Köpråd Ryzen 9 7900x vs 9700x/9900x

Permalänk
Medlem

Köpråd Ryzen 9 7900x vs 9700x/9900x

Hej!

Har tänkt köpa ny dator nu och hittat detta:

https://komponentkoll.se/bygg/cqVWr

Förklaring till vissa delar:
5 fläktar är till ett bygge jag ska göra, där jag bygger in datorn i ett skrivbord.

2st 2tb m2 för lagring av material för spel/youtubevideos etc.

Vill ha en allrounddator med liiiite mer fokus på "arbetsstation" (unity, filmredigering, streaming kanske?) och undrar hur de olika delarna ser ut? Ska jag ändra på något? Sitter hemma med två skärmar som har g-sync, därav valet av 4070 super.

Sen till frågan i rubriken; vilken processor ska man gå på? 7900x, 9700x eller 9900x? Kommer INTE spela nya spel i 4K, knappt 1440p (om jag ens kommer spela något nyare spel...)

/Daniel

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på skillnaden i pris i förhållande till prestanda blir det svårt att rekommendera 9000-serien, om inte något magiskt enhörningstrick gör att 9900X presterar spektakulärt mycket bättre än sina syskon med färre kärnor. Recensioner kommer finnas tillgängliga 14/8. Så då blir ju frågan främst hur din budget ser ut och vilken mjukvara du kommer använda. 7900X kostar snäppet mindre än 9700X, men bör prestera ungefär 50% bättre om programmet kan dra nytta av samtliga kärnor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på skillnaden i pris i förhållande till prestanda blir det svårt att rekommendera 9000-serien, om inte något magiskt enhörningstrick gör att 9900X presterar spektakulärt mycket bättre än sina syskon med färre kärnor. Recensioner kommer finnas tillgängliga 14/8. Så då blir ju frågan främst hur din budget ser ut och vilken mjukvara du kommer använda. 7900X kostar snäppet mindre än 9700X, men bör prestera ungefär 50% bättre om programmet kan dra nytta av samtliga kärnor.

Vad tycker du om de andra delarna i länken? Något som är helt galet?

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag tycker valet av moderkort kanske inte är det bästa, det sågades ganska rejält av åtminstone Hardware Unboxed främst på grund av att det har rent usel strömförsörjning till processorn. Jag har dock inget tips på bättre om det skall vara microATX, men HUB (techspot) har ordentliga genomgångar där de bästa listas. Man får dock jämföra med svenska priser då flera av de kort han ratar har mycket bättre pris här och nu, och därmed skulle rankas högre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tycker valet av moderkort kanske inte är det bästa, det sågades ganska rejält av åtminstone Hardware Unboxed främst på grund av att det har rent usel strömförsörjning till processorn. Jag har dock inget tips på bättre om det skall vara microATX, men HUB (techspot) har ordentliga genomgångar där de bästa listas. Man får dock jämföra med svenska priser då flera av de kort han ratar har mycket bättre pris här och nu, och därmed skulle rankas högre.

Pris är inte det viktigaste för mig (att det är billigt alltså). Vill ju hellre ha ett bra moderkort så det inte flaskhalsas eller så.

Kan detta vara något? Moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Pris är inte det viktigaste för mig (att det är billigt alltså). Vill ju hellre ha ett bra moderkort så det inte flaskhalsas eller så.

Kan detta vara något? Moderkort

Om det måste vara mATX så har detta bra strömförsörjning.

https://www.computersalg.se/i/9223983/asrock-b650m-pg-riptide...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på skillnaden i pris i förhållande till prestanda blir det svårt att rekommendera 9000-serien, om inte något magiskt enhörningstrick gör att 9900X presterar spektakulärt mycket bättre än sina syskon med färre kärnor. Recensioner kommer finnas tillgängliga 14/8.

9700x är 8-core jämfört med 7900x och 9900x så det håller jag med om att den går bort om man vill ha fler kärnor.

Men 7900x jämfört med 9900x blir killgissningar som du skriver till 14/8 men det finns ett par saker som ändå talar för:
1. Temperatur, 9900x borde vara svalare än 7900x
2. Single-tråd prestandan

Men det är klart blir prisskillnaden stor så kan det bli svårare att motivera.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

9700x är 8-core jämfört med 7900x och 9900x så det håller jag med om att den går bort om man vill ha fler kärnor.

Men 7900x jämfört med 9900x blir killgissningar som du skriver till 14/8 men det finns ett par saker som ändå talar för:
1. Temperatur, 9900x borde vara svalare än 7900x
2. Single-tråd prestandan

Men det är klart blir prisskillnaden stor så kan det bli svårare att motivera.

Tänker att fler kärnor är ju bra (bättre) vid tyngre jobb som jag ska ha som fokus. Sen om man kollar nyheten kring lanseringen av 9900x så kommer det skilja äver 2000kr mellan 7900x och 9900x. Är det värt den prisskillnaden för det lilla extra 9900x verkar ge? Såg något test på youtube där man varken fick jättemycket mer FPS i spel eller någon markant skillnad i diverse "arbetsprogram"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Tänker att fler kärnor är ju bra (bättre) vid tyngre jobb som jag ska ha som fokus. Sen om man kollar nyheten kring lanseringen av 9900x så kommer det skilja äver 2000kr mellan 7900x och 9900x. Är det värt den prisskillnaden för det lilla extra 9900x verkar ge? Såg något test på youtube där man varken fick jättemycket mer FPS i spel eller någon markant skillnad i diverse "arbetsprogram"..

Här har du lite grafer för 9700x, 9900x får vi vänta till nästa veckas tester:
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9700x/28.html

Om det är värt det eller inte beror på vad du har för last och hur kostnads känslig du är.

Visa signatur

Amd o Apple