Erbjudanden från Amazon Prime Days!

Vänsterpartiet vill förbjuda telefonförsäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Förbud alltid fel väg att gå, däremot borde lagen om avtal på distans skärpas , så det krävs bankid innan man ingår avtal att man måste som telefonförsäljare måste vara tydlig.

Vi ska absolut inte lagstifta in en specifik tjänst från ett privatägt bolag. Alla har inte BankID och alla vill inte ha BankID. Det gäller även konkurrenterna till BankID.

Edit: Det skulle dessutom ge telefonförsäljare möjligheten att lätt sluta bindande avtal per telefon med förvirrade pensionärer igen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Vi ska absolut inte lagstifta in en specifik tjänst från ett privatägt bolag. Alla har inte BankID och alla vill inte ha BankID. Det gäller även konkurrenterna till BankID.

Edit: Det skulle dessutom ge telefonförsäljare möjligheten att lätt sluta bindande avtal per telefon med förvirrade pensionärer igen.

Går att lösa genom att kräva att de skickar papper för underskrift om BankID eller liknande tjänst inte kan eller vill användas. Dessa muntliga godkännanden via telefon måste förbjudas.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Ett alldeles utmärkt förslag, implementeras gärna nu direkt idag.

Telefonförsäljning är avskrädets avskräde, det enda jag hatar mer än reklam. Jag skiter fullständigt i om det är "legitimt", jag har inte bett om att få skit påtryckt mig, dra åt helvete.

Skönt nog har jag nuförtiden olistat nummer, och än så länge har säljarjävlarna inte fått reda på det.

Tillägg: Ok, dörrknackning är faktiskt ännu värre, men jag får väl sätta upp en skylt på dörren "Hej, är du här för att sälja eller tigga eller konvertera eller annat otyg? Vänligen vänd på klacken och kom aldrig tillbaka.". Som tur är är det väldigt sällan det händer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Går att lösa genom att kräva att de skickar papper för underskrift om BankID eller liknande tjänst inte kan eller vill användas. Dessa muntliga godkännanden via telefon måste förbjudas.

Du menar alltså att du vill ha det som idag fast tillåta BankID som alternativ?

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-telefo...

Citat:

Företaget måste få ett skriftligt godkännande från dig för att avtalet ska vara giltigt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu finns det ju även telefonförsäljning som inte är lurendrejeri. Så att förbjuda allt rakt av på det här viset skulle slå väldigt hårt mot seriösa företag också.

Seriösa företag ser till att folk känner till vad de erbjuder utan att ringa och trakassera.
Vill Emil köpa något hör Emil av sig till företaget som erbjuder det han behöver köpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Seriösa företag ser till att folk känner till vad de erbjuder utan att ringa och trakassera.
Vill Emil köpa något hör Emil av sig till företaget som erbjuder det han behöver köpa.

Du burde lese på litt mer på sidene her på Sweclocker om hvordan folk har beklaget seg overfor hvordan Telenor bruker ethvert kontakt der kunden selv ringer opp for å forandre abonnement eller klage på noe og i stedet vil bli på pakket et mersalg fra kundetjenesten.

Det spiller ikke noen rolle dersom det er en telefonselgere der vil ta initiativ gjennom å ringe opp folk eller dersom du alle rede er kunde eller "medlem", men der bedriften legger større vekt på å øke sitt mersalg så fort kunden selv ville ta kontakt.

En strategi her jo å forandre vilkårene og tvinge kunden til å ta kontakt med bedriften for å gjøre mersalg, så det er ikke til noen hjelp å bare legge fokus på telefonselgere der kontakter potensielle kunder når alt flere firma bruker forandringer i avtaler til å få kunden å selve ringe opp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Du burde lese på litt mer på sidene her på Sweclocker om hvordan folk har beklaget seg overfor hvordan Telenor bruker ethvert kontakt der kunden selv ringer opp for å forandre abonnement eller klage på noe og i stedet vil bli på pakket et mersalg fra kundetjenesten.

Det spiller ikke noen rolle dersom det er en telefonselgere der vil ta initiativ gjennom å ringe opp folk eller dersom du alle rede er kunde eller "medlem", men der bedriften legger større vekt på å øke sitt mersalg så fort kunden selv ville ta kontakt.

En strategi her jo å forandre vilkårene og tvinge kunden til å ta kontakt med bedriften for å gjøre mersalg, så det er ikke til noen hjelp å bare legge fokus på telefonselgere der kontakter potensielle kunder når alt flere firma bruker forandringer i avtaler til å få kunden å selve ringe opp.

Tog mig friheten att översätta din text till svenska med ai eftersom jag inte kan norska eller danska särskilt väl har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt.

Jag har aldrig upplevt att jag blivit påtvingad något när jag ringt Telia eller försäkringsbolag. Har som tur är aldrig haft med telenor att göra. Men vet man med sig att man är enkelt att övertala eller manipulera bör man ha som vana att använda mail i den utsträckning som går. Tyvärr lite svårt för många äldre men de kan förhoppningsvis be ett barn eller annan bekant om hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Förbud alltid fel väg att gå, däremot borde lagen om avtal på distans skärpas , så det krävs bankid innan man ingår avtal att man måste som telefonförsäljare måste vara tydlig.

Med tanke på hur enkelt det är att få folk att använda Bank-id så lär det inte hjälpa ett dugg mot oseriösa, eller ens såna som upplever sig själva som seriösa.Poängen är ju att ingen vill ha samtal från dem. Visst, förbud är ofta fel, men opt-in ska vara det naturliga. Men företagen som håller på med telefonförsäljning skulle sluta existera eftersom inte många, om ens någon, av naturen skulle inte välja att anstränga sig för att bli störda av telefonförsäljare. Därför kommer det aldrig att införas någon lag på det.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Du menar alltså att du vill ha det som idag fast tillåta BankID som alternativ?

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-telefo...

Så dom har äntligen fått fram det tvånget, bravo. Ser dock smolk i bägaren, spel och lotterier är undantagna. Varför? Inga undantag, då ett muntligt avtal inte kan bevisas.
Hemskickat papper för påskrift eller motsvarande påskrift via BankID, där avtalet framgår tydligt.

Det att jag propagerade för skriftligt beror på att senast jag fick ett samtal om telefonförsäljning ville jag ha skriftligt avtal. Fick det efter att jag stod på mig. De ville först inte använda det alternativet och förklarade att de hade samtalet inspelat. Blev dock inget avtal då det vi kom överens över telefonen inte stämde med det som kom hem i brevlådan.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Så dom har äntligen fått fram det tvånget, bravo. Ser dock smolk i bägaren, spel och lotterier är undantagna. Varför? Inga undantag, då ett muntligt avtal inte kan bevisas.
Hemskickat papper för påskrift eller motsvarande påskrift via BankID, där avtalet framgår tydligt.

Det att jag propagerade för skriftligt beror på att senast jag fick ett samtal om telefonförsäljning ville jag ha skriftligt avtal. Fick det efter att jag stod på mig. De ville först inte använda det alternativet och förklarade att de hade samtalet inspelat. Blev dock inget avtal då det vi kom överens över telefonen inte stämde med det som kom hem i brevlådan.

Jag tror fortfarande att tillåta BankID för det överhuvudtaget är ett misstag. Dels är det bara privatägda bolag som har bred spridning (skatteverkets eID har jag bara sett myndigheter använda) och dels har vi redan problem med BankID-bedrägeri över telefon.

Vad gäller det andra stycket så är det väl så att om ingen straffas för ett lagbrott så bryr sig ingen om att följa lagen heller...

Typo
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Ja det är en vanlig scam, tanken är att du ska identifiera dig med bankid mm så att de kan "utesluta att du var den som hade gjort det där olagliga". Som om polisverksamhet någonsin hade gått till på det viset, men tyvärr är det en del som faller för det ändå.

Älskar just att det har varit ett par exempel av anklagelser om "financial crime". Inser att de säkert har identifierat någon målgrupp för vilka detta vore stressigt, men inte den sortens brott där man börjar fundera på vad man egentligen gjort på fyllan precis.

Om de istället sa typ "Du har blivit fångad på fartkamera och har inte betalt räkningen trots femtielva påminnelser, du har tills slutet av dagen innan det åker till kronofogden" så hade jag kanske faktiskt svettats några droppar innan jag la på.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Så dom har äntligen fått fram det tvånget, bravo. Ser dock smolk i bägaren, spel och lotterier är undantagna. Varför?

Har säkert inget att göra med att de som föreslog den ändringen av lagen tjänade jättemycket pengar på att sälja lotter via telefon. Säkert ingenting alls. 🙃

https://lagen.nu/prop/2017/18:129

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Älskar just att det har varit ett par exempel av anklagelser om "financial crime". Inser att de säkert har identifierat någon målgrupp för vilka detta vore stressigt, men inte den sortens brott där man börjar fundera på vad man egentligen gjort på fyllan precis.

Om de istället sa typ "Du har blivit fångad på fartkamera och har inte betalt räkningen trots femtielva påminnelser, du har tills slutet av dagen innan det åker till kronofogden" så hade jag kanske faktiskt svettats några droppar innan jag la på.

de har väl inte riktigt anpassat sig till Svensk miljö än :). Kommer från USA där de försöker leka att de ringer från FBI och att någon annan har gjort något kriminellt i ditt namn och om du inte kan verifiera att det är du så kan du inte neka till brottet och då måste de tydligen fortsätta med åtalet och åtala dig för det brott som de ändå på något vis vet om att du inte gjort.

Skulle tro att formuleringen är knepig av samma anledning till att Nigeriabreven var felstavade, dvs man vill filtrera bort de som är för klipska snabbt så att man kan koncentrera sig på de som man faktiskt har en chans att lura pengar av.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk

Eget riktnummer

Jag fattar inte varför inte alla myndigheter, säljbolag, privata företag, privatpersoner m.m har specifika riktnummer istället och att det gick att blockera specifika riktnummer bara. Plus att nummerpresentation vore ett krav när det kommer till myndigheter och företag. Hade det inte varit enklare?

Jag blir galen på alla säljare som ska ringa konstant. Så lätt att missa viktiga samtal när man inte vill svara på okända nummer. 😏

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS XI FORMULA Z390 // Intel Core i9-9900K (Hydro Series™ H150i PRO RGB 360mm) // ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC // Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3200Mhz // Samsung 950 Pro M.2 512GB // Samsung 860 Evo 500GB // PSU Corsair HX1000i

ASUS ROG Strix XG32VQR, 32”, 144hz// ASUS ROG Strix Scope Deluxe // ASUS ROG Chakram // ASUS ROG Delta

Permalänk
Medlem
Skrivet av andre_sjostedt:

Jag fattar inte varför inte alla myndigheter, säljbolag, privata företag, privatpersoner m.m har specifika riktnummer istället och att det gick att blockera specifika riktnummer bara. Plus att nummerpresentation vore ett krav när det kommer till myndigheter och företag. Hade det inte varit enklare?

Jag blir galen på alla säljare som ska ringa konstant. Så lätt att missa viktiga samtal när man inte vill svara på okända nummer. 😏

Vissa delar av offentlig sektor, t.ex. sjukvården, dolt nummer på grund av sekretess.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jfin67:

Vissa delar av offentlig sektor, t.ex. sjukvården, dolt nummer på grund av sekretess.

Nej det är inte sekretessbestämmelser som kräver det, mer troligt att man inte vill visa direktnummer och att växelsystemet i stället inte visar numret till växeln.
Det finns växlar som visar växelnumret så teletekniskt är det uppenbarligen lösbart för växelnumren är ju offentliga och lätta att hitta och det räcker nog långt för mottagaren att veta att sjukhuset eller nån viss myndighet ringt.
Vore nog som tidigare nämnt bra om man hade dedikerade och skyddade nummer för offentlig sektor och företag, (skyddade som i att ingen annan får använda numret, nummerserien)
Tekniken finns så det är egentligen bara att bestämma att det ska göras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Först och främst bör man förbjuda politiska partier att ägna sig åt verksamheter där de själva är med och stiftar lagar. Sen kan man gott förbjuda telefonförsäljning också så att människor slipper bli störda, och ungdomar kan få mer stimulerande arbeten.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Min pappa har blivit blåst ett antal gånger på mindre saker (som tur är). Speciellt mobilabonnemang och säkerhetsbrickor etc.

De söker aktivt upp äldre människor på Ratsit etc. och går all in.

Seriösa företag som ”erbjuder” saker är också riktigt uselt.

Hade varit nöjd om de ringde mig som befintlig kund och meddelade att mitt nuvarande abonnemang har blivit billigare. Bahnhof har höjt och sedan sänkt mitt abonnemang ett antal gånger. Det höjs alltid automatiskt med ett mail som informerar om det. Men det sänks inte automatiskt utan då får man ringa dem. Sjukt när man varit kund i 15+ år.

Nej, allt via telefonen som yrkar på att få kund att köpa mer borde förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Med tanke på hur enkelt det är att få folk att använda Bank-id så lär det inte hjälpa ett dugg mot oseriösa, eller ens såna som upplever sig själva som seriösa.Poängen är ju att ingen vill ha samtal från dem. Visst, förbud är ofta fel, men opt-in ska vara det naturliga. Men företagen som håller på med telefonförsäljning skulle sluta existera eftersom inte många, om ens någon, av naturen skulle inte välja att anstränga sig för att bli störda av telefonförsäljare. Därför kommer det aldrig att införas någon lag på det.

Det gör det ändå krångligare , måste man legitimera sej med Bankid och sedan en opartisk tjänst där man lätt kan avsluta ingåendet avtal enligt vad distansförsäljnings lagen medger. Man skall inte behöva vända till sej till säljare, utan det skall vara en neutraltjänst där man ens avtal registrar. På sätt kan inte säljaren göra sej oansträffbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Att man kan legtimera sej lämpligt eID. Men vanligt muntligt avtal skall väga svagt vid telefonförsäljning, utan de bör vara ytterligare lite betänke tid.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Att man kan legtimera sej lämpligt eID. Men vanligt muntligt avtal skall väga svagt vid telefonförsäljning, utan de bör vara ytterligare lite betänke tid.

I dagsläget väger ett muntligt försäljningsavtal över telefon inte alls, se https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-telefo... .

Visa signatur