Logitech G Hub slöar ner responstid vid start ?

Permalänk
Medlem

Logitech G Hub slöar ner responstid vid start ?

Undrar om fler än jag tycker att Logitechs G Hub slöar ner responsen på datorns uppstart (W11) en aning eftersom den laddar liksom om och sätter pekarens DPI istället för att ha det rätt från start. Det hänger givetvis ihop med programstarten som laddas in några sekunder efter inloggning. Tycker det fungerade bättre utan G Hub.

Så varför har jag G Hub installerat, jo för att ha lite koll på musens DPI och RGB ( det är en G703).

Samtidigt har jag Steelseries programvara installerad till mitt tangentbord (Apex 350) och jag har givetvis funderat på om jag inte borde ta bort ett av de där programmen, en för mus och en för tangentbord, men då tappar jag funktionalitet för RGB och makro och dpi.

Enklaste vore kanske att dumpa min Logitech mus och köpa en Steelseries, men kanske någon här har en annan lösning?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Avstängd

Köp dyra moderkort från början, så slipper man mycket jidder, ha senaste biosen..

Öppna Aktivitetshanteraren (Ctrl + Shift + Esc).

Gå till fliken Autostart-appar.

inaktivera så mycket du kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Undrar om fler än jag tycker att Logitechs G Hub slöar ner responsen på datorns uppstart

Menar du att uppstarten tar längre tid? Eller vad menar du med respons?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Jumpcut precis, Windows laddar in snyggt och prydligt, sedan tappar musen sina inställningar och dessa laddas om när logitech's drivrutin och programvara startar. Det går alltså på någon sekund, kanske 2-4 s, så det är inget "problem" bara lite irriterande.

@klockish redan gjort. Har funderat på att meka med uppstarts ordningen, men detta är redan optimerat och jag har ganska stor erfarenhet av att pula med sånt här. Frågan var om andra upplevde liknande med just Logitech's programvara.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

det underlättar om du skriver vad du har för hårdvara, jag har harft både g-hub, steelseries och nu roccat och ingen av dom har adderat någon fördröjning, har du haft AMD sedan 1998 så har du missat endel kan jag lova, och det finns en risk att du missat andra saker med som tex vad du har för chipset på moderkortet och det är där man brukar landa när det rör uppstartstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@Jumpcut precis, Windows laddar in snyggt och prydligt, sedan tappar musen sina inställningar och dessa laddas om när logitech's drivrutin och programvara startar. Det går alltså på någon sekund, kanske 2-4 s, så det är inget "problem" bara lite irriterande.

Hmm, inget jag har noterat med min Logitech PRO X Superlight och G-hub på Win11.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

det underlättar om du skriver vad du har för hårdvara, jag har harft både g-hub, steelseries och nu roccat och ingen av dom har adderat någon fördröjning

Inte för att jag tror det spelar så stor roll, men jag behöver givetvis inte hymla med hårdvaran.

Citat:

Operating System
Windows 11 Pro 64-bit
CPU
AMD Ryzen 7 5800X 44 °C
Vermeer 7nm Technology
RAM
32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1999MHz (18-22-22-42)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. TUF B450M-PRO GAMING (AM4) 43 °C
Graphics
12272MB ATI AMD Radeon RX 6750 XT (ASUStek Computer Inc)
Storage
232GB Samsung SSD 960 EVO 250GB (Unknown (SSD))

Det är ändå G Hub som är problemet då jag körde utan ett tag och då hände inte detta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

B450M-PRO är problemet det är för billigt,

har du Samsung Magician installerat i Rapid mode?

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to...

Permalänk
Medlem

@klockish Det är inte problemet.

G hub avinstallerat, fördröjningen borta. Men ingen RGB på musen heller. Tradigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

B450M-PRO är problemet det är för billigt,

har du Samsung Magician installerat i Rapid mode?

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/support/to...

Skulle du kunna utveckla vad du menar med "för billigt" och hur det påverkar att G-Hub startar om när han loggar in?

Permalänk
Medlem

Det är nog första gången jag hör att ett "för billigt" moderkort orsakar problem med ett program

Skillnaden på ett billigt och dyrt moderkort är mängden extra lull lull och funktioner. Ska man överklocka kan det till viss del hjälpa med bättre strömförsörjning men i annat fall är det rätt oväsentligt.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Avstängd

okej vi vänder på det så folk begriper,

det är inte processorn,
det är inte minnena,
det är inte ssd'n
det är inte grafikkortet,
det är definitivt inte windows 11
det är definitivt inte Logitechs programvara,

det är moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

okej vi vänder på det så folk begriper,

det är inte processorn,
det är inte minnena,
det är inte ssd'n
det är inte grafikkortet,
det är definitivt inte windows 11
det är definitivt inte Logitechs programvara,

det är moderkortet

Skulle vilja se dom felsökningssteg du tagit eller du sett i tråden som går att utesluta allt det där.

Permalänk
Medlem

Nej, jag slutade skriva för att dina inlägg, @klockish, är extremt generella, dåligt underbyggda, inte tar hänsyn att drivrutiner och programvara är ofta skrivna för system med väsentligt lägre resurser och din allmänna besserwisser attityd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

G hub avinstallerat, fördröjningen borta. Men ingen RGB på musen heller. Tradigt.

Om du aktiverar G Hub igen och avaktiverar Steelseries programvara, kvarstår problemet? På så sätt kan vi konstatera om det handlar om en konflikt mellan programvarorna.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Moderator
Moderator

Har raderat några inlägg som mer stjälper än hjälper felsökningen.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack @twit

---
Fimpade både Steelseries och G Hub's program och körde helt utan en stund.

Som vanligt - jag har inte alltid haft Steelseries installerat - så behöll tangentbordet sin belysning, eftersom den kan regleras av knappar på tangentbordet, men, som jag nämnde ovan så återgick pekaren till Windows konfigurationen och utan RGB.

Inga konstigheter, som förväntat.

Nu har jag precis installerat G Hub igen, alltså utan Steelseries mjukvara, och den beter sig på samma sätt. Under Windows start och inlogging så kör den på Windows inställningar, när sedan G Hub är inladdat - efter några sekunder - så "blippar" det till och pekaren får de inställningar jag gett den i G Hub, 1600 DPI och belyst logga.

Hmm, undrar om det finns någon mjukvara som kan hantera RGB, DPI och tgt makro allt i ett oberoende av fabrikat? För jag är ju benägen att släppa G Hub under dessa omständigheter.

Med andra ord, ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tack @twit

---

Som vanligt - jag har inte alltid haft Steelseries installerat - så behöll tangentbordet sin belysning, eftersom den kan regleras av knappar på tangentbordet, men, som jag nämnde ovan så återgick pekaren till Windows konfigurationen och utan RGB.

Nu har jag precis installerat G Hub igen, alltså utan Steelseries mjukvara, och den beter sig på samma sätt. Under Windows start och inlogging så kör den på Windows inställningar, när sedan G Hub är inladdat - efter några sekunder - så "blippar" det till och pekaren får de inställningar jag gett den i G Hub, 1600 DPI och belyst logga.

Hmm, undrar om det finns någon mjukvara som kan hantera RGB, DPI och tgt makro allt i ett oberoende av fabrikat? För jag är ju benägen att släppa G Hub under dessa omständigheter.

Funderade på en grej. Kan det vara någon av inställningarna i G-hub som så att säga "tar tid". Alltså att någon setting du gjort tar längre tid att synka till musen . Tänkte att man kanske kunde göra en reset på alla settings och se till att musen och G-hub har samma settings på allt och se om den beter sig annorlunda då? Om så kan man ju lägga på en inställning i taget och se vilken det är som skapar fördröjningen. Longshot, men det kanske är där vi är nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tack @twit

---

Jag har gjort som så i G-hub att jag först länkat tgb till mus (så dom har samma belysning), sedan satt både mus och tgb i "inbyggt minnesläge" som gör att när G-hub inte finns (t.ex. felsäkert läge, bios, linux etc) så lyser båda med samma färg som dom hade vid senaste synk. Det är kanske därför jag inte upplever samma bekymmer som du vid inloggning till windows - det finns inget som behöver synkas.

Permalänk
Medlem

Visst, kan installera igen, pillade lite på det och det fanns en inställning för att lagra profilen på enheten, men den fungerade inte, annars så nollställde jag, vilet iofs borde varit gjort eftersom jag avinstallerat och installerat på nytt, och hittade något sedan om "device strtup effect" som jag hakade av. Kanske fungerar lite bättre efter det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Homdax:

rätt säker på att RGB profilen går att spara på musen med programmet och ställa den att läsa din profil från musen istället för mjukvaran.

jag stälde in min mus när jag köpte den spara till musens lagring satte den till att använda hårdvaruprofilen och sen avinstallerade g-hub.

så min G502 kör inte default regnbågsspya utan ljuset på svagt fast sken och alla knappar fungerar

är väl endast macros som inte funkar utan mjukvaran men kan inte komma på något scenario där jag faktiskt använt macro på musen mer än typ att man körde ett script på den för typ 5 år sen eller nått så man inte blev AFK kickad i GTA online bara för man gick å sket...

men skulle jag behöva ett macro nån gång så kör jag väl typ autoit eller autohotkey och gör ett script för det där istället som triggas av att jag trycker på X musknapp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Logitech's Onboard Memory Manager program borde fungera? Kan ändra musens lagrade inställningar utan g- hub.

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Logitech's Onboard Memory Manager program borde fungera? Kan ändra musens lagrade inställningar utan g- hub.

tack för den.

slipper jag ev installera g-hub om jag mot förmodan skulle behöva ändra dpi eller något nån gång.

visste inte att det existerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Försökt spara det på musen men när jag kikar igen så verkar det inte vara sparat...

Nä just det, man får en helknas fråga när man aktiverar det, men nu är det aktivt så får vi se.

@Rouge of Darkness Måste köra med mekaniskt aktiverade macro för att inte bli kickad så AHK är inte ett bra alternativ om vi säger så. Sedan gillar jag inte multifunktionstangentbord typ laptop "Fn" för att aktivera makron, tycker det blir lätt fel. Visst, just nu har jag tokmånga makroknappar - 26 - men hellre det än för få.

Men, kommer att köpa en steelseries mus ändå, det känns korkat att ha varsin mjukvara för respektive input.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Verkar ju vara ett alternativ. Tack

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Homdax:

@Rouge of Darkness Måste köra med mekaniskt aktiverade macro för att inte bli kickad så AHK är inte ett bra alternativ om vi säger så. Sedan gillar jag inte multifunktionstangentbord typ laptop "Fn" för att aktivera makron, tycker det blir lätt fel. Visst, just nu har jag tokmånga makroknappar - 26 - men hellre det än för få.

mhmm.
tänk på att även mus/tangentbordstillverkares mjukvaror inte alltid är tillåtna att använda heller i vissa anticheat.

kan va lite hit or miss vad som får dig bannad eller inte även om man kör macrot direkt i tillverkarens mjukvara då de flesta spel har i sin TOS att det inte är tillåtet att använda macros och liknande för automatisering i spel.

vet inte riktigt vad du menar med "mekaniskt aktiverade" AHK behöver inte göra saker automatiskt bara för at det heter "Auto" utan kan triggas av ett musklick eller tangentbordsklick presis som om du hade programmerat det i mus/tangentbordstillverkarens mjukvara det enda musen komuniserar rakt ut är vilken knapp du tryckte på sen trycker mjukvaran på resten åt dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

mhmm.
tänk på att även mus/tangentbordstillverkares mjukvaror inte alltid är tillåtna att använda heller i vissa anticheat.

vet inte riktigt vad du menar med "mekaniskt aktiverade"

Jo, jag vet, det var kanske lite klumpigt uttryckt... man måste vara aktiv i spelsessionen så att om en game Mod får syn på dig man faktiskt gör lite olika saker eller ändrar sekvens så de inte utgår från att man sitter och ölar nånstans... visst man kan göra sånt med makro med... kör nåt i 10 minuter, växla sedan till nåt annat osv... men men

Visa signatur