Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Bildexpert

Hade PS5 inte haft skivläsare hade jag inte köpt en överhuvudtaget. Dels eftersom den absolut majoriteten av spel jag redan äger på PS4 är fysiska men också för att jag tvärvägrar köpa digital spel till fullpris. Jag sa nej till Alan Wake 2 och bestämde mig för att vänta på att den kommer fysiskt. Om några veckor är den här. Visst tog det tid men jag kan köpa det utan större risk åtminstone då jag kan sälja det i efterhand om det inte faller mig i smaken. Och om jag gillar spelet i slutändan är jag glad för att det redan står i hyllan. Men så kanske det bara är jag som är lite gammaldags.

På PC är kampen död sedan länge där finns det ingen regelrätt fysisk media för spel (annat än i extrema undantagsfall och retro givetvis). Det kan ses som något mer acceptabelt med tanke på hur distribution av mjukvara till PC generellt sett har ändrats de sista femton åren, men den konsumenträttsliga frågan om digitala spel är ju i hög grad ändå aktuell där med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Viktig fakta om fysiska spel, dom går inte att köpa spontant på fyllan mitt i natten då omdömmet är dåligt, då polarna sitter online i Discord och tycker "du ska hänga med och spela nu", då lönen trillar in vid midnatt och det tycks som att den kommer räcka till hur mycket som helst.

Det där var nog dagens roligaste argument, tack! Och du anser att det är det butikernas ansvar att skydda individer med avsaknad av impulskontroll och oförmåga att hantera sin ekonomi?

Alkotest innan man tillåter köp, över 0,5 promille så går köpet inte igenom.
Kreditprövning och KALP kalkyl innan köp, har personen råd att genomföra köpet, om inte så går köpet inte igenom.

Låter som en härlig värld, vad ska vi mer skyddas mot?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det där var nog dagens roligaste argument, tack! Och du anser att det är det butikernas ansvar att skydda individer med avsaknad av impulskontroll och oförmåga att hantera sin ekonomi?

Alkotest innan man tillåter köp, över 0,5 promille så går köpet inte igenom.
Kreditprövning och KALP kalkyl innan köp, har personen råd att genomföra köpet, om inte så går köpet inte igenom.

Låter som en härlig värld, vad ska vi mer skyddas mot?

Argumenet var inte att vi ska skyddas emot sådan konsumtion, den kommer alltid förekomma, argumenetet var om du bara läser utan egen fantasi, att det blir en bidragande faktor till digital försäljning kontra fysisk.
Jag skrev aldrig att plattformen har något ansvar för detta, det hittade du på själv.
Poängen är att Sony och andra älskar det och föredrar att du konsumerar så vårdslöst, spontant och ogenomtänkt som möjligt.
I andra hörnet står jag som vänder och vrider fysiska priser och handlar helst i andra hand (beg.) eller när priset gått ner söder om 500kr.

Permalänk
Medlem

Det är väl säkert någon som har nämnt det, men det finns inget som gynnar oss konsumenter med att ta bort fysiska spel när det gäller PlayStation. Kan köpa ett lite äldre PS5-spel för 249 på Elgiganten ibland, medan det fortfarande kostar 699/799 på Sonys digitala butik. Sony vill ju inget annat än att ta bort fysiska spel för att eliminera andrahandsmarknaden, men det har inte varit möjligt tidigare när giganter som som t.ex. Wal-Mart haft ett så stort inflytande. När det gäller PC är det något annorlunda för där finns det ju faktisk konkurrens på den digitala marknaden (även om vissa konsumenter av någon anledning förespråkar en monopol i Steams favör, vilket hade varit väldig konsumentfientlig).

