Permalänk
Medlem

Skapa GUI med IntelliJ

Som jag förstått det finns det olika tekniker för att skapa grafik i Java med hjälp av IntelliJ, bl.a. Groovy.

Är detta bäst/enklast eller finns det bättre?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

IntelliJ är bara ett utvecklarprogram, dvs en glorifierad text editor. Den hjälper dig med att organisera java-projekt (har stöd för fler språk) och code completion, statisk analys av kod och allt annat som ett IDE brukar ha. Du kanske är van vid Eclipse eller vscode?

Vad ska GUIt vara till? Antar att det finns ett färdigt backend eftersom du bara frågar om GUI? Vad är det skrivet i? Finns det api:er? Din fråga är extremt vagt ställt så kan inte svara så bra tyvärr.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

IntelliJ är bara ett utvecklarprogram, dvs en glorifierad text editor. Den hjälper dig med att organisera java-projekt (har stöd för fler språk) och code completion, statisk analys av kod och allt annat som ett IDE brukar ha. Du kanske är van vid Eclipse eller vscode?

Vad ska GUIt vara till? Antar att det finns ett färdigt backend eftersom du bara frågar om GUI? Vad är det skrivet i? Finns det api:er? Din fråga är extremt vagt ställt så kan inte svara så bra tyvärr.

Nja, bra lite test för egen del.

Dock är jag mest van vid C# och Visual Studio som jag tycker är en den bästa editorn jag använt.

Tack ändå 🙂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Men du har fortfarande inte sagt vad det är för GUI du ska göra. Är det en hemsida? En gammaldags desktopapplikation? Finns olika ramverk för olika behov och alla funkar i IntelliJ.
Är du ute efter what you see is what you get typ som winforms i c#? Och varför java/groovy specifikt? Om det är hemsideGUI så är det javascript som inte är samma sak som java.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men du har fortfarande inte sagt vad det är för GUI du ska göra. Är det en hemsida? En gammaldags desktopapplikation? Finns olika ramverk för olika behov och alla funkar i IntelliJ.
Är du ute efter what you see is what you get typ som winforms i c#? Och varför java/groovy specifikt? Om det är hemsideGUI så är det javascript som inte är samma sak som java.

Jag tänker väl lite som Winforms i C#.

Håller en kurs i objektorienterad programmering och måste använda Java.

Funderade på om jag skulle göra ett GUI istället för en konsolapplikation.

Jag gjorde ett bibliotekssystem i Java med grafiskt gränssnitt när jag läste en kurs.

Det var dock över 20 år sedan och jag minns ej editorn.

Läste lite Grovy så därför nämnde jag det.

Är som sagt van vid Visual Studio och C#.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Java Swing (jforms) för desktop är det som är mest likt winforms i c#.
IntelliJ har en inbyggd designer som du kan testa. Kolla den här tutorialen t.ex. på tillverkarens hemsida:
https://www.jetbrains.com/help/idea/design-gui-using-swing.ht...

Sen är desktop gui I sig väldig old-school. Alla gui vi utvecklat senaste åren har varit single page application hemsidor i något ramverk typ Angular.

Lycka till med din kurs o välkommen tillbaka till lidandet

Visa signatur

Permalänk

Om man vill göra GUI i Java så skulle jag rekommendera JavaFX från GlounHQ med SceneBuilder. @Larsp777 @talonmas

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Om man vill göra GUI i Java så skulle jag rekommendera JavaFX från GlounHQ med SceneBuilder. @Larsp777 @talonmas

Ja, ska man lära sig nytt skulle jag också välja det men då han redan var van vid winforms så föreslog jag jforms swing
Javafx har trots allt sitt mellanstadie med xml-kod att lära sig. Och då är det lika bra att köra på css istället enligt mig o köra webb gui.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Ja, ska man lära sig nytt skulle jag också välja det men då han redan var van vid winforms så föreslog jag jforms swing
Javafx har trots allt sitt mellanstadie med xml-kod att lära sig. Och då är det lika bra att köra på css istället enligt mig o köra webb gui.

Man håller inte på med någon xml eller css när man kör javafx.
Med JavaFX så använder man SceneBuilder från GluonHQ och xml samt css koden skrivs av sig själv. Allt är grafiskt.

Helt underbart! Synd bara att JavaFX är inte så populärt då webbappar är mera populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Yep. I så fall kan man köra scenebuilder som en standalone program, och koda i VS.

Permalänk
Skrivet av iknight:

Yep. I så fall kan man köra scenebuilder som en standalone program, och koda i VS.

SceneBuilder skapar bara xml filen, dvs inställningarna för hur GUI:et ska se ut. SceneBuilder skapar även en Java-klass för att prata med xml-filen. Denna Javaklass innehåller många händelsehanterare t.ex. när man trycker på en knapp, då anropas denna funktion.

Vilken IDE man använder för att skriva Javakoden, kvittar.

Personligen skulle jag rekommendera Intelij istället för VS. VS är bara en editor medan Intelji är en IDE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

SceneBuilder skapar bara xml filen, dvs inställningarna för hur GUI:et ska se ut. SceneBuilder skapar även en Java-klass för att prata med xml-filen. Denna Javaklass innehåller många händelsehanterare t.ex. när man trycker på en knapp, då anropas denna funktion.

Vilken IDE man använder för att skriva Javakoden, kvittar.

Personligen skulle jag rekommendera Intelij istället för VS. VS är bara en editor medan Intelji är en IDE.

Antar att VS är Visual Studio Code.

Då är ju Visual Studio Code en editor medan Visual Studio Community (t.ex.) är ett IDE.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Antar att VS är Visual Studio Code.

Då är ju Visual Studio Code en editor medan Visual Studio Community (t.ex.) är ett IDE.

Exakt. Dessutom ÄR Visual Studio Community bättre än VS Code.