Ikeas smarta hemmet-hubb får utökat stöd för Matter

Permalänk
Melding Plague

Ikeas smarta hemmet-hubb får utökat stöd för Matter

Beslutet att satsa helt på Dirigera framstår som alltmer logiskt i och med den senaste firmware-uppdateringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Med tanke på hur länge de snackat om att den ska ha stöd för Matter så var det verkligen på tiden att de faktiskt fixade det.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas inte jag var ensam om att läsa rubriken och tänka "mattor".. Vad tusan är smarta mattor för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Jag hoppas inte jag var ensam om att läsa rubriken och tänka "mattor".. Vad tusan är smarta mattor för något.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Molvin:

Den rullar ut på baksidan och piskar sig själv, rullar sedan på plats igen och fluffar till sig?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >

Permalänk

En Matter för dummies guide skulle snart behövas.

Undra hur många på forumet som inte alls äger någon smart lampa som går att styra från en mobil? Vissa har byggt detta vidare. Men det är problemet med ej standarder som nog spärrar folk från att vilja investera så mycket i hemautomation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur många på forumet som inte alls äger någon smart lampa som går att styra från en mobil? Vissa har byggt detta vidare. Men det är problemet med ej standarder som nog spärrar folk från att vilja investera så mycket i hemautomation.

Tror inte det. Folk som inte visste och var intresserade frågade, gick då på förslaget med någon av de "standarder" som fanns.

Var de förvirrade innan så lär det inte bli enklare nu när det ska väljas en ny hubb som eventuellt är kompatibel med en eller flera av de tidigare standarderna. Begränsad korskoppling och otal olika metoder för att ansluta prylarna lär inte heller underlätta.

Detta blir nog mest en tröst för de som nu sitter med en döende standard eller en som bara har begränsat utbud av prylar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Finns det några planer på att göra en sån här "smart hub" med ChatGPT?
Hade ju varit galet smidigt!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hajpen kring detta.

Ikeas produkter är redan kompatibla med sin egen hubb och väldigt många andra tillverkare.
Visste det kommer bli ännu lättare att få dem att prata med andra men Ikea lär ju inte skriva drivrutiner till sina hubb för andra tillverkare likt ex Homey.

Matter i sig förstår jag det fina med även om det till viss del är rätt överhajpat men inom
Ikeas egna ekosystem så blir det ju inte någon skillnad egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En Matter för dummies guide skulle snart behövas.

Undra hur många på forumet som inte alls äger någon smart lampa som går att styra från en mobil? .

Matter för Dummies borde inte behövas—det är just det som är poängen. Det ska funka oavsett vilken tillverkare du väljer. Den största utmaningen är att de flesta fortfarande ser det smarta hemmet som "en lampa med en app."

Skrivet av AndreaX:

Var de förvirrade innan så lär det inte bli enklare nu när det ska väljas en ny hubb som eventuellt är kompatibel med en eller flera av de tidigare standarderna. Begränsad korskoppling och otal olika metoder för att ansluta prylarna lär inte heller underlätta.

Hela industrin går mot Matter-standarden, och jag tror att IKEA kommer att leda vägen. Tech-giganterna måste integrera stödet i backend (API och smarta hem-system), medan tillverkarna står för enheterna och uppkopplingen (Matter Bridge och Border Router). Det är få företag som IKEA med internationell närvaro och hemmafokus. Snart blir prisskillnaden mellan smarta och icke-smarta produkter så liten att folk köper smarta saker utan att ens tänka på det. När dina smarta prylar automatiskt dyker upp i Google eller Apple Home och föreslår automationer baserat på dina rutiner, tror jag att fler kommer att bli intresserade. Matter och dess enande API gör detta möjligt.

Skrivet av Chromatic:

Jag är försiktigt optimistisk om att Apple Intelligence kan vara först ut med något liknande på måndag. Det är extremt svårt att bygga, dyrt att köra i skala, och komplext att kontrollera (det räcker att se alla exempel på folk som knäckt chat-promptar för att få dem att säga konstiga saker). Dagens LLM gör fortfarande för många misstag för att stora företag ska våga satsa fullt ut och ge kunderna förtroendet. Men om någon har resurserna och kunnandet så är det Apple. Måndagens Apple-event blir mycket intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

Matter för Dummies borde inte behövas—det är just det som är poängen. Det ska funka oavsett vilken tillverkare du väljer. Den största utmaningen är att de flesta fortfarande ser det smarta hemmet som "en lampa med en app."

Är en lite väl för nerdummad förklaring. Och lampa med app kommer för de flesta vara någonstans man börjar.

Skrivet av Otsu:

Hela industrin går mot Matter-standarden, och jag tror att IKEA kommer att leda vägen. Tech-giganterna måste integrera stödet i backend (API och smarta hem-system), medan tillverkarna står för enheterna och uppkopplingen (Matter Bridge och Border Router). Det är få företag som IKEA med internationell närvaro och hemmafokus. Snart blir prisskillnaden mellan smarta och icke-smarta produkter så liten att folk köper smarta saker utan att ens tänka på det. När dina smarta prylar automatiskt dyker upp i Google eller Apple Home och föreslår automationer baserat på dina rutiner, tror jag att fler kommer att bli intresserade. Matter och dess enande API gör detta möjligt.

Matter är API ja. Det är inte low energy lager. Så du kommer ha matter over wifi, matter over bluetooth, matter over thread matter over whatever. Du kan ha zwave, zigbee, thread som alla pratar matter (sistnämnda över egna hubbar) men kan inte prata med varandra direkt. Du måste ha en broker likt idag. HA, homekit, GoogleAssitant, alexa etc.
På din zigbee låda kommer det stå matter men du måste ha en hub för den, en för thread enheten (jaja kalla den border router....hub i en högtalare).

Rent praktiskt är det ett sätt för tillverkare på båda sidor, low power enheter och brokers att enas om hur integrationen ska se ut så man slipper bygga funktionalitet för homekit separat från google separat från verisure....och bara enigheten är det som faktiskt ger oss nytta.

Även om enheter idag stödjer matter är man bättre ute att köra homekit direkt (för matter verkar som bäst till homekit i dagsläget) pga av det begränsade feature set som finns idag i matter.

Det kommer säkerligen ändras på men det går låååååååångsamt och kommer ta ett bra tag att komma upp till det begränsade utbud homekit har idag....till homekit.

Sen kommer den stora mängden enheter där ute fortfarande vara tvungna att ha tillverkarens hub pga att de inte kör thread eller wifi. Sen är det den där balansen i matter mellan att allt ska fungera med allt....och alla tillverkare ska få sitt eget lilla ekosystem själva.

Som kund ser jag inte matter som något revulitionerande men som utveklare i branchen så är det mer åhhhh mindre jobb....men just nu för iaf många år till är det EN TILL integration vi måste arbeta på och maintaina utöver alla andra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hade ju varit galet smidigt!

Google har ju börjat lite smått med att ersätta Google Assistant med Gemeni, och så ofta dom uppdaterar den så kommer det nog inte ta jättelång tid. Då går vi efter teknikjätte-klocka förstås, så kort tid kan ju vara 1 år+.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Google har ju börjat lite smått med att ersätta Google Assistant med Gemeni, och så ofta dom uppdaterar den så kommer det nog inte ta jättelång tid. Då går vi efter teknikjätte-klocka förstås, så kort tid kan ju vara 1 år+.

Känns väl som att ChatGPT har ett jävla försprång när man kollar deras tech demos, sjukt imponerande. Tänk att slänga in en kamera och chatgpt i en robot, hade varit sjukt

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad gällande hela Matter-standarden. Betyder detta att man nu kan lägga till andra Matter-kompatibla enheter (lampor etc.) från andra tillverkare till Ikeas hubb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Är lite förvirrad gällande hela Matter-standarden. Betyder detta att man nu kan lägga till andra Matter-kompatibla enheter (lampor etc.) från andra tillverkare till Ikeas hubb?

Ja....men samtidigt nej. Det betyder att den nu kan prata matter api mot säg homekit....istället för homekit api mot homekit och google api mot google etc.
Den har en thread radio för att vara en thread hub (border router är marknadsföringsnamnet) men det har vad jag vet inte varit tillgängligt hittils.
Thread ingår i samma specifikation som matter men man behöver inte ha thread support för att vara en matter enhet och prata matter api och det är inte tydlig skrivet om de kan köra "matter over thread" nu.
Deras existernade prylar är ju zigbee så där är enda ändringen att du kan använda matter api till din integration.
Mångas gissning är att ikeas produkter frammåt kommer använda thread istället för zigbee så då kommer det med största sanolighet kunna gå att slänga in andra matter over thread enheter via dirigera huben.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ja....men samtidigt nej. Det betyder att den nu kan prata matter api mot säg homekit....istället för homekit api mot homekit och google api mot google etc.
Den har en thread radio för att vara en thread hub (border router är marknadsföringsnamnet) men det har vad jag vet inte varit tillgängligt hittils.
Thread ingår i samma specifikation som matter men man behöver inte ha thread support för att vara en matter enhet och prata matter api och det är inte tydlig skrivet om de kan köra "matter over thread" nu.
Deras existernade prylar är ju zigbee så där är enda ändringen att du kan använda matter api till din integration.
Mångas gissning är att ikeas produkter frammåt kommer använda thread istället för zigbee så då kommer det med största sanolighet kunna gå att slänga in andra matter over thread enheter via dirigera huben.

Så den här uppdateringen ger egentligen ingen ny praktisk funktionalitet annat än för Ikeas framtida produktreleaser? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Så den här uppdateringen ger egentligen ingen ny praktisk funktionalitet annat än för Ikeas framtida produktreleaser? 🤔

För dig som kund ja.
Möjligt om den kan lägga in andra tillverkares thread over matter enheter i den så blir det mindre hubbar att hantera men är rätt minor om du frågar mig. De flesta håller sig till en tillverkare eller tillverkare som redan sammarbetar nog att kunna göra det redan idag.
Min åsikt är att matter är till för tillverkaren ska få det lättare, inte för dig som kund. Sen att kunder kanske får mer integrationer tillgängliga pga av det är en bonus.

Visa signatur