SweClockers Noobbyggarguide - Del 6: Den grafiska finalen

Permalänk
Melding Plague

SweClockers Noobbyggarguide - Del 6: Den grafiska finalen

I den sista delen av Noobbyggarguiden ska Edin lägga in grafikkortet och försöka starta datorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grattis och välkommen i "Vi som bygger datorn själva"-klubben! @Edin_II

Sjukt trevlig serie, även för oss som byggt förut!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det är egentligen slående hur lite som händer i själva processen att bygga en dator. Jag tror att om man väckte en van datorbyggare som legat i koma i 25 år så skulle denne ganska enkelt kunna bygga ihop en modern dator i år, iaf om denne förväntar sig att det dykt upp lite nya kontakter och standarder och att det bara är att ta en sak i taget.

Permalänk
Medlem

Bra serie.

Om ni inte redan har gjort det så kanske det vore en idé att bygga vidare på den här serien och ta hela biten med vad man gör efter själva bygget är klart, med en nybörjare som får göra det för första gången. T.ex. BIOS inställningar och annat som man gör när själva burken är igång och fungerar.

Permalänk
Medlem

Hallå.. Man gör vissa tester INANN man slutför..
Gäller även nybyggen.
Slut-resultatet är inte alltid vad man önskar sig.

Tillägg
Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av orginallinus:

Grattis och välkommen i "Vi som bygger datorn själva"-klubben! @Edin_II

Sjukt trevlig serie, även för oss som byggt förut!

Stort tack! Och kul att du uppskattat serien. Värmer hjärtat!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Libra-75:

Bra serie.

Om ni inte redan har gjort det så kanske det vore en idé att bygga vidare på den här serien och ta hela biten med vad man gör efter själva bygget är klart, med en nybörjare som får göra det för första gången. T.ex. BIOS inställningar och annat som man gör när själva burken är igång och fungerar.

Det finns planer att köra vidare. Har du idéer på vad kommande delar ska innehålla, så är det ju bara att ösa på med dessa. Tips uppskattas alltid!

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Libra-75:

Bra serie.

Om ni inte redan har gjort det så kanske det vore en idé att bygga vidare på den här serien och ta hela biten med vad man gör efter själva bygget är klart, med en nybörjare som får göra det för första gången. T.ex. BIOS inställningar och annat som man gör när själva burken är igång och fungerar.

Jag gillar hur du tänker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det finns planer att köra vidare. Har du idéer på vad kommande delar ska innehålla, så är det ju bara att ösa på med dessa. Tips uppskattas alltid!

Skrivet av Edin_II:

Jag gillar hur du tänker!

Har inget på rak arm, förutom det övergripande temat som jag föreslog, men återkommer om jag kommer på nåt.

En annan sak jag tänkte på var felsökning. Det är ju inte alltid allt bara går rätt vid första försöket, speciellt inte för nybörjare. Så jag tänkte att det kanske vore en bra idé att göra nåt om felsökning också. T.ex. ta upp dom vanligaste felen/misstagen som görs vid datorbyggande och låta en nybörjare "lära" sig hur man felsöker och åtgärdar problemen som kan uppstå.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Libra-75:

En annan sak jag tänkte på var felsökning. Det är ju inte alltid allt bara går rätt vid första försöket, speciellt inte för nybörjare. Så jag tänkte att det kanske vore en bra idé att göra nåt om felsökning också. T.ex. ta upp dom vanligaste felen/misstagen som görs vid datorbyggande och låta en nybörjare "lära" sig hur man felsöker och åtgärdar problemen som kan uppstå.

Ingen dålig idé det heller. Bara att återkomma med fler förslag.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Libra-75:

Har inget på rak arm, förutom det övergripande temat som jag föreslog, men återkommer om jag kommer på nåt.

En annan sak jag tänkte på var felsökning. Det är ju inte alltid allt bara går rätt vid första försöket, speciellt inte för nybörjare. Så jag tänkte att det kanske vore en bra idé att göra nåt om felsökning också. T.ex. ta upp dom vanligaste felen/misstagen som görs vid datorbyggande och låta en nybörjare "lära" sig hur man felsöker och åtgärdar problemen som kan uppstå.

Det är ändå bra förslag! Just videoserie felsökning med vanliga issues vore ju riktigt bra att ha.