Kan inte para Alienware Aurora R8 med Bluetooth stereo - om du fixar detta, är du inte dålig

Permalänk

Kan inte para Alienware Aurora R8 med Bluetooth stereo - om du fixar detta, är du inte dålig

Hej! Jag har en Tivoli Audio Bluetooth radio som fungerar utan problem med min bärbara Dell XPX 13. Om jag tar bort kopplingen till XPS 13 och ansluter Tivoli Audio Bluetooth radio till Dell Alienware Aurora R8 så fungerar det inte. Om jag tittar i System - Ljud och försöker Koppla en ny utdataenhet, så dyker inte Tivoli Audio Bluetooth radio upp (bara ibland) trots att den är Anluten till datorn. Någon gång har den dykt upp i listan Lägg till en enhet, men det har inte fungerat ändå. Bluetooth tangentbord och mus fungerar utan problem. Jag har försökt med väldigt mycket och dammsugit nätet efter lösningar, men ingen av dessa har fungerat. Verkar var väldigt många med samma problem. Använder Windows 11 på bägge datorerna och det har fungerat förut, men inte nu längre. Har någon en ide om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Avstånd, Bluetooth-version, Bluetooth device class, antennkonfiguration, drivrutiner osv? Bägge sidor. Ändringar i 2.4 GHz radiomiljön?

Radio är ett jävla mög, kör trådat om du vill vara säker på funktion.

(Inte alls bitter efter att ha felsökt BLE-firmware halva kvällen innan semestern.)

Permalänk
Medlem

Har du någon annan bluetooth enhet du kan testa med ?
Alla drivrutiner är uppdaterade på R8:an ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Har testat med 3 olika bluetooth headset och 1 Bluetooth högtalare utan framgång (även flyttat dom närmare datorn). Det står att enheten är kopplad, men jag kan inte se någonstans att jag kan välja den som utdata. När jag parar enhet med dator, så blir det ett blip i högtalaren/headsetet och det står att den är ansluten/kopplad. Har även Bluetooth tangentbord och mus och dom fungerar utan problem. Det har ju fungerat förut och inga prylar är flyttade rent placeringsmässigt. Samma högtalare o headsets fungerar utan problem med min bärbara Dell-dator. Bägge datorerna är uppdaterade med senaste drivrutinerna. Jag har nog fått troll i datorn eller så fattar jag trögt. Men som sagt var, så verkar det vara många andra som har samma problem. En del får det att fungera med tips från andra användare och en del får det inte att fungera.

Permalänk
Medlem

Kommer ev inte hjälpa dig, VLC Player listar tillgängliga ljudenheter men oftast fungerar bara 1.

Om du har VLC kan du iaf kolla dom olika valen.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Så här ser det ut för mig

Det är som om Realtek tar över och inte tillåter några andra ljudenheter. Bluetoot tangentbord o mus fungerar som sagt var utan problem. Känns som om jag har otur när jag tänker...

Permalänk
Medlem

Har du haft bluetooth i parningsläge på högtalaren när du har lagt till den som bluetoothenhet på datorn?

Läste i en annan tråd här om någon som hade problem med att parkoppla sin playstation-kontroll som förmodligen parat datorn med kontrollen, inte kontrollen med datorn. Det kan alltså spela roll i vilken ordning man gör parkopplingen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Hej o tack för hjälp! Jag får kolla vidare och "nollställa" o ta bort alla kopplade bluetooth-enheter och koppla in vanligt tangentbord och mus för att sedan börja om från början med en bluetooth-enhet i taget.

Från Tivoli Audios hemsida ang. inkoppling av min enhet: Bluetooth Not Connecting:
If you are seeing your Model One BT appear on your Bluetooth list but are having trouble connecting, try forgetting your Model One BT in the Bluetooth menu of your device and then re-pairing them. If that does not resolve the issue, please contact Customer Support for further assistance*.

Har även beställt en ny dator som jag hoppas ska fungera bättre än den jag har nu, fast det vet man ju aldrig