Ta bort och slå samman partitioner, även EFI

Permalänk
Medlem

Ta bort och slå samman partitioner, även EFI

Hej, hur gör jag bäst för att merga partitioner så att varje fysisk disk är en hel egen och inte uppdelat i partitioner? Har sett en del mjukvara men de kostar. Vad är det enklaste och billigaste sättet om man inte är jättebra på att joxa i CMD osv…

Jag vill ha bort/ merga ihop de rödmarkerade på diskarna:

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt... Enklare att göra backup på det du behöver göra backup på, sedan koppla ur alla diskar förutom den du vill installera windows på och göra en ren installation.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jeppo_ny:

Hej, hur gör jag bäst för att merga partitioner så att varje fysisk disk är en hel egen och inte uppdelat i partitioner? Har sett en del mjukvara men de kostar. Vad är det enklaste och billigaste sättet om man inte är jättebra på att joxa i CMD osv…

Jag vill ha bort/ merga ihop de rödmarkerade på diskarna:

<Uppladdad bildlänk>

Du måste ha en fristående EFI-partition om du vill kunna bota systemet.

Du kan inte merge:a olika diskar.
Du kan inte merge:a partitioner på olika ändar av diskarna såvida inte disken klarar av att presentera utrymmet bara som tomt tillsammans med alla andra tomma sektorer. Det är svårt att uttala sig om utan att veta disk och disktyp.

Ska du bara ta bort innehållet så kan du radera partitionerna.
Vilken disk EFI-partitionen ligger på är inte viktigt.

Höger-klicka "Radera partion" är steg ett, sedan högerklickar du på närliggande partition som du vill ha kvar och väljer "Utöka partition".

Känns som att risken är rätt överhängande här att du pajar systemet så att det inte bootar längre om du inte har koll på vad som finns på partitionerna?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du koll på att Windows behöver EFI-partitionen för att boota? Om du inte bryr dig om det och ändå ska installera om så kan du ta bort och skapa nya partitioner via Windows-installationen.

Men om du vill slå ihop partitioner så kan du använda t.ex. GParted, som är helt gratis och fritt. Se bara till att ha backup på allt viktigt, men det gäller ju förstås oavsett vad du gör.

Permalänk
Medlem

Jag glömde skriva tt jag håller på med en helt ny win10 installation som ska på den som heter disk 2 (ska bli disk 0, tänker koppla ur alla övriga innan jag bootar från USB med windows installeraren).

Men jag vill rensa bort alla övriga partitioner innan så att inget ligger och slaskar då jag koppolar in diskarna igen. Samt att jag vill rensa bort partitionerna från den disk som ska bli systemdisk; disk 2 på bilden.

Jag testade precis att köra diskpart med adminrättigheter men har inte tillåtelse att rensa EFI partitionerna.

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Jag glömde skriva tt jag håller på med en helt ny win10 installation som ska på den som heter disk 2 (ska bli disk 0, tänker koppla ur alla övriga innan jag bootar från USB med windows installeraren).

Men jag vill rensa bort alla övriga partitioner innan så att inget ligger och slaskar då jag koppolar in diskarna igen. Samt att jag vill rensa bort partitionerna från den disk som ska bli systemdisk; disk 2 på bilden.

Jag testade precis att köra diskpart med adminrättigheter men har inte tillåtelse att rensa EFI partitionerna.

ladda ner gparted (Live-versionen) och lägg på USB och boota den, då kan du göra precis vad du vill. Efter det kommer du antagligen boota windows-installationen och laga boot dock, så två USB-stickor kan behövas, en med Gparted och en med Windows-installation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Det här görs enklast under installationen av windows.

Finns många guider. Här är en. Jag har inte läst igenom den närmre än att på steg 10 gör man valet om man vill komma in i partitionshantering inför windowsinstallationen:
https://pureinfotech.com/create-custom-partition-install-wind...

Sedan tar man delete på allt där. Då blir disken återställd utan partitioner.
Efter det väljer man att göra en ny disk på hela utrymmet. Välj partitionen som disk för windowsinstallationen så kommer installern själv lägga till de andra partitioner som behövs.

Jag upplever det som överlägset enklast. Inga extra verktyg behöver skaffas utan det finns i windowsinstallern.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här görs enklast under installationen av windows.

Finns många guider. Här är en. Jag har inte läst igenom den närmre än att på steg 10 gör man valet om man vill komma in i partitionshantering inför windowsinstallationen:
https://pureinfotech.com/create-custom-partition-install-wind...

Sedan tar man delete på allt där. Då blir disken återställd utan partitioner.
Efter det väljer man att göra en ny disk på hela utrymmet. Välj partitionen som disk för windowsinstallationen så kommer installern själv lägga till de andra partitioner som behövs.

Jag upplever det som överlägset enklast. Inga extra verktyg behöver skaffas utan det finns i windowsinstallern.

Jag har försökt det under några installationsförsök men vissa partitioner går inte deleta i det steget, delete alternativet är utgråat.

Har kollat lite mer på diskpart och det är ju rätt lätt steg för steg men delete; ”delete partition override” kan jag inte göra då jag får ett meddelande
Om att det innehåller systemfiler.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jeppo_ny:

Jag har försökt det under några installationsförsök men vissa partitioner går inte deleta i det steget, delete alternativet är utgråat.

Har kollat lite mer på diskpart och det är ju rätt lätt steg för steg men delete; ”delete partition override” kan jag inte göra då jag får ett meddelande
Om att det innehåller systemfiler.

Startar du från en USBsticka med hela windowsinstallationen?
Kör man igång återställning från windows själv så kommer windows antagligen inte vilja slänga sig själv - för installationsunderlaget finns på disken man kört från. Så det är av relevans att man kör det här från en windows-installationssticka.

Men jag vet inte om det här är problemet. Kanske du redan gjort så. Har inte haft problem själv här. Hmm.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Precis som det nämns i tråden kan du göra delete på ALLA partitioner när du bootat igång windows USB installationen.
Efter det när du bara har 1 rad med Unallocated space trycker du igång installationen så fixar den resten. Behöver inte skapa ny partition det sköter windows.

Så ska det se ut, sedan tryck "next" bara.

Annars kan jag rekommendera AOMEI om du behöver mecka med partitioner, den är gratis och har hjälpt mig några gånger när jag behövt merga utrymme på olika "sidor" av disken. T.ex när C: ligger först och sedan ligger det små partitioner emelllan och sedan har man fritt utrymme då kan inte windows diskmanager merga detta med C: men det klarar AOMEI

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Precis som det nämns i tråden kan du göra delete på ALLA partitioner när du bootat igång windows USB installationen.
Efter det när du bara har 1 rad med Unallocated space trycker du igång installationen så fixar den resten. Behöver inte skapa ny partition det sköter windows.
https://filestore.community.support.microsoft.com/api/images/038e1d9e-eaf7-4356-9967-f568eaa56f02
Så ska det se ut, sedan tryck "next" bara.

Annars kan jag rekommendera AOMEI om du behöver mecka med partitioner, den är gratis och har hjälpt mig några gånger när jag behövt merga utrymme på olika "sidor" av disken. T.ex när C: ligger först och sedan ligger det små partitioner emelllan och sedan har man fritt utrymme då kan inte windows diskmanager merga detta med C: men det klarar AOMEI

Det är nåt som är skumt, jag ska testa att ta ur alla diskar utom den som jag ska ha Windows på.
Har gjort några försök nu. EFI partitionen på ena disken slaskar kvar sen ett tidigare försök. Men som sagt. Jag kopplar ur alla övriga diskar samt M2 Nv2, den sitter monterad under en heatsink, sitter lite illa till men det måste gå…

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan köra diskpart från installationen också mha SHIFT+F10:
Diskpart
list disk
select disk x (där x motsvara disknumret)
clean

Om du ska radera allt på alla diskar kan du ha all inkopplade vid det här tillfället och köra kommandona på respektive disk, sedan stänga av datorn och koppla ur ickenödvändiga diskar.