Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Trasig on knapp på chassi.

Hej.

Jag har en stationär dator med Fractal Design Define med glassida.
Rog Strix Z390-F Gaming Moderkort
I7-9700k etc
Mitt problem är att den runda on knappen jag startar datorn med, på senare tid inte svarat direkt när man trycker. Och blir sämre varje gång, härom dagen fick jag knappt igång den.
Fick trycka jättehårt på knappen, sen dess har jag inte vågat stänga av datorn.
Hur löser man detta på bästa sätt?
Har haft flera datorer genom åren, men aldrig drabbats av detta problem.
På i mina ögon, en hyfsat ny dator.

Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat Fractal för att höra om det går att få ny knapp.
Eller flytta knappen från ON till RESET på moderkortet, så Reset sätter på/av din dator. Och då koppla ur reset.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag har inte byggt datorn själv, men du tror att knappen är utbytbar?
Och man kan bara få en ny knapp från Fractal?
Eller alternativt byta en sladd till reset.
Hm, helst byta knapp.
Frågan hur bökigt det är.
Resetknappen är så liten å sänkt i chassit.
Ska kontakta Fractal imorgon.

Permalänk
Medlem

In i bios och ändra så att datorn slår på sig när du t.ex. trycker på SPACE tangenten

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Använder du ett förgreningsuttag med brytare till datorn, så kan man ställa in datorn i BIOS, att automatiskt starta ifall den känner av att elen kommer tillbaka. BIOS manualen sektion 1.6.8 "Restore AC Power Loss"

Det vill säga när man stänger av, så stänger man av och sedan bryter strömmen.
Och när man vill starta så slår man på strömmen och så startar datorn direkt utan att behöva trycka på någon knapp.

Sedan beroende på vad du har för tangentbord/mus så kan man ju även konfigurera den att datorn startar ifall man trycker på tangentbordet/mus om det är kompatibelt och att man använder rätt uttag på moderkortet (de som har standbyström), detta kan även göras i BIOS. (hittar inte funktionen i manualen, men någon annan kanske vet hur man gör)

Permalänk
Medlem

Jag har haft några FD chassin genom åren där jag har både tappat bort och haft sönder saker som jag har fått via deras kundtjänst efter man har mejlat om det, dem kommer fråga efter chassi numret (Jag har för mig att det står under chassit på ditt) Och sen är det bara och byta ut hela knappsatsen. Nu minns jag inte om själva den delen på chassit där start, reset, usb m,m om den sitter fast skruvad eller bara dit tryckt som fronten, men det kommer du se ganska fort när du tar bort fronten och sidopanlerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

In i bios och ändra så att datorn slår på sig när du t.ex. trycker på SPACE tangenten

Skrivet av loefet:

Använder du ett förgreningsuttag med brytare till datorn, så kan man ställa in datorn i BIOS, att automatiskt starta ifall den känner av att elen kommer tillbaka. BIOS manualen sektion 1.6.8 "Restore AC Power Loss"

Det vill säga när man stänger av, så stänger man av och sedan bryter strömmen.
Och när man vill starta så slår man på strömmen och så startar datorn direkt utan att behöva trycka på någon knapp.

Sedan beroende på vad du har för tangentbord/mus så kan man ju även konfigurera den att datorn startar ifall man trycker på tangentbordet/mus om det är kompatibelt och att man använder rätt uttag på moderkortet (de som har standbyström), detta kan även göras i BIOS. (hittar inte funktionen i manualen, men någon annan kanske vet hur man gör)

Har ett grenuttag, men orkar inte in och krypa under skrivbordet varje dag, då köper jag hellre en ny dator.
Har Razer Ornata V2 som tangentbord, och Logitech G402 som mus.
Gillar inte att leka i bios, med detta var kanske ett bra förslag.
Då fraktal inte verkade så lätta att kontakta, även fast dom är svenskt.
Ny knapp hade jusåklart varit det bästa, om det går att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Är väl bara att fylla i: https://www.fractal-design.com/contact-us/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Har ett grenuttag, men orkar inte in och krypa under skrivbordet varje dag, då köper jag hellre en ny dator.
Har Razer Ornata V2 som tangentbord, och Logitech G402 som mus.
Gillar inte att leka i bios, med detta var kanske ett bra förslag.

Finns uttag som man har en liten kontroll som sätter på uttaget. Jag kör sån till datorern.

Ahh, hittade den, kör med denna:
https://www.clasohlson.com/se/Nexa-MYC-4-fjarrstrombrytare-3-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kanske det, trodde man kunde ringa.
Vilken modell har man då, hittar ingen etikett.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle tro det är en R6. Tror inte de tidigare modellerna hade de där full-size fönstren...
Och dessutom har R5 har två 5.25 platser högst upp.

---

Och nu när du väl orkat öppna frontpanelen, så är det kanske läge för ett extra uns ansträngning och plocka ur och rengöra filtret?

...

Risken är väl förresten att det inte är knappen i sig som är trasig, utan att nätagget istället håller på att ge upp...
Men det är nog värt att prova knappen först

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Kanske det, trodde man kunde ringa.
Vilken modell har man då, hittar ingen etikett.

Skrivet av Roger W:

Skulle tro det är en R6. Tror inte de tidigare modellerna hade de där full-size fönstren...

---

Och nu när du väl orkat öppna frontpanelen, så är det kanske läge för ett extra uns ansträngning och plocka ur och rengöra filtret?

...

Risken är väl förresten att det inte är knappen i sig som är trasig, utan att nätagget istället håller på att ge upp...

Holy moly batman! Gör genast ren datorn!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min R5 har exakt den där nedre filter-delen, men som sagt, 2 st 5,25 platser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samma chassi som dig. Har samma problem oxo. Funkar om man trycker hårt så än så länge orkar jag inte strula. Lär nog komma en dag när den ger upp snart ,men så här var den ju inte ibörjan

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Holy moly batman! Gör genast ren datorn!

Kände på mig att det skulle bli någon åsikt om dammet, köpte en uppladdningsbar blås häromdagen från amazon. Hade dock inte hunnit använda den. Men nu blev den invigd.
Men blåser inne när jag vågat stänga av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

---

...

Jaha, det tror inte jag.
Du grundar det påståendet på lite damm på datorn?
Eller någon annan kunskap?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neo1:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Kände på mig att det skulle bli någon åsikt om dammet, köpte en uppladdningsbar blås häromdagen från amazon. Hade dock inte hunnit använda den. Men nu blev den invigd.
Men blåser inne när jag vågat stänga av datorn.

Blås inte på det filtret utan ta loss och dammsug eller spola av det, och torka bort det värsta i datorn innan du börjar blåsa så slipper du en massa damm i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Jaha, det tror inte jag.
Du grundar det påståendet på lite damm på datorn?
Eller någon annan kunskap?

Det är relativt vanligt på datorer som är svårstartade att det är nätagget eller moderkortet som börjar bli dåligt, typiskt någon kondensator som inte laddar upp ordentligt. Symptomet då brukar vara att man får trycka flera gånger på knappen för att få igång datorn.

Men om det handlar om att man måste trycka hårt på knappen så lär det vara knappen som är dålig, hur hårt man trycker påverkar ju inget annat rent elektriskt.

Ett sätt att testa om det är knappen eller ej är förresten att bara koppla bort den från moderkortet och kortsluta pinnarna (vilket är det enda knappen gör) den är kopplad till med t.ex. en skruvmejsel en kort stund. Startar datorn normalt då så kan du vara rätt säker på att det är knappen som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Men om det handlar om att man måste trycka hårt på knappen så lär det vara knappen som är dålig, hur hårt man trycker påverkar ju inget annat rent elektriskt.

Kanske sitter en stor dammtuss i vägen där också som gör att den inte aktiveras.

Hittade förresten denna, borde väl gå att trä in kablarna i lagom öppning och sedan tejpa fast på lämpligt ställe (är ju över 1,6m lång kabel så man kan sätta uppe på skrivbordet om man vill):
https://www.inet.se/produkt/8901296/kolink-external-power-but...

Om det nu är knappen det är fel på, om inte nätaggregat/moderkort som spökar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Neo1:

Hej.

Jag har en stationär dator med Fractal Design Define med glassida.
Rog Strix Z390-F Gaming Moderkort
I7-9700k etc
Mitt problem är att den runda on knappen jag startar datorn med, på senare tid inte svarat direkt när man trycker. Och blir sämre varje gång, härom dagen fick jag knappt igång den.
Fick trycka jättehårt på knappen, sen dess har jag inte vågat stänga av datorn.
Hur löser man detta på bästa sätt?
Har haft flera datorer genom åren, men aldrig drabbats av detta problem.
På i mina ögon, en hyfsat ny dator.

Klassiskt Fractal problem, kontakta support så löser de en ny framknapp, har någon byggt datorn till dig så bör du rimligen sköta detta bytet kostnadsfritt åt dig inom garantitiden!

Also, plocka av filter fram och undertill, gör rent i vasken!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är relativt vanligt på datorer som är svårstartade att det är nätagget eller moderkortet som börjar bli dåligt, typiskt någon kondensator som inte laddar upp ordentligt. Symptomet då brukar vara att man får trycka flera gånger på knappen för att få igång datorn.

Ett sätt att testa om det är knappen eller ej är förresten att bara koppla bort den från moderkortet och kortsluta pinnarna (vilket är det enda knappen gör) den är kopplad till med t.ex. en skruvmejsel en kort stund. Startar datorn normalt då så kan du vara rätt säker på att det är knappen som är problemet.

Snyggt svarat, typ exakt vad jag hade tänkt skriva
Så jepp det kan mycket väl vara knappen om symptomen är som ovan att man måste trycka hårt. (speciellt som flera i tråden bekräftat att det är en grej på Fractalchassin) Kan ju hoppas det istället för nätagget...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra förslag, köpte datorn begagnad för ca 2-3 år sen. Stoppa in en till hårddisk o grafikkort. Blåste inte ur (vad jag minns) då jag inte såg något damm.
Tror inte dammet är problemet, men kan ha fel.
Min grabbs dator fick meddelande i bios om att den var för varm.
Fysatan, hela datorn var helt igenkleggad med damm.
Att den starta var ett under.
Men efter jag blåst rent allt med en riktig kompressor, går som en klocka nu, men var ett mycke mindre chassi, kanske midi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Klassiskt Fractal problem, kontakta support så löser de en ny framknapp, har någon byggt datorn till dig så bör du rimligen sköta detta bytet kostnadsfritt åt dig inom garantitiden!

Also, plocka av filter fram och undertill, gör rent i vasken!

Skrivet av Roger W:

Snyggt svarat, typ exakt vad jag hade tänkt skriva
Så jepp det kan mycket väl vara knappen om symptomen är som ovan att man måste trycka hårt. (speciellt som flera i tråden bekräftat att det är en grej på Fractalchassin) Kan ju hoppas det istället för nätagget...

Jag hoppas o tror att det är knappen.
Har kontaktat fractal via deras portal.
Men deras svarsmejl var att det kan ta flera dagar.
Jag gör rent o eventuellt allt annat när jag fått en ny knapp eller innan, om jag inte får igång datorn. Känner mig dock inte helt bekväm med att byta knapp.
Men allt löser sig

Permalänk
Medlem

Nice uppstädning,
du missade chansen att starta ett TikTok konto och filma det hela, det verkar vara något folk går igång på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nice uppstädning,
du missade chansen att starta ett TikTok konto och filma det hela, det verkar vara något folk går igång på.

Ja, idioter finns det på alla forum!

Permalänk
Medlem

Idag svarade fractal, att dom skulle skicka ny knapp.
Om dom fick serial nr på chassit, vilket fractal fått nu.

Allt kommer med posten imorgon.