Hjälp med val av extern hårddisk för back-up av bild, video och dokument

Permalänk

Hjälp med val av extern hårddisk för back-up av bild, video och dokument

Hej Sweclockers.

Jag tänkte köpa en extern hårddisk för back-up lagring av bilder, videos och dokument. Jag lagrar idag detta i MS OneDrive, men vill ha det på en fysisk hårddisk också.

1 TB räcker gott och väl för min del, och har då hittat följande modeller:

https://www.inet.se/produkt/4300631/wd-elements-portable-1tb

https://www.inet.se/produkt/4305866/toshiba-canvio-ready-1tb

Skulle vara intressant o höra om någon har några kloka inspel.
Tyckte mig läsa på någon sida att WD-Elements endast hade USB 3.0 och Toshiba hade 3.2, men blev osäker på om det stämmer, och om det spelar någon större roll.
Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel i-9 9900K | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | EVGA Supernova G2 750W | Samsung Odyssey G9 G93SC OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem

Båda kommer funka fint. 3.2 spelar ingen roll i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Det gör du rätt i, lite INTE på backup och lagring online av mycket viktiga filer, dokument, bilder osv. Det är viktigt att sprida ut över olika media för att minska risken att det inträffar en katastrof och plötsligt är allt borta.

Jag skulle skaffa två 2.5 diskar, en 2Tb mekanisk disk och sedan en 2.5tum 2Tb SSD. Då kan du använda den mekaniska disken för med långtidslagring och även SSDn. Men det blir mer praktiskt att ha med sig SSDn på t.ex. resande fot, går snabbare att kopiera till den och arbeta med filer över USB3 mot laptop, eller vanlig dator.

För egen del har jag skaffat en optisk enhet, ska bara ordna med optiska skivor så jag kan bränna ut och lagra optiskt för ytterligare säkerhet.

Permalänk

Tack för svar!
Angående de diskar jag länkade, vilken av de två hade du valt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z390-F GAMING | Intel i-9 9900K | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | EVGA Supernova G2 750W | Samsung Odyssey G9 G93SC OLED 240 Hz

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Januklovski:

Tack för svar!
Angående de diskar jag länkade, vilken av de två hade du valt?

Spelar nog ärligt talat ingen större roll vilken av dessa du väljer.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin