Intel släpper Core Ultra 200-familjen 10 oktober

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper Core Ultra 200-familjen 10 oktober

Många nya detaljer har läckt om Intels kommande processorer för stationära datorer – Arrow Lake‑S.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här konmer bli riktigt spännande. Inte pga att jag är ett Intel fan men någonstans hoppas jag de lyckas med detta släppet & att det blir succé så att vi återigen kan ha lite tävling mellan de röda & blåa.

Detta innebär nog också att AMD släpper X3D strax efter som svar på Intels släpp ^^

Permalänk
Medlem

Remember kids, konkurrens är bra. Hade varit extremt trist ifall vi får ett upprep på Quad Core-eran om inte Intel gör annat än att släppa refresh efter refresh.

Visa signatur

Yggdrasil | Ryzen 7 9800X3D | 7900 XTX Phantom | X670E Aorus Master | 2x16 6400C34 | 8TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå lite som en omarbetad refresh, Core 2 hänger med men man har lagt till två nollor efter, vad nu det innebär.
Prefixet Ultra tolkar jag som högre frekvens när det kommer från Intel.
Det känns inte riktigt nytt men jag hoppas att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajoxx:

Det här konmer bli riktigt spännande. Inte pga att jag är ett Intel fan men någonstans hoppas jag de lyckas med detta släppet & att det blir succé så att vi återigen kan ha lite tävling mellan de röda & blåa.

Detta innebär nog också att AMD släpper X3D strax efter som svar på Intels släpp ^^

Skrivet av BettyBoo42:

Remember kids, konkurrens är bra. Hade varit extremt trist ifall vi får ett upprep på Quad Core-eran om inte Intel gör annat än att släppa refresh efter refresh.

Jag känner mer att det är så kort tid som Intel haft det lite hett att det är bättre dem fortsätter få pisk en stund för att riktigt vakna till liv, Intel hade det allt för bekvämt allt för länge.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tror 265T och 265F har bytt plats på frekvenserna. Står så även hos er källa, men med tanke på vad F och T står för, och att TDP:n är "korrekt", så kan man även vänta sig att frekvenserna är omvända.

Permalänk
Datavetare

Är nog tveksamt om 285K kan spela bättre Cinebench än 9950X, i.e. tror det kan bli tufft för Intel att "vinna" benchmarks för toppmodellerna när man släppt SMT.

Oklart om borttagande av SMT är bra eller dåligt på x86. Det är helt klart bra om man likt high-end ARM64 istället kan rejält skruva upp prestanda per CPU-tråd. Väldigt mycket pekar ändå på att det finns rätt stora utmaningar med att öka prestanda per CPU-tråd, SMT är en fungerande teknik att lättare utnyttja de CPU-resurser som finns i lägen man har nytt av alla CPU-trådar.

Däremot tror jag 245K kan bli ännu bättre ställd mot konkurrensen än vad 13600K/14600K är (dessa presterar mer i nivå med 7900/7900X än 7700X, men kostar som den senare).

Dels hävdar ju Intel att IPC ska vara ~35 % högre för heltal och ~65 % högre för flyttal i Skymont ställd mot Gracemont, Skymont ska vara helt i nivå med Golden Cove sett till både heltals- och flyttals IPC.

Dels får även 245K en maxfrekvens på 4,6 GHz på E-cores, det var 3,9 GHz i 14600K. 14900K har en maxfrekvens på 4,3 GHz medan 285K ökar till samma 4,6 GHz.

Om det visar sig att IPC-siffrorna stämmer för Skymont är det rätt imponerande. Även om dessa blivit större relativt P-kärnorna, det går nu 3 E-kärnor per P-kärna mot tidigare nästan 4 E-kärnor per P-kärna, är ju varje E-kärna ändå långt mer värt än SMT.

Dagens konsument CPUer har i 9 fall av 10 långt mer CPU-kärnor än vad normalanvändaren har nytta av. E-kärnor är ett vettig sätt att spendera transistorer så det inte kostar löjligt mycket att ha massa "black silicon" samtidigt som man då ändå har massa kärnor om/när det finns en poäng. Gissar att M4 kommer få en 4+6 alt 4+8 konfig just för att det är vettigare med fler E-kärnor för den stora massan, 4 P-kärnor i M4 klass är "plenty" för normala uppgifter.

Skrivet av BettyBoo42:

Exakt, den fantastiska konkurrens mellan Intel och AMD har pushat dem till att nu tävla om vem av dessa två kommer ta plats 9 resp 10 i perf/MHz (efter M1, M2, M3, M4, Oryon, X3, X4 och X925)

Mer seriöst: ser faktiskt fram emot tester av både Lion Cove (som jag i.o.f.s. tror kommer bli "meh" på samma sätt som Zen 5) och Skymont (som om det är ens i närheten av vad Intel påstår faktiskt spännande att se vad de kan göra med på laptop och servers).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så, vad är det för fel på denna tro? 🤔

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Spännande, kommer att följa testerna på dessa med stort intresse. Jag hoppas verkligen att det kan vara början till Intel's väg tillbaka - det behöver vi alla, oavsett vad man tycker om bolaget.

Spontant är jag lite orolig över den låga basfrekvensen på P-cores. Klart man kan nå 125W TDP med en frekvens på 3GHz, heh. Det lär bli intressant att se hur mycket ström de faktiskt drar när man pressar dem ordentligt.

Skrivet av Yoshman:

Exakt, den fantastiska konkurrens mellan Intel och AMD har pushat dem till att nu tävla om vem av dessa två kommer ta plats 9 resp 10 i perf/MHz (efter M1, M2, M3, M4, Oryon, X3, X4 och X925)

Jag inser ju att du drar på smilgropen (med all rätt) men vill ändå poängtera att problemet med ARM är att det i princip helt saknas en konsumentplattform. Apple må vara bra på vad de gör osv, men Mac är inte en option för väldigt många och kommer aldrig att bli heller. Om ARM ska bli ett alternativ måste de kunna köra standard-program för PC, dvs fungera 100% med Windows och dess ekosystem. Dessutom behövs standardprodukter som går att köpa från vem som helst, alltså lösa CPU:er, moderkort osv. Innan detta händer kommer ingenting att hända.

Snapdragon Elite är ett steg i det hela, det inser (och uppskattar) jag. Steget från en low-power laptop till en fullfjädrad desktop CPU känns fortsatt väldigt långt, dock. Jag hoppas det kan ändras.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Datavetare
Skrivet av osgorth:

Jag inser ju att du drar på smilgropen (med all rätt) men vill ändå poängtera att problemet med ARM är att det i princip helt saknas en konsumentplattform. Apple må vara bra på vad de gör osv, men Mac är inte en option för väldigt många och kommer aldrig att bli heller. Om ARM ska bli ett alternativ måste de kunna köra standard-program för PC, dvs fungera 100% med Windows och dess ekosystem. Dessutom behövs standardprodukter som går att köpa från vem som helst, alltså lösa CPU:er, moderkort osv. Innan detta händer kommer ingenting att hända.

Snapdragon Elite är ett steg i det hela, det inser (och uppskattar) jag. Steget från en low-power laptop till en fullfjädrad desktop CPU känns fortsatt väldigt långt, dock. Jag hoppas det kan ändras.

Ok, om jag ska försöka vara seriös kring påståendet "Remember kids, konkurrens är bra."

Det är ett helt korrekt påstående, även om det inte riktigt ger resultatet många vill se och definitionen av "bra konkurrens för konsumenten" är nog definitivt inte vad de flesta gissar. Tror inte riktigt folk hade sett den prisutveckling vi haft senaste 5-7 åren som rimlig effekt av ökad konkurrens, d.v.s. en rejält ökad prisnivå på konsument-CPUer.

Anta att Intel (i nuläget mer sannolikt) eller AMD går i putten, vad skulle hända? I det läget är x86 i praktiken dött. Dels finns företag vars policy inte tillåter dem använda teknik med en enda leverantör och dels kommer de utan en sådan policy rimligen inse det korkade att inte byta leverantör. I det läget kommer en övergång till något tekniskt bättre ske inom något år, det vore det optimala för oss konsumenter i nuläget. Intels och AMDs internfight säkerställer bara att denna övergång kommer ta så lång tid som möjligt.

Sätt dig i Intels situation: en förlorad kund till AMD får man tillbaka "bara" man fixar en bättre produkt längre fram. En förlorad kund till en alternativ och tekniskt bättre teknik lär vara en kund borta för alltid.

Sen om man sätter ett krav som "fungera 100% med Windows" så är det med 100 % säkerhet upplagt för ett misslyckade. Och som tur är behövs inte det, räcker att få till en lösning som är tillräckligt mycket bättre för >50 % så kommer resten får rätta in sig i ledet.

Och MacOS behöver inte vara för alla, det räcker att Microsoft kommit till insikt att Windows framgång grundades på 90-talet p.g.a. att de gjort så mycket rätt för utvecklare att Windows + x86 blev det självklara default-valet för utvecklare att jobba på. Det ledde i sin tur till att majoriteten av alla viktiga program utvecklades primärt för den plattformen.

Det är just nu ett rätt stort utflöde av utvecklare till MacOS/ARM64, så om man inte stoppar det har man ett problem. Microsoft verkar tycka att ett alternativ till Intel/AMD på Windows är så viktigt att de under detta år gjort flera "back-stabs" på dessa två företag på ett sätt som bara för något år sedan vore helt otänkbart.

Det skrivet: Intel känner självklart av att det brinner en del. Blir spännande att följa lanseringen av Lunar Lake, "risken" (eller möjligheten beroende på hur man ser det) är att det faktiskt är en så pass bra plattform att den rätt mycket sätter stopp för Qualcomm för tillfället (men ryktet säger ju att Nvidia ger sig in i Windows/ARM64 nästa år). De som sett plattformen säger att det inte ser ut eller känns som en traditionell x86-platform, det är rätt mycket ett allvarlig försök att göra det Apple gjorde med "Apple Silicon" inom ramen för x86.

Lite mer oklart hur bra/dåligt denna satsning kommer så sig på desktop. Men det borde i alla fall fixa Intels ohemult höga effekt även för Arror Lake givet att huvudfokus för Lunar Lake (som använder samma CPU-mikroarkitektur) är rejäl förbättring av perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nyfiken att se hur 285T står sig i spel för spel och andra lättare workloads, om den inte hamnar alltför långt efter känns den ju great för att bygga en tyst och trevlig speldator.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

...
Dessutom behövs standardprodukter som går att köpa från vem som helst, alltså lösa CPU:er, moderkort osv. Innan detta händer kommer ingenting att hända.
...

Lite OT, men jag är genuint nyfiken på hur stor andel som faktiskt byter någon av de där komponenterna "separat", och hur många som kör samma moderkort, CPU och minne tills det är dags att byta generation, och då byter ut allt. Jag börjar bli gammal, men personligen hoppas jag nog snarare att ARM för desktop slår som SoC, i betydligt mycket mindre lådor än vi har idag (likt Snapdragon X Developer Kit). Väldigt gärna med en riktigt bra standardiserad eGPU-lösning, men med dagens iGPU-utveckling, och vad MediaTek och Nvidia kan tänkas hitta på, så är jag inte helt säker på att ens det kommer behövas.

Permalänk
Medlem

1. Skall man köpa en förhoppnigsvis sista x86 CPU
2. Skall man vänta något år och se om det kommer något roligt ARM

Troligen är jag ju för optimistisk vad gäller ARM, vore så jäkla najs med en shake-up i en alldeles för stagnerad PC värld. AMD mer eller mindre nollade i desktop-prestanda efter två år, med Intel skall vi vara glada om det blir 10% och inte går sönder.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Jag är genuint nyfiken på hur stor andel som faktiskt byter någon av de där komponenterna "separat", och hur många som kör samma moderkort, CPU och minne tills det är dags att byta generation, och då byter ut allt. Jag börjar bli gammal, men personligen hoppas jag nog snarare att ARM för desktop slår som SoC, i betydligt mycket mindre lådor än vi har idag (likt Snapdragon X Developer Kit). Väldigt gärna med en riktigt bra standardiserad eGPU-lösning, men med dagens iGPU-utveckling, och vad MediaTek och Nvidia kan tänkas hitta på, så är jag inte helt säker på att ens det kommer behövas.

Kan bara svara för mig själv, byter i princip aldrig en komponent separat, utan allt byts samtidigt. Blir naturligt för man vill ha uppdaterad teknik gällande det mesta i datorn.
Tradition nu i 20 år hos mig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jaqob:

Lite OT, men jag är genuint nyfiken på hur stor andel som faktiskt byter någon av de där komponenterna "separat", och hur många som kör samma moderkort, CPU och minne tills det är dags att byta generation, och då byter ut allt. Jag börjar bli gammal, men personligen hoppas jag nog snarare att ARM för desktop slår som SoC, i betydligt mycket mindre lådor än vi har idag (likt Snapdragon X Developer Kit). Väldigt gärna med en riktigt bra standardiserad eGPU-lösning, men med dagens iGPU-utveckling, och vad MediaTek och Nvidia kan tänkas hitta på, så är jag inte helt säker på att ens det kommer behövas.

För AMD användare så är 1-2 procesorbyten ganska vanligt. Socket AM4 är nu 8 år gammal och det släpps fortfarande nya processorer till den. Intel å andra sidan har en tendens att max 2 generationer processorer kan köras på samma moderkort vilket uppmuntrar till att byta hela plattformen för en uppgradering.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Lite OT, men jag är genuint nyfiken på hur stor andel som faktiskt byter någon av de där komponenterna "separat", och hur många som kör samma moderkort, CPU och minne tills det är dags att byta generation, och då byter ut allt.

Jodå, det där känner jag igen mig i också. Det jag ville få fram handlar mer om allmän tillgång till hårdvara. Jag tror inte att någon kommer att lyckas med ytterligare ett stängt ekosystem a'la Apple.

Jag tror att om en ny plattform ska ha en chans att lyckas behöver vi se prylar från bolag som Asus, Gigabyte, MSI osv - fri och öppen tillgång precis som vi har idag med x86. Det behövs dessutom en standard som alla kan anpassa sig till. Ingen kommer att bli gladare av femtielva olika ARMs som inte är kompatibla med varandra.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det behövs dessutom en standard som alla kan anpassa sig till. Ingen kommer att bli gladare av femtielva olika ARMs som inte är kompatibla med varandra.

ARM är ett definierat instruktionsset. Finns idag massor med ARM som är kompatibla med varandra, Alla kan köra Android eller ARM-Linux t.ex. Finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera för PC-Windows.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Skrivet av Fluf:

För AMD användare så är 1-2 procesorbyten ganska vanligt. Socket AM4 är nu 8 år gammal och det släpps fortfarande nya processorer till den. Intel å andra sidan har en tendens att max 2 generationer processorer kan köras på samma moderkort vilket uppmuntrar till att byta hela plattformen för en uppgradering.

Håller med helt och hållet, tack vare att Intel inte går att "uppgradera" (på ett vettigt sätt med samma platform så är det byte av hela plattformen som gäller.

Vet många som kört am4 och bytt 2-3 gånger.

T.ex min bror som först hade en 2700 och gick till 3800x

Det var ett markant hopp.

Efter ett tag blev det 5800x3d som han har kvar idag. Han har varit super nöjd med uppgraderings möjligheten på am4 då han inte behövt byta hela datorn utan det som givit mest!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

ARM är ett definierat instruktionsset. Finns idag massor med ARM som är kompatibla med varandra, Alla kan köra Android eller ARM-Linux t.ex. Finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera för PC-Windows.

Mjo, jag tänkte nog mer på allt runtomking. Chipsets, BIOS, kringutrustning osv. Men ja, du har nog rätt.

Vi har ju trevliga bolag som Apple t.ex. som traditionellt sett gör precis allt för att låsa sina produkter så mycket det bara går. Det tog väl ett himla bra tag innan Linux gick att köra på Apple Silicon t.ex.?

Nåväl, parenteser. Nu ser vi fram mot Arrow Lake.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Kan bara svara för mig själv, men sedan jag lämnade mitt BX440 har jag nog bytt CPU på alla mina brädor (oavsett intel eller amd) utom min X399. Där blev det ju bara 1 generation. Minne har jag däremot aldrig bytt. Bara uppdaterat med mer.

Det kanske börjar bli dags för en omröstning i frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jag köpte en AM4 och 5800X för något år sedan och när det blev dags för uppgradering då Microsoft Flight Simulator som jag spelar en hel del numera mera i VR är en extrem CPU hog så landade valet på 7800X3D, vilket då innebar en uppgradering till AM5. Jag hoppade ju på AM4 sent och fick aldrig nån större nytta av uppgraderingsmöjligheterna där. Vet inte vad du hänvisar till att det släpps nya processorer på den? Jag hoppas dock kunna leva vidare med AM5 några år och då kunna uppgradera nåt snäpp med kanske en 9800X3D. Om det nu verkligen behövs, 7800X3D tuffar på enormt bra faktiskt...

Den gamla AM4-systemet är nu ärvt av 12-årige sonen som är helnöjd. Kanske åker i ett 5800X3D eventuellt så lever den vidare något år till.

Permalänk

Hoppas de löser stabilitetsproblemen så att vi får bättre konkurrens AMD nya cpuer idag skulle behöva sänka deras priser.

Angående framtida utveckling så ser jag det som tråkigt. Folk jobbar allt mer, man ska ha företagets datorer, dessa får man ej välja och folk blir tilldelade laptops. Och ofta är det serversidan som sätter begränsningen och inte ens klientdator. För vanligt folk har datorerna blivit så bra så de kan satsa på ultratunna laptops.
Den grupp som fortfarande enligt mig kör bra datorer är gamers, även om mobiltelefon + konsol har typ 3/4 del av spelmarknaden.

Det som skulle kunna hända vore Ai utvecklingen som går snabbt och folk skulle köpa kraftfulla datorer för detta. Men som jag tolkar den nu, så är det framförallt LLM som har utvecklas snabbt och LLM är ett väldigt fulspår som aldrig kan bli en bra generell Ai. LLM kommer hålla på och hallucinera felaktigheter hela tiden, det hjälper ej att träna på mer data utan en generell Ai måste byggas på ett annat sätt. https://www.youtube.com/watch?v=cHcWwGijXVc

Att Arm skulle bli som x86 med uppgraderingsbara komponenter ser jag som en självklarhet OM större delen av befolkningen vore typiska datanördar som även spelar och utvecklingen går snabbt, precis som de var mellan åren 1995 till 2010. Men så är det inte och då ser jag det ej lika självklart.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Intel lyckas med nästa generation, de behöver inte vara "bäst/starkast", bara någelunda i närhetet. Jag har AMD nu men är inte helt 100% stabil. Vet dock inte om det är windows som spökar heller iofs.

Men känner att jag är villig att "testa" Intel igen som jag är van vid och aldrig haft en ostabil dator med.
Tyst och stabil dator som inte drar stöm på nivårer som Intels 14900 är det jag prioriterar mest.

Permalänk
Medlem

Viktigtast är att den nya generationen är ordentligt mycket mer energieffektiv. 400watt+ är inte ok...

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se alla tester.

Mindre spännande att komma ihåg namnen på de olika modellerna. Herregud.

De skulle kallat den 15000-serien.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

u7 265k känns nog som den mest intressanta, men E-kärnorna kommer jag fortfarande inte känna mig sugen att betala för.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Blir spännande att se alla tester.

Mindre spännande att komma ihåg namnen på de olika modellerna. Herregud.

De skulle kallat den 15000-serien.

Intel ville nog lämna den nummerserien bakom sig efter alla negativa artiklar senaste tiden, med bytet så signalerar man att detta är en omarbetad serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hoppas de löser stabilitetsproblemen så att vi får bättre konkurrens AMD nya cpuer idag skulle behöva sänka deras priser.

Angående framtida utveckling så ser jag det som tråkigt. Folk jobbar allt mer, man ska ha företagets datorer, dessa får man ej välja och folk blir tilldelade laptops. Och ofta är det serversidan som sätter begränsningen och inte ens klientdator. För vanligt folk har datorerna blivit så bra så de kan satsa på ultratunna laptops.
Den grupp som fortfarande enligt mig kör bra datorer är gamers, även om mobiltelefon + konsol har typ 3/4 del av spelmarknaden.

Det som skulle kunna hända vore Ai utvecklingen som går snabbt och folk skulle köpa kraftfulla datorer för detta. Men som jag tolkar den nu, så är det framförallt LLM som har utvecklas snabbt och LLM är ett väldigt fulspår som aldrig kan bli en bra generell Ai. LLM kommer hålla på och hallucinera felaktigheter hela tiden, det hjälper ej att träna på mer data utan en generell Ai måste byggas på ett annat sätt. https://www.youtube.com/watch?v=cHcWwGijXVc

Att Arm skulle bli som x86 med uppgraderingsbara komponenter ser jag som en självklarhet OM större delen av befolkningen vore typiska datanördar som även spelar och utvecklingen går snabbt, precis som de var mellan åren 1995 till 2010. Men så är det inte och då ser jag det ej lika självklart.

Vet ej vad folk pratar om. Har inga som helst stabilitetsproblem eller prestanda, sedan dag 1 med mitt bygge.
Tror folk köper billiga moderkort och Maxar allt, klart skiten går varmt och minnesproblem.
AMD är inte bättre dem. Hade ett Asus moderkort bara minnesproblem. Så hänger mycket på Moderkorts tillverkarens bios inställningar har jag märkt. Intel Forever

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Vet ej vad folk pratar om. Har inga som helst stabilitetsproblem eller prestanda, sedan dag 1 med mitt bygge.
Tror folk köper billiga moderkort och Maxar allt, klart skiten går varmt och minnesproblem.
AMD är inte bättre dem. Hade ett Asus moderkort bara minnesproblem. Så hänger mycket på Moderkorts tillverkarens bios inställningar har jag märkt. Intel Forever

Många som haft problem har kört med servermoderkort, dvs dyra moderkort, inget är maxat och kylningen är mer eller mindre optimal.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Många som haft problem har kört med servermoderkort, dvs dyra moderkort, inget är maxat och kylningen är mer eller mindre optimal.

Vilka är ”många”?