Muskampen 2025: Segraren korad!

Nya komponenter, värt eller bara kul? Moderkort/CPU/Chassi

Permalänk
Medlem

Nya komponenter, värt eller bara kul? Moderkort/CPU/Chassi

Hej!

Har en dator som funkar fint, men efter att ha hjälpt några kompisar plocka ihop deras nya monster sätter avundsjukan in. Samt jag skulle vilja använda överblivna komponenter till att bygga en extra dator till sambon. Jag använder mest datorn till spel och egentligen inget AAA modernt superkrävande. Mycket 4X Spel (Crusader kings 3, Victoria 3, Stellaris, Age of Wonders 4, Total war Warhammer 2, ) och hoppar på lite av kompisarnas nya "heta" strategispel. Ibland blir det "Dark and Darker", "Baldurs gate 3", Hunt Showdown etc. MKT Indiespel en raspberry PI 3 kan köra.

Har en okej 27 tums 2560x1440 LG skärm med 144 hz. Jag ser ingen skillnad på högre HZ och "tror" ännu inte på 4K. Men OLED 32 tums hade varit trevligt. Gillar två skärmar varav den ena bara är för hemsidor/discord etc.

Ibland pillar jag med video/ljud/kodning/CAD, men inget superkrävande. När saker blir klara någon sekund snabbare är det ju såklart trevligt.

Har alltså egentligen ingen hets att uppgradera, speciellt med sommar-semester runt hörnet. Men man vill ju!
Se varukorg Inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/TbcqAecijzCUqPVBqyPDL812xF4/e-de-dags

Kommer byta Chassi för ett, i min åsikt, snyggare: Fractal Design North XL Svart Mesh
Moderkort för DDR 5. Har ingen koll alls, detta kanske? : MSI MAG B650M MORTAR eller Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice
CPU: För de e cool, verkar bra & jag är en AMD fanboy: Ryzen 7 7800X3D
RAM är minst prio men varför inte? Kingston 32 gb (16x2) DDR5 6000 Mhz
Ny SSD? : Samsung 990 PRO M.2 2 TB

Har just nu rigg inköpt 2020:
Moderkort: MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 och 16 gb Kingston Fury (2x8gb)
grafik: 4070 TI (köpt sommaren 2023)
Corsair PSU 750 w
Chassi: Stor svart låda från Fractal Design. Jättebra och älskar det för byggen
M.2 ssd = Primary: Samsung 970 1 TB, Secondary: Kingston 1 TB slött
Kylning = 3 Noctuachassifläktar 140 mm + största noctua CPU-kylning (för de va kul, komplett overkill för mina behov)

Tack för alla input! Kul å snacka delar

Permalänk
Medlem

Hmm, med det moderkortet är väl det prisvärda alternativet att stoppa in en 5700X3D eller en 5800X3D?
Har ju varit bra flash deals på dem ibland så blir inte sååå himla dyrt. Grafikkort har du ju redan

Kan nog vara svårt att motivera att byta hela plattformen för att skaffa 7800X3D.
Då är det nog bättre att vänta: det är ju nya CPU:er på gång från AMD och Intel!
(artikel om AMD priser här tex: https://www.sweclockers.com/nyhet/39111-ryzen-9000-billigare-... )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, med det moderkortet är väl det prisvärda alternativet att stoppa in en 5700X3D eller en 5800X3D?
Har ju varit bra flash deals på dem ibland så blir inte sååå himla dyrt. Grafikkort har du ju redan

Kan nog vara svårt att motivera att byta hela plattformen för att skaffa 7800X3D.
Då är det nog bättre att vänta: det är ju nya CPU:er på gång från AMD och Intel!
(artikel om AMD priser här tex: https://www.sweclockers.com/nyhet/39111-ryzen-9000-billigare-... )

Ursäkta sent svar. Helt rätt och jättebra tips, tack för hemsidan

Jag är ganska kass på moderkort. Bara för att ha något att jämföra med nämner jag två B650 kort.

Förutom kompatibilitet med CPU och RAM, vad är det i ett moderkort som kan skapa bottlenecks? Förstår att antalet M2 platser, antal USB, bluetoot, wifi etc kan skilja. Men vad bör en titta på mer?

I mina ögon fungerar följande val lika bra för DDR5 och nya CPU fast priset är mer än det dubbla?

https://www.inet.se/produkt/x215862/msi-mag-b650-tomahawk-wif...

https://www.inet.se/produkt/1904016/nzxt-n7-b650e-svart

Moderkort är mitt sämsta ämne så lär mig gärna mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimhunk:

Ursäkta sent svar. Helt rätt och jättebra tips, tack för hemsidan

Jag är ganska kass på moderkort. Bara för att ha något att jämföra med nämner jag två B650 kort.

Förutom kompatibilitet med CPU och RAM, vad är det i ett moderkort som kan skapa bottlenecks? Förstår att antalet M2 platser, antal USB, bluetoot, wifi etc kan skilja. Men vad bör en titta på mer?

I mina ögon fungerar följande val lika bra för DDR5 och nya CPU fast priset är mer än det dubbla?

https://www.inet.se/produkt/x215862/msi-mag-b650-tomahawk-wif...

https://www.inet.se/produkt/1904016/nzxt-n7-b650e-svart

Moderkort är mitt sämsta ämne så lär mig gärna mer

En grej du inte tar upp är väl hur viktigt PCIE 5 är för dig?
Många B650 brädor har en PCIE5 m2 slot men inte alla. Om det är viktigt i praktiken är väl mer oklart - PCI5 är rätt mycket dyrare och prestandaskillnaden i praktiken är väl inte jätte stor i spel och sånt.
Vill du ha PCIE 5 på x16 slotten för grafikkortet så behöver du gå upp till åtminstone B650E. Det är inte heller superviktigt idag: det finns ju inte ens PCIE5 grafikkort än, slotten är bakåtkompatibel, och bandbredden är inget stort problem...

Nästa grej att hålla ögonen på är VRM:en som tillhandahåller ström för CPU:n och se till att den är väldimensionerad för den CPU du tänkt köpa. Jag har inte koll på rak arm, men såg att det dök upp en video om det rätt nyligen på hardware unboxed:
https://www.youtube.com/watch?v=pUUVW7wgR3s

Vilket ljudchip som används och vilka utgångar det har KAN väl också vara en faktor beroende på dina behov. (jag har separat DAC så inte en faktor för mig)

Annars är det väl mycket det du nämnt redan med antal SATA, PCIE, USB osv samt vilket företag man föredrar och vilka designer man gillar osv. Plus förstår priset!

Ett av moderkorten du tog upp är NZXT vilket är lite udda då de är chassitillverkare i grunden... Såvitt jag minns så har de lejt ut jobbet till Asrock istället, men du får nog kolla upp recensioner för att säkra det.

Men jag skulle som sagt inte köpa någon 7xxx CPU idag. (ursäkta tjatet )

Som jag ser det har du typ två alternativ om du prompt ska köpa något i någorlunda framtid:
A) Köp en 5700X3D eller 5800X3D till din nuvarande rigg, så fort en av dem dyker upp till ett bra pris.
B) Vänta och se vad som händer med nya AMD 9xxx CPUerna som är på ingång nu... Om du spelar mest så bör du helst försöka ha tålamod hela vägen till de släpper X3D-varianter av sina processorer, och köp den åttakärniga av dem. (9700X)
Då kommer även släppas nya moderkort och då är det svåra valet om man ska köpa ett äldre från 6xx serien eller de nya från 8xx serien, men det är ett senare problem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

En grej du inte tar upp är väl hur viktigt PCIE 5 är för dig?
Många B650 brädor har en PCIE5 m2 slot men inte alla. Om det är viktigt i praktiken är väl mer oklart - PCI5 är rätt mycket dyrare och prestandaskillnaden i praktiken är väl inte jätte stor i spel och sånt.
Vill du ha PCIE 5 på x16 slotten för grafikkortet så behöver du gå upp till åtminstone B650E. Det är inte heller superviktigt idag: det finns ju inte ens PCIE5 grafikkort än, slotten är bakåtkompatibel, och bandbredden är inget stort problem...

Nästa grej att hålla ögonen på är VRM:en som tillhandahåller ström för CPU:n och se till att den är väldimensionerad för den CPU du tänkt köpa. Jag har inte koll på rak arm, men såg att det dök upp en video om det rätt nyligen på hardware unboxed:
https://www.youtube.com/watch?v=pUUVW7wgR3s

Vilket ljudchip som används och vilka utgångar det har KAN väl också vara en faktor beroende på dina behov. (jag har separat DAC så inte en faktor för mig)

Annars är det väl mycket det du nämnt redan med antal SATA, PCIE, USB osv samt vilket företag man föredrar och vilka designer man gillar osv. Plus förstår priset!

Ett av moderkorten du tog upp är NZXT vilket är lite udda då de är chassitillverkare i grunden... Såvitt jag minns så har de lejt ut jobbet till Asrock istället, men du får nog kolla upp recensioner för att säkra det.

Men jag skulle som sagt inte köpa någon 7xxx CPU idag. (ursäkta tjatet )

Som jag ser det har du typ två alternativ om du prompt ska köpa något i någorlunda framtid:
A) Köp en 5700X3D eller 5800X3D till din nuvarande rigg, så fort en av dem dyker upp till ett bra pris.
B) Vänta och se vad som händer med nya AMD 9xxx CPUerna som är på ingång nu... Om du spelar mest så bör du helst försöka ha tålamod hela vägen till de släpper X3D-varianter av sina processorer, och köp den åttakärniga av dem. (9700X)
Då kommer även släppas nya moderkort och då är det svåra valet om man ska köpa ett äldre från 6xx serien eller de nya från 8xx serien, men det är ett senare problem

Genialt, tack så jättemycket, har aldrig tänkt på vare sig VRM eller vikten av PCIE5. Har också deparat DAC samt funderar på att skaffa separat bluetooth-kort då tekniken inte funkat bra något årtionde hittils

Kommer också vänta på nästa AMD-chippen, verkar mkt roligare.

Tack igen, jättebra förklarat!