Läcka visar Googles svar på Apple TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Googles enhet kommer förmodligen aldrig att bli mer populär än AppleTv för hur Google än gör kommer det alltid att finnas konkurrenter på Android som antingen ger fler funktioner eller bättre pris. Apple har inte det problemet, det finns bara deras enhet

Beror på hur man ser det Google TV(ofta med Chromecast) finns inbbygt i en stor del av TV apparaterna numera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Android TV och chromecast donglarna är maaaaaaarkant sämre än appleTV dock, det är inte ens jämförbart. Det är som att jämföra en chromebook mot en macbook eller kraftigare laptop. Sedan att google säljer 100ggr fler chromedongles eller får $5 per TV såld med androidTV bryr inte jag mig som slutkonsument om.
Så återigen, jag ser gärna lite konkurrens så Apple fortsätter ligga i framkant och inte börjar slappa och låta deras fenomenala appleTVs hamna på efterkälken.

Kan bara instämma. Har Apple TV (näst senaste 4k) i vardagsrummet, och senaste Chromecast 4k (den med fjärrkontroll) till tv:n i sovrummet. Menyerna på Chromecast är fruktansvärt seg och laggig. Tycker dessutom gränssnittet är bedrövligt. Fjärren till den är dessutom riktigt plastig och sunkig. Fast den är ju billigare än ATV. Så man får väl helt enkelt vad man betalar för.
Själva streamingen i sig gör den däremot klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Kan bara instämma. Har Apple TV (näst senaste 4k) i vardagsrummet, och senaste Chromecast 4k (den med fjärrkontroll) till tv:n i sovrummet. Menyerna på Chromecast är fruktansvärt seg och laggig. Tycker dessutom gränssnittet är bedrövligt. Fjärren till den är dessutom riktigt plastig och sunkig. Fast den är ju billigare än ATV. Så man får väl helt enkelt vad man betalar för.
Själva streamingen i sig gör den däremot klockrent.

Jo precis, så har jag upplevt det också. När den väl är igång så fungerar den ok/bra. Men det är ju många steg dit (fippla runt i menyer å välja vilken film/serie man ska se tar ju en hel del tid) och påverkar upplevelsen negativt. Sedan kanske jag är rich highroller som tycker att ~2000kr för en mediaspelare som lätt håller 5år, troligtvis väldigt användbar även efter 10år, är småpengar och gladligen något jag lägger för en bättre upplevelse än en chromecast som kostar 400kr?600kr? och ger mig en markant sämre helhetsupplevelse. Över 5-10år är det inte mycket pengar direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Beror på hur man ser det Google TV(ofta med Chromecast) finns inbbygt i en stor del av TV apparaterna numera.

Jo, som jag förstod det så gällde frågan Googles planerade enhet och den kommer aldrig att bli mer populär än AppleTv själv behöver jag ingen separat enhet på ett tag då jag har allt jag behöver i tvn

Permalänk
Medlem

Ser fram emot det. Älskar min chromecast 4K men den har varit jobbig att synka med 4K projektorn genom AV kontrollen. Mycket pill med inställning, flashande skärm med mera!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Ja, det är det jag tycker om med googles nuvvarande dongle. Att enkelt kunna gå in och ändra så att du hamnar i utvecklingsläge, vilket gör att du kan ladda hem vilka appar du vill (även de som filtrerar bort reklam).

Tycker inte att Dongle:n var genomtänkt för 5 öre, för "HDMIstump", borde varit löstagbar som på Apple TV (medföljer dock ingen) men kunde medföljt i Chromecast lådan vid köp, så kan köpa rätt längd, en bättre HDMI kabel om känner för det. Om man tänker koppla in Donglen i en hemmabioreciever, på min hemmabioreciever sitter HDMI portarna högst upp å om man kopplar in Donglen, kommer den att hänga ner över högtalarutgångarna, bra tänkt Google. Finns visserligen en Ultra High Speed HDMI förlängningskabel (50 cm, 140 kr, har den själv) att köpa på Nördic. Får väl hoppas att dom har använt "huvudkontoret" denna gång på den kommande produkten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

De är inte själva enheten som är det stora problemet, de är den fortsatta försämringen av Android TV som dessa kör på. Min Shield har endast blivit sämre sedan Google började introducera reklam överallt i gränssnittet för ett par år sen. Nu är den bra mycket segare än förut.

Permalänk
Skrivet av jhN322:

De är inte själva enheten som är det stora problemet, de är den fortsatta försämringen av Android TV som dessa kör på. Min Shield har endast blivit sämre sedan Google började introducera reklam överallt i gränssnittet för ett par år sen. Nu är den bra mycket segare än förut.

Min Shield har gått från jättebra till jättedålig på ett par år! Känns som en uråldrig android-telefon vid det här laget. Min Apple TV däremot bara rullar på hur smooth som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarenator:

Min Shield har gått från jättebra till jättedålig på ett par år! Känns som en uråldrig android-telefon vid det här laget. Min Apple TV däremot bara rullar på hur smooth som helst.

Har tre stycken Nvidia Shield, en av dem är köpt 2015, de andra närmare 2020. Alla används aktivt fortfarande och fungerar utmärkt. Ingen av dem har behövt återställas, de bara fungerar och då kör jag ändå lite mer komplicerade appar på dem.

Det låter som att något har gått fel med din Shield, kanske testa en fabriksåterställning på den.

För övrigt, en gammal iPhone eller iPad är inte heller så skoj kan jag säga.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har tre stycken Nvidia Shield, en av dem är köpt 2015, de andra närmare 2020. Alla används aktivt fortfarande och fungerar utmärkt. Ingen av dem har behövt återställas, de bara fungerar och då kör jag ändå lite mer komplicerade appar på dem.

Tycker det är helt fantastiskt hur moderna dom ändå är efter så lång tid. Kör bitstream Dolby Atmos, DTS-HD Master, HDR, Dolby Vision, osv. Det enda som saknas är väl AV1, men jag har ännu inga filmer i det formatet.

Permalänk
Medlem

Alltid bra med fler alternativ för kunderna. Det blir inte lätt att konkurrera med Shield i kvalitet/funktion men man kan alltid hoppas. Alternativt att det blir ett mer prisvärt alternativ, även om det är rätt irrelevant för min del.

Shielden har en fördel bara med sin fjärrkontroll då Nvidia fattat att en mindre fjärr inte bör vara platt och bred. Deras fjärr är så mycket skönare att hantera än andra jag provat. Platt och bred är bara vettigt när man behöver massor med knappar, dvs för en större fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nvidia Shield måste vara ett av de bästa köpen jag någonsin gjort. Den äldsta jag har är snart 10 år gammal och känns fortfarande modern. Släpper Nvidia en ny köper jag den.

Men det är jättebra om det kan komma konkurrens, men som vanligt när man står mot NV måste det vara riktigt, riktigt bra.

Hehe, om man nu ska hårdra det, så är det säkert bristen på konkurrens som får din snart 10 år gamla Shield att fortfarande kännas modern. Ingen har brytt sig om att släppa något som är bättre på pappret, och tvingat Nvidia att matcha.

Med det sagt kan man fråga sig vilket behovet av utveckling på streamerfronten egentligen är? Hårdvarumässigt klarar de där gamla enheterna i stort sett allt material som finns att tillgå idag. För oss konsumenter är det superbra att man inte släppt en massa nya iterationer, och övergett de gamla för att tvinga fram nyförsäljning.

Med det sista i åtanke ska det också sägas att Nvidia skött det där med mjukvaruuppdateringar exemplariskt. Shield 2015 måste vara den Android-enhet vars mjukvara varit under aktiv utveckling i särklass längst tid sedan release.

Ibland kan jag också tycka att det där med konkurrens har en sweetspot, där konkurrenterna är tillräckligt många för att det ska märkas på prissättningen, men inte så många och så hård att de börjar hemfalla till inlåsning och fulknep för att snyta åt sig kunderna. Jfr. med digital försäljning av spel, filmer, etc. Det är ju ett träsk utan dess like, där man numera måste ha tiotals äckliga klienter installerade om man vill spela och se allt som är kan tänkas vara värt ens tid.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan bli intressant, om mjukvaran hålls fri från reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarenator:

Har haft exakt samma upplevelse. De är tråkigt för de äldre Android TV versionerna (innan 8.0) var felfri utan reklam likt tvOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Helt ärligt är det samma här som Apple Silicon vs Snapdragon. Apple krossar på mjukvarusidan, samtidigt är alla Google TV och chromecast varianter jag provat söliga och laggiga i menyer.

Hur svårt kan det vara med 2024 års hårdvara att inte ha lagg i navigering av menyerna… det är så sjukt dåligt fokus på användarkänslan hos Apples konkurrenter att de får typ allt gratis.

Det här kommer från att Apple ser GUI som prioritet #1 av allt som exekveras.

Microsoft gjorde också en sådan grej iom Windows 8 och dess "Metro UI" där GUI hela tiden låg som prioritet #1 för allt som kördes varpå man på så vis givetvis fick mindre laggiga animationer och annat. Windows 8 var också det Windows som hittils haft animationer som enkelt ligger stadigt på 60 fps helt oavsett om det var en dator t ex med mekanisk disk eller inte.

Android och senare Windows-versioner har inte sådanttönk varpå andra processer kan störa rendering av GUI tyvärr trots att det såklart är en kritisk del då användaren interagerar med ett GUI i de flesta fall varpå vad använder gör alltid bör prioriteras högst ...

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Kanske det är för att Walmart nyligen har släppt Walmart Onn 4k Pro Google TV Streaming Box för $50 nyligen som Google vill ha en egen TV Streamer:

Walmart releases $50 Onn 4K Pro streamer w/ 32GB Storage, 3GB RAM, WiFi 6, hands-free voice control, and more
https://www.aftvnews.com/walmart-releases-50-onn-4k-pro-strea...

Walmart Onn 4k Pro Google TV Streaming Box Review
https://www.youtube.com/watch?v=fROLBwSMkyY

Is the ONN 4K Pro BETTER than Firestick 4K? Review the Firestick Alternative
https://www.youtube.com/watch?v=X1uXLTUswvQ

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"