Ålder på er som spelar

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att höra era stories ni som är lite till åldern komna! Trodde jag tillhörde den äldre skaran men finns alltså en hel del andra som är äldre som fortfarande lirar Detta var även bättre än bara en flervalsundersökning. Kul att ni delar med er med bakgrund i spelandet och hur det följt med sedan ni började.

Själv så började jag lira på gammal PC jag hade i en städskrubb i början av 90-talet. Enkla spel som pacman, prince of persia, jazz jackrabbit, duke nukem osv. Sedan hade jag en Super Nintendo. Sedan följt av första PS1 några år senare som man lirade flitigt både Tekken, Crash Bandicoot, bilspel och annat. Sedan lirade man PC för hela slanten efter det genom tonåren och 20-årsåldern med Quake, Unreal Tournament, Tomb Raider, Splinter Cell osv. Hade en PS3 senare men användes mest för att kunna lira med kompisar som kom över. Sedan började jag bygga dator och fortsatte lira på PC och sedan har det varit endast PC för hela slanten. Kör främst Mortal Kombat och Warzone online och annars så gillar jag att spela igenom singelplayer kampanjer/äventyr på bra spel i min mening så som God of war, alan wake 2, callisto protocol, resident evil village, call of duty, horizon-spelen osv osv. Just nu är det Star Wars outlaws som jag plöjer.

Med andra ord så har jag klarat av extremt många spel i mina dagar och gillar nya upplevelser. Ganska blandad kompott med även bilspel osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

44 år, spelat sen 1986 då man fick en C64 sen något år efter det blev det en NES etc etc tills första datorn 1994.
Sen har det bara rullat på med mestadels PC (+några playstation). Förra året byggde jag en ren AMD-dator som det datas på nu

Utöver spela på datamaskinen så är jag helst ute och spelar golf (5.3 i hcp) <3 golf

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Jag är 45 och började spela hyfsat tidigt. Jag minns inte om det var C64 eller 286an med CGA-skärm som pappa släpade hem som jag började med. Men någonstans runt när jag började skolan.
Jag minns med väldigt romantiskt skimmer alla spännande uppgraderingar. Första 8-bitars ljudkortet - vilket lyft från pc tweeaker/honker/beeper. CGA - EGA grafik, för att inte tala om VGA, wow vad snyggt det var. Det var roligare med sån enorm skillnad än det är att gå från 3080 till 4080
Det var också roligt att bemästra autoexec.bat och config.sys för att klämma fram så mycket fritt RAM som möjligt för att just det spelet skulle fungera. Lite som överklockning, jagandet efter lite mer.

Spelade multiplayer via seriekabel, Doom2 och Command & Conquer var väl det som gick varmast. Vi hade också ofta Lan med token-ring på den tiden innan ethernet.
Intresset har gått lite upp och ner genom åren, jag hade några år efter ps3 fram till runt 2015 där jag inte spelade mycket alls. Tror det var i samband med första plasma TV när mina G-con pistoler till Playstation slutade fungera som jag nästan helt slutade spela.
Mycket annat hände i livet och jag hade inte ens en dator, förutom jobbdatorn, i några år.

Sen kom suget tillbaka och nu spelar jag nog mer än någonsin, men jag spelar mest ett spel i taget.
Red Dead Redemption 2 fick några hundra timmar förra året, sen kände jag mig lite utbränd ett tag tills jag fastnade i Transport Fever 2 igen som fått löjligt många timmar. Innan det Star Wars the old republic som nog ligger på över 1000 timmar och Sea of Thieves spelade jag också galet mycket.

Jag fastnar gärna i det spel jag spelar och kollar streams, tipsvideor, läser på forum mm. Sen när jag byter spel blir det samma där och jag har ibland lite svårt att byta spel innan jag är "klar".
Frun spelar också, vilket såklart underlättar då vi båda kan sitta med var sitt spel eller ibland spela ihop och det blir ändå att vi umgås.
Vi har ett kompispar i samma ålder som vi spelar med ibland online och det är ett väldigt kul sätt att umgås när vi bor långt ifrån varandra.
Nu har vi inga barn så fritiden kan ju spenderas precis som vi vill.
Jag tycker om att investera i ett spel och verkligen utforska allt som finns runt det, men spelar också casual CS:GO eller liknande med kompisar när det lyckas bli en kväll när flera kan.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 5800x3d, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX4080S, NH-D15 (vet inte varför jag bytte från Nh-u12)

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag är 47.

Man testade runt bland datorerna som fanns då och poppade popcorn med aromat på den tiden.

Wizball och boulder dash samt Bubble Bobble

och så körde man lite amiga musik.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus Strix 4080S - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Jag tänkte höra lite hur gamla ni är som spelar på forumet? Funderar på hur många det är i min ålder som bryr sig om GPU:er och spel som Alan Wake 2, cyber punk osv eller om man är lite nördig.

Är själv 39 år, inte en typisk gamer utan ganska vältränad och stark och tränar och håller på mkt med sånt. Jobbat med bilar osv tidigare men har alltid spelat mkt pc-spel. Hela livet egentligen och tycker fortfarande att det är kul att nörda med det hellre än kolla på tv 😅 fler ungefär som jag här?😊

exakt samma för mig, sjukt

39 år dock, samma med träningen, och lite game på det

Vi är många från 20-25 års åldern som hittat varandra igen sent för lite game och lan då och då . Så satans kul!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Ålder 25-30

Mest på konsol

Spelat CoD i över 15 år (PS3)

Började med Battlefield Bad Company 1-2 (PS3)

Kört GTA sen GTA 3, började på PS2 sen PS3

Nu för tiden reparerar jag och underhåller gamla spelkonsoler, nästan bara PS3 och lite XBOX 360.

Spelar fortfarande på mitt PS3 FAT, av många anledningar

Gratis online

Spelen som gjordes/släpptes under den perioden betyder väldigt mycket för mig/min barndom

Nostalgin är såklart en stor del.

Allt som släpps idag har en så låg nivå på spelen så inte orkat testat något nytt.

Permalänk
Medlem

Blir 58 i år och har spelat i ca 25 år, halkade in i spelsvängen via bekanta och spelade initialt Delta Force i en i huvudsak svensk klan som hette ZTV (Zero Tolerance Vikings). På den tiden fanns det organiserade ligor för detta spelet och inom våra game modes (ctf och tkoth) tillhörde vi top 5 internationellt, lite jobbigt med lagg när man mötte US teams på 56 modem eller i bästa fall ADSL.

Därefter har det bara fortsatt och efter Delta Force serien i huvudsak CoD och AA (Americas Army), numera är det nästan enbart CoD.

Permalänk
Medlem

44 år, spelat sen jag var 7-8, vet inte var stereotypen att bara unga spelar kommer ifrån.

Vi spelade långt innan dagens unga var födda... Det är för det mesta inget som försvinner, finns bara perioder där man helt enkelt inte har tid.

Börjar tänka på Bane's "I was born in it, molded by it" när jag skriver det här

Permalänk

Varför skulle det vara en motsättning att vara vältränad och gamer? Sedan vi fick smarta telefoner med spel har ju alla blivit "gamers".

Gaming är ingen subkultur längre när alla från lillasyster till farfar spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Sedan vi fick smarta telefoner med spel har ju alla blivit "gamers".

Så är det nog, förr var gamers mer nördar, enligt mig.
Nu gäller det alla, oberoende ålder, intressen och yrke.

Kul för många, men också lite trist. Spel anpassas för en bredare grupp och kan där tappa en hel del. Hoppas verkligen gammaldags RPG, turbaserade, Silent Hill, Shadow Gate, NWN, samt XCOM-liknande spel överlever när de äldre utvecklarna pensionerar sig.

FC/FIFA, NHL, COD, BF, Fortnite samt all pajkastning som sker nuförtin' är inget för mig.

Några nyare bra spel är Divinity: Original Sin serien, Baldurs Gate 3, Wasteland 3.

Permalänk
Medlem

62 år. Har spelat sen 1980-talet efter att spelen Zillion och Metroid fick mig att fastna hårt. Var med i en Call of Duty-klan för dryga 20 år sen. Nuförtiden blir det mest RPG där storyn är i fokus mer än action. Har nu en paus efter att ha spelat BG3. Svårt att hitta något som kan matcha den.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Atari 2600. Philips Videopac G7000. C64. Alltså inte så ung. Men att ha varit med på Starten av konsoler och hemdatorer är rätt coolt. Blir 52 i vinter.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

36 - Har nog spelat PC sen 6-års åldern. Har mest min polares farsa o tacka för det då han va en av pionjärerna när det kom till att anv datorn till just spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Varför skulle det vara en motsättning att vara vältränad och gamer? Sedan vi fick smarta telefoner med spel har ju alla blivit "gamers".

Gaming är ingen subkultur längre när alla från lillasyster till farfar spelar.

Exakt det har blivit mainstream. Har själv spelat sen mitten av 80-talet och är 45 idag. Hinner inte spela lika mycket längre pga familjesituation och jobb men prioriterar spel framför att titta på serier och film.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Du är ju bara barnet!

Jag är 57 och spelar nästan lika mycket som jag gjorde för 40 år sedan. Det som hindrar mig från att spela mer är jobb.

Samma här fast jag är "bara" 49.

Spelar mest Diablo4 men har logitech g920 så blir en del racing också för att inte glömma flygsim även fast jag bara har en 20+ år gammal joystick.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Jag är 45 och började spela hyfsat tidigt. Jag minns inte om det var C64 eller 286an med CGA-skärm som pappa släpade hem som jag började med. Men någonstans runt när jag började skolan.
Jag minns med väldigt romantiskt skimmer alla spännande uppgraderingar. Första 8-bitars ljudkortet - vilket lyft från pc tweeaker/honker/beeper. CGA - EGA grafik, för att inte tala om VGA, wow vad snyggt det var. Det var roligare med sån enorm skillnad än det är att gå från 3080 till 4080
Det var också roligt att bemästra autoexec.bat och config.sys för att klämma fram så mycket fritt RAM som möjligt för att just det spelet skulle fungera. Lite som överklockning, jagandet efter lite mer.

Spelade multiplayer via seriekabel, Doom2 och Command & Conquer var väl det som gick varmast. Vi hade också ofta Lan med token-ring på den tiden innan ethernet.
Intresset har gått lite upp och ner genom åren, jag hade några år efter ps3 fram till runt 2015 där jag inte spelade mycket alls. Tror det var i samband med första plasma TV när mina G-con pistoler till Playstation slutade fungera som jag nästan helt slutade spela.
Mycket annat hände i livet och jag hade inte ens en dator, förutom jobbdatorn, i några år.

Sen kom suget tillbaka och nu spelar jag nog mer än någonsin, men jag spelar mest ett spel i taget.
Red Dead Redemption 2 fick några hundra timmar förra året, sen kände jag mig lite utbränd ett tag tills jag fastnade i Transport Fever 2 igen som fått löjligt många timmar. Innan det Star Wars the old republic som nog ligger på över 1000 timmar och Sea of Thieves spelade jag också galet mycket.

Jag fastnar gärna i det spel jag spelar och kollar streams, tipsvideor, läser på forum mm. Sen när jag byter spel blir det samma där och jag har ibland lite svårt att byta spel innan jag är "klar".
Frun spelar också, vilket såklart underlättar då vi båda kan sitta med var sitt spel eller ibland spela ihop och det blir ändå att vi umgås.
Vi har ett kompispar i samma ålder som vi spelar med ibland online och det är ett väldigt kul sätt att umgås när vi bor långt ifrån varandra.
Nu har vi inga barn så fritiden kan ju spenderas precis som vi vill.
Jag tycker om att investera i ett spel och verkligen utforska allt som finns runt det, men spelar också casual CS:GO eller liknande med kompisar när det lyckas bli en kväll när flera kan.

Kul att läsa! Vi är lite lika på det sättet att jag också vill spela ett spel i taget. Engagera mig fullt i det och ”mysa” igenom kampanjen och upplevelsen. När jag är klar med det så ta mig an nästa.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

exakt samma för mig, sjukt

39 år dock, samma med träningen, och lite game på det

Vi är många från 20-25 års åldern som hittat varandra igen sent för lite game och lan då och då . Så satans kul!

Haha vad roligt! 😀 ja det är skitkul ju! Jag själv har tyvärr ingen kontakt från förr med de som spelade så man lirar själv liksom men har kul ändå 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Blir 58 i år och har spelat i ca 25 år, halkade in i spelsvängen via bekanta och spelade initialt Delta Force i en i huvudsak svensk klan som hette ZTV (Zero Tolerance Vikings). På den tiden fanns det organiserade ligor för detta spelet och inom våra game modes (ctf och tkoth) tillhörde vi top 5 internationellt, lite jobbigt med lagg när man mötte US teams på 56 modem eller i bästa fall ADSL.

Därefter har det bara fortsatt och efter Delta Force serien i huvudsak CoD och AA (Americas Army), numera är det nästan enbart CoD.

Just det ja! Delta Force minns jag och lirade mkt också! Kul att du lirade på sådan nivå! Nostalgi 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är 38 och spelar i 30 år. Började med Mario på NES 1994 och runt samma tid simpla datorspel i skolan eller mammas dator på jobbet. Bland det första jag köpte var Jones in the fast lane som kostade 50kr i en rea låda. Första och enda spelet någonsin på diskett då CD redan börjat ta över då. Sedan blev det Red Alert på PC och på konsol när jag fick Playstation körde jag Final Fantasy VII som jag skulle säga är spelet som påverkat mig mest. Jag hade nog inte fortsätt med spel om det bara var Mario och sådant.

Under 00-talet. Lev det mycket FPS men senaste 10 åren är det mest RPG igen. Gillar story.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Är 38 och spelar i 30 år. Började med Mario på NES 1994 och runt samma tid simpla datorspel i skolan eller mammas dator på jobbet. Bland det första jag köpte var Jones in the fast lane som kostade 50kr i en rea låda. Första och enda spelet någonsin på diskett då CD redan börjat ta över då. Sedan blev det Red Alert på PC och på konsol när jag fick Playstation körde jag Final Fantasy VII som jag skulle säga är spelet som påverkat mig mest. Jag hade nog inte fortsätt med spel om det bara var Mario och sådant.

Under 00-talet. Lev det mycket FPS men senaste 10 åren är det mest RPG igen. Gillar story.

Intressant också! Ja samma för mig. Minns alla timmar jag spelade det fantastiska FFVII. Håller nog med om att det även för min del var ett spel som betydde mycket och gjorde stort avtramp i att jag fortsatte spela. Minns det fina tjocka fodralet med 4 CD-skivor! Riktigt nostalgi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

44 år gammal och har spelat iaf sedan -86 eller 87 när jag lite sent på bollen köpte en c64. Spelar inte så mycket just nu då energin inte riktigt finns. Spelar annars i regel mest RPG och TBS spel och har en tung backlog av just tunga RPG som inväntar energi. Förr spelade jag sjuka mängder MMOs också, har nog spelat större delen av de större men störst fokus hamnade på Lineage 2. Vill nog egentligen inte veta hur många timmar som lagts på det.

Permalänk
Medlem

Fyllde 54 strax innan sommaren, har spelat sisådär 40 år sedan man fick första egna datorn (En ZX Spectrum 48k, finns kvar "någonstans" i en låda).
Spelade rätt många timmar CounterStrike när det begav sig, hade även lite publika servrar uppe för detta.
Blev några dreamhack på den tiden också, var inte med från början men från och med år två i Borlänge och sedan ett antal gånger i Jönköping.

Numera blir det mest sådana titlar som factorio, satisfactory, Oxygen not included och liknande för egen del men spelar exempelvis lite league of legends ibland. Kör lite gammaldags LAN med ett gäng ibland (med lite blandad ålder) och då brukar vi se om det kommit något nytt som verkar kul att spela tillsammans.

Permalänk
Medlem

44 här och spelar mest Fallout 3, Fallout 4, Witcher 3, Subnautica och Elder Scrolls Online. På PC givetvis!

Känns inte som att jag någonsin kommer sluta spela för att jag tröttnar utan det lär bli kroppen som blir för gammal. På senare år har jag dock tagit några månader paus under sommaren.

Ser fram emot uppföljare till spelen ovan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE