Nya komponenter, värt eller bara kul? Moderkort/CPU/Chassi
Hej!
Har en dator som funkar fint, men efter att ha hjälpt några kompisar plocka ihop deras nya monster sätter avundsjukan in. Samt jag skulle vilja använda överblivna komponenter till att bygga en extra dator till sambon. Jag använder mest datorn till spel och egentligen inget AAA modernt superkrävande. Mycket 4X Spel (Crusader kings 3, Victoria 3, Stellaris, Age of Wonders 4, Total war Warhammer 2, ) och hoppar på lite av kompisarnas nya "heta" strategispel. Ibland blir det "Dark and Darker", "Baldurs gate 3", Hunt Showdown etc. MKT Indiespel en raspberry PI 3 kan köra.
Har en okej 27 tums 2560x1440 LG skärm med 144 hz. Jag ser ingen skillnad på högre HZ och "tror" ännu inte på 4K. Men OLED 32 tums hade varit trevligt. Gillar två skärmar varav den ena bara är för hemsidor/discord etc.
Ibland pillar jag med video/ljud/kodning/CAD, men inget superkrävande. När saker blir klara någon sekund snabbare är det ju såklart trevligt.
Har alltså egentligen ingen hets att uppgradera, speciellt med sommar-semester runt hörnet. Men man vill ju!
Se varukorg Inet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/TbcqAecijzCUqPVBqyPDL812xF4/e-de-dags

Kommer byta Chassi för ett, i min åsikt, snyggare: Fractal Design North XL Svart Mesh
Moderkort för DDR 5. Har ingen koll alls, detta kanske? : MSI MAG B650M MORTAR eller Gigabyte B650 Aorus Elite AX Ice
CPU: För de e cool, verkar bra & jag är en AMD fanboy: Ryzen 7 7800X3D
RAM är minst prio men varför inte? Kingston 32 gb (16x2) DDR5 6000 Mhz
Ny SSD? : Samsung 990 PRO M.2 2 TB
Har just nu rigg inköpt 2020:
Moderkort: MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI
CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB
Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 och 16 gb Kingston Fury (2x8gb)
grafik: 4070 TI (köpt sommaren 2023)
Corsair PSU 750 w
Chassi: Stor svart låda från Fractal Design. Jättebra och älskar det för byggen
M.2 ssd = Primary: Samsung 970 1 TB, Secondary: Kingston 1 TB slött
Kylning = 3 Noctuachassifläktar 140 mm + största noctua CPU-kylning (för de va kul, komplett overkill för mina behov)
Tack för alla input! Kul å snacka delar