Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Inte bara prissättningen. Verkar ha glömt kraven på Windows 11, varför köpa en dator som om något år inte längre får uppdateringar och inte kan uppdatera till senaste operativsystemet från Microsoft.

Säljaren verkar också blanda väldigt frisk bland både tester och bilder.

I aktivitetshanteraren visar 1080 som grafikkort, men vilket kort är det som testas i Performancetest. Går ej att läsa då upplösningen är för dålig, men i Passmark är det 4080. Visar dessutom en bild på MacOS Catalina på något okänt system med vad jag tolkar 32 GB ram när det visas 16 GB ram i testet med grafikkortet.

I Geekbench Browser så visas många system men jag hittar icke ett enda system med i7-5960 som säljs av denna säljare. Så frågan är vad som säljs och varför används tester och resultat från andra system som inte har med saken att göra.

Frågan är om denna säljare borde anmälas till tradera för falsk marknadsföring.

Tror han försöker jämföra att 1080 ti är lika bra som 4080 super om man tittar på directx12 poängen han får på performance test samt directx 11. Fyfan hoppas verkligen igen går på det där.. det där testet han kör med måste ju vara urgammalt?

Permalänk
Medlem

Kanske några år för sent för det priset lol.

Tror några hade hoppat på en sån burk för 15 - 18k runt 2020 - 2021 med 1080ti i sli och x99 plattformen.
Men det är 3 - 4 år sedan...
Mycket har hänt med tillgänglighet på komponenter och på marknaden sedan dess + windows 11 kravet är såklart en stor nackdel för denna burk också förutom dess ålder, bara uppförsbacke att sälja den hel skulle jag tro.

Vettigare pris är nog närmare 4.5 - 7k kanske skulle jag gissa på för denna dator ?
Det priset han har är väl kanske närmare värdet av två - tre st såna datorer vid det här laget.

Ett 1080 ti har väl sämre prestanda än rtx 4060 ti 8 gb eller rtx 3070 också ?
Behöver kanske 2700 - 3500 kr för ett bättre begagnat grafikkort just nu i så fall.
Processorn klås av en Ryzen 3700x ganska enkelt eller med Ryzen 5 5600 som jag själv har, speciellt i spel.

För att klå SLI 1080ti i spelen som stödjer SLI bra så räcker det med några 100 lappar till en 1000 lapp till för ett RTX 3080.
Runt 3900 - 4800 kr för ett sånt då på tradera ?

Han säljer ett RTX 3080 för 8224 kr också ser jag.
Garanterat överdrivet pris.
Ett 4070 super är då mycket vettigare kort för de pengarna då.

Mitt rtx 4060 ti 8 gb är typ 14 - 20% bakom ett 3080 och köpte mitt på spontan rea under en Inet stream för 3499 kr som var väldigt bra pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Tror han försöker jämföra att 1080 ti är lika bra som 4080 super om man tittar på directx12 poängen han får på performance test samt directx 11. Fyfan hoppas verkligen igen går på det där.. det där testet han kör med måste ju vara urgammalt?

Det är möjligt, men det vet vi inte då bilden är så pass otydlig att det inte går att se vad som testas. Så tills det går att se vad som har testats anser jag att det inte är vad säljaren försöker få fram
Denna annons är enbart ett sätt att lura ovetande personer.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Alltså vad är det för fel på folk.......

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/alienware_m17x_r5_inte...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Vad sägs om 1 180 kr för en Samsung 128GB SSD från 2015? Ja du hörde rätt EN, priset är per exemplar och han har 5st. Gillar att han taktiskt klippt bort hur många GB som han skirvit på SSDn från hans CrystalDiskInfo skärmklipp, (han klippte också bort Anime-Flickan, ett mycket grövre brott.)
https://www.tradera.com/item/341367/642561160/top-skick-5st-a...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av FYAD:

Vad sägs om 1 180 kr för en Samsung 128GB SSD från 2015? Ja du hörde rätt EN, priset är per exemplar och han har 5st. Gillar att han taktiskt klippt bort hur många GB som han skirvit på SSDn från hans CrystalDiskInfo skärmklipp, (han klippte också bort Anime-Flickan, ett mycket grövre brott.)
https://www.tradera.com/item/341367/642561160/top-skick-5st-a...-

Haha, blev nog en nolla för mycket där. Om ens det. Vem köper en begagnad 128 gb ssd 2024?
Hans text slutar ju ändå lite fint "Ditt köp gör en skillnad. Tack så mycket!"

Permalänk

Vem är denna TedOne på Tradera som tar hutlösa priser för sina annonser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem är denna TedOne på Tradera som tar hutlösa priser för sina annonser?

Ren scammer som försöker lura ovetandes personer och kränga gammal skit för hutlösa priser där han påstår att de presterar bättre än dagens datorer. Jag har för vana att anmäla hans annonser och jag hoppas fler gör det så han försvinner från Plattformen.

Läser man även om vad han skriver om sig själv... är hälften sant är det mer än scam och vidrigt uppförande att försöka lura ovetande människor om detta. Frågar man om något får man endast svaret: "Läs på!".

Alternativt kriminella som tvättar pengar genom att köpa/sälja överprisade datorer via tradera.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Ren scammer som försöker lura ovetandes personer och kränga gammal skit för hutlösa priser där han påstår att de presterar bättre än dagens datorer. Jag har för vana att anmäla hans annonser och jag hoppas fler gör det så han försvinner från Plattformen.

Läser man även om vad han skriver om sig själv... är hälften sant är det mer än scam och vidrigt uppförande att försöka lura ovetande människor om detta. Frågar man om något får man endast svaret: "Läs på!".

Alternativt kriminella som tvättar pengar genom att köpa/sälja överprisade datorer via tradera.

Fast kan man scamma eller utnyttjar han personer som inte kan datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

vad menar du är skillnaden?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

vad menar du är skillnaden?

Jag ifrågasätter inte priserna men gör han något olagligt? Varför tar inte Tradera bort hans annonser och konto om han försöker scamma folk ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag ifrågasätter inte priserna men gör han något olagligt? Varför tar inte Tradera bort hans annonser och konto om han försöker scamma folk ?

Fast det var inte vad du skrev;

"Fast kan man scamma eller utnyttjar han personer som inte kan datorer?"

Jag menar att det inte är någon skillnad mellan att scamma folk, eller utnyttja deras okunskap till att ta ut överpris.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Han verkar ju grovt missleda vilken prestanda man kan väntas få från de här äldre burkarna..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som några har nämnt tidigare, om du försöker få något att framstå som bättre än vad det är (rakt upp och ned ljuga) och vilseleda en individ som saknar kunskap är det att scamma någon.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Som några har nämnt tidigare, om du försöker få något att framstå som bättre än vad det är (rakt upp och ned ljuga) och vilseleda en individ som saknar kunskap är det att scamma någon.

Varför låter Tradera honom vara då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför låter Tradera honom vara då?

Den frågan kan nog bara Tradera svara på.

För mig är det oerhört förvånade att sådana säljare får vara kvar på plattformen.

Ska man spekulera helt fritt utan några helst grunder... och det rör sig om att tvätta pengar får han vara kvar då han sätter priserna så högt att ingen "vanlig" människa skulle köpa dessa (och därmed lämnar negativa omdömen), medan "rätt" individer gör det. Ett scenario... finns säkert många fler man kan komma på om man ska spekulera helt fritt....

Men flertal rapporterar hans annonser (mig själv inkluderad) och skulle Tradera bara orka ta tag i det och faktiskt läsa hans annonser kan man ju tycka att han borde försvinna illa kvickt från den plattformen. För han ljuger rakt upp och ned om prestandan "hans super special byggda datorer" har, samt vilka "nypriser" dessa har då de inte sålts på många år.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

För mig är det oerhört förvånade att sådana säljare får vara kvar på plattformen.

Ska man spekulera helt fritt utan några helst grunder... och det rör sig om att tvätta pengar får han vara kvar då han sätter priserna så högt att ingen "vanlig" människa skulle köpa dessa (och därmed lämnar negativa omdömen), medan "rätt" individer gör det. Ett scenario... finns säkert många fler man kan komma på om man ska spekulera helt fritt....

Men flertal rapporterar hans annonser (mig själv inkluderad) och skulle Tradera bara orka ta tag i det och faktiskt läsa hans annonser kan man ju tycka att han borde försvinna illa kvickt från den plattformen. För han ljuger rakt upp och ned om prestandan "hans super special byggda datorer" har, samt vilka "nypriser" dessa har då de inte sålts på många år.

Hur ska du tvätta pengar dock? Är väl rätt svårt att "betala" i tradera med svarta pengar. De måste ju tvättas innan betalningen sker

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Uppenbarligen köper folk det han säljer när man tittar igenom hans omdömmen. Många tusenlappar vad de egentligen är värda och vad de säljs begagnade på andrahandsmarknaden men gissar Tradera tycker det är okej ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Hur ska du tvätta pengar dock? Är väl rätt svårt att "betala" i tradera med svarta pengar. De måste ju tvättas innan betalningen sker

För att inte frångå trådens huvudämne mer än nödvändigt:
100k svarta pengar, ta 10 av dessa (no questions asked) och köp gammal skit för dem. Sätt ihop 3 datorer du säljer för 30k/st via Tradera och ge vänner/kumpaner pengar till detta eller använda egna konton. ("Betala kontant vid avhämtning t ex"). Du har nu kvitto på att du har sålt saker för 90k totalt som du kan visa upp för en bank och har därmed förvandlat 100k svarta till 90k "tvättade" pengar.

Skrivet av Dinkefing:

Uppenbarligen köper folk det han säljer när man tittar igenom hans omdömmen. Många tusenlappar vad de egentligen är värda och vad de säljs begagnade på andrahandsmarknaden men gissar Tradera tycker det är okej ändå.

Följer man devisen "follow the money" så tjänar ju Tradera helt sonika pengar på sådana här säljare. Men ser man till omdömen är det inte mycket som säljs där det lämnas omdömen det senaste halvåret och det är endast en vara som sålts till "köp nu" som var överprisat... resten var antingen "billigt" eller sålt via "köpförslag". Och det kan lika gärna vara han själv som "köpt" sin egen vara med ett annat konto.

Tradera har blivit ett träsk när det kommer till säljare som sitter där... en större antal som sitter på flera sälj och köpkonton och vissa försöker t om hävda att de är företag. Man rundar skatteregler (att det övergår från hobbyverksamhet till affärsverksamhet) på detta vis samt att man kan manipulera både omdömen och "begagnatpriser". Samt "företag som säljer begagnade varor" som dammsuger upp det mesta inom vissa kategorier, väldigt bra om man vill sälja... riktigt dåligt om man vill köpa

Gällande just TedOne skriver han även en mindre novell för varje annons, vilket jag tror bidrar till att inte fler av hans annonser plockas ned då den som "tar emot det på tradera" måste sitta och läsa igenom allt OCH dessutom ha kunskap själv om vad det är han svamlar om allt som oftast. Så det känns rätt kalkylerat i just hur annonserna är upplagda för att "kringgå" att annonser tas ned.

Nu avslutar jag detta kapitel för denna gång då det är en diskussion för en annan tråd så vi kan återgå till att "skratta och förundras" över vidare tokigheter av säljare ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Sugen men vet inte alltså, nån som har en AGP-buss att sälja? (finnsa väl ett visst samlarvärde men, Nej)

https://www.blocket.se/annons/stockholm/3dfx_voodoo_5_5500_ag...
-
3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Mycket bra skick

10 000 kr

Mycket bra skick - Som ny
Beskrivning
Hej!
Jag har ett sällsynt och eftertraktat grafikkort, 3dfx Voodoo 5 5500, som jag funderar på att byta. Kortet är i utmärkt skick och är ett måste för samlare eller retro gaming-entusiaster. Se aktuella priser på Ebay. Jag är intresserad av att byta mitt Voodoo 5 5500 mot ett Nvidia RTX 3090 eller ett ännu bättre grafikkort. Om du har ett sådant kort och är intresserad av att göra en bytesaffär, vänligen hör av dig så kan vi diskutera detaljerna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Sugen men vet inte alltså, nån som har en AGP-buss att sälja? (finnsa väl ett visst samlarvärde men, Nej)

-
3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Mycket bra skick

10 000 kr

Beskrivning
Hej!
Jag har ett sällsynt och eftertraktat grafikkort, 3dfx Voodoo 5 5500, som jag funderar på att byta. Kortet är i utmärkt skick och är ett måste för samlare eller retro gaming-entusiaster. Se aktuella priser på Ebay. Jag är intresserad av att byta mitt Voodoo 5 5500 mot ett Nvidia RTX 3090 eller ett ännu bättre grafikkort. Om du har ett sådant kort och är intresserad av att göra en bytesaffär, vänligen hör av dig så kan vi diskutera detaljerna.

Det där är en fellow Sweclockare som även försökte kränga den här men blev snabbt upplyst utav någon med stenkoll om att det är PCI-varianten som är dyr och inte AGP-varianten så han tog bort sin annons här men behöll den på blocket vid liv. Lite kuriosa så där 🙃

Visa signatur

5600X | Asus A520M-A II | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | GTX 750Ti 2GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

https://www.tradera.com/item/642950907
Sparsamt använd! Haha. Ingen som helst info, mer än att smutset kanske ingår.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

https://www.tradera.com/item/642950907
Sparsamt använd! Haha. Ingen som helst info, mer än att smutset kanske ingår.

Verkar väl stå Arrogant bastard på tangentbordet... De Kjellbrädorna kostade väl typ 500 nya för några år sen?
Verkligen inget höjdarpris
(alla är vi olika, men tangentbord och mus är exempel på komponenter som jag aldrig övervägt köpa begagnat - jag vill ha min egen smuts på dem )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av adfactory:

-
3dfx Voodoo 5 5500 AGP
Mycket bra skick

10 000 kr

Beskrivning
Hej!

När blev ett Voodoo 5 lika mycket värt som ett 3090 i begagnat skick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När blev ett Voodoo 5 lika mycket värt som ett 3090 i begagnat skick?

Det är det inte, kortet ligger ute för vad som verkar vara 2x priset jämfört med de som säljs på Ebay.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_nkw=3dfx+vodoo+5+64mb+agp&_sacat=0&rt=nc&LH_Sold=1&LH_Complete=1

Hade det vart oöppnat i kartong kanske, men för den begärda slanten gör man nog bättre i att köpa ett recappat kort.

Permalänk
Medlem

10900K på Tradera för endast 4500:-.

Återigen skojaren TedOne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

4500 för en använd CPU som är fyra generationer gammal!
Killen förtjänar fan en utskällning och en ban från Tradera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte blocket men blir alltid lika förvånad hur folk övervärderar sina datorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av modular:

https://www.tradera.com/item/1001185/642568255/ny-gaming-rig-...

Han S-I-Kungen lägger stort bud från ingenstans, kollar man på hans andra omdömen så har han gjort flera affärer med TedOne, är det bara jag som tycker detta verkar lite skumt? Budtrissning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

https://www.tradera.com/item/1001185/642568255/ny-gaming-rig-...

Han S-I-Kungen lägger stort bud från ingenstans, kollar man på hans andra omdömen så har han gjort flera affärer med TedOne, är det bara jag som tycker detta verkar lite skumt? Budtrissning?

Det är jävligt märkligt faktiskt, allt som rör den här killen verkar riktigt märkligt.