Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyllbert:

Evidens har funnits i svenska språket sen åtminstone 1716.
Profitera än längre.

Pickla finns inte med i SAOL, däremot nämns det i svenska ordboken som ett ord som funnits sen 1890 i den betydelsen.

De ska inte komma undan med det bara för att det gått några år, stå på dig @ELF !

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vaknar i godan ro i segelbåten. Ligger bra förtöjd i en naturhamn, viken är tom på andra båtar då det blåst kuling i vindarna kvällen innan och under natten.

Vinden viner i träden, tranbärsdrycken som dagen innan runnit ut på byxorna pga kork som roterade hur den ville är glömt, allt är som det ska. En segelbåt anländer och lägger sig stilla på svaj en bit bort.

Men nu på kvällen har det kommit en skock båtar som, på andra sidan lilla viken, spelar hög musik, varvar motorerna, eldar direkt på klippan vad det verkar. De verkar tävla i att ha OS i dålig musiksmak och alla är i delad ledning, det här blir målfoto.

Men, nu har (våra) barn somnat och förhoppningsvis festar myggen på dårarna som just i detta nu varvar motorerna för skojs skull.

Så här var det faktiskt inte förr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Så här var det faktiskt inte förr.

Så var det i alla fall för ca 20 år sedan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Fan vad dålig itunes är.
vill lägga till flera fysiska mappar i EN spellista, näe, itunes skapar flera tusen spellistor med bara en låt i varje.. Så jag får sitta och trycka delete em miljard gånger för att få bort alla spellistor den skapade som jag inte ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fan vad dålig itunes är.
vill lägga till flera fysiska mappar i EN spellista, näe, itunes skapar flera tusen spellistor med bara en låt i varje.. Så jag får sitta och trycka delete em miljard gånger för att få bort alla spellistor den skapade som jag inte ville ha.

Kör du med typ Arduino eller liknande för att hantera fysiska mappar?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Kör du med typ Arduino eller liknande för att hantera fysiska mappar?

Windows 10, har 2 "rot"-mappar med olika mappar med mp3:or i i typ mina bilbliotek\musik.
Alla sätt jag försökt att få in det för att kunna synka till telefonen, skapar en spellista PER fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Windows 10, har 2 "rot"-mappar med olika mappar med mp3:or i i typ mina bilbliotek\musik.
Alla sätt jag försökt att få in det för att kunna synka till telefonen, skapar en spellista PER fil.

Förlåt, jag spelade dum besserwisser och syftade specifikt på "fysiska mappar"...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Fan vad dålig itunes är.

Itunes och hela ipod/apple music-miljön jobbar ju väldigt mycket efter metadata snarare än mappar, se till att alla spår är tillagda i itunes och att du skapar spellistorna i programmet så borde det gå bättre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Itunes och hela ipod/apple music-miljön jobbar ju väldigt mycket efter metadata snarare än mappar, se till att alla spår är tillagda i itunes och att du skapar spellistorna i programmet så borde det gå bättre.

Det är ju det jag försöker, så fort jag väljer att lägga till min mp3:or (mapparna från disk) så skapar den en spelllista per fil, det är rätt så jobbigt att tabort ett part tusen spellistor när man måste sitta och spamma DEL-knappen, då man inte kan markera alla spelllistor, eller sitta och hålla DEL för att tabort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är ju det jag försöker, så fort jag väljer att lägga till min mp3:or (mapparna från disk) så skapar den en spelllista per fil, det är rätt så jobbigt att tabort ett part tusen spellistor när man måste sitta och spamma DEL-knappen, då man inte kan markera alla spelllistor, eller sitta och hålla DEL för att tabort.

Har aldrig varit med om någonting liknande.
Kan du inte bara lägga till root-mappen som alla underkataloger med respektive filer ligger i?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Har aldrig varit med om någonting liknande.
Kan du inte bara lägga till root-mappen som alla underkataloger med respektive filer ligger i?

Nix, blir bara spellistor oavset hur jag gör.

Permalänk
Medlem

Semesterstängt, sommarturlistor, sommarjobbare(!!!). Far allihopa käpprätt åt fanders. Spara en speciell ring i helvetet åt sommarjobbare som inte lärt sig något på, ja nu över åtta veckor.

Fan det är som att sommarjobbare blir sämre för varje år, och de senaste tre åren har varit riktigt dåliga, men rekordet slås med rågre iår.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Gubbgnäller över att jag behöver ha ett mobilnummer, för att beställa ett kontantkort. Vem kom på den smarta idén?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Gubbgnäller över att jag behöver ha ett mobilnummer, för att beställa ett kontantkort. Vem kom på den smarta idén?

Provat Telia?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Provat Telia?

Yep, dom vill ha mailadress för orderbekräftelse och ett mobilnummer för leveransavisering 🤣 varför inte bara skicka leveransavisering till mailadressen?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av issue:

Skrivet av Bael:

Provat Telia?

Inte enklare att gå förbi pressbyrån/lokala "tobaks" Både och brukar sälja diverse kort.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Inte enklare att gå förbi pressbyrån/lokala "tobaks" Både och brukar sälja diverse kort.?

Njae, beror ju på vart man bor och vilka ärenden man ska uträtta i närtid. Men eftersom de kräver ett mobilnummer för att skaffa ett kontantkort så får jag väl ta mig till en affär någon dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Njae, beror ju på vart man bor och vilka ärenden man ska uträtta i närtid. Men eftersom de kräver ett mobilnummer för att skaffa ett kontantkort så får jag väl ta mig till en affär någon dag.

Verkar inte som om du behöver ett mobilnummer för att beställa ett från Telia, däremot behöver du ett bankid!
https://www.telia.se/mobilt/kontantkort/kop

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Verkar inte som om du behöver ett mobilnummer för att beställa ett från Telia, däremot behöver du ett bankid!
https://www.telia.se/mobilt/kontantkort/kop

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

SweTinders.....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alltså vad fan händer? Sen när är Sweclockers nya Familjeliv / Flashback? Dags att höja nivån alltså, SERIÖST!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

<Uppladdad bildlänk>

Där ser man gick aldrig så långt trodde naivt att bankid räckte, man behöver det för aviseringen & verkar som om man måste hämta det hos ombud då fast mail borde gå bra då med (kan man inbilla sig )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta gjorde mig upprörd. Vill inte dra igång politisk diskussion, bara påpeka hur i helvete fel detta är. En vägledande dom i högsta förvaltningsdomstolen innebär att Sveriges kommuner inte behöver ordna särskilda boenden till äldre inom deras egen kommun utan att tvinga dem att flytta. Att tvinga äldre att flytta till särskilda boenden i andra kommuner, långt ifrån deras familj, vänner och den miljö de är vana vid, är inhumant. Äldre har ofta etablerade sociala nätverk och är beroende av regelbundna besök från familj och vänner. Att flytta dem långt bort leder till social isolering och ensamhet, vilket påverkar deras mentala hälsa negativt.

Många äldre känner sig trygga och bekväma i sin välbekanta miljö. Tvingas anpassa sig till en ny kommun är förvirrande och stressande, särskilt för dem med kognitiva svårigheter. Flytta till en annan kommun innebär också att behöva vänja sig vid nya vårdgivare och rutiner, vilket skapar osäkerhet och otrygghet för de äldre. Kontinuitet i vården är ofta viktig för äldre, särskilt för dem med komplexa vårdbehov.

En äldre persons livskvalitet är ofta nära kopplad till deras sociala och fysiska miljö. Flyttas bort från det som är bekant och tryggt leder till försämrad livskvalitet och hälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Där ser man gick aldrig så långt trodde naivt att bankid räckte, man behöver det för aviseringen & verkar som om man måste hämta det hos ombud då fast mail borde gå bra då med (kan man inbilla sig )

Ja det här är så dumt, jag måste ha ett mobilnummer för att kunna beställa ett nytt mobilnummer. Och om jag nu kan får orderbekräftelse på Mail, varför kan jag inte få leveransuppdateringar på Mail? 🤣

Jaja, blir till att gå in i butik när jag passerar en

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Detta gjorde mig upprörd. Vill inte dra igång politisk diskussion, bara påpeka hur i helvete fel detta är. En vägledande dom i högsta förvaltningsdomstolen innebär att Sveriges kommuner inte behöver ordna särskilda boenden till äldre inom deras egen kommun utan att tvinga dem att flytta. Att tvinga äldre att flytta till särskilda boenden i andra kommuner, långt ifrån deras familj, vänner och den miljö de är vana vid, är inhumant. Äldre har ofta etablerade sociala nätverk och är beroende av regelbundna besök från familj och vänner. Att flytta dem långt bort leder till social isolering och ensamhet, vilket påverkar deras mentala hälsa negativt.

Många äldre känner sig trygga och bekväma i sin välbekanta miljö. Tvingas anpassa sig till en ny kommun är förvirrande och stressande, särskilt för dem med kognitiva svårigheter. Flytta till en annan kommun innebär också att behöva vänja sig vid nya vårdgivare och rutiner, vilket skapar osäkerhet och otrygghet för de äldre. Kontinuitet i vården är ofta viktig för äldre, särskilt för dem med komplexa vårdbehov.

En äldre persons livskvalitet är ofta nära kopplad till deras sociala och fysiska miljö. Flyttas bort från det som är bekant och tryggt leder till försämrad livskvalitet och hälsa.

Kommun är ett synnerligen dåligt mått på det du skriver om, oaktat att de flesta som beviljas särskilt boende lider av demenssjukdom i ett stadie där de inte direkt springer runt på stan. Oklart i detta fall, men det rörde sig i vart fall om någon typ av demens.

Sanningen kring vad som faktiskt hände här, vilket framgår av domen, är att personen ifråga (gissningsvis egentligen helt eller delvis barn(en)) fick boende i Simrishamn istället för Ystad. Detta gjordes sannolikt för att få till det inom viss tid då plats saknades i hemkommunen, dvs boendena var fulla. Detta tackades nej till. Sedan kom erbjudande om boende i hemkommunen Ystad, men enligt IVO för sent. Detta tackades nej till. Personen sökte istället boende i annan kommun än Ystad (!), nämligen i Skurup, där den vid domens avkunnande i tidigare instans bodde. Kravet på sanktionsavgift till staten som straff rörde inte att plats inte erbjudits i hemkommunen, utan att det erbjudandet kom för sent enligt IVO, då de ansåg att det avseende Simrishamn inte räknades. Den yrkade sanktionsavgiften avsåg tiden mellan sex månader efter beviljad insats fram till att boende erbjöds i Ystads kommun.

Avståndet mellan Ystad och Simrishamn är 4 mil och mellan Ystad och Skurup 2,4 mil, räknat på orten som gett kommunerna deras namn. Du kan ju fundera över vilka avstånd det kan röra sig om i en del kommuner i Norrland och man fortfarande håller sig inom kommunen...

Man kan möjligen även notera att det är ungefär samma avstånd från de östra delarna av Ystads kommun till Simrishamn (orten) som till Ystad (orten). Som sagt, det är ett mycket yxigt och klumpigt mått att använda kommungränsen för att argumentera kring vad som är bra och dåligt i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kommun är ett synnerligen dåligt mått på det du skriver om, oaktat att de flesta som beviljas särskilt boende lider av demenssjukdom i ett stadie där de inte direkt springer runt på stan. Oklart i detta fall, men det rörde sig i vart fall om någon typ av demens.

Sanningen kring vad som faktiskt hände här, vilket framgår av domen, är att personen ifråga (gissningsvis egentligen helt eller delvis barn(en)) fick boende i Simrishamn istället för Ystad. Detta gjordes sannolikt för att få till det inom viss tid då plats saknades i hemkommunen, dvs boendena var fulla. Detta tackades nej till. Sedan kom erbjudande om boende i hemkommunen Ystad, men enligt IVO för sent. Detta tackades nej till. Personen sökte istället boende i annan kommun än Ystad (!), nämligen i Skurup, där den vid domens avkunnande i tidigare instans bodde. Kravet på sanktionsavgift till staten som straff rörde inte att plats inte erbjudits i hemkommunen, utan att det erbjudandet kom för sent enligt IVO, då de ansåg att det avseende Simrishamn inte räknades. Den yrkade sanktionsavgiften avsåg tiden mellan sex månader efter beviljad insats fram till att boende erbjöds i Ystads kommun.

Avståndet mellan Ystad och Simrishamn är 4 mil och mellan Ystad och Skurup 2,4 mil, räknat på orten som gett kommunerna deras namn. Du kan ju fundera över vilka avstånd det kan röra sig om i en del kommuner i Norrland och man fortfarande håller sig inom kommunen...

Man kan möjligen även notera att det är ungefär samma avstånd från de östra delarna av Ystads kommun till Simrishamn (orten) som till Ystad (orten). Som sagt, det är ett mycket yxigt och klumpigt mått att använda kommungränsen för att argumentera kring vad som är bra och dåligt i detta fall.

Även om många äldre i behov av särskilt boende lider av demens och inte nödvändigtvis behöver röra sig fritt i samhället, innebär en flytt till en annan kommun en betydande förändring i deras miljö. För personer med demens kan en sådan förändring vara extremt desorienterande och försämra deras tillstånd. Flytta från familj och det kända nätverket leder till ökad isolering och försämrad livskvalitet​.

Även om avstånden mellan kommuner som Ystad och Simrishamn eller Skurup kan vara relativt korta, är de inte obetydliga för äldre personer och deras anhöriga. Resan för familj och vänner att besöka kan bli mer besvärlig, vilket kan leda till färre besök och ytterligare isolering för den äldre personen. Dessutom kan tillgången till lokala resurser och bekanta vårdgivare påverkas negativt​.

I detta fall har domstolen beslutat att kommuner kan erbjuda boenden i andra kommuner om det uppfyller en "skälig levnadsnivå". Men detta missgynnar de äldre, om boenden i den egna kommunen inte erbjuds i tid eller om de erbjuds som en senare åtgärd. Kommuner tar inte sitt fulla ansvar för att säkerställa tillräckliga lokala resurser för sina äldre invånare.

Domen, som tillåter att kommuner erbjuder särskilda boenden utanför den egna kommunen, trots att det kan finnas platser inom en rimlig tid i den egna kommunen, är ett beslut som gynnar administrativa och ekonomiska intressen och inte individens välmående. Det är viktigt att det juridiska systemet och kommunerna sätter individens rättigheter och behov i centrum. Detta inkluderar att minimera den stress och de negativa effekter som en flytt har på äldre personer, särskilt de som lider av demens eller andra allvarliga hälsotillstånd.

Det är därför angeläget att beslut om boendeplaceringar är individuellt anpassade och tar hänsyn till den enskildes sociala nätverk, bekantskap med miljön och behov av kontinuerlig vård. Att säkerställa att äldre personer får möjlighet att bo i sin hemkommun, borde vara en prioritet för att främja deras välbefinnande och bibehålla deras livskvalitet.

Permalänk
Medlem

Angående äldreboende, jag nöjer mig med att konstatera att det tycks ha blivit sämre än förr och att gnället därför är relevant.

Alla kommuner kan inte dras över en kam, men kan konstatera att av min hemkommuns ca 4 större äldreboenden, varav min mor arbetade på 1, så har 2 stängts - ett av de stängda låg i centralorten och många fick någon mil resväg med sällangående buss till sin anhöriga istället för mer tätgående busslinje. Bostadsbrist hade tydligen drivit upp värdet på marken eller något

Mest pengar sparade dock kommunen på att mycket färre flyttar till ålderdomshem numera, och att de sedan väljer att bo där kortare innan de trillar av pinn.

Dagens gnäll: läste en bokserie ute på en ö i skärgården. Tänkte slå på stort, och köpa del tre som nyligen kom ut. Alltså, tidigare i år, inte förra veckan liksom. Men, den finns inte som e-bok.

Varför?

Så här blir lite omvänt gubbgnäll; jag trodde det skulle vara bättre nu.

Men det är det fan inte.

Kommer ju inte att köpa boken när jag kommer tillbaks till staden, då blir det biblioteket.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Angående äldreboende, jag nöjer mig med att konstatera att det tycks ha blivit sämre än förr och att gnället därför är relevant.

Alla kommuner kan inte dras över en kam, men kan konstatera att av min hemkommuns ca 4 större äldreboenden, varav min mor arbetade på 1, så har 2 stängts - ett av de stängda låg i centralorten och många fick någon mil resväg med sällangående buss till sin anhöriga istället för mer tätgående busslinje. Bostadsbrist hade tydligen drivit upp värdet på marken eller något

Mest pengar sparade dock kommunen på att mycket färre flyttar till ålderdomshem numera, och att de sedan väljer att bo där kortare innan de trillar av pinn.

Dagens gnäll: läste en bokserie ute på en ö i skärgården. Tänkte slå på stort, och köpa del tre som nyligen kom ut. Alltså, tidigare i år, inte förra veckan liksom. Men, den finns inte som e-bok.

Varför?

Men det är det fan inte.

Kommer ju inte att köpa boken när jag kommer tillbaks till staden, då blir det biblioteket.

Min morsa var chef för ålderdomshem när jag var liten kis i slutet på 70talet och framåt. Själv blev jag senare socionom och har jobbat bland den kommunala ledningen för både äldreomsorg och handikappomsorg under snart 25 år så har lite erfarenhet av sånt här, om än väldigt subjektiv såklart.

Klart är iaf att en väldig förändring har skett sedan 80talet och nu - idag är du betyyyydligt sjukare och har högre behov för generell omsorg av din person än de som flyttade in på boenden för några årtionden sen.

Detta har i mångt och mycket att göra med hemmaboendeprincipen, dvs att idag önskar man i större utsträckning bo kvar i hemmet längre än tidigare och hemtjänst/hemsjukvård har också större möjligheter att lösa detta idag än förr i tiden.

Jag tror knappast att man lägger ner boenden för att man önskar folk illa utan för att man har ekonomiska ramar som måste hållas och hur man än vrider och vänder på det är det alltid nån som råkar illa ut.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Varför?

Men det är det fan inte.

Det har inte att göra med ökande vårdbehovet, har skett flera allvarliga övergrepp i äldreboenden, samt många stölder av äldres tillhörigheter i deras bostäder. Kommuner skyller ifrån sig och vill inte ta tag i problemen. Mörkertalet är säkert stort. Äldrevården i Sverige är i allmänhet under all kritik. Tänker inte låta min förälder sitta på ett äldreboende utan att vara engagerad, samma gäller givetvis om dom får hembesök för att få hjälp.