Vänsterpartiet vill förbjuda telefonförsäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu finns det ju även telefonförsäljning som inte är lurendrejeri. Så att förbjuda allt rakt av på det här viset skulle slå väldigt hårt mot seriösa företag också.

Men jag vill inte ha samtal från företag som jag inte är aktiv kund hos. All försäljning riktat mot hemmet borde förbjudas om kunden inte aktivt frågat efter det.
Detsamma borde gälla reklam.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

För mig fungerar nix rätt så bra. De som slipper igenom är enstaka som ringer för företag jag förmodligen har nån relation till och som därför är "godkända". Jag brukar lösa det med att be dem ringa upp senare och spärra numret.

Permalänk
Hedersmedlem

Skitbra förslag! Inga seriösa företag säljer till privatperson över telefon. De gånger någon har velat sälja något har jag frågat om de kan skicka erbjudandet skriftligt istället så man får ta ställning i lugn och ro, utan att teckna något. Det brukar jag alltid få nej på. Inte en suck att jag går med på ett random erbjudande över telefon om jag inte ens kan läsa vad jag tackar ja till.

Försäljning B2B är ju något helt annat, och där har jag en åsikt, annat än att det finns förutsättningar för ett seriösare utbyte om man ska göra affärer mellan någolunda jämlika parter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte gråta om det blev förbjudet (speciellt mot privatpersoner). Jag hatar telefonförsäljning helhjärtat, har haft väldiga problem med det genom åren, där dom ringt i tid och otid.

Permalänk
Medlem

Det finns ett antal rediga artiga människor som svarar i telefon och behandlar folk som ringer med respekt. Telefonförsäljare försöker utnyttja detta för att få dem att ingå avtal de egentligen inte vill ha. Självklart borde denna verksamhet vara olaglig.

Man kan väl svårligen förbjuda innehållet i samtalen, men man kan bestämma att avtal som ingås via telefon inte har laga kraft.

Då kan folk som är manade välja att jävlas lika mycket med telefonförsäljare som de i dag jävlas med sina kunder. En bråkig kund som vägrar betala för en månads elavtal under vintermånaderna kostar lika mycket som vinsten från 10 snälla offer. Det kanske räcker för att få stopp på verksamheten.

Permalänk
Medlem

Kan även passa på att förbjuda försäljning av de som går på stan och hoppar på folk. Det är nästan värre än telefonförsäljning för det är generellt svårare att dra dra sig undan/säga ifrån än att lägga på luren.

Har här i Uppsala sett hur mobiloperatören Lingon står och ska lura på folk deras abbonnemang och sämre skit får man leta efter.

Bara kolla på deras sida för att se vilken skit det är, och de marknadsför sig som ett "lågprisföretag för konsumenten". 199:-/månad för 3 gig data med 24 mån bindningstid och tar det slut kostar 1gig data 99:-. Ser inte ur som det går att spara data heller.
https://lingon.se/

Även de från Röda Korset och massa annat går ju runt på stan. Det tycker jag ändå är mer ok än försäljning av mobilabonnemnag.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Skulle vara trevligt om skitennförbjöds ja.
Seriösa företag som driver telefonförsäljning kommer ingen sakna endå och dom får hitta annan affärside så fall.

Instämmer till fullo. Även om jag är kund hos tex Telia, och dom har rätt att ringa mig med nya erbjudanden. Så är det inte Telia som ringer, det är ett TM bolag som ringer på uppdrag av Telia. Och dom ger fan inte upp, innan man svara och ber dom dra åt fanders. Blockar man ett nr, ringer dom från ny slutsiffra. Förbjud skiten!

Permalänk
Medlem

Ska det förbjudas försäljning via E-post då också?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Ogillar både försäljare och allt som slutar på ”ister”, så de kan ta och förbjuda sig själva.

Typi
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Kan även passa på att förbjuda försäljning av de som går på stan och hoppar på folk. Det är nästan värre än telefonförsäljning för det är generellt svårare att dra dra sig undan/säga ifrån än att lägga på luren.

Har här i Uppsala sett hur mobiloperatören Lingon står och ska lura på folk deras abbonnemang och sämre skit får man leta efter.

Bara kolla på deras sida för att se vilken skit det är, och de marknadsför sig som ett "lågprisföretag för konsumenten". 199:-/månad för 3 gig data med 24 mån bindningstid och tar det slut kostar 1gig data 99:-. Ser inte ur som det går att spara data heller.
https://lingon.se/

Även de från Röda Korset och massa annat går ju runt på stan. Det tycker jag ändå är mer ok än försäljning av mobilabonnemnag.

Jag tycker det är tvärtom, de på stan kan man gå över om de inte flyttar på sig…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ska det förbjudas försäljning via E-post då också?

Självklart bör det förbjudas om det är det säljande företaget som initierar kommunikationen.
Och alla typer av "uppsökande/initierande" reklam och försäljning till företag och offentlig sektor borde också förbjudas då den kostar en massa resurser för mottagaren att hantera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte denna Opt-in lista bara bakas in i användaravtalen? Vilket innebär att den reella skillnaden inte blir så stor, eller är det tänkt att det är kravställt på en separat "lista"?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iFerz:

Skulle inte denna Opt-in lista bara bakas in i användaravtalen? Vilket innebär att den reella skillnaden inte blir så stor, eller är det tänkt att det är kravställt på en separat "lista"?

Det är ett politiskt utspel och inget konkret lagförslag med detaljer.

Personligen skulle jag nog vilja ha en separat och verkligen säker process där köparen först måste anmäla att man vill bli kontaktad för reklam och försäljning och den måste vara tydlig så att man inte råkar anmäla sig av misstag typ registrera sig hos varje företag och få ett kontrakt via rekommenderat brev eller via delgivningsman som måste signeras med minst 2 vittnen närvarande och sedan ska det kontakttillåtande kontraktet registreras hos någon (ny?) myndighet som sedan kan ge tillåtelse till företaget att kontakta den presumtive köparen.
Naturligtvis ska det även vara ett kontrakt per produkt företaget vill sälja och inget generellt tillstånd per företag eller koncern.
Bryter företaget mot detta och initierar en första kontakt så kan lämplig sanktion vara böter på minst 200% av omsättningen de senaste 10 åren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bästa förslaget på länge, förbjud skiten!

Det som folk har ett de facto behov av löser man utan telemarketing. Det är inte så att man sitter och väntar på att något skräpföretag ska ringa och täcka något av ens behov.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Mycket bra förslag!
Omvänt Nix-system där du aktivt måste välja om du vill bli uppringd istället för tvärt om.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nu finns det ju även telefonförsäljning som inte är lurendrejeri. Så att förbjuda allt rakt av på det här viset skulle slå väldigt hårt mot seriösa företag också.

Dagens challenge: Nämn ett företag som är seriösa när de ringer upp och ska sälja över telefon.

Den enda typen av telefonförsäljning som jag tycker ska tillåtas är när kunden ringer ett företag och vill beställa.

Permalänk
Medlem

Om man nu bara kunde ta det ett steg längre och förbjuda reklam i brevlådan, eller utskick som är reklam (Typ Vi i Villa som är 50%+ reklam, kolla själv bara bläddra igenom och sisådär hälften av sidorna är ren reklam) men som av någon löjlig anledning ändå får delas ut, likväl vad hände med religionsfriheten? kan jag slippa få religiösa blaskor och trams? Ge mig ett omvänt "nix" för brevlådan med så enbart saker jag aktivt valt att få ska få delas ut, bortsett från exceptionellt viktig samhällsinfo som val/valsedlar, "När ryssen kriget kommer"/var förberedd utskick från staten och liknande. Sparar ju på miljön med färre saker som posten behöver dela ut OCH färre saker som trycks!

Avskyr reklam, och avskyr random samtal. Borde vara böter på 300kr+ eller nånting och en enkel tjänst att anmäla det till per övertramp där avsändaren/uppringaren måste påvisa sin rätt att få skicka ut/ringa annars pröjsa straffavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Om man nu bara kunde ta det ett steg längre och förbjuda reklam i brevlådan, eller utskick som är reklam

Borde även gälla dessa gratis skitpappret de kallar "tidningar" eller "samhällsinformation".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Är det inte begränsat till om du varit kund hos dem de senaste 12 månaderna bara?

Kanske, jag vill inte veta av dem ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta är skitsnack, jag är själv delgrundare av ett seriöst företag som har telefonförsäljning som primär säljkanal. Vi är dock ett b2b-företag, så du kommer aldrig få ett samtal från oss.

Blir intressant att se om de menar att detta ska gälla b2b men skulle gissa inte- annars lär väl de flesta företag kanske acceptera försäljning.

För konsumentsidan tycker jag det är helt rätt, svårt nog med att varenda annan kommunikationskanal är spammad med skit, suger att det ska gälla telefonen med.

Säger inget om ditt företag för jag vet inget om det, men har aldrig haft ett seriöst b2b "telemarketing" samtal. De som är i relevant bransch och har något relevant att sälja ringer i sådant fall upp och ber att få stämma möta eller eventuellt få kontakt via mail.
De flesta ringer inte upp utan mailar.

Däremot har jag råkat bli den som all telemarketing hamnar hos, väldigt många som ringer in och självsäkert säger att de ska prata med IT eller en av mina andra roller och sedan när de väl får tag i mig så visar det sig att de bara vill sälja typ skrivarservice, IT-support, eller bara allmänna saker. I absolut samtliga fall så är svaret att man köper in saker efter man 1. Identifierat behov och 2. Undersökt alternativ. Man köper inte in grejer över telefon på impuls.
En oturlig gång när jag sagt att vi inte var intresserade så hade de fått tag i någon på ekonomi som då uttryckt problem med skrivare och lyckats övertyga hen om att få godkänt att de skulle komma och ta en titt, helt plötsligt stog det någon jävla man där på kontoret innanför slussen och förklarade att jag skulle hjälpa honom få admin från vår globala IT så han kunde kolla på mummel mummel skrivare mummel nätverk. Clownverksamheter.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt är att lägga på luren direkt efter uppringaren vill erbjuda något och/eller ber om ditt Bank-id. Det borde alla lära sig, oavsett ålder. Oavsett hur bra erbjudandet låter så blir du "lurad" . Det är inte lönt att argumentera mot en försäljare, utan tryck på ikonen/knappen för att avsluta samtalet. Det är slöseri med tid.

Har du en smartphone så lägger man numret i blockeringslistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Ett bra sätt är att lägga på luren direkt efter uppringaren vill erbjuda något och/eller ber om ditt Bank-id. Det borde alla lära sig, oavsett ålder. Oavsett hur bra erbjudandet låter så blir du "lurad" . Det är inte lönt att argumentera mot en försäljare, utan tryck på ikonen/knappen för att avsluta samtalet. Det är slöseri med tid.

Har du en smartphone så lägger man numret i blockeringslistan.

Har ibland låtit konversationen rulla medan jag jobbat med något fysiskt och inte riktigt orkat ta tag i att avsluta det, bara liksom svarat med enstaka ord och fem sekunders fördröjning, om de till slut kräver svar på något så har jag vara sagt "inte intresserad tyvärr". Hjälper faktiskt lite om man är ute och fixar med något i public spaces då folk inte lika ofta får för sig att komma fram och fråga random saker om de ser att man pratar i telefon.

På sistone har jag bara fått en massa robocalls av något slag som försöker varsla mig om "warrant for your arrest" för diverse brott, alltid bara en inspelning som börjar rulla direkt när man svarar. Inte lyssnat långt för att se vad grejen är men gissar att det är typ "det här är nog ett missförstånd men vi har skickat Interpol på dig tills ger oss access till ditt konto så vi kan hjälpa dig reda ut det här".

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Låter inte särskilt seriöst.

Inom b2b är det mycket vanligt att man inleder ett säljuppdrag via telefon. Det är i alla aspekter ett seriöst sätt att närma sig en möjlig kund. Jag har jobbat inom marknadsföring och försäljning hela mitt yrkesliv och man märker oerhört snabbt om det man vill sälja (i mitt fall konsulttjänster och utbildning) är intressant eller inte. Ofta utmynnar det i att man hänvisas till en annan person som är en bättre diskussionspartner.

De stora affärer som oft görs startar med all säkerhet inte med ett mail i endera riktningen

/ B

Permalänk
Medlem

Förbjud dörrknackare också, det är svårare att låta bli att öppna än att bara strunta i att svara i telefonen.

Rolig historia: En gång blev jag uppringd av nix, som gjorde reklam för nix. Vilken paradox.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Det verkar som många anser att försäljning per telefon är typ när någon pushig säljare absolut ska få en att byta mobilabonnemang eller liknande. Och den sortens försäljning slipper jag gärna. Jag svarar fö inte på okända nummer över huvud taget, är det något viktigt förväntar jag mig ett meddelande i min röstbrevlåda. Jag har också några gånger fått sms som frågar om det är ok att de ringer. och när det passar bäst. DET är seriöst.

Vad det har med Clockers att göra? Tja, lika mycket som AI, om ni frågar mig.

/ B

Tillägg fråga
Permalänk
Medlem

"Hur ska vi då få tag på nya telefoner om det ska bli förbjudet att sälja telefoner?" j/k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dodie:

Förbjud dörrknackare också, det är svårare att låta bli att öppna än att bara strunta i att svara i telefonen.

Rolig historia: En gång blev jag uppringd av nix, som gjorde reklam för nix. Vilken paradox.

Nix, du blev troligen uppringd av nån halvbedragare som ville hjälpa dig att anmäla numret till NIX mot betalning, det förekommer att oseriösa företag hjälper till med den typen av tjänster.
Ungefär som de som säljer "tjänsten" att göra adressändring, ange uppgifterna till dem och betala så skriver de in dem på rätt ställe vilket du själv kunde gjort lika enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har ibland låtit konversationen rulla medan jag jobbat med något fysiskt och inte riktigt orkat ta tag i att avsluta det, bara liksom svarat med enstaka ord och fem sekunders fördröjning, om de till slut kräver svar på något så har jag vara sagt "inte intresserad tyvärr". Hjälper faktiskt lite om man är ute och fixar med något i public spaces då folk inte lika ofta får för sig att komma fram och fråga random saker om de ser att man pratar i telefon.

På sistone har jag bara fått en massa robocalls av något slag som försöker varsla mig om "warrant for your arrest" för diverse brott, alltid bara en inspelning som börjar rulla direkt när man svarar. Inte lyssnat långt för att se vad grejen är men gissar att det är typ "det här är nog ett missförstånd men vi har skickat Interpol på dig tills ger oss access till ditt konto så vi kan hjälpa dig reda ut det här".

Ja det är en vanlig scam, tanken är att du ska identifiera dig med bankid mm så att de kan "utesluta att du var den som hade gjort det där olagliga". Som om polisverksamhet någonsin hade gått till på det viset, men tyvärr är det en del som faller för det ändå.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Detta är en bransch som systematiskt missbrukat sina rättigheter och förtroende för att kortsiktig sko sig på de mest sårbara i samhället. Självklart kan man ha åsikter om hur "seriösa" företag påverkas, men de ska rikta sin ilska mot de oseriösa aktörerna snarare än politiker (som faktisk ska agera i vårt kollektivt bästa intresse).

Tycker det låter som ett bra förslag.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

En dag när jag varit och handlat mat var det dörrknackare i farten då jag kom in genom porten och de var i full färd med att övertala min åldriga granne att köpa något obskyrt tillbehör till ytterdörren för att hon skulle känna sig säkrare i hemmet trots att hon har en säkerhetsdörr. Hon var förtvivlad över deras idoghet och det verkade som om "nej tack" inte var ett acceptabelt svar. När den äldre av de två dörrknackarna sa att de gärna ville tala med mig också så jag drog jag till med:
"Är det inte er två polisen varnar för? En äldre, lite korpulent, man i sällskap med en yngre mager man som enligt polisen är väldigt påstridiga. Minns inte allt det stod men vänta lite så ska jag hämta pappren."

Den äldre av de två ropade "men va fan" och de packade snabbt ihop sina grejer och försvann. Grannen sa att "det var värst vad de fick bråttom. Jag har inte fått någon sådan lapp från polisen."

"Inte jag heller", svarade jag, "men det verkar på deras reaktion som om det kunde vara sant."