Från utvecklare till projektledare?

Permalänk
Medlem

Från utvecklare till projektledare?

Har jobbat som utvecklare i snart 8 år och är tankarna på starta eget och då det är lite tufft läge nu har jag funderat på om man kanske också skulle kolla på projektledare/ scrum master roller.

Jag har suttit som team lead i vissa projekt, scrum master i andra. Har även suttit en del med arkitektur nu på sistone och rent generellt varit väldigt nära verksamheten i många uppdrag så jag känner att jag helt klart har förmågan att vara en dedikerade projektledare.

Däremot är mitt CV väääldigt utvecklingsfokuserat. Väldigt mycket tekniska jargoner och kollar man på det så tänker man direkt utvecklare och inte projektledare.

Jag har ju då också inte några fräna "agila certifikat" men jag skulle förespråka att projektledning handlar mer om mjuka värden.

Det jag tänkte kolla lite är hur möjligheterna ser ut, vad ska man lyfta, vad ska man tona ner? Hur pratar jag om mitt förflutna när de mesta har varit inom programmering och utveckling.

Tacksam för alla tips!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Tyvärr så brukar anställande chefer, rekryterare osv. vara EXTREMT fyrkantiga. Det är i princip omöjligt att få en roll som man inte redan haft tidigare. Speciellt som du ju såklart inte vill börja din nya roll som "junior projektledare".

Jag skulle helt enkelt skriva om dina senaste uppdrag, så att det låter som att du är/var lite mer projektledare än du faktiskt var.

Du ska absolut använda jargong, men sådan som projektledare använder. Prata om saker som SCRUM, SAFe och deadlines (ja, det är töntigt!). Och prata inte bara om din roll i teamet/hur du agerar inom teamet - en projektledare är i regel en brygga mellan teamet och andra team/stakeholders - det är du som presenterar för stakeholders när ditt team förväntas bli klara. De som anställer dig kommer i regel tyvärr inte bry sig alls lika mycket om hur du hanterar teamet, som hur du hanterar alla ovanför dig.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som både SM och projektledere och skulle nog säga att det kan vara rätt stora skillnader på rollerna. Du kanske ska fokusera på den av dem du tycker är mest intressant. Lite olika buzzwords för dem, blir lätt lite spretigt om du försöker täcka in båda.

Permalänk
Medlem

Båda rollerna är sådana som oftast är väldigt dåliga på att skapa värde, dvs att få projektet att utföra aktiviteter som får projektet närmre ett lyckat avslut. De går mest ut på att skapa onödigt administrativt merjobb åt de som faktiskt har kompetens att ta fram estimat, krav, design och testad+dokumenterad lösning. Om de här människorna är borta en månad så kommer många projekts produktivitet öka, inte minska. Det finns naturligtvis undantag, men ofta befolkas de rollerna av folk som vill ägna dagarna åt sådant som knappt skulle kräva en gymnasieutbildning.

Om man har utvecklarbakgrund så tycker jag att det är bättre att köra arkitektspåret. Även den titeln har en tendens att tillsättas av människor som åstadkommer inget av värde, men där finns i alla fall chansen att skapa förädlade verksamhetskrav/användningsfall som mynnar ut i design och lösningsförslag som är tillräckligt konkreta för att en utvecklare ska kunna bryta ner det i estimat och kod.

”Lead developer” eller ”teknisk projektledare” är kanske är samma roll som ”systemarkitekt”, men det går antagligen att ta bäst betalt om man kallar sig det sistnämnda. En bra scrum master skulle naturligtvis enkelt kunna ta bägge rollerna samtidigt, men någon sådan har jag hittils inte stött på. Antagligen på grund av att man söker sig till scrummaster-rollen så är det för att man inte känner att man klarar av något mer avancerat och värdeskapande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Båda rollerna är sådana som oftast är väldigt dåliga på att skapa värde, dvs att få projektet att utföra aktiviteter som får projektet närmre ett lyckat avslut. De går mest ut på att skapa onödigt administrativt merjobb åt de som faktiskt har kompetens att ta fram estimat, krav, design och testad+dokumenterad lösning. Om de här människorna är borta en månad så kommer många projekts produktivitet öka, inte minska. Det finns naturligtvis undantag, men ofta befolkas de rollerna av folk som vill ägna dagarna åt sådant som knappt skulle kräva en gymnasieutbildning.

Om man har utvecklarbakgrund så tycker jag att det är bättre att köra arkitektspåret. Även den titeln har en tendens att tillsättas av människor som åstadkommer inget av värde, men där finns i alla fall chansen att skapa förädlade verksamhetskrav/användningsfall som mynnar ut i design och lösningsförslag som är tillräckligt konkreta för att en utvecklare ska kunna bryta ner det i estimat och kod.

”Lead developer” eller ”teknisk projektledare” är kanske är samma roll som ”systemarkitekt”, men det går antagligen att ta bäst betalt om man kallar sig det sistnämnda. En bra scrum master skulle naturligtvis enkelt kunna ta bägge rollerna samtidigt, men någon sådan har jag hittils inte stött på. Antagligen på grund av att man söker sig till scrummaster-rollen så är det för att man inte känner att man klarar av något mer avancerat och värdeskapande.

Dagens garv. 😄

Undrar mest vilka SM och/eller projektledare du stött på om du har den uppfattningen?