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Saknar inte repiga skivor på musiken. Men visst har man en fysisk exemplar på ett datorspel så har man den kvar ändå om företaget går i konkurs. La märke till på Spotify att en av mina favorit låtar hade försvunnit på mitt Spotify. Så det finns både för och nackdelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmie1982123:

Saknar inte repiga skivor på musiken. Men visst har man en fysisk exemplar på ett datorspel så har man den kvar ändå om företaget går i konkurs. La märke till på Spotify att en av mina favorit låtar hade försvunnit på mitt Spotify. Så det finns både för och nackdelar

Repiga skivor är knappast skivornas fel.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Jimmie1982123:

Saknar inte repiga skivor på musiken.

Det är främst CD och DVD som drabbas av repor. Blu-Rayskivor har mycket bra skydd mot repor och vid normalt bruk måste det till väldigt mycket otur eller våld innan du får permanenta skador.

Däremot är det vanligt att hårstrån, dammkorn och liknande sätter krokben för avläsning av alla skivsorter och där kan BD vara mer känsligt då datans densitet är så hög. Än värre med UHD-BD som hanterar markant större dataströmmar än vanliga Blu-Rayfilmer, samtidigt som de har samma mängd felkorrigering. Inte en jättebra kombo direkt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den enda fördelen med konsoler är ju att det går att köpa nya och begagnade fysiska spel som en kan sälja vidare. Jag litar 100 gånger mer på att Steam förvaltar mitt digitala spelbibliotek än Sony, Nintendo och Microsoft som gång på gång visar att de inte bryr sig om det som kunderna köpt.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Anledningarna jag tidigare spelade på konsol

- Split screen lir i soffan med polare/familjemedlemmar
- Exklusiva spel som ämnar att pusha maskinen till max
- Kunna stoppa i en skiva börja spela direkt utan installation eller nedladdning
- Kunna låna och låna ut spel till mina vänner

Allt av detta har sakta men säkert utraderats genom tiden och när skivläsaren försvinner helt så är det spiken i kistan och jag lär då aldrig återgå till konsollspelande igen med untantag av något liknande Steam Deck som låter mig komma åt mitt redan befintliga PC bibliotek

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nej, för dem är ett billigare alternativ att köpa en skivläsare.

Har de bara ps4 är det billigast att köpa ett vanligt ps5 där skivläsare ingår. Ser dessutom mer fint ut utan en extern läsare som ligger på eller brevid sit ps5 pro.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har de bara ps4 är det billigast att köpa ett vanligt ps5 där skivläsare ingår. Ser dessutom mer fint ut utan en extern läsare som ligger på eller brevid sit ps5 pro.

Alltså, man sätter fast skivläsaren på PS5-konsolen. Det är alltså INTE en enhet vid sidan av konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

På PC är kampen död sedan länge där finns det ingen regelrätt fysisk media för spel (annat än i extrema undantagsfall och retro givetvis). Det kan ses som något mer acceptabelt med tanke på hur distribution av mjukvara till PC generellt sett har ändrats de sista femton åren, men den konsumenträttsliga frågan om digitala spel är ju i hög grad ändå aktuell där med.

Framförallt är förtroendet för Steam som plattform väldigt annorlunda. Jag har varit Steam-användare i snart 20 år. Jag kan fortfarande spela de steam-spelen jag köpte då. T o m nu när jag switchat till Linux primärt är de flesta spel från den tiden wine/proton kompatibla.

De PS3 spel jag köpte på Sonys dito när PS3 kom kan jag inte spela på PS5. För att inte tala om alla incidenter som Sony stått i centrum för.

Incitamenten för digital distribution på PC kontra på konsol från ett kundperspektiv är svåra att jämföra, anser jag.

Permalänk
Medlem

Det här är 2024. Det här hade varit en modig krönika för ungefär 12 år sedan...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Otsu:

Incitamenten för digital distribution på PC kontra på konsol från ett kundperspektiv är svåra att jämföra, anser jag.

Dock kan du inte sälja ett spel som du har köpt digitalt, vare sig det är på Steam eller Playstation Store, men det kan du åtminstone göra med ett fysiskt spel. Det är en väsentlig skillnad sett till konsumentens rättigheter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hoppas verkligen att exempelvis EU driver igenom konsumenträttigheter för licenser man köpt digitalt. Som jag ser det bör det innebära att man kan föra över sin licens till en annan person. Sonys larviga marknadsföring som de flesta köpte med hull och hår när Microsoft försökte (som vanligt för tidigt) avveckla fysiska media med Xbox One var pinsamt uppenbar. Det var en unik möjlighet Microsoft hade att då göra just detta (göra spellicenser flyttbara) som de fegade ur på. Men kom igen, fysiska skivor är bara dumt, dumt ur miljöperspektiv, dumt då de kan skadas och dumt att de tar upp en massa fysisk plats.

Ni som är fast i samlarmentaliteten borde antingen kunna samla något annat eller köpa samlarprodukter där det ingår en digital licens. Fysiskt ägande är så ute.

Det där var verkligen en rejält optimistisk världssyn. ;D Microsofts mål med Xbox One var ju att göra skivor icke överförbara. Varför i hela friden skulle de då göra extra jobb sen för att inte bara reversera detta, utan dessutom göra detsamma för alternativet som redan besitter målet de vill uppnå för allt?

Måste vara samma headspace som de som hoppas att Microsoft ska "gå i bräschen" och ta bort onlineavgiften när de var de som införde skiten alla andra nu också kör med..

"Fysiskt ägande är ute, men äg gärna något annat helt oanvändbart istället!" Wow.. Men det handlar alltså antagligen inte nödvändigtvis om samlande eller ens ägande i sig för de flesta.

Jag kommer hursomhelst inte köpa en plast-gnome till julspelet om det bara finns som nedladdning. Jag spelar det antagligen istället i Juli, eventuellt om tre år.

Det enda Eu-inblandning kommer medföra är att den nyliga Kalifornienförordningen införs här med. Och vad har nedladdningsvurmarna vunnit då? Just det, friskrivning av ansvar för företageen och ytterligare ett argument för fysiskt ägande alla kommer se varje gång de numera "hyr" ett spel på tillsvidarebasis. Precis som innan, fast utan att läsa det finstilta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha något emot att endast köpa spel digitalt men är det inte så att Sony har ett monopol med försäljning av digitala spel på konsollen?

Typ alla PS5-ägare jag snackar med säger att fysiska spel som säljs på rea i många butiker för en hundralapp säljs fortfarande för 599kr fullpris eller så fular sig sony och säljer spel för sjuka priser som 899kr totalt för att man får access till att kunna köra spelet på både PS4 och PS5 och hävdar att man "faktiskt köper två exemplar", när man självklart bara är intresserad av PS5-versionen.

Nej konsoller med sina stores är flera år efter Steam and PC när det kommer till att köpa spel digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

De PS3 spel jag köpte på Sonys dito när PS3 kom kan jag inte spela på PS5.

Det kan du inte göra med dina fysiska ps3 spel heller… Den powerpc baserade cell cpu:n som har dåligt med kompabilitet i x86 cpu:er.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Dock kan du inte sälja ett spel som du har köpt digitalt, vare sig det är på Steam eller Playstation Store, men det kan du åtminstone göra med ett fysiskt spel.

Skrivet av Mindfighter:

Det kan du inte göra med dina fysiska ps3 spel heller… Den powerpc baserade cell cpu:n som har dåligt med kompabilitet i x86 cpu:er.

Absolut visst är det så, vilket fortsätter driva tesen att incitamentent ur kundperspektiv för digital distribution på konsol är helt väsensskild från den på PC.

Personlig anekdot. Horizon är ett av mina absoluta favoritspel. När Forbidden West kom ut sprang jag och köpte en PS5 enbart för att spela det. Man kunde köpa spelet till PS4 på skiva för 499kr på Elgiganten, och kunde installera PS5 versionen "gratis" så länge skivan satt i. Samma spel på PSN kostade 799kr. När jag var färdigspelad kunde jag sälja konsolen för i stort sett samma peng jag hade köpt den, och sålde spelet på Tradera. Totalt sett tror jag det kostade mig 300-400 att spela igenom Forbidden West på PS5. Mitt incitament att köpa spelet digitalt var obefintligt.

Snabbspola två år. Forbidden West kommer till PC. Dags å spela om, med DLC! Pris vid release var €59,90. Men jag visste att med tålamod skulle konkurrensen mellan Epic, Steam eller bara nån av de tveksamma nyckelsidorna göra att priset sjönk. Så småningom fick jag spelet för €45. Javisst, jag kan inte sälja det, men åas har jag inte behövt betala 6,000kr för en unitasker eller 800kr för ett spel som jag *antagligen* inte kommer kunna spela på nästa generations unitasker, min €45 investering kommer antagligen fortsätta fungera på Windows 3000 och kanske Steam Deck 10 och ROG Ally XXX. Konkurrensen och vetskapen att det inte är en "sunk cost" gör att mitt incitament att köpa det digitalt är helt annorlunda.

Det är inte många i den här tråden som håller med André känns det som, men jag tycker premissen är felaktig. André skriver, "Jag är redo att släppa [skivläsaren]", jag läser "jag är redo att acceptera Sonys monopolställning med PSN och betala mer för mindre". André skriver, "jag tänker inte lyxa till det ytterligare genom att lägga mer pengar på enheten än vad jag behöver", jag läser "jag sparar en liten slant idag för att betala mer i längden för mina spel, jag lägger mig platt nu och accepterar att PSN är enda stället jag kan köpa mina spel".

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig att ge Sony digitalt monopol på mina spel. Då kommer jag att byta till pc. Jag köpte precis Returnal på tradera för dryga 200 sek. På PSN kostar det 899 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag hoppas verkligen att exempelvis EU driver igenom konsumenträttigheter för licenser man köpt digitalt. Som jag ser det bör det innebära att man kan föra över sin licens till en annan person. Sonys larviga marknadsföring som de flesta köpte med hull och hår när Microsoft försökte (som vanligt för tidigt) avveckla fysiska media med Xbox One var pinsamt uppenbar. Det var en unik möjlighet Microsoft hade att då göra just detta (göra spellicenser flyttbara) som de fegade ur på. Men kom igen, fysiska skivor är bara dumt, dumt ur miljöperspektiv, dumt då de kan skadas och dumt att de tar upp en massa fysisk plats.

Ni som är fast i samlarmentaliteten borde antingen kunna samla något annat eller köpa samlarprodukter där det ingår en digital licens. Fysiskt ägande är så ute.

Problemet är upphovsrätten, redan tidigare har folk förlorat mot spelkonsolsmakarna när det gäller att knäcka kopieringsskydden med hjälp av modchips.

Detta trotts att man explicit får göra säkerhetskopior av datorprogram enligt upphovsrätten.

Utan att man verkligen får gå runt säkerhetssystemen spelar det ingen roll om en pseudo-marknadsplats för digitalt sätts upp av t.ex. Sony för de kommer efter några få år ändå stänga ner hela onlineplattformen.

Att det finns miljontals konsoler där du inte ens kan installera ett singleplayerspel (lagligt) är dumt ur miljösynpunkt.

Det kommer inte bli aktuellt från lagmakare i närtid att tvinga spelkonsolerna att tillåta säkerhetskopior eller kräva möjligheten att göra kopior du kan sälja offline, så ja en fungerande begagnatmarknad är långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

https://youtu.be/XKiN8n1QFhs

Alltså, man sätter fast skivläsaren på PS5-konsolen. Det är alltså INTE en enhet vid sidan av konsolen.

Får mig att tänka på påhängsmotorn för gamla moppar och cyklar.
Har man en ps5 har jag svårt att se folk uppgradera till denna om man dessutom vill ha stativ och skivspelare som ingick i den gamla.
Vi få se om det går bra, inte så att xbox kommer komma och dominera direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Att den skulle sakna bakåtkompatibilitet tror jag verkligen inte skulle ske det skulle vara sjukt, där emot att standard Ps6 är utan discdrive tror jag lätt kommer vara men det finns möjlighet köpa till en eller kanske eventuellt att ps5 discdrive funkar till och med.
Bara killgissning så klart.

Dom kanske släpper en extern ps4/ps5 skivläsare via usb för 3000kr. Noll ps6 skivor.

Permalänk
Medlem

Jag tror PS6 kommer släppas utan skivläsare med möjlighet att köpa till en läsare som fästs på enheten precis som med PS5 Pro. Vid det laget är det närmare 100% som köper spelen digitalt. Skivläsaren kommer mest vara till för dem som har ett stort PS5-bibliotek på skiva. Därför kommer Sony ha en enda SKU utan skivläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otsu:

Framförallt är förtroendet för Steam som plattform väldigt annorlunda. Jag har varit Steam-användare i snart 20 år. Jag kan fortfarande spela de steam-spelen jag köpte då. T o m nu när jag switchat till Linux primärt är de flesta spel från den tiden wine/proton kompatibla.

Valve ger sig rätten att ta bort spel från användares Steamkonton utan löfte om återbetalning så länge som bortagandet gäller en större grupp och inte en enskild individ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får mig att tänka på påhängsmotorn för gamla moppar och cyklar.
Har man en ps5 har jag svårt att se folk uppgradera till denna om man dessutom vill ha stativ och skivspelare som ingick i den gamla.
Vi få se om det går bra, inte så att xbox kommer komma och dominera direkt.

Man kan ta skivspelaren från den gamla PS5 Slim och montera den på PS5 Pro. Sen tar man den undre plastsidan från PS5 Pro och monterar på PS5 Slim som då blir en PS5 Slim Digital Edition som man kan sälja begagnat. Har man en PS5 Slim med skivläsare behöver man inte köpa en ny läsare till sin PS5 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Man kan ta skivspelaren från den gamla PS5 Slim och montera den på PS5 Pro. Sen tar man den undre plastsidan från PS5 Pro och monterar på PS5 Slim som då blir en PS5 Slim Digital Edition som man kan sälja begagnat. Har man en PS5 Slim med skivläsare behöver man inte köpa en ny läsare till sin PS5 Pro.

Kopplas den in via usb, fungerar flera olika skivspelare på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kopplas den in via usb, fungerar flera olika skivspelare på den?

Nej, nej glöm såna tankar. USB har inte tillräckligt hög överföringshastighet för PS5-spel. En extern USB-hårddisk kan endast användas för PS4-spel.

Permalänk
Medlem

Nu när Apple ska tvingas öppna upp för tredje parts appar och butiker. Ska inte Sony också behöva göra det? Det hade varit bra för konkurrensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nej, nej glöm såna tankar. USB har inte tillräckligt hög överföringshastighet för PS5-spel. En extern USB-hårddisk kan endast användas för PS4-spel.

Inga data läses från disk när man väl spelar.
Disken används endast för föra över installationsfiler och sedan som licenskontroll.
USB används inte för att Sony vill ha kontroll över säkerheten och det är också en av anledningarna till att man försöker få bort diskläsare, eftersom det historiskt fungerat att injicera payloads utan att det ens finns befintliga kernel exploits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Nu när Apple ska tvingas öppna upp för tredje parts appar och butiker. Ska inte Sony också behöva göra det? Det hade varit bra för konkurrensen.

Det är EUs intention är med Digital Markets Act och Digital Services Act.

EU har valt dessa att attackera först: Alphabet, Amazon, Apple, TikTok owner ByteDance Ltd., Meta and Microsoft Corp. antar att tanken är att övriga ska följa efter 'frivilligt' sen.

Visa signatur

Amd o Apple