Sonos: Omöjligt att återlansera gamla applikationen

Permalänk
Melding Plague

Sonos: Omöjligt att återlansera gamla applikationen

Högtalartillverkarens vd säger på Reddit att den gamla applikationen nu har minst lika många problem som den nya.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen plan B? Ingen tänkte ”vad gör vi om det inte går som vi önskar, särskilt inte efter testerna vi aldrig gjorde?”

Vill ju säga skitföretag, men hur många kvartal har inte Sonos gjort stora vinster…

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Ingen plan B? Ingen tänkte ”vad gör vi om det inte går som vi önskar, särskilt inte efter testerna vi aldrig gjorde?”

Vill ju säga skitföretag, men hur många kvartal har inte Sonos gjort stora vinster…

De allra flesta flesta företagen har ingen plan B, man tar det som det kommer.
Enda gången jag lägger upp en plan B är om det är väldigt oklart åt vilket håll det kommer att gå, men det är ingen färdigutstakad plan B utan mer en enkel handlingsplan så ingen blir tagen på sängen den dagen man måste gå på plan B.

I Sonos fall vet jag inte vad de gjort med mjukvaran, men det känns som att man gått bananas och lagt till en massa funktioner, knattrat in koden för var och en av dessa utan en tanke på övrig kod.
Det är väl bara till att göra om alltihopa, det måste vara bättre än att sätta plåster på en skottskada, börja om från början med mjukvaran, anlita bättre programmerare, låt mjukvaran ta tid så de får en mjukvara med så lite buggar som möjligt.

Man kan inte ta premiumpriser om man inte har en jäkligt bra mjukvara, så sänk priserna fram tills att den nya mjukvaran är klar eller var redo på att någon annan kan sno ledartröjan.

Permalänk
Medlem

Vilket jävla fiasko

Permalänk
Medlem

Låter som en reddit tråd av en film. Stjärna som bara svarar på frågor från nya konton gjorda av filmproducent bots

Permalänk
Medlem

Rulla tillbaka firmwaren på högtalarna också? 🧐

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Rulla tillbaka firmwaren på högtalarna också? 🧐

"Tyvärr så går det inte för att vi tänkte aldrig att det skulle behövas" - Typ...

Permalänk
Medlem

Har Sonos Arc + sub och har inte märkt några katastrofala problem. Den hittar ibland inte systemet men brukar räcka att vänta eller starta om appen en gång.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har Sonos Arc + sub och har inte märkt några katastrofala problem. Den hittar ibland inte systemet men brukar räcka att vänta eller starta om appen en gång.

Vilken tur, då kan Sonos pusta ut!

Permalänk
Medlem

Molnarkitekturer byggs nästan enbart av en anledning i corporatevärlden, att kunna börja ta ut en månadskostnad. Det skulle vara intressant att veta vad sonos hade planerat börja erbjuda som prenumerationstjänst innan dom outsourcade utvecklingen av sin nya app för att spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

"Tyvärr så går det inte för att vi tänkte aldrig att det skulle behövas" - Typ...

Galet om det är så. Nu jobbar jag på ett high chaparall bolag men ser alltid att en deploy går att reverta, jag litar varken på mig eller kravställaren. 😉

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Galet om det är så. Nu jobbar jag på ett high chaparall bolag men ser alltid att en deploy går att reverta, jag litar varken på mig eller kravställaren. 😉

Om din deploy inkluderar firmwareuppdateringar i miljontals högtalare och den nya deployen inte fungerar med gammal firmware samtidigt som den gamla versionen inte fungerar med ny firmware, hur hanterar du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Om din deploy inkluderar firmwareuppdateringar i miljontals högtalare och den nya deployen inte fungerar med gammal firmware samtidigt som den gamla versionen inte fungerar med ny firmware, hur hanterar du det?

Det är ju fortfarande bara ny firmware, Antingen tryck ut den gamla firmwaren igen eller ge den gamla firmwaren ett nyare nr. om de är så känsligt att de ska gå i nummerordning uppåt. Sen sparka ut den gamla mjukvaran.. För jag hoppas att den nya firmwaren i högtalarna går att "uppdatera" eller erkänner dom att dom har målat in sig i ett hörn och inte kan ändra mjukvaran i högtalarna åt något håll?

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Har pelat med Sonos en del på jobb under några års tid. Har inte varit annat än problem och omständigheter. Förstår verkligen inte varför folk envisas med att köpa skiten, mjukvara och firmware är verkligen dålig.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Jag kör ff på S1-appen då en av mina högtalare inte vara kompatibla. Idag är jag lite glad för det

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Molnarkitekturer byggs nästan enbart av en anledning i corporatevärlden, att kunna börja ta ut en månadskostnad. Det skulle vara intressant att veta vad sonos hade planerat börja erbjuda som prenumerationstjänst innan dom outsourcade utvecklingen av sin nya app för att spara pengar.

Äsch strunt. Jättetrevligt med cloudutevckling. Behöver inte sitta vänta 2 veckor på att infra avdelning ska slänga upp en url åt en.

Man kan göra princip allt som utvecklare. On prem kan vara billigare dock.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Tackar.. undviker sonos.

So... no s hit. (<-sista på svenska)
Komihåg-ramsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Det är ju fortfarande bara ny firmware, Antingen tryck ut den gamla firmwaren igen eller ge den gamla firmwaren ett nyare nr. om de är så känsligt att de ska gå i nummerordning uppåt. Sen sparka ut den gamla mjukvaran.. För jag hoppas att den nya firmwaren i högtalarna går att "uppdatera" eller erkänner dom att dom har målat in sig i ett hörn och inte kan ändra mjukvaran i högtalarna åt något håll?

Detta.

De får väl ha båda apparna och bakomliggande system och körs gamla och nya paralellt tills de fixar skiten.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Så nu har du vissa användare som uppdaterat till en ny app, och vissa som inte har det, den gamla appen funkar såklart inte med högtalare som har fått uppdaterad firmware. De som uppdaterat till ny app, och nu lägger in din uppdaterade "gamla" firmware kan inte lägre använda sin nya app, då behöver du lägga in ett meddelande där att de kan ladda ner den gamla appen för att få till gång till sina högtalare igen eftersom den nya "gamla" firmwaren såklart inte fungerar med den nya appen som kräver molnkoppling. Alternativt att du bygger om din nya app att kunna kommunicera med gammal firmware, men då behövs ju inte den gamla appen smo du rullat tillbaka till... ja det blev lite snårigt, men det är säkert bara att "trycka ut".

Edit: Jag har själv Sonos (Ikea) och är lika frustrerad som alla andra över hur jävla värdelös den nya appen är. Men när någon som jämför miljontals enheter och en rätt komplicerad infrastruktur med (vad som lät som) någon webapp & databas admin själv kan rulla tillbaka på en par timmar är väldigt naivt.

Permalänk
Medlem

Kör 4 st Sonos hemma, 2 Era och 2 One med nya mjukvaran och det har fungerat helt ok från start.
Det som skavde rejält var att de första versionerna av mjukvaran där hade man tagit bort väckningsfunktionen, den använder jag varje dag och ibland behöver man justera tiden. Men den kom ganska snabbt tillbaka.
Sen tycker jag nog användarupplevelsen på nya appen är betydligt rörigare än den gamla.

Den gamla var inte bra men den nya är ännu rörigare, kanske läge att hyra in lite UX folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Lite det här jag var inne på med en plan B. Vad är det som gör att man inte kan rulla tillbaka? Och varför är det så svårt för ett företag vars USP varit just mjukvara (för bäst ljud har Sonos aldrig kunnat skryta med)?

Jag fattar inte den här soppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Härligt... Jag måste starta om routern och sedan starta om appen...
Detta minst 1 gång i veckan.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Exakt anledningen varför jag inte använder smarta högtalare hemma. Min stereo är från 1973, ljudet är sublimt.

Vilken grej. Hålla reda på appar, syncningar, firmware, fler notifieringar, sen så strular det titt som tätt också. Nej tack.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att Sonos-högtalaren ibland inte dyker upp i Spotify Connect. Kanske beror på detta? Vilken soppa, högtalaren har fungerat bra i 3 år, jag hade inget behov av någon uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Exakt anledningen varför jag inte använder smarta högtalare hemma. Min stereo är från 1973, ljudet är sublimt.

Vilken grej. Hålla reda på appar, syncningar, firmware, fler notifieringar, sen så strular det titt som tätt också. Nej tack.

Jupp, samma här. Kan inte för mitt liv förstå mig på varför företag och slutanvändare måste överkomplicera sin musikupplevelse så mycket. Min hi-fi stereo är från 1996. En NAD C320 samt B&W 602 S3 högtalare. Ingen värsting-hifi-setup. Men tillräckligt bra för mig och tillräckligt bra för att sopa mattan med Sonos produkter. Det enda jag har behövt göra för att modernisera min "setup" är att köpa en bluetooth enhet med RCA-utgång. I dagsläget finns det relativt billiga enheter (~500kr) med BT5.2 och stöd för aptX och LDAC. Till en början var bluetooth en nedgradering i ljudkvalité, men man måste gå tillbaka ganska långt i tiden för det. LDAC erbjuder 24-bitar, 96KHz och aptX 48KHz, vilket är bra mycket bättre än CD-kvalité så i slutändan är den begränsande faktorn kompressionen från materialet i sig (ofta strömmningstjänsten) Själv har jag dock ett bibliotek av flac-filer.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Så nu har du vissa användare som uppdaterat till en ny app, och vissa som inte har det, den gamla appen funkar såklart inte med högtalare som har fått uppdaterad firmware. De som uppdaterat till ny app, och nu lägger in din uppdaterade "gamla" firmware kan inte lägre använda sin nya app, då behöver du lägga in ett meddelande där att de kan ladda ner den gamla appen för att få till gång till sina högtalare igen eftersom den nya "gamla" firmwaren såklart inte fungerar med den nya appen som kräver molnkoppling. Alternativt att du bygger om din nya app att kunna kommunicera med gammal firmware, men då behövs ju inte den gamla appen smo du rullat tillbaka till... ja det blev lite snårigt, men det är säkert bara att "trycka ut".

Edit: Jag har själv Sonos (Ikea) och är lika frustrerad som alla andra över hur jävla värdelös den nya appen är. Men när någon som jämför miljontals enheter och en rätt komplicerad infrastruktur med (vad som lät som) någon webapp & databas admin själv kan rulla tillbaka på en par timmar är väldigt naivt.

Jag tror att du krånglar till det mer än nödvändigt. Sannolikt går det att rulla tillbaka men att man som företag hellre lägger 1000 timmar på att få den nya appen att fungera bättre än 1000 timmar på den gamla som ändå nått livets slutskede av andra orsaker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cloudstone:

Det går bra att koppla in en Google home mini till en gammal stereo så får den modernare funktioner och man slipper Sonosproblematiken.
Jag vill dock inte kalla nått av det "smart" för inget automatiseras automatiskt utan man behöver göra det manuellt och även ge kommandon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Jag tror att du krånglar till det mer än nödvändigt. Sannolikt går det att rulla tillbaka men att man som företag hellre lägger 1000 timmar på att få den nya appen att fungera bättre än 1000 timmar på den gamla som ändå nått livets slutskede av andra orsaker.

Ja det är klart det går enkelt att lägga upp den gamla versionen på app store/play store samt pusha en firmwareuppdatering som lägger in föregående firmware. Dock verkar du inte ha läst mitt inlägg överhuvudtaget eftersom det inte alls är problematiken i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jupp, samma här. Kan inte för mitt liv förstå mig på varför företag och slutanvändare måste överkomplicera sin musikupplevelse så mycket. Min hi-fi stereo är från 1996. En NAD C320 samt B&W 602 S3 högtalare. Ingen värsting-hifi-setup. Men tillräckligt bra för mig och tillräckligt bra för att sopa mattan med Sonos produkter. Det enda jag har behövt göra för att modernisera min "setup" är att köpa en bluetooth enhet med RCA-utgång. I dagsläget finns det relativt billiga enheter (~500kr) med BT5.2 och stöd för aptX och LDAC. Till en början var bluetooth en nedgradering i ljudkvalité, men man måste gå tillbaka ganska långt i tiden för det. LDAC erbjuder 24-bitar, 96KHz och aptX 48KHz, vilket är bra mycket bättre än CD-kvalité så i slutändan är den begränsande faktorn kompressionen från materialet i sig (ofta strömmningstjänsten) Själv har jag dock ett bibliotek av flac-filer.

Precis detta gjorde jag också med min XTZ-förstärkare. Kanske är ett vanligare sätt att lösa sin musiklyssning på om man är lite äldre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går bra att koppla in en Google home mini till en gammal stereo så får den modernare funktioner och man slipper Sonosproblematiken.
Jag vill dock inte kalla nått av det "smart" för inget automatiseras automatiskt utan man behöver göra det manuellt och även ge kommandon.

Hur kopplar du en Google Home Mini till en stereo? Home Mini har ingen 3.5mm utgång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig