Permalänk
Medlem

Byta m2 ssd

Måste byta min m2 ssd till en större i min NUC. Vad är bästa sättet att flytta över all data och program?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Måste byta min m2 ssd till en större i min NUC. Vad är bästa sättet att flytta över all data och program?

Om du inte vill göra en ominstallation efter du har bytt disk så kan du ju prova klona disken med hjälp av en annan dator.
Behövs det så finns det ju externa kabinett för m.2 diskar.

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att det går att skapa en image av disken, som kan sparas externt och sen klona in via någon bootbar media på det viset också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här:

https://www.proshop.se/Haarddisk-tillbehoer/Sandberg-USB-32-C...

Men kanske blir krångligt?

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du inte vill göra en ominstallation efter du har bytt disk så kan du ju prova klona disken med hjälp av en annan dator.
Behövs det så finns det ju externa kabinett för m.2 diskar.

Behöver ingen annan dator, utan går bra att använda datorn man skall klona.

1. Installera kloningsprogram (brukar finnas en gratis version av Acronis kloningsprogram hos tillverkarna så länge man klonar till en av deras enheter).
2. Stoppa i nya disken i ledig plats eller använd USB chassi.
3. Klona datan.
4. Byt ut den gamla disken till den nya.
5. Eventuellt behöver man expandera partitionen för att använda hela disken.
6. Njut av en nyare större disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Behöver ingen annan dator, utan går bra att använda datorn man skall klona.

1. Installera kloningsprogram (brukar finnas en gratis version av Acronis kloningsprogram hos tillverkarna så länge man klonar till en av deras enheter).
2. Stoppa i nya disken i ledig plats eller använd USB chassi.
3. Klona datan.
4. Byt ut den gamla disken till den nya.
5. Eventuellt behöver man expandera partitionen för att använda hela disken.
6. Njut av en nyare större disk.

Absolut, tänkte mest på att det var en NUC och då eventuellt svårt att ansluta båda m.2 diskarna samtidigt, men går det så är det bara att köra från den.

Permalänk
Medlem

Tack,😄
Har en NUC och den rymmer bara en m2 disk. Har du någon bra usb ansluten adapter att rekommendera?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av larryd:

Tack,😄
Har en NUC och den rymmer bara en m2 disk. Har du någon bra usb ansluten adapter att rekommendera?

Du har ingen annan dator (eller NAS) heller? Isåfall kan du lagra imagefilen på den via nätverket, så slipper du köpa något extra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du har ingen annan dator (eller NAS) heller? Isåfall kan du lagra imagefilen på den via nätverket, så slipper du köpa något extra.

Tack Tomas,
Jodå. Har en NAS. Och kan säkert klona en imagefil och lägga ner den på NASen. Men hur i helskotta får jag sen tillbaka den på den nya m2 Ssd ?
Antar att jag inte kan nätladda en imagefil?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av larryd:

Tack Tomas,
Jodå. Har en NAS. Och kan säkert klona en imagefil och lägga ner den på NASen. Men hur i helskotta får jag sen tillbaka den på den nya m2 Ssd ?
Antar att jag inte kan nätladda en imagefil?

Jodå, med rätt program så går det bra! Vet inte vilket jag kan rekommendera dock! Jag vet att det funkar med Macrium Reflect, men de har tagit bort sin gratisversion nyligen tyvärr. (Grymt bra program dock.)
Visserligen verkar de har 30-dagars trial, så jag skulle nog kolla in det.

Isåfall kan du gör såhär:
1) Starta Reflect på nuvarande Windows-installation och klona disken (det går även när du bootat från den) till NAS:en
2) Skapa recovery-media till ett USB-minne (görs i programmet) och testa att du kan boota från den samt ansluta till NAS:en
3) Byt SSD
4) Boota från recovery-USB och anslut till NAS:en (den bör komma ihåg inloggningen från steg 2)
5) Återställ image-filen till nya SSD:n

Tror även att du i steg 5 kan välja att expandera så att den utnyttjar hela SSD:n eftersom den nya är större.

Detta bör fungera om NAS:en kör SMB, alltså "Windows fildelning" och du ansluter den som en enhetsbokstav.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS