Gratis är gott! Del 1: De bästa gratisalternativen till Photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Krita är för att rita och animera och Photoshop är för att fixa foton och rita. Alltså, Krita är inget (komplett) alternativ för Photoshop.

Just animering gör att jag håller fast vid Photoshop, så Affinity Photo är inte heller komplett för mig.

Tar gärna emot tips på program som kan skapa MP4-filmer utifrån PhotoShop-animeringar. Adobe Media Encoder gillar inte ARM64 på min MacBook, så nu kör jag Windows för det flödet.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av walkir:

Just animering gör att jag håller fast vid Photoshop, så Affinity Photo är inte heller komplett för mig.

Tar gärna emot tips på program som kan skapa MP4-filmer utifrån PhotoShop-animeringar. Adobe Media Encoder gillar inte ARM64 på min MacBook, så nu kör jag Windows för det flödet.

Bör kunna lösas med Kdenlive.
Kan vara värt att testa iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

https://gamefromscratch.com/us-doj-sued-adobe-over-scummy-bus...
US DOJ Sued Adobe Over Scummy Business Practicesac

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Och nu även som nyhet här på Sweclockers, om man vill läsa på svenska 😊:

https://www.sweclockers.com/nyhet/39036-usa-stammer-adobe-for...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Omöjligt att gå från Photoshop till GIMP, är som att rekommendera MS Paint som alternativ till Excel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CGI:

Krita är för att rita och animera och Photoshop är för att fixa foton och rita. Alltså, Krita är inget (komplett) alternativ för Photoshop.

Det är bättre att lägga ut 500kr för Affinity Photo 2 istället, om du vill ha ett alternativ för produktion. Gratis-varianterna räcker inte.

Photoshop kan göra allt. Inte bara fotoredigering.

Permalänk
Medlem

Farsan är gammal grafiker och håller på ideellt i olika sammanhang fortfarande. Han äger gamla versioner av photoshop men med tanke på att du tvingas till OS uppdateringar för att kunna använda bank-ID eller internet på ett säkert sätt öht samtidigt som apple inte stöder äldre versioner av photoshop så har jag alltid med gott samvete crackat photoshop till honom. Men nu pallade jag inte längre så jag kollade upp gratisalternativ och hittade photopea. Faktum är att övergången har gått förvånansvärt smärtfritt för honom fastän han är gammal och har svårt med nya gränssnitt. Allt som gick att göra förr i photoshop verkar finnas där. Sen kör han fortfarande illustrator och quarkexpress lokalt i datorn. Han hatar reklam men har inte hört honom klaga på annonser så de verkar ju inte vara speciellt påträngande direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på reklambyrå runt sekelskiftet så använde jag Macromedia Freehand väldigt mycket. I mitt tycke var det ett mycket mer lättarbetat alternativ än Adobe Illustrator. Tyvärr köpte Adobe upp Macromedia och de la självklart ner Freehand.

Under min andra session i reklambranschen så använde jag i mycket högre grad CorelDraw istället för Illustrator, tycker fortfarande det är betydligt mer lättarbetat. När det kommer till ren bildhantering och redigering så är Photoshop utan tvekan det bästa alternativet men är det illustrationer man jobbar med finns helt klart konkurrenskraftiga alternativ.

I mitt tycke alltså.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

Varje gång gimp nämns så Adobes aktie upp. Jag och några kamrater brukar skämtsamt säga att gimp är den ledande faktorn till varför användare ger upp och går tillbaka till Photoshop...

Clip studio paint finns både som abonnemang och engångs kostnad för en släppt version.
Det är bra för serier, teckna osv. Men inte lika bra för fotomanipulering.

Krita är ett kostnadsfritt alternativt som är väldigt populärt. Har tonvis med instick funktioner.

Permalänk
Medlem

Har använt Photoshop helt sedan Photoshop 3 på 90-talet och jag tycker det är otroligt svårt att byta till något annat när man kan ett program och dess hotkeys bättre än ojämnheterna på sin egen skalle. Har försökt i stort sett alla alternativ genom åren, för likt många hatar jag Adobe. Det är dock svårt att avvara tiden som behövs för att bli lika flytande i ett annat program, hur likt det än är, och frustrationen tar fort över 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att de inkluderar en demo programvara istället för Krita...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

När det gäller Photoshop så är jag fast i "slutet av 90-talet" så jag tycker GIMP är likvärdigt Photoshop
Med det sagt menar jag inte att GIMP är dåligt eller på något sätt gammalt, det funkar till det lilla jag gör.

Har inte kört Photoshop sen CS6.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Finns också denna som man kan köra direkt i webbläsaren: https://www.photopea.com/

Edit: såg att den redan nämnts tidigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Finns Affinity-mjukvarorna på svenska?

Ser att en del efterfrågar alternativ för editering av PDF:er i tråden, kan rekommendera PDFGear, enkelt, smidigt och snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag vill höja mitt glas till Inkscape, något jag använder väldigt flitigt på jobbet för att skapa figurer till vetenskapliga artiklar osv. I min mening lika kraftfullt som illustrator, fast gratis.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk

Kör din äldre CS version

Tackar för fina tips på bra ersättare och komplement, perfekt när ungdomarna i släkten frågar om appar att ta steget från iOS/Paint/TikTok och en själv eventuellt känner ett behov av modernitet..:)

För er med en äldre CS version (på skiva) kan man iaf för versioner upp till 4 först routa/localhosta ett 150tal hostnamn i sin host fil och sedan installera och undvika aktiveringsproblem. Fråga mig inte hur det går till (det borde väl inte funka om man skrivit aktiveringlogiken korrekt..) med jag kan fortfarande 2024 nyinstallera min då dyrt inköpta CS4 Extended från en img rip (skapat ett custom/slimmad installpaket) och det räcker långt för mina bildbehandlingsbehov/-skills (på PS sedan -96).

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Ett program som jag brukar använda för att redigera fotografier är Digital Foto Professional (DPP), Canons eget program. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Digital_Photo_Professional#

Permalänk
Medlem

Anfinity har nu en kampanj på 6 månader gratis med deras program för dne som vill prova på, samt 50% rabatt

Permalänk
Medlem

Jordgubb med choklad, läckert, sitter som en smäck i kistan.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Allt som gick att göra förr i photoshop verkar finnas där. Sen kör han fortfarande illustrator och quarkexpress lokalt i datorn.

Du vet om att illustrator också finns i en "photopea"-version av samma skapare? Heter vectorpea: https://www.vectorpea.com/

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av stingray454:

Du vet om att illustrator också finns i en "photopea"-version av samma skapare? Heter vectorpea: https://www.vectorpea.com/

Ooooh, härligt! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Drog hem Gimp, helt olidligt att jobba i om man är van vid PS. Åker på att betala igen sålunda.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE