Realmes nya teknik laddar mobilen på 4 minuter

Permalänk
Rekordmedlem

Jag väntar tills man kan använda snabbladdare för elbilar även för telefoner, att behöva vänta mer än 1 sekund är ju outhärdligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

320 watt med vilken spänning o kabeln då?
Börjar ställa rätt rejäla krav på framförallt kontakter och säkerhet kring detta.

Permalänk
Medlem

Nå blir jag tråkig men jag ser mer och mer "knasigheter" i SweClockers texter nuförtiden. Känns som att man antingen skruver väldigt mycket fel, läser källan för snabbt eller använder AI för att skriva artiklarna. Ex:

"Själva laddaren använder en ny transformator som separerar transformatorn från laddkretsen."

Källan ni hänvisar till (och andra källor för den delen) beskriver funktionen på detta sätt:

"To deal with dissipation concerns when using the SuperVOOC charging, Realme introduced a new AirGap voltage transformer that keeps the battery and the transformer physically separate."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nå blir jag tråkig men jag ser mer och mer "knasigheter" i SweClockers texter nuförtiden. Känns som att man antingen skruver väldigt mycket fel, läser källan för snabbt eller använder AI för att skriva artiklarna. Ex:

"Själva laddaren använder en ny transformator som separerar transformatorn från laddkretsen."

Källan ni hänvisar till (och andra källor för den delen) beskriver funktionen på detta sätt:

"To deal with dissipation concerns when using the SuperVOOC charging, Realme introduced a new AirGap voltage transformer that keeps the battery and the transformer physically separate."

Och i min värd är väl alltid transformator och batteri åtskilda sedan alltid i mobiltelefoner.
Laddare (transformatorn) sitter i väggen och ja mobilen i kabeln

Sedan misstänker jag att de har några smartare typer av reläer i mellan men för säkerhet m.m men ändå.

Permalänk
Medlem

det känns som vi skulle behöva USB C L/XL variant och inte dagens späda kablar som inte klarar mer än 1m.

Permalänk
Medlem

Om tekniken skulle faila trots Säkerhetsåtgärder

Åberopar Murphys Law

Konsekvenser
Enhetsskador: Telefonen skulle sannolikt förstöras helt vid en allvarlig felfunktion.
Personskador: I värsta fall kan användare drabbas av brännskador eller andra skador om enheten överhettas eller exploderar.
Egendomsskador: En brand orsakad av en felfungerande laddare eller batteri kan potentiellt sprida sig och orsaka omfattande skador.

Skulle inte ladda mobilen vid säng. Vakna upp brinnande är inte min grej.

Forsätter utvecklingen av mobiltelefoner så kan de plocka ett helt hus , och det är efter generativ AI finns på plats och kopplas mot hemmanätverket.
Då tänker jag inte skynet ,tänker människor som hackar ditt AI som har kontakt med allt du äger, ditt hem,din micro, dator, mobil och din bil

skrev innan istället för efter "Forsätter utvecklingen av mobiltelefoner så kan de plocka ett helt hus ;) , och det är efter generativ AI finns på plats och kopplas mot hemmanätverket."
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Och i min värd är väl alltid transformator och batteri åtskilda sedan alltid i mobiltelefoner.

Sedan misstänker jag att de har några smartare typer av reläer i mellan men för säkerhet m.m men ändå.

Tror de menar att de inte är fysisk sammankopplade enligt samma princip som galvaniska avskiljare/skyddstransformatorer. Fast någon mer avancerad lösning gissar jag.

Men faktum är att jag tycker att en svensk sajt som handlar om teknik borde kunna sammanfatta/förklara artiklar på bra och korrekt _svenska_. Annars kan man ju bara posta dagens länksammling till andra sajter.

Många artiklar känns helt klart som en AI-sammanfattning på en annan artikel, klickar på ladda upp, säger YOLO och tar en smutt på kaffet.

Permalänk
Medlem

Känns som att det blir väldigt varmt? Hur är brandrisken med sådan laddare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag ser fram emot när solid state batterier kommer till mobiler. Lägre vikt, ingen brandrisk och laddar fullt på en minut. Dessutom ska de inte degraderas i samma utsträckning. De säger ju att elbilar med solid state laddar fullt på 9 min och att en laddning ger runt 100 mils räckvidd. Dessutom ska batteriet inte påverkas nämnvärt förrän efter 100 000 mil. Jag vet att Samsung redan tagit fram ett sånt batteri till bilar.

Kommer samtidigt som kall fusion. Och enligt storbolagen och experterna skulle vi haft flygande bilar redan vid millennieskiftet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tror de menar att de inte är fysisk sammankopplade enligt samma princip som galvaniska avskiljare/skyddstransformatorer. Fast någon mer avancerad lösning gissar jag.

Men faktum är att jag tycker att en svensk sajt som handlar om teknik borde kunna sammanfatta/förklara artiklar på bra och korrekt _svenska_. Annars kan man ju bara posta dagens länksammling till andra sajter.

Många artiklar känns helt klart som en AI-sammanfattning på en annan artikel, klickar på ladda upp, säger YOLO och tar en smutt på kaffet.

Ja det är nog något åt det hållet. Det läskiga är att det är också så priskänsliga produkter som skall hantera mycket effekt så det gäller att de får till detta på ett sätt som också är säkert och inte skadar människor omgivning även när något går sönder eller är felaktigt.

Vad det gäller swec har jag givit upp för länge sedan.
Det finns ett bra forum med mycket kunnigt folk.
Jag läser nog faktiskt mer bland kommentarerna och tar till mig vad som skrivs där och läsar vidare på andra sajter än vad som Swec skrivt.
Det finns några undantag skall sägas men ändå.

Inte för att jag känner mig bättre än dem utan för att de skall vara proffs på detta precis som jag är på mitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Trevligt att möjligheten finns för de (fåtal?) som verkligen behöver det, men för min egen del tycker jag det låter som onödigt jagande av höga specs-siffror. Kan ju inte vara bra för batteriets livslängd att slita på det med flera hundra watt laddeffekt.
Själv tycker jag 15-20 W funkar alldeles utmärkt, och 90% av dagarna skulle jag nog kunna nöja mig med 10 W.
Till er som regelbundet laddar med 40 W eller mer är jag lite nyfiken på hur ert användningsområde skiljer sig från mitt. Jag tycker i alla fall det funkar fint att ha telefonen liggande antingen på skrivbordet på kontoret medan jag jobbar, eller på köksbänken hemma när jag rotar runt med andra saker, och då gör det inget om det tar en timme att ladda fullt.

Skulle säga att många inte sitter vid ett skrivbord hela dagen och därför inte möjligheten att seg ladda på 20w. Kommer man sen hem och batteriet är på 30% så vill du gärna ladda snabbt för att kunna åka i väg om 20min.
Visst man kan ladda i bilen men det är ju omständigt, såvida du inte har trådlös laddning och det hinner ju sällan ladda mer än 10-20% om du åker en kort sträcka.

Kör själv OnePlus och snabbladdning vid 65w är fantastiskt när man har bråttom. Batteritiden på OnePlus är ju iofs kass så det är väl en del av problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

USB kör 5 volt och Litiumjonbatterier kör som mest 3.7v så du har alltid en transformator i telefonen.

Sedan har du ju även USB PD som kan köra 9,15 och 20 volt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moriquende:

USB kör 5 volt och Litiumjonbatterier kör som mest 3.7v så du har alltid en transformator i telefonen.

Sedan har du ju även USB PD som kan köra 9,15 och 20 volt.

Det finns inga transformatorer i teknisk bemärkelse i mobiltelefoner för transformatorer jobbar med växelström telefoner använder elektronik typ en buckregulator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

när det är extrem snabbladdning, så är dessa oftast proprietär teknik. t.ex. OnePlus SuperVOOC hanterar största delen av värmen inuti själva väggladdaren, så batteriet är helt safe. batterierna i mobilen med dessa tekniker är oftast uppdelade i två olika celler/batterier. jag har ägt en OnePlus 10T som hade 150W snabbladdning. den mobilen blev bara ljummen. t.ex. min Google Pixel 8 med 27W blev varmare än OnePlus 10T på 150W

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga transformatorer i teknisk bemärkelse i mobiltelefoner för transformatorer jobbar med växelström telefoner använder elektronik typ en buckregulator.

Vad är den korrekta termen för den del som annars kallas transformator i en buck converter då?
Varken buck eller boost fungerar ju utan vad jag skulle kalla en transformator; först switchar du DC, sen matar genom en transformator, sen jämnar ut det på andra sidan.

Utan det får man köra en linjär regulator, men där är effektiviteten Vout/Vin så 5 V till 3.7 V ger 74% effektivitet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Vad är den korrekta termen för den del som annars kallas transformator i en buck converter då?
Varken buck eller boost fungerar ju utan vad jag skulle kalla en transformator; först switchar du DC, sen matar genom en transformator, sen jämnar ut det på andra sidan.

Utan det får man köra en linjär regulator, men där är effektiviteten Vout/Vin så 5 V till 3.7 V ger 74% effektivitet.

De använder en spole/drossel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Häst och vagn funkar ju perfekt också, med lite framförhållning så behöver man ju inte åka så snabbt till jobbet med moderna bilar. Bara åka lite tidigare :).

Utveckling skadar inte, kan man få samma resultat till samma kostnad men under en betydligt kortare tid så är det bra i alla led eg.

Fantastiskt fint och härligt inlägg!

Permalänk
Medlem

BOOM! Bigbadaboom!

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Trevligt att möjligheten finns för de (fåtal?) som verkligen behöver det, men för min egen del tycker jag det låter som onödigt jagande av höga specs-siffror. Kan ju inte vara bra för batteriets livslängd att slita på det med flera hundra watt laddeffekt.
Själv tycker jag 15-20 W funkar alldeles utmärkt, och 90% av dagarna skulle jag nog kunna nöja mig med 10 W.
Till er som regelbundet laddar med 40 W eller mer är jag lite nyfiken på hur ert användningsområde skiljer sig från mitt. Jag tycker i alla fall det funkar fint att ha telefonen liggande antingen på skrivbordet på kontoret medan jag jobbar, eller på köksbänken hemma när jag rotar runt med andra saker, och då gör det inget om det tar en timme att ladda fullt.

Fel nummer ett är väl att anta att alla arbetar på kontoret, jag använder min telefon ganska flitigt i jobbet och brukar ha enstaka procent kvar efter arbetsdagen. Nu klarar jag mig dock bra då jag inte använder telefonen alls väl i hemmet, men kan tänka mig att andra använder den mer eller behöver ha den med sig även hemma.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

De använder en spole/drossel.

Jo, fast då är de ju inte isolerade. Om de är isolerade har de en transformator, som ju i princip bara är två spolar som är sammankopplade. Den fysiska principen är ju likadan; en spole gör inte heller någon nytta med likström och "funkar" bara med växelström på samma sätt som en transformator.

Samma switchning som gör att du kan använda en spole i en krets till att ändra spänning gör ju att du kan använda en transformator, vilket var det jag ville påpeka från början. (Dvs att "transformatorer fungerar bara på växelström" inte betyder att de inte används i likströmskretsar.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Äh, fixa så jag kan byta batteri on the fly igen tack. Ett extra batteri är lätt att ha med sig.
Jag filmar inte under vatten så för mig räcker det med att den klarar regn om jag måste kompromissa.

Angående nattladdning.. Varför laddar ni inte telefonen INNAN ni lägger er? Har alltid undrat det.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Sötast

Bra idé! Merförsäljning av batterier är ju helt underbart från företagets perspektiv!

Batteriers absolut största fiende (efter att man laddar dem med för hög strömstyrka) är såklart värme.

Att nuka in 325W i ett pyttelitet batteri ökar därmed med 100% garanti hur snabbt batterierna degraderas oavsett hur många celler.

325W a 4min räcker nog gott till att värma en middag. Perfekt för ett batteri stort som en halv handflata.

Prismatiska man har i energy storage systems brukar må bäst av att laddas runt 300-800W beroende på typ och kapacitet.
De är c:a 20*18*7 cm stora. Helst gärna 25C eller ner till 10C när de laddas, inte mycket över.

Det är såklart inte exakt samma teknik, dock extremt lik... Men ger en liten bild av vad mobiltillverkarna håller på med

Hmm, undrar varför man vattenkyler batterierna till EV's? Oh.. right... De kan inte lämna 6-12 månaders garanti...

Permalänk
Medlem

Om det vore riskfritt att ladda så snabbt så är det något jag längtar efter. Min jobbmobil som används ute på fältet önskar jag ladda väldigt snabbt!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Men varför? Med lite framförhållning behöver man inte ladda så jäkla snabbt.

Ja det skulle ju kunna vara mindre batteri (=går åt mindre litium och andra problematiska resurser) om det gick ladda fullt på den tiden det tar att pissa och tvätta händerna.

Permalänk
Medlem

Bästa batteriet är den som inte behöver laddas. Så väck mig när det kommit istället 😌

Edit: fast det finns redan kom jag på, men Iron-Man aka Stark Industries har patent på det och använder det i eget syfte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Angående nattladdning.. Varför laddar ni inte telefonen INNAN ni lägger er? Har alltid undrat det.

För att den inte används under natten, då kan den lika gärna laddas långsamt och skonsamt för batteriet under natten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inget för mig iaf

Har 3 enheter och 1 laddare hemma. Min telefon och 2 surfplattor. Telefonen används sparsamt och plattorna lite mer av barnen när de är hemma.

Med det sagt: Min enda laddare är 5V och det går utmärkt
Men visst, jag är knappast kundgruppen då min telefon inte används särskilt mycket.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Kommer samtidigt som kall fusion. Och enligt storbolagen och experterna skulle vi haft flygande bilar redan vid millennieskiftet.

Fast det finns ju redan framtagna batterier? Det gör ju däremot inte kall fusion.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Min OP12 har 100w laddning men jag använder det väldigt sällan. På natten kör jag med 20w vilket räcker. Men ibland händer det att kabeln åkt ut eller man behöver köra till sjukhuset osv. Då är det väldigt smidigt att ladda fullt på några minuter.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Fast det finns ju redan framtagna batterier? Det gör ju däremot inte kall fusion.

Finns framtagen fusion också sen 30 år. Ser fortfarande inga i drift .

Menar bara att jag hört att solid state ska komma i sååååå många år nu. Och det är alltid nåt genombrott som gjorts och det ska alldeles strax i produktion. Men sen händer inget.

Väck mig om 15 år så får vi se om det hänt något. Då kanske de börjar sälja en första version till extrema priser.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3