Raka sig med känslig hy, går det ens? Trimmer enda valet?

Permalänk
Medlem

Raka sig med känslig hy, går det ens? Trimmer enda valet?

Jag tillhör den skaran som har extremt känslig hy i ansiktet.
Och raka sig med rakhyvel är en mardröm, alltid röd och väldigt varm hy efter. Och ofta utslag i någon form efter.

Har provat det mesta i rakväg utan framgång.
Säkerhetshyvel med olika skarpa blad
En hel uppsjö olika rakhyvlar med olika antal blad och "teknik"
Olika räkskum, räkkrämer osv
Otaliga antal videos för se om jag kan hitta andra rak tekniker etc.
Gjort olika saker som duschat innan, lagt varm handduk. Tvättat huden före och efter och provat olika lotions, ansiktskrämer efter osv.

Har Philips oneblade men även denna irriterar huden en del och har extremt svårt att ens få med alla hår med denna, blir alltid en hel del enstaka hår kvar här och där.

Har en Braun series 7 folie trimmern är inte alls trevlig. Svårt att få med alla hår även med denna utan köra flera gånger, och då irriteras huden extremt.

En gammal trimmer som jag använder mer är denna (Philips Allt-i-ett trimmer) : https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/personvard/harborttagn...
Denna funkar bra, men det blir ju inte direkt nära klippt så det är väl anledningen.

Det jag inte testat i trimmer/ rakapparat väg som jag vet är typ

Trimmer med 0.1mm klipplängd ex liknande: https://www.made4men.se/wella-professional-contura-hs61-trimm...
Philips rakapparat med 3 huvud: https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/personvard/harborttagn...

Det är mycket pengar o prova för sen inte funka ;O Philips har ju någon pengarna tillbaka men sådana litar jag inte direkt på det ska fungera smidigt.
Wella Trimmern är ju svårare med retur.

Är det någon som är i liknande sits med deras ansikte? Som gärna vill ha så nära rakat som möjligt men har svårt pga massa irritation osv.
Och har ni löst det på något sätt?

Permalänk
Medlem

Hur ofta rakar du dig?
Pröva en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Säkerhetshyvel som jag ofta byter blad i (3-5 rakningar per blad), rakskum för känslig hy och rakar mig max 2-3 gånger i veckan funkar för mig. Maskiner… alla jag provat går bort, inte hittat någon som min hy klarar av.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Hur ofta rakar du dig?
Pröva en gång i veckan.

Blir en hyfsad skog att röja om man har någon skäggväxt att tala om, vilket inte fungerar så bra ihop med alla typer av rakverktyg. Däremot varannan (vilket jag föredrar) eller var tredje dag brukar fungera rätt bra med det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Blir en hyfsad skog att röja om man har någon skäggväxt att tala om, vilket inte fungerar så bra ihop med alla typer av rakverktyg. Däremot varannan (vilket jag föredrar) eller var tredje dag brukar fungera rätt bra med det mesta.

Man måste ju använda trimmer innan oavsett när man rakar sig.

Permalänk
Medlem

Har själv känslig hy och hade samma problem. En lite dyrare rakapparat var lösningen på att ha halsen full med finnar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

jag hade ditt problem, innan jag började använde en trimmer för att fixa skägget. Det blev att man tar det absolut kortaste på den så dom vassa taggarna gräver in i huden och man får en slittåligare hud.. efter det så blir det rakning med hyvel var 4'e gång eller så utan att få några problem efter.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt har du enbart testat rakhyvlar? Som du även kör med en trimmer innan? Varför kör du med trimmer innan? De gånger jag fått använda trimmer innan rakning så har jag inte rakat mig på en månad typ.

Rakapparater irriterar också huden. Fast inte lika mycket. Finns två typer att välja bland. Antingen braun eller philips med sådana snurror. Kommer inte ihåg vilken som irriterade minst. Var ett par decennium sedan jag använde rakapparat.

Tycker du allt ska köpa dig en rakapparat. Du har ju inget att förlora ändå eftersom du kan inte använda hyvlar på din hud.

Permalänk
Medlem

Jag får nog säga att en trehövdad Philishave är det som funkat bäst/mildast för mig. Dock tar det längre tid än att ta hyveln, så det blir hyvel och nivea sensitive gel. Jag orkar alltså inte raka mig varje dag. Gjorde jag det skulle kanske philishaven vara snabb nog.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Raka ofta med säkerhetshyvel och dra bara med håren.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mindfighter:

Säkerhetshyvel som jag ofta byter blad i (3-5 rakningar per blad), rakskum för känslig hy och rakar mig max 2-3 gånger i veckan funkar för mig. Maskiner… alla jag provat går bort, inte hittat någon som min hy klarar av.

Jag rakar mig endast en gång med samma blad. Kanske lite slösamt men med tanke på priset så är det en kostnad jag kan leva med.

Trimmar alltid med trimmer innan (mer exakt en hårklippmaskin) på 3 mm och sedan går jag loss med rakbladet. Rakar bara med håret.

Alla form av hyper-splutter-kasetter med tjugo blad blir uselt, irriterat och gärna lite finnar eller ännu värre, inväxta hår.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Säkerhetsyvel, pre-shaveolja, bra lödder mha raktvål och borste, raka efter dusch. Feather gör bästa rakbladen för mej iaf, Merkur Futur på snällaste inställningen så kan man raka vad som helst på kroppen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Säkerhetsyvel, pre-shaveolja, bra lödder mha raktvål och borste, raka efter dusch. Feather gör bästa rakbladen för mej iaf, Merkur Futur på snällaste inställningen så kan man raka vad som helst på kroppen.

Jag skulle säga att man får testa vad som fungerar med ens hyvel, särskilt om det inte är en justerbar. T ex med min Merkur 38C (det är en längre "barber pole") fungerar Feather bra om jag lämnat det flera dagar, men är för aggressivt om jag rakar mig varje eller varannan dag. Den är dock inte ställbar, utan det blir vad det blir, så det man har att variera med är bladet.

Med säkerhetshyvlar är det en del variabler och ens teknik påverkar mer än moderna Gillette Mach 45 (eller vad de heter nu ) o dyl. Det är inte så svårt att raka bort halva ansiktet med säkerhetshyvlar om man har en lite aggressiv kombination och går på för hårt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte speciellt känslig hy, men jag har aldrig förstått mig på folk som köper massa dyrt lull lull. Bic gröna 10 pack på ica för 50 kr är totalt överlägsna. Aldrig röd, perfekt vassa, friktionsfritt i den mån den går.

Använder vanlig 20 kr kroppstvål i ansiktet och på kroppen.

Som sagt, aldrig röd, utslag eller någonting, len som en bebis!

Använder 1 för ansikte/hals och sen en för nere och eventuellt en på mage/bröst beroende på om jag är tillräckligt rippad 😅 kastar och återanvänder aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Nu har jag inte speciellt känslig hy, men jag har aldrig förstått mig på folk som köper massa dyrt lull lull. Bic gröna 10 pack på ica för 50 kr är totalt överlägsna. Aldrig röd, perfekt vassa, friktionsfritt i den mån den går.

Använder vanlig 20 kr kroppstvål i ansiktet och på kroppen.

Som sagt, aldrig röd, utslag eller någonting, len som en bebis!

Använder 1 för ansikte/hals och sen en för nere och eventuellt en på mage/bröst beroende på om jag är tillräckligt rippad 😅 kastar och återanvänder aldrig.

Jag har normalkänslig hud, engångshyvlar är en styggelse och jag skär mej oundvikligen minst 3ggr med såna oavsett hur försiktigt jag rakar. Med bra grejor rakar jag mej mycket snabbare, bekvämare och så är det ju lite pysselkänsla med, face SPA

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Gällande Säkerhetshyvel har jag en gammal Merkur 34C (inte inställningsbar dvs).
Provat Feather och Merkur Super (som inte skulle vara lika extremt vasst som feather).

Skrivet av Bozzeta:

Hur ofta rakar du dig?
Pröva en gång i veckan.

Provat olika. 1 gång i veckan så växer det ut så pass att det inte känns lönt att raka sig typ utan kan köra trimmer då istället för stubb

Skrivet av Mindfighter:

Provat detta med bara säkerhetshyvel och var 2-3e dag, och feather samt Merkur Super, utan maskin inblandat då, men verkar svårt för hyn :/

Skrivet av trickeh2k:

Har själv känslig hy och hade samma problem. En lite dyrare rakapparat var lösningen på att ha halsen full med finnar.

Vilken rakapparat fungerade för dig?

Skrivet av julgranen:

Om jag förstår dig rätt har du enbart testat rakhyvlar? Som du även kör med en trimmer innan? Varför kör du med trimmer innan? De gånger jag fått använda trimmer innan rakning så har jag inte rakat mig på en månad typ.

Rakapparater irriterar också huden. Fast inte lika mycket. Finns två typer att välja bland. Antingen braun eller philips med sådana snurror. Kommer inte ihåg vilken som irriterade minst. Var ett par decennium sedan jag använde rakapparat.

Tycker du allt ska köpa dig en rakapparat. Du har ju inget att förlora ändå eftersom du kan inte använda hyvlar på din hud.

Nej alltså jag har provat antingen eller så att säga.
Försöker jag hålla det renrakat så blandar jag inte in trimmer.
Trimmer så har jag enbart kört trimmer och då blir det ju mer stubb.

Nej jag har länge funderat på prova en Philips 3 huvud. Då braun vanliga foil irriterade en del.

Skrivet av Pirum:

Jag får nog säga att en trehövdad Philishave är det som funkat bäst/mildast för mig. Dock tar det längre tid än att ta hyveln, så det blir hyvel och nivea sensitive gel. Jag orkar alltså inte raka mig varje dag. Gjorde jag det skulle kanske philishaven vara snabb nog.

Jo jag har inget emot att raka mig varje dag. Tack för feedback att det fungerade för dig iaf, även om det tar lite längre tid.

Skrivet av Kent:

Tackar, ska kika där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Gällande Säkerhetshyvel har jag en gammal Merkur 34C (inte inställningsbar dvs).
Provat Feather och Merkur Super (som inte skulle vara lika extremt vasst som feather).

Provat olika. 1 gång i veckan så växer det ut så pass att det inte känns lönt att raka sig typ utan kan köra trimmer då istället för stubb

Provat detta med bara säkerhetshyvel och var 2-3e dag, och feather samt Merkur Super, utan maskin inblandat då, men verkar svårt för hyn :/

Vilken rakapparat fungerade för dig?

Jo jag har inget emot att raka mig varje dag. Tack för feedback att det fungerade för dig iaf, även om det tar lite längre tid.

Tackar, ska kika där

Panasonic ES-LV9Q

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är riktigt imponerande de som lyckas raka sig flera gånger i veckan. Jag har kört trimmer vääldigt länge nu, babyshave är ovanligt, men kan hända innan någon högtid. Men så ser man ut som en uteliggare för jämnan också.

Väldigt känslig hud där tillåmed trimmning är ooptimalt, kör kanske en gång i månaden och då påverkar det nte huden nämnvärt. Har också en Philipsmaskin med tre blad som anpassar sig mot formen på ansiktet. Det är inte speciellt skonsam mot huden och klipper inte speciellt kort heller, man får köra den många varv på samma ställe, ändå kan man se / känna korta strån. Kör någon slags raklödder på flaska, nån blå.

Ju mer man får köra desto värre blir det, ofta resulterar det i ömma områden kort efteråt, och utslag dagen efter. Sedan tar det nog en vecka eller två innan man vill göra något igen (låta huden läka).

Skulle gärna vilja ha babyface för det mesta, då för att det är något ojämn skäggväxt, och sedan för att slippa det grå

Jag är öppen för förslag när det gäller väldigt känslig hud!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Testa lite fler olika blad, tycker det är rätt stor skillnad och min hy har lite svårt för feather bladen, dom här är snällare mot min hy: https://www.amazon.se/King-C-Gillette-reservblad-rakhyvel/dp/...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Panasonic ES-LV9Q

Jag har faktiskt kollat på denna innan. Även om jag hade lite svårt för Braun foil shaver var det många som skrev om just denna panasonic som skonsammare.

Kul att se någon som provat den och är nöjd.
Verkar ju vara en lite "utgående" modell då de är typ bara elgiganten som har den kvar rätt dyrt på 4500kr.

Skrivet av Mindfighter:

Testa lite fler olika blad, tycker det är rätt stor skillnad och min hy har lite svårt för feather bladen, dom här är snällare mot min hy: https://www.amazon.se/King-C-Gillette-reservblad-rakhyvel/dp/...

Jo det kan ju vara värt ett försök också att prova något annat blad än de 2 jag testat.
Tackar för tipset.

Permalänk
Medlem

Behöver inte raka fullt ut. En dum norm bara. Hade själv samma "problem", nu rakar jag bara med vanlig hårtrimmer och inga hyproblem. Ser bättre ut med några mm ändå. Rakapparat med 3 huvud var värre än rakblad för mig.

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här på Temu och den tar allt rätt nära och är uppladdningsbar:
Billig Trimmer från Temu - skräp kvalité

Tror jag gav 39:- för min och den fungerar förvånansvärt bra, men inga av tillbehören är något att ha direkt, billigt skräp... men själva maskinen gör det den ska och fungerar över all förväntan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har också känslig hy runt ansiktet och fick ofta inväxta hår och skit när jag rakade.

Enda lösningen som funkat för mig är att köra skäggtrimmer. Vill du inte ha synligt stubb/skägg får man komplettera med en sån där med tre huvuden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det finns inga genvägar. Jag har haft flera Philips rakapparater men aldrig varit riktigt nöjd, det har alltid varit strån kvar efter rakning och jag har fått gnugga mycket för att få bort alla skäggstrån.

Jag investerade i en Philipsapparat i Prestige - serien och det är det bästa jag gjort när det kommer till rakning. Nu kan det gå 6-7 dagar innan jag rakar mig och det fastnar inte i och luggas som det hade gjort med någon av apparaterna jag haft innan. Den rakar riktigt nära så jag blir nöjd efter varje rakning. Det är ju så med rakapparater att man får raka på samma ställe, även med denna apparat som var dyr i inköp kan jag säga. Men jag har relativt känslig hud och för mig rakar den perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBE_80:

Jag investerade i en Philipsapparat i Prestige - serien och det är det bästa jag gjort när det kommer till rakning...

Det kan vara värt att testa, tackar!
(har haft ett par Philips men ingen har varit "bra")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag har faktiskt kollat på denna innan. Även om jag hade lite svårt för Braun foil shaver var det många som skrev om just denna panasonic som skonsammare.

Kul att se någon som provat den och är nöjd.
Verkar ju vara en lite "utgående" modell då de är typ bara elgiganten som har den kvar rätt dyrt på 4500kr.

Jo det kan ju vara värt ett försök också att prova något annat blad än de 2 jag testat.
Tackar för tipset.

Ja, det var nästan två år sen jag köpte den men kostade runt 2000 så den var nog utgående redan då misstänker jag.

Skrivet av MBE_80:

Det finns inga genvägar. Jag har haft flera Philips rakapparater men aldrig varit riktigt nöjd, det har alltid varit strån kvar efter rakning och jag har fått gnugga mycket för att få bort alla skäggstrån.

Jag investerade i en Philipsapparat i Prestige - serien och det är det bästa jag gjort när det kommer till rakning. Nu kan det gå 6-7 dagar innan jag rakar mig och det fastnar inte i och luggas som det hade gjort med någon av apparaterna jag haft innan. Den rakar riktigt nära så jag blir nöjd efter varje rakning. Det är ju så med rakapparater att man får raka på samma ställe, även med denna apparat som var dyr i inköp kan jag säga. Men jag har relativt känslig hud och för mig rakar den perfekt.

Nej, det insåg jag också efter att ha tragglat med diverse rakhyvlar och rakapparater genom åren. Tänkte att äh, nu testar vi lite bättre saker. Läste runt lite och såg denna rekommenderad och blev väldigt nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rakar mig varannan dag med hyvel ståendes i duschen. Använder aldrig spegel utan går på känn liksom.
Gör det mest för det går mycket snabbt och så skönt att man blir klar direkt.

Använder Gilette Fusion hyvel och oftast gel eller lödder. (det jag får tag på billigt och enkelt)

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Spara skägg.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag rakar mig oftast måndag, onsdag och fredag. Har så ärrad hy efter all akne som tonåring 8ch ung vuxen, så lite prickar gör inte så mycket

Har ibland funderat på trimmer istället för hudens skull, men har snabb och ojämn skäggväxt så skulle nog rätt snabbt se skabbig ut...