsar/temperaturgugga för kretsen ifråga.

---

Men innan dess kolla att du inte har en massa diskaktiviteter hela tiden då skrivning och läsning håller diskkontrollern varm och värmer hela NVMe-kortet. - jag brukar använda 'atop' med 'sudo atop -Ff 1' i en tillräckligt stort terminalfönster och då ser man skriv och läsflöderna i 1-sekunds intervall.

¹ fins separata K-sensorer att köpa varav några kan vara mycket små och tunna i spetsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag skulle gissa att Linux visar fel.

Skrivet av xxargs:

sensorer i datorer skall man ta en nypa salt - speciellt då i linux är mycket av koden som hanterar det är reverse engineerat och tillverkarna själva hjälper inte till med drivrutiner som maskerar deras egna klantigheter med olika offset och kalibreringspunkter.

Behöver man verkligen veta temperaturen så skaffar man sig liknande https://www.clasohlson.com/se/Temperaturmatare,-2-kanals/p/36... och sticker in sensorn¹ där under flänsar/temperaturgugga för kretsen ifråga.

---

Men innan dess kolla att du inte har en massa diskaktiviteter hela tiden då skrivning och läsning håller diskkontrollern varm och värmer hela NVMe-kortet. - jag brukar använda 'atop' med 'sudo atop -Ff 1' i en tillräckligt stort terminalfönster och då ser man skriv och läsflöderna i 1-sekunds intervall.

¹ fins separata K-sensorer att köpa varav några kan vara mycket små och tunna i spetsen

Tack för input. Den visar i princip detsamma - alltså för högt i mitt tycke iaf, i Windows och HWinfo också och då används den ju/väl inte? Inte minst för att windows inte kan läsa BTRFS (antar jag) så jag tänker mig att det torde inte vara mycket diskaktivitet då. Innan jag bytte till den här så hade jag Linux installerad på en Samsung 980 Pro gen 4 och då utan kylfläns till och med på samma slot och då var det normala temperaturer kring 40 grader idle. Den var förvisso bara 250GB men det torde väl inte ha någon betydelse? Särskilt med tanke på att jag har WD 850X 1GB där jag har Windows och håller sig sval.
Jag ska prova med en annan kylfläns, den här som jag har är nog inte någon höjare då den är helt slät (men ser cool ut ), dvs den har inga flänsar.

Men blir det inte bättre så ska jag nog skicka tillbaka disken. Kan lägga till att ingen recencent på inet, där jag köpte disken har klagat på värmen annars, blev till och med "nedröstad" när jag svor i kyrkan i recensionsfältet , så det känns som det är nåt fel på den här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, nu först noterar jag att 850 rapporterar bara en sensor, men den lär väl ha en controller också kan jag tänka. Märkligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SN770 går rätt varm ja, minns inte riktigt siffrorna men blev förvånad när jag kollade efter att ha monterat två sådana i en Thinkstation P3 Tiny. Var tvungen att prova utan bakstycke för att se om det gjorde någon skillnad.
Sökte sen också och det fanns en del om det.
Är normala siffror för just den disken, att den blir het även utan belastning.

Känns inte riktigt pålitligt när den går så pass varm dock.
Får se hur de håller, kan ju funka bra ändå.

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Ok, det var alltså thermalrights heatsink som inte gjorde sitt jobb. Beställde denna från inet och vips så sjönk graderna från 60 grader idle ner till 46 grader! vilket man får anse vara normalt. Så nu är jag happy igen

Visa signatur