Motorola lanserar vikbar telefon med dubbla jätteskärmar

Permalänk
Melding Plague

Motorola lanserar vikbar telefon med dubbla jätteskärmar

Motorola har släppt sina senaste vikbara mobiler på den svenska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med den löjliga prestandan som moderna toptelefoner har så är det förbluffande att Google inte förbättrar stödet för att använda mobil som dator till externa skärmar. Naturligt att Apple aldrig kommer vilja göra det, men Google har inget att förlora genom kannibalisering.

Att ställa sin telefon i en docka på skrivbordet är ju absolut inget konstigt, utan det är ju verkligen bara mjukvarustödet som saknas. Android klarar av många fönster och så vidare, men är jobbigt att använda med mus och tangentbord, även med t.ex. Samsung DeX. Känns lite klibbigt, och att esc är samma som bakåtknappen, som ofta stänger program, är omöjligt att vänja sig vid.

Denna telefon bör piska min desktop i CPU prestanda med lite marginal, som i sin tur inte är så mycket bättre än min budgettelefon.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Intressant utveckling och det är spännande att se hurivda de vikbara snart blir vanligare,

@johanandersson Jag har testat iPad med M4 som dator med extern skärm plus tangentbord.
Det gick, problemet är bara att ens krav då ofta är lite högre. Och det blir för omständligt att i praktiken använda och det kändes ej så bra. Jag skulle vilja ha trådlös överföring av även bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant utveckling och det är spännande att se hurivda de vikbara snart blir vanligare,

@johanandersson Jag har testat iPad med M4 som dator med extern skärm plus tangentbord.
Det gick, problemet är bara att ens krav då ofta är lite högre. Och det blir för omständligt att i praktiken använda och det kändes ej så bra. Jag skulle vilja ha trådlös överföring av även bild.

Föredrar att bara daska ner telefonen i en plastbit än att ta fram telefonen, låsa upp, dra ner inställningsrullgardinen och klicka på "anslut till skärm". Sen kan man ju också lämna tangentbord, mus, mikrofon, webbcam etc anslutna till plastbiten så som man gärna göra i ett kontorslandskap för laptoppar redan nu.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av johanandersson:

Denna telefon bör piska min desktop i CPU prestanda med lite marginal, som i sin tur inte är så mycket bättre än min budgettelefon.

Nu består trådens värde även när du byter signatur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

XD. tror jag håller kvar i min lg wing ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Nu består trådens värde även när du byter signatur.

Det är trevligt med människor som är värdeskapande!

För att själv tillföra något av värde så kommer en vits:
Det var en gång en tysk, en norsk, piloten och bellman som var ombord på ett flygplan när det plötsligt blev något fel. Planet var på väg att störta, så alla var tvungen att hoppa ut från det - Men det fanns bara 3 fallskärmar. Då sa bellman till piloten:
- Du kan ta min.
Piloten sa tack, och hoppade glad och lättad ut med den. De andra blev väldigt förvånade:
- Varför gav du bort fallskärmen??
- Ta de lungt, sa Bellman, jag gav bara bort ryggäcken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Med den löjliga prestandan som moderna toptelefoner har så är det förbluffande att Google inte förbättrar stödet för att använda mobil som dator till externa skärmar. Naturligt att Apple aldrig kommer vilja göra det, men Google har inget att förlora genom kannibalisering.

Att ställa sin telefon i en docka på skrivbordet är ju absolut inget konstigt, utan det är ju verkligen bara mjukvarustödet som saknas. Android klarar av många fönster och så vidare, men är jobbigt att använda med mus och tangentbord, även med t.ex. Samsung DeX. Känns lite klibbigt, och att esc är samma som bakåtknappen, som ofta stänger program, är omöjligt att vänja sig vid.

Jag har sett ett par varianter som närmar sig det här med att ha telefonen som dator, det börjar se ok ut. Pixel 8 Pro har ju något snarlikt. https://www.youtube.com/watch?v=Z0ausMrkrik

Imhop ser det lovande ut och bättre än iPad-pro varianten.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ge mig en vikbar telefon med 3.5mm så är jag såld

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att dom fortsatte med Moto Z-konceptet.
Hade en Z2 för längesen, var störtnöjd med telefonen.
Alla diverse moduler man kunde ansluta på bakstycket var jävligt innovativt måste jag säga.
Saknar verkligen den telefonen.

Permalänk
Medlem

Väldigt överdriven rubriksättning.
Jag undrar lite vad Melding Plague har för skärmar hemma om hen tycker att 6,9” och 4” definieras som jätteskärmar.

Jätteskärm är en skärm som är jättestor i förhållande till andra skärmar och är definitivt inte dessa.