GlassClockers - Ninja CREAMi edition

Permalänk
Medlem

GlassClockers - Ninja CREAMi edition

Separat tråd för att dela recept och tips för att göra egen glass. Primärt tänker jag på typen som passar till Ninja CREAMi och liknande modeller av "mixer-typ" där man fryser in glassen i förväg och maskinen fräser och mjukar upp glassen till den perfekta konsistensen.

Ninja CREAMi NC301/NC501 osv.

Jag har precis fått min så inte hunnit testa olika recept än men fått tips om att vaniljsås (kylvaran) är en enkel höjdare. Dock inte nyttigast

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

liknande modeller av "mixer-typ" där man fryser in glassen i förväg och maskinen fräser och mjukar upp glassen till den perfekta konsistensen.

Hur menar du? Jag har en köksassistent (tänk stor mixer/blender), där jag sätter en kyld bunke. I denna blandas allt och blir kallare-och-kallare och tjocknar till glass.
Sen kan man skicka in bunken i frysen för extra kyla, om man vill.

Hur gör man i denna maskin?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Haft en i korgen på Amazon hur länge som helst men aldrig riktigt tryckt på beställningsknappen. Väntar nog på den aningen förenklade varianten Creami Breeze istället, där man sätter glassbägaren direkt mot maskinen utan den extra omslutade delen som höjs upp. Tror den kom till USA för mer än ett år sedan och till UK i början av detta år men ännu inte lanserad i resten av Europa.

https://ninjakitchen.co.uk/product/ninja-creami-breeze-ice-cr...

Skrivet av mrTLU:

Blandar en smet som man fryser till en klump i den vanliga frysen, sedan kör i glassmaskinen precis innan det är dags att äta. Maskinen är i princip bara en rörlig kniv som forceras genom och fluffar upp det frysta blocket eller hur man nu skall förklara det. Hundratals videos på Youtube för den intresserade…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Blandar en smet som man fryser till en klump i den vanliga frysen, sedan kör i glassmaskinen precis innan det är dags att äta. Maskinen är i princip bara en rörlig kniv som forceras genom och fluffar upp det frysta blocket eller hur man nu skall förklara det. Hundratals videos på Youtube för den intresserade…

Ah, lite tvärtom alltså. Grejen med att röra under infrysningen är väl annars att få in luft och få fluffigare glass än bara-infrusen-i-bytta.
Så denna maskin kanske skapar luftigheten i efterhand alltså.

Men stora bekymret kvarstår väl? Hur får man ur glassen ur byttan? Alltid lika besvärligt när man har kaaaallt i frysen.

mer, mer, MER
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Ah, lite tvärtom alltså. Grejen med att röra under infrysningen är väl annars att få in luft och få fluffigare glass än bara-infrusen-i-bytta.
Så denna maskin kanske skapar luftigheten i efterhand alltså.

Men stora bekymret kvarstår väl? Hur får man ur glassen ur byttan? Alltid lika besvärligt när man har kaaaallt i frysen.

Denna maskin mer hyvlar/rör om glassen efter den frysts (närmare mixer). Detta för att mekaniskt slå sönder alla iskristaller till en jämn och len glass istället för ett solitt block. Eftersom glassen rörts om rakt igenom så blir den mjuk och len och därmed relativt lätt att få ut ur byttan direkt.

Fördelen med denna typ är också att det bara tar några minuter från frysen till ätbar glass :).

Permalänk
Medlem

Mitt grundrecept som går att variera mycket enkelt med få ingrepp är;

4dl 1,5% Mjölk
1,5dl Alpro "Plant Protein" sojamjölk
35gram vaniljproteinpulver
1/2 dl Erythirol/sötningsmedel of choice
2 krm xanthangummi
1 krm salt
1 äggula
1/2 msk vaniljextrakt of choice (vanlig Dr Oetker från matbutiken funkar kanon)

Som framgår av receptet så syftet är såklart att göra en nyttigare/mer proteinrik glass jmf med den du köper.
Med det sagt - denna är så pass god att jag likställer den i både smak och konsistens med en bättre mellanklass vaniljsgräddglass från affären. Med ovanstående recept kan jag med gott samvete käka en helt pint glass varje kväll, Ca 380 kcal.

Permalänk
Medlem

nu några veckor in, känner ni er nöjda med köpet? är det värt det? och hur mycket äter ni? såg att den är prissänkt nu på amazon till 1800 ungefär, funderar på att slå till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

nu några veckor in, känner ni er nöjda med köpet? är det värt det? och hur mycket äter ni? såg att den är prissänkt nu på amazon till 1800 ungefär, funderar på att slå till

Väldigt nöjd. Käkar glass varje dag i princip.
Har bytt ut mitt enkla kvällsmål som brukade vara ex en skål fil, kvarg, nån macka eller liknande till en bytta proteinrik glass.
Har börjar laborera med fler smaker - lakrits, pistage, kokos, mango osv. De allra flesta blir riktigt bra på första försöket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Jag har inte itererat klart än, len och krämig men ersatte strösocker med vit sirap denna gången för att få lenare konsistens men blev lite för lös.
Jag har inte börjat med nyttigheter än utan tänkte börja med att få till en riktigt bra traditionell gräddvaniljglass. Återkommer när jag börjar närma mig målet...

Hittade dock en burk SIA mangosorbet som stått länge i frysen och den blev markant bättre av att tina en rond och sen köras i maskin. Lenare än direkt från butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Fortfarande lite velig själv, men går för 1621kr nu https://www.amazon.se/dp/B09QMPB33P?th=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Fortfarande lite velig själv, men går för 1621kr nu https://www.amazon.se/dp/B09QMPB33P?th=1

Jag säger köp. Passa på att köpa lite xantangummi också för att kunna justera konsistensen och få glassen krämigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag säger köp. Passa på att köpa lite xantangummi också för att kunna justera konsistensen och få glassen krämigare.

Ett tips - jag upptäckte att min lokala ica hade xanthangum billigare än på Amazon. Finns i glutenfrihyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Hur menar du? Jag har en köksassistent (tänk stor mixer/blender), där jag sätter en kyld bunke. I denna blandas allt och blir kallare-och-kallare och tjocknar till glass.
Sen kan man skicka in bunken i frysen för extra kyla, om man vill.

Är det till en KitchenAid? Har själv en eletrolux köksassistent men hittar inga glasstillbehör, dock finns det en från Ankarsrum på deras sida. Fungerar den må tro? Orkar inte med ytterligare fler köksmaskiner hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Är det till en KitchenAid? Har själv en eletrolux köksassistent men hittar inga glasstillbehör, dock finns det en från Ankarsrum på deras sida. Fungerar den må tro? Orkar inte med ytterligare fler köksmaskiner hemma

Bosch Mum5 har jag. Finns ett antal med olika nummer, vet dock inte vilka av dem som stöder glass-grejen. Och glassgrejen, om jag inte har nämnt det, är en skål som fryses in, samt en visp som monteras. Sen görs glassen och kyls samtidigt. När det är lagom fast, så ställer man in skålen en stund till i frysen.

Visa signatur