Muskampen 2025: Segraren korad!

Hjälp med en enklare dator för äldre familjemedlem.

Permalänk
Medlem

Hjälp med en enklare dator för äldre familjemedlem.

Halloj, Sweclockers!

Tänkte bygga en dator till en äldre familjemedlem, datorn kommer mest användas till generell surfing och kolla på katt / djur videos på youtube, tänkte på en Optiplex / elite desk / thinkcentre från början men va osäker på hur mkt en UHD 630 pallar, så jag tänket att det får bli en desktop men jag sitter på ett gammalt gtx 970 & ett 960, så varför inte använda dom igen borde väl funka rätt bra för 1080p på antingen 75mhz eller 100mhz? även i 2024? har i ärlighetens namn aldrig byggt något med låga specs så jag är faktiskt osäker på vad som faktiskt krävs för generell surfing. anledningen med 650 psun är väl för jag vet inte om jag ev kommer köpa något i 10 eller 20 serien gpu att stoppa i, och har inget "svagare" nätagg liggandes.

Tack på förhand.

Men jag tänkte så här med delar:

Visa signatur

The end is near, and my finger taste like cheetos and regrets.

Permalänk
Snusfri

När det kommer till en helt vanlig och enkel surfburk så skulle jag aldrig bygga något sådant stort åbäke.
Skulle antingen köra på en GMKTec NucBox G3 med N100, 16GB RAM och 512GB SSD för ca 2000:- eller en Beelink med samma spec för 2400:-

Båda 2 är stora märken som är mer än tillräckligt kraftfulla för vad de skall användas till.
Att de sedan är väldigt strömsnåla, tysta, kostar en 3'e del och tar väldigt liten plats och är en modern plattform är bara ett stort plus enligt mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Får läsa på lite med nucbox och beelink, föredrar om man kan köpa i sverige, att enheten är tyst är inte ett problem, och plats finns det för mkt av. men tackar för svar och ska läsa på lite mer om NUC!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racc:

Halloj, Sweclockers!

Tänkte bygga en dator till en äldre familjemedlem, datorn kommer mest användas till generell surfing och kolla på katt / djur videos på youtube, tänkte på en Optiplex / elite desk / thinkcentre från början men va osäker på hur mkt en UHD 630 pallar, så jag tänket att det får bli en desktop men jag sitter på ett gammalt gtx 970 & ett 960, så varför inte använda dom igen borde väl funka rätt bra för 1080p på antingen 75mhz eller 100mhz? även i 2024? har i ärlighetens namn aldrig byggt något med låga specs så jag är faktiskt osäker på vad som faktiskt krävs för generell surfing. anledningen med 650 psun är väl för jag vet inte om jag ev kommer köpa något i 10 eller 20 serien gpu att stoppa i, och har inget "svagare" nätagg liggandes.

Tack på förhand.

Men jag tänkte så här med delar:
<Uppladdad bildlänk>

Interngrafik skulle kunna fixa de användningsområdena galant, helt onödigt att stoppa i fetare grafikkort, blir ju bara högre effektförbrukning och oljud.

Hade mer tittat på en begagnad företags SFF burk, de har även mer kraft än en N100 baserad dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du inte behöver köpa en egen CPU kylare utan bara ta den som kommer i boxen har dock inte koll på Intel men amd's CPUs brukar ha en med i boxen, borde gå att kolla upp. Sen skulle jag nog tycka att en annan billigare chassi skulle gå då den inte behöver någon RGB såvida din äldre familjemedlem verkligen vill ha det. Typ något sånt hart tror jag skulle passa bättre om det bara gäller lite goglingar här och där och betala räkningar o.s.v. Detta är inte en perfekt byggnad men jag tror att den är bättre då det inte är någon onödig rgb och några tusenlappar billigare.

Gör såklart din egna undersökning. men tror du borde tona ner det lite Hoppas detta hjälper något
MVH// Songfei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

https://komponentkoll.se/bild/FPoov.png
Gör såklart din egna undersökning. men tror du borde tona ner det lite Hoppas detta hjälper något
MVH// Songfei

Beträffande den valda SSDn i förslaget ovan bör ni ta del av det som omnämns om den i denna tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720343-asikter-bygge-...

Permalänk
Medlem

Åter igen tack så mkt för råd och tips, eftersom jag inte har någon erfarenhet av ssf datorer / kontors datorer, så har det varit lite krångligt, har dock funderat på att skaffa en liten sådan där för att tinkra med homelab / emulator station, men min tanke med detta bygget har varit att jag har ett gammalt 970 som ligger har en gammal I5 som också ligger men den cpun stöds inte av win 11 sure 10 funkar ju fortfarande i typ 1 år till.

Personen i fråga ser också rätt dåligt, det va därför jag va osäker på att ett uhd 630 skulle funka då det stödjer upp till 1080p 60hz och personen i fråga tyckte 60hz flimra och va jobbigt för ögonen, så personen fick titta en stund på min ena 75hz och det va bättre och bäst va ju min 1440 165 ips, men personen tyckte 27" va för stort, först tänkte jag sure jag köper en 144hz 1080p gaming skärm, och ett 3050 kort eller något sådant, för att få ut 144, men samtidigt så hade jag ju det där 970 som vore bra om det kom till användning igen, men tror inte det pallar högre än 100hz? (osäker) och gick på I3 då den ändå verkar göra jobbet rätt bra för att surfa osv. browsern som ska användas är firefox, då det är det enda jag kan och använder dagligen, och eftersom det kan vara lite tungt, så tänkte jag att det vore ju vara funkis med just den setupen jag posta i trådstart, Men för all del forsätt ge mig goda råd eller tips! allt mottages varmt!

mvh!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. flimmer så fungerar inte LCD på det sättet. Om de flimrar så är det för att bakgrundsbelysningen flimrar, och flimmerfrekvensen som isåfall är beror inte på uppdateringsfrekvensen, så 60 Hz och 540 Hz flimrar precis lika mycket. De flesta skärmarna är flimmerfria numer, men sannolikt inte alla.

Däremot kan ju förstås högre uppdateringsfrekvens upplevas jämnare och därmed trevligare på så vis, så det är väl att rekommendera ändå om inte skärmen blir en onödigt stor kostnad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS