Permalänk
Medlem

Onlinekurs i webbutveckling

Hej!

Jag är intresserad av att lära mig att koda hemsidor (har kodat enklare hemsidor tidigare).
Någon som har tips om vettiga onlinekurser? Kan vara alltifrån youtube-baserade till betalalternativ?

Gärna lite längre kurser! Någon som kan rekommendera något för en ganska novis kodare....

Bästa hälsningar
/Johan

Visa signatur

<---Johan--->

Permalänk

Udemy är ett alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan455:

Hej!

Jag är intresserad av att lära mig att koda hemsidor (har kodat enklare hemsidor tidigare).
Någon som har tips om vettiga onlinekurser? Kan vara alltifrån youtube-baserade till betalalternativ?

Gärna lite längre kurser! Någon som kan rekommendera något för en ganska novis kodare....

Bästa hälsningar
/Johan

Du kan ju alltid kolla om du hittar något intressant på antagning.se.
Jag jobbar men läser tre introduktionskurser just nu på totalt 100%. Men då kan jag redan det ena riktigt bra och är således relativt van att skriva spaghettikod sedan tidigare.
Jobbar du så kan du ju testa med en kursn på 25% och se om det känns bra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av johan455:

Hej!

Bästa hälsningar
/Johan

Tjo!

Då du säger att du har kodat enklare hemsidor tidigare; vad är det du upplever i dagsläget att du inte kan få till i ditt kodande av hemsidor?

Denna grundläggande bok inom JavaScript: https://eloquentjavascript.net/ (helt gratis att läsa på webbplatsen) används av Webbutvecklingsprogrammet jag läste på distans för numera drygt två år sedan.

Sedan har du ju: https://www.w3schools.com/js/default.asp Utmaningen med sådana webbplatser kan dock vara att det känns stökigt och svårt att veta vart du ska börja samt hur saker och ting hänger ihop.

Det faktiska "lärandet" kommer dock från att läsa/titta på något, experimentera med det, oundvikligen göra fel och skrika åt datorn för att du inte förstår vad som händer, experimentera igen om och om igen tills att det till slut "kopplar" litegrann!😆

I början så kommer du även att göra relativt simpla saker där du kanske kommer att känna att, "Det är väldigt mycket kod för ett väldigt litet slutresultat..."

Om du inte redan har råkat göra det så kan du gärna läsa min Webbutvecklingsdag när jag läste tvåårigt Webbutvecklingsprogram på distans (blev färdig i år i maj) om du vill få ett stickprov på hur det kan vara att lära sig webbutveckling från början när du innan hade kodat lite men utan att riktigt förstå hur det gick/går till.

GLHF!😎

Mvh,
WKF.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag har mest kodat enkla sidor HTML med CSS. Jag ska kolla på det ni länkar och börja om lite från början

Mvh
Johan

Visa signatur

<---Johan--->