Anmäl dig till Roborock Challenge!

Byta ljudenhet i windows med ett klick?

Permalänk
Medlem

Byta ljudenhet i windows med ett klick?

Hej,

Jag byter ganska ofta ljudenhet mellan headsetet, tvn och högtalarna.
Finns det något sätt man skulle kunna göra detta med ett klick/dubbelklick, kanske via något "dock" program eller liknande?
Bild på ljudenheterna i inställningarna Win11 jag vill byta mellan.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att installera något nytt kan du klicka på högtalarikonen i systeminformationsfältet. Då dyker en volymkontroll upp, och längst upp står namnet på ljudenheten. Om du klickar där kan du snabbt och enkelt byta. Snabbare än att gå in i inställningarna iaf.

Det blir tyvärr tre klick, inte två, men fördelen är att du inte behöver installera något nytt.

Funkar det?

Permalänk
Medlem

Jag använder programmet Eartrumpet, då kan jag högerklicka på iconen vid klockan och få en lista och byta ljudenhet

https://eartrumpet.app

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Efter en googling hittade jag detta, inte testat själv men ska gå sätta genväg på tangentbordet för att enkelt byta mellan.

https://audioswit.ch/er

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Hej,

Jag byter ganska ofta ljudenhet mellan headsetet, tvn och högtalarna.
Finns det något sätt man skulle kunna göra detta med ett klick/dubbelklick, kanske via något "dock" program eller liknande?
Bild på ljudenheterna i inställningarna Win11 jag vill byta mellan.

<Uppladdad bildlänk>

Windows + CTRL + V så dyker en liten popup upp nere i högra delen av din taskbar. Där borde du kunna växla mellan dina outputs

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

SoundSwitch är bra för ändamålet. Kan växla mellan ljudenheter med egen konfigurerad hotkey.

Permalänk

Windows+g brukar jag få upp det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Windows + CTRL + V så dyker en liten popup upp nere i högra delen av din taskbar. Där borde du kunna växla mellan dina outputs

Inte riktigt det jag var ute efter, tänkte mig mer som att det finns några ikoner eller liknande på skrivbordet eller Taskbaren och att man kan bara klicka eller dubbelklicka på dem men detta fungerar dock fint så kommer köra på detta!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

SoundSwitch är bra för ändamålet. Kan växla mellan ljudenheter med egen konfigurerad hotkey.

Även jag kan rekommendera Soundswitch: GitHub-sidan

Har använt det i flera år och man kan anpassa rätt mycket, från vilka enheter man vill kunna växla mellan till tangent-kommandon.

Permalänk
Medlem

Håller med om Soundswitch, utmärkt för att byta mellan ljudenheter